Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frans Peeters
Vandaag om 16:48:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Quinzeedied
Vandaag om 16:46:07
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 16:38:26
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:37:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:20:58
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Marty
Vandaag om 15:43:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 14:58:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 11:40:15
NS Postrijtuigen door 1200blauw
Vandaag om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:21:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 127787 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5509
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #150 Gepost op: 07 July 2022, 08:30:40 »
Ja, volgens mij wel, wat je hier eventueel zou willen doen is de railstaaf isoleren van de massa op het moment dat de sleper de railstaaf kruist.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #151 Gepost op: 08 July 2022, 08:36:44 »
Lekkere progressie Bas!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #152 Gepost op: 08 July 2022, 08:43:45 »
Bas.

Dat heb ik ook eens gedaan met die Peco rails.
En ja, die railstaaf heb ik toen ook door geslepen, je hoeft alleen de rail staaf los te halen bij de wisseltong.
De andere zijde is al geïsoleerd.
Je kan de rail ook voorzien van spanning , zodat de sleper ook hier van kan trekken.
Dit kan je doen via je wissel motor, als deze van zo een schakeling is voorzien. ;)

Vergeet het draadje aan de onder zijde niet los te halen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 3137
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #153 Gepost op: 08 July 2022, 15:02:23 »
En ja, die railstaaf heb ik toen ook door geslepen, je hoeft alleen de rail staaf los te halen bij de wisseltong.
De andere zijde is al geïsoleerd.
Nu je het zegt ;D

Het had wat extra werk gescheeld bij de rechtse wissel. Uiteindelijk is het opgelost, dus voor nu niet relevant meer.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 3137
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #154 Gepost op: 05 August 2022, 14:15:50 »
In de laatste weken van juli lekker vakantie gehad (jammer dat vakanties - weekenden - altijd zij kort zijn ;D ;D). Eventjes twee weken naar Zeeland geweest. Aldaar de Stoomtrein Goes - Borsele bezocht. Op het terrein in Goes is best wat te bekijken aan materieel. Hieronder een kleine impressie:















Ook is het mogelijk om een ritje met de trein te maken. Op de site van de stichting staan de prijzen vermeld en is het mogelijk om direct je kaartjes te bestellen. Van deze treinreis heb ik wat gefilmd. Dat kun je hier zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/IK0wH18kKj0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IK0wH18kKj0</a>
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #155 Gepost op: 06 August 2022, 09:15:43 »
Heey.

Die laatste rijd ook bij Wim Vink op de baan, hoef je er niet voor naar Goes ( maar naar Tiel ). ;D
Mooi hoor. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 3137
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #156 Gepost op: 06 August 2022, 15:17:19 »
Ik heb nog aan Wim gedacht toen ik de loc zag ;D

Qua afstand maakt het voor mij niet uit. Of het nu Goes of Tiel is; het is allebei even ver voor mij ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #157 Gepost op: 06 August 2022, 15:25:31 »
Mocht je in de buurt komen dan....... ;)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #158 Gepost op: 06 August 2022, 15:32:28 »
Mooie fotoserie van de Stoomtrein Goes - Borsele  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 3137
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #159 Gepost op: 23 August 2022, 21:20:51 »
Over de baan valt nu weinig te laten zien. Ik heb vorige week 14 wissels aangesloten op de wisseldecoders. De twee meegebogen wissels wil ik met een servo gaan omzetten. Ik moet nog even kijken wat het gaat worden. Ik heb nu wisseldecoders en bezetmelding van Rosoft. Die werken zoals ze moeten doen. Uit mijn hoofd kan de ServoSwitch van Rosoft twee servo's aansturen.
Ik zag dat Digikeijs er vier kan aansturen. Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ondanks het warme weer toch nog iets gedaan wat ik kan laten zien. Ik had nog een tankwagon liggen. Het is een Insider-model van Märklin van 2020. Het is een TP IV wagon die eigenlijk niet in mijn periode past. Dus een mooie gelegenheid om deze te verweren.

Hier een drietal foto's:





Het hekje boven de tank en het bijbehorende trapje hadden dezelfde grijze kleur als de tank zelf. Deze heb ik zwart overgespoten. Dat geeft wat meer contrast.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2022, 21:23:12 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #160 Gepost op: 23 August 2022, 21:27:42 »
Schitterend verweerd Bas  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #161 Gepost op: 23 August 2022, 21:45:48 »
hoi,

Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ja, maakt wel uit. Niet te lang maken. Zou niet meer dan 50 tot 75cm maken. Zelf heb ik dat ook niet met de Digikeijs-decoders en ze werken nog steeds.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6462
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #162 Gepost op: 23 August 2022, 22:21:45 »
Ziet er heel goed uit die wagon  (y).

Wat verlengen van de servo kabels…. Heb zelf 8 servo’s (van de pakweg 20 stuks) voorzien van een 1 meter verlengkabel (kabel van Digikeijs). Werkt zonder problemen. Maar langer moet je ze volgens mij niet maken.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #163 Gepost op: 24 August 2022, 11:45:11 »
Heel aardig Bas!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

basjuh1981

  • Online Online
  • Berichten: 3137
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #164 Gepost op: 01 September 2022, 17:45:56 »
Op dit moment heb ik voor de elektriciteitsvoorziening van mijn wisseldecoders en oude Märklin trafo (6002). Deze levert wisselspanning. Aangezien ik ook met servo's wissels wil gaan voorzien (en deze een voorkeur hebben voor gelijkstroom) en geen zin heb om een aparte ringleiding te maken voor servodecoders, heb ik besloten om de trafo te vervangen door eentje van Mean Well. Het is besteld, alleen moet ik nog even wat geduld hebben voordat het geleverd wordt.

Daarnaast ben ik tijdens de bouw gaan nadenken over het tweede schaduwstation (zie post 1, de sporen in het rood). Tijdens het bedenken en plannen voorzie je niet alles wat je in de praktijk tegenkomt. De baan zou te hoog worden; het eerste niveau ligt al op 90 cm hoogte ten opzichte van de vloer. En dan zou er in totaal iets van 50 cm boven op komen. Dat begon mij een beetje tegen te staan. Dus bedacht om het tweede schaduwstation, de middenlaag, om deze te schrappen.
Ik raak dan wel behoorlijk wat opstelruimte kwijt, maar ik hoef nu minder materiaal aan te schaffen. Daarnaast wordt de hoogte van het stationsniveau lager.
Uiteindelijk wat gepuzzeld en heb ik de volgende aanpassing gemaakt:



Voor het treinenverloop verwacht ik dat er geen veranderingen zijn ten opzichte van het originele idee.

Het aanpakken van het tankwagonnetje smaakte naar meer. Ik had eerder al eens een Hecht-rijtuig vervuild. Deze komt uit een set van Märklin (42269) waarin ook nog Silberlingen en een Schürzenwagen in zitten. Voor mijn nieuw projectje wilde ik de Schürzenwagen aanpakken. Dit is het resultaat geworden:





Het volgende slachtoffer wordt een Silberlinge.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2022, 17:49:12 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal