Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:57:15
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 09:51:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 09:44:02
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 09:12:54
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MOVisser
Vandaag om 09:05:23
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 08:52:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 08:38:31
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 08:35:02
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 08:29:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 08:23:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
15 November 2025, 23:55:30
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door ikbener
15 November 2025, 23:26:54
Locatie van foto gezocht door GerardvV
15 November 2025, 23:00:14
Rondom Charlois door Eric B
15 November 2025, 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
15 November 2025, 21:55:10
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
15 November 2025, 21:40:51
Pfarrerwinkel bahn door DJV
15 November 2025, 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
15 November 2025, 21:21:45
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
15 November 2025, 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 November 2025, 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
15 November 2025, 20:53:23
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
15 November 2025, 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
15 November 2025, 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
15 November 2025, 20:41:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
15 November 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
15 November 2025, 20:15:50
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 127282 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5508
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #150 Gepost op: 07 July 2022, 08:30:40 »
Ja, volgens mij wel, wat je hier eventueel zou willen doen is de railstaaf isoleren van de massa op het moment dat de sleper de railstaaf kruist.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #151 Gepost op: 08 July 2022, 08:36:44 »
Lekkere progressie Bas!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #152 Gepost op: 08 July 2022, 08:43:45 »
Bas.

Dat heb ik ook eens gedaan met die Peco rails.
En ja, die railstaaf heb ik toen ook door geslepen, je hoeft alleen de rail staaf los te halen bij de wisseltong.
De andere zijde is al geïsoleerd.
Je kan de rail ook voorzien van spanning , zodat de sleper ook hier van kan trekken.
Dit kan je doen via je wissel motor, als deze van zo een schakeling is voorzien. ;)

Vergeet het draadje aan de onder zijde niet los te halen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #153 Gepost op: 08 July 2022, 15:02:23 »
En ja, die railstaaf heb ik toen ook door geslepen, je hoeft alleen de rail staaf los te halen bij de wisseltong.
De andere zijde is al geïsoleerd.
Nu je het zegt ;D

Het had wat extra werk gescheeld bij de rechtse wissel. Uiteindelijk is het opgelost, dus voor nu niet relevant meer.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #154 Gepost op: 05 August 2022, 14:15:50 »
In de laatste weken van juli lekker vakantie gehad (jammer dat vakanties - weekenden - altijd zij kort zijn ;D ;D). Eventjes twee weken naar Zeeland geweest. Aldaar de Stoomtrein Goes - Borsele bezocht. Op het terrein in Goes is best wat te bekijken aan materieel. Hieronder een kleine impressie:















Ook is het mogelijk om een ritje met de trein te maken. Op de site van de stichting staan de prijzen vermeld en is het mogelijk om direct je kaartjes te bestellen. Van deze treinreis heb ik wat gefilmd. Dat kun je hier zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/IK0wH18kKj0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IK0wH18kKj0</a>
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #155 Gepost op: 06 August 2022, 09:15:43 »
Heey.

Die laatste rijd ook bij Wim Vink op de baan, hoef je er niet voor naar Goes ( maar naar Tiel ). ;D
Mooi hoor. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #156 Gepost op: 06 August 2022, 15:17:19 »
Ik heb nog aan Wim gedacht toen ik de loc zag ;D

Qua afstand maakt het voor mij niet uit. Of het nu Goes of Tiel is; het is allebei even ver voor mij ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26465
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #157 Gepost op: 06 August 2022, 15:25:31 »
Mocht je in de buurt komen dan....... ;)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26465
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #158 Gepost op: 06 August 2022, 15:32:28 »
Mooie fotoserie van de Stoomtrein Goes - Borsele  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #159 Gepost op: 23 August 2022, 21:20:51 »
Over de baan valt nu weinig te laten zien. Ik heb vorige week 14 wissels aangesloten op de wisseldecoders. De twee meegebogen wissels wil ik met een servo gaan omzetten. Ik moet nog even kijken wat het gaat worden. Ik heb nu wisseldecoders en bezetmelding van Rosoft. Die werken zoals ze moeten doen. Uit mijn hoofd kan de ServoSwitch van Rosoft twee servo's aansturen.
Ik zag dat Digikeijs er vier kan aansturen. Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ondanks het warme weer toch nog iets gedaan wat ik kan laten zien. Ik had nog een tankwagon liggen. Het is een Insider-model van Märklin van 2020. Het is een TP IV wagon die eigenlijk niet in mijn periode past. Dus een mooie gelegenheid om deze te verweren.

Hier een drietal foto's:





Het hekje boven de tank en het bijbehorende trapje hadden dezelfde grijze kleur als de tank zelf. Deze heb ik zwart overgespoten. Dat geeft wat meer contrast.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2022, 21:23:12 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26465
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #160 Gepost op: 23 August 2022, 21:27:42 »
Schitterend verweerd Bas  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #161 Gepost op: 23 August 2022, 21:45:48 »
hoi,

Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ja, maakt wel uit. Niet te lang maken. Zou niet meer dan 50 tot 75cm maken. Zelf heb ik dat ook niet met de Digikeijs-decoders en ze werken nog steeds.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6456
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #162 Gepost op: 23 August 2022, 22:21:45 »
Ziet er heel goed uit die wagon  (y).

Wat verlengen van de servo kabels…. Heb zelf 8 servo’s (van de pakweg 20 stuks) voorzien van een 1 meter verlengkabel (kabel van Digikeijs). Werkt zonder problemen. Maar langer moet je ze volgens mij niet maken.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #163 Gepost op: 24 August 2022, 11:45:11 »
Heel aardig Bas!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #164 Gepost op: 01 September 2022, 17:45:56 »
Op dit moment heb ik voor de elektriciteitsvoorziening van mijn wisseldecoders en oude Märklin trafo (6002). Deze levert wisselspanning. Aangezien ik ook met servo's wissels wil gaan voorzien (en deze een voorkeur hebben voor gelijkstroom) en geen zin heb om een aparte ringleiding te maken voor servodecoders, heb ik besloten om de trafo te vervangen door eentje van Mean Well. Het is besteld, alleen moet ik nog even wat geduld hebben voordat het geleverd wordt.

Daarnaast ben ik tijdens de bouw gaan nadenken over het tweede schaduwstation (zie post 1, de sporen in het rood). Tijdens het bedenken en plannen voorzie je niet alles wat je in de praktijk tegenkomt. De baan zou te hoog worden; het eerste niveau ligt al op 90 cm hoogte ten opzichte van de vloer. En dan zou er in totaal iets van 50 cm boven op komen. Dat begon mij een beetje tegen te staan. Dus bedacht om het tweede schaduwstation, de middenlaag, om deze te schrappen.
Ik raak dan wel behoorlijk wat opstelruimte kwijt, maar ik hoef nu minder materiaal aan te schaffen. Daarnaast wordt de hoogte van het stationsniveau lager.
Uiteindelijk wat gepuzzeld en heb ik de volgende aanpassing gemaakt:



Voor het treinenverloop verwacht ik dat er geen veranderingen zijn ten opzichte van het originele idee.

Het aanpakken van het tankwagonnetje smaakte naar meer. Ik had eerder al eens een Hecht-rijtuig vervuild. Deze komt uit een set van Märklin (42269) waarin ook nog Silberlingen en een Schürzenwagen in zitten. Voor mijn nieuw projectje wilde ik de Schürzenwagen aanpakken. Dit is het resultaat geworden:





Het volgende slachtoffer wordt een Silberlinge.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2022, 17:49:12 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal