Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Tjalling
Vandaag om 08:21:27
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 08:20:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Beslissingen hoe (1) aan digitaal te beginnen en (2) automatisch rijden?  (gelezen 17546 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #105 Gepost op: 02 mei 2021, 12:48:53 »
Maar al die producenten verkopen wel wisselaandrijvingen en decoders maar zetten er niet bij hoe en wat je moet doen en waarmee om het te doen werken. Dus hoop ik wat ervaringen van jullie te horen en dan weer mijn gedacht daar van te maken.
Sorry Dirk, ik weet dat je de finesses van de digitale modelbaan wereld nog niet allemaal weet maar deze opmerking is onzin.
Je bent je vooral op TAMS aan het oriënteren en die hebben bij de schakeldecoders een mooie tabel waarin precies aangegeven is wat welke decoder wel of niet kan. Kwestie van eerst even goed kijken wat je nodig hebt om de juiste versie te kiezen.
En ook Digikeijs beschrijft netjes welke mogelijkheden hun decoders hebben en wat je er eventueel extra bij nodig hebt.

Eigenlijk heb ik al beslist om elektromotoren te gebruiken omdat die servo's toch blijkbaar wat ingewikkelder zijn.
En ik heb geen zin in 'te' ingewikkeld  ;)
Dat valt reuze mee. De meeste servodecoders zijn gemakkelijk in te stellen. Maar zoals met alles, wel even goed de gebruiksaanwijzingen lezen en vooral doen wat er in staat  :angel:
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #106 Gepost op: 02 mei 2021, 19:40:24 »
hoi,

Er zijn heel veel leveranciers van decoders. Zowel zelfbouw (Arduino), hobbyproducenten (RoSoft, Nico Teering) als de bekendere leveranciers zoals (Esu, Digikeijs, Märklin, LDT, enzovoort). Dus keuze zat. Daardoor kan je inderdaad door de bomen het bos niet meer zien. Ook de verschillende soorten aandrijving Spoelen, motor, servo, geheugendraad (dat is een echt stille aandrijving) kan verwarring geven.

Maar al die producenten verkopen wel wisselaandrijvingen en decoders maar zetten er niet bij hoe en wat je moet doen en waarmee om het te doen werken. Dus hoop ik wat ervaringen van jullie te horen en dan weer mijn gedacht daar van te maken.

Je hebt C-Rails. Märklin kent maar één soort aandrijving. Dat is een spoelaandrijving. Wil je aan een andere soort aandrijving: Motor of Servo dan mag je aan de hobby om je wissels geschikt te maken / aandrijving op het wissel aan te sluiten. Dus hoe je dat mag doen mag je ook nog eerst uitvigileren. 

Eigenlijk heb ik al beslist om elektromotoren te gebruiken omdat die servo's toch blijkbaar wat ingewikkelder zijn.  En ik heb geen zin in 'te' ingewikkeld  ;)

Of je nu motoren of servo's gebruikt maakt niet zo heel veel uit. Kwa instellen en afstellen is ongeveer hetzelfde. Ik heb zelf Hoffman's c.q. Conrad motoren onder de baan gehad. Nu servo's maakt naar verhouding niet veel uit. Het is allebeide een goed instellen van de decoder en de plaatsing van de servo / motor.

En dan die Mardec en Okkie en Arcomoro ... als ik anderen op het forum en de producent zelf mag geloven valt dat allemaal wel mee want die dingen zijn voorgeprogrammeerd en moeten enkel nog 'ingesteld' worden.

Inderdaad bij de Mardec / DCCNext is het instellen niet veel anders dan bij andere decoders. Het is wel via de computer om de boel in te stellen. Andere decoders werken meestal met CV-waarden en/of knopjes op de decoder.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #107 Gepost op: 02 mei 2021, 20:23:36 »
En mijn advies is om eerst eens een rechtoe-rechtaan oefenbaantje met twee of drie wisseltjes te maken. Met de standaard wisselaandrijvingen van Märklin, een eenvoudige decoder en een S88. Als je dat baantje automatisch aan de praat hebt, dan heb je zoveel bijgeleerd dat de verdere keuzes opeens een stuk gemakkelijker zijn geworden.

En is het nog leuk ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #108 Gepost op: 04 mei 2021, 21:02:30 »
Hoi iedereen,

Kan iemand mij even wijs maken wat het verschil is tussen een analoge en een digitale servo?

Alvast bedankt!

Dirk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #109 Gepost op: 04 mei 2021, 21:24:29 »
Hoi,

Je hebt geen digitale servo's nodig bij je digitale baan  ;) Je hebt vast al wel eens een kijkje bij Beneluxspoor.Net Encyclopedie genomen. Daar heb je waarschijnlijk al dit Wat is een servo gevonden. Daar staat vast wel wat uitleg over het verschil tussen de twee.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #110 Gepost op: 04 mei 2021, 22:57:44 »
En hopla ... weer een vraagje  ;)

Jullie zullen wel denken dat ik te vlug wil gaan maar ik probeer echt wel een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden alvorens ik vanalles ga uitproberen ...
Dus ... als je servo's via de Dupont-pins aanlsuit op de DCCnext, wilt dat dan zeggen dat je stroom afneemt van het 'digitale' circuit voor het 'draaien' vd servo?
Want als ik het goed heb heb ik al veel gelezen dat je inderdaad de beide beter kunt gescheiden houden.
De digitale 'stroom' houden voor het rijden en de commando's voor het schakelen vd wissels en de aparte ringleiding voor het 'draaien' vd servo. Net om niet teveel weg te nemen van de 'rijstroom'.

Of is dat net niet zo omdat je een aparte ingang hebt om 5V te leveren aan de DCCnext? Die dan juist dient om de servo van stroom te voorzien.
Maar als ik dan DCCnext zou bestellen met Dupont-pins vor het max aan servo's dan moet ik wel, als dar vereist is, langere kabeltjes hebben met de juiste stekkertjes. Kan je die in mekaar knutselen?

Heb ik dat een beetje goed? Of helemaal niet  ;D

Dirk
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 23:02:44 door dirk_de_coninck »

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #111 Gepost op: 04 mei 2021, 23:41:56 »
Ik denk dat ik het al heb ... had het al gelezen maar nog niet goed begrepen.
Ofwel 5V extra input op de DCCnext voor de ervo's via Dupont-pins ofwel 5V via ringleiding als het via de klemmen gaat.
Dus nee ze nemen niks af vd 'digitale' stroom.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #112 Gepost op: 05 mei 2021, 01:14:44 »
JE moet bij DCCNext een extra voeding inbrengen voor de servo's
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #113 Gepost op: 05 mei 2021, 09:23:13 »
 (y) bedankt Herbert

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #114 Gepost op: 05 mei 2021, 10:24:30 »
Dirk,
Laat ik ook een duit in het zakje doen.
Het is de reis die het leuk maakt, niet het aankomen.

Voor een periode terug, had ik dezelfde vragen.
Een DR5000 gekocht om te proberen, maar wat wil het geval. Dit gaf geen voldoening, lees kennisbijdrage. Werkte allemaal wel, maar het gevoel tekort te komen.
Uiteindelijk een traject gehad om met arduino's aan te sturen. De methode van Nico Teering gebouwd en geïmplementeerd, ook Locnet van Hans de Loof aangeschaft en getest. Kortom op mijn zolderkamer was electronica te kust en te keur. Alles zelf gebouwd, gefreubeld, na laten kijken, fouten (veeeel fouten) gemaakt.
Hierbij ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik er heel erg veel van geleerd heb en een bijzonder waardevolle periode was.

Voor de goede orde, langzaam heeft marktplaats me ook geholpen om op vriendelijke wijze afscheid te nemen van de overdaad aan spullen.
Voor nu heb ik de centrale en boosters en nog wat, van HdL over en te koop, zo je wil.

Uiteindelijk roept er iemand 'ik wil geen hobby in een hobby' en heb toen zonder blikken of blozen de ECOS centrale aangeschaft. Bevalt tot vandaag prima en ik blijf nu bij ESU. Treinen rijden, uitbreiden is overzichtelijk en qua handleidingen sluit alles op elkaar aan. Toch het doel van de hobby. Misschien wel wat duurder, vindt dat wel prima zo.

Ik weet voor mezelf dat het project arduino later ga oppakken, gewoon voor de kennis, ervaring, de leuk. Dat heeft dan vooral te maken met beschikbare tijd, welke nu nog beperkter is - zit tenslotte niet elke avond opgesloten.

Groet Ad
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 10:48:16 door Ad Cleijsen »

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #115 Gepost op: 05 mei 2021, 16:30:30 »

Het is de reis die het leuk maakt, niet het aankomen.
Groet Ad

Daar sluit ik me bij aan.
Ik heb een beetje het omgekeerde gedaan.
Mijn beginnende baan, achteraf was het mn testbaan afgebroken de Digikeijs servodecoders heb ik verkocht en ga over op DCCnext, eentje kant en klaar gekocht en een bouwpakket. Deze in elkaar gezet en ik moet zeggen daar had ik veel voldoening van.
Heb nu voor de rest van mijn baanplan DCCnext modules gekocht voor de wissels en arloco's met okkies voor bezetmelding. Die moet ik ook allemaal zelf in elkaar zetten.

Met Arduino ben ik ook wat aan t proberen,
Ik heb als centrale nog de DR5000 en één bezetmelder met Loconet van Digikeijs
Zolang de DR5000 het goed doet vervang ik die niet, als vervanging nodig mocht zijn overweeg ik een Z21
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #116 Gepost op: 07 mei 2021, 00:21:54 »
Tams REDBOX en CV-Navi / Easyconf..

Iemand een goede tip waar ik duidelijke beschrijving kan vinden hoe die 2 of 1 van die twee moet gebruikt worden?
Zoals ik het versta moet ik ook in die programma's al de decoders (loc, wissel en terugmelder) invoeren om dan ook nog eens in Koploper/Rocrail in te voeren alvorens ik kan beginnen met uitproberen. Maar ik vind nergens een duidelijke handleiding.
Ook vandaag de Tams S88-3 aangekregen. Moet ik eerst een baantje met blokken installeren, en die dan dus aan de S88 koppelen, alvorens ik daar een 'signaal' van krijg als ik die aan de REDBOX hang?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #117 Gepost op: 07 mei 2021, 08:16:17 »
Misschien ben ik wat kort door de bocht maar ik probeer het toch. ;)

Een handleiding van de Redboxvind je bij Tams:
https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/40/RedBox_2018_06_Handleiding_NL.pdf

De S88-3 heeft ook een handleiding:
https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/Anleitungen/44_s88_Anleitungen/S88-3_2014_12_Anleitung_DE.pdf

Op pagina 17 lees je dat je de OUT-bus moet aansluiten evenals de massa aansluiting X2. Dan kun je voorts met een draadje één voor één alle ingangen testen. Je hoeft daarvoor dus geen baantje te leggen.

Gr, Ben.

dirk_de_coninck

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #118 Gepost op: 07 mei 2021, 08:44:23 »
Beste Ben,

Je bent niet kort door de bocht ...  ;) maar ik heb de beide handleidingen al een paar keer geraadpleegd. MAar toch wil ik nog wat extra zekerheid want ik heb meer vragen dan die handleidingen beantwoorden ... ja is dan weer mijn probleem natuurlijk. Dus ik zocht eigenlijk iets waar ze stap voor stap en met beeld of foto de installatie uitleggen.
Maar ik vrees dat dat een zoektocht is naar iets dat net bestaat.

Toch bedankt!

Dirk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Beslissingen hoe aan digitaal te beginnen ...
« Reactie #119 Gepost op: 07 mei 2021, 09:20:19 »
Ook vandaag de Tams S88-3 aangekregen. Moet ik eerst een baantje met blokken installeren, en die dan dus aan de S88 koppelen, alvorens ik daar een 'signaal' van krijg als ik die aan de REDBOX hang?
Hoeft niet perse. Je kan ook de S88 op de redbox aansluiten en dan de ingangen van de S88 doorverbinden om een bezetmelding te simuleren.

En heb je die print al in elkaar gesoldeerd? Want ik zie dat het een bouwpakket is.

En in die handleidingen waar Ben naar linkt staan toch duidelijke afbeldingen met aansluitvoorbeelden.

MAar toch wil ik nog wat extra zekerheid want ik heb meer vragen dan die handleidingen beantwoorden ... ja is dan weer mijn probleem natuurlijk.
Misschien handiger dat je dan aangeeft waar je vragen over hebt. Want dit zijn van die vaagheden waar we niets mee kunnen.

Maar als je nu gewoon eens rustig stap voor stap doet wat er in de handleidingen staat. Dan kan je daarna de vragen stellen waar je vast loopt.
Gr.
Eric