Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:53:08
Kurk-Rubber of Kurk?
door
HeVe01
Vandaag
om 22:47:24
Raadplaatje
door
Jelle Jan
Vandaag
om 22:23:15
Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto
door
Rob Bennis
Vandaag
om 22:17:23
Baanplan NL-BRD-DDR
door
Cegielski
Vandaag
om 21:56:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 21:55:13
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:47:36
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:46:55
Binnenverlichting Marklin rijtuig
door
heinvanuffelen
Vandaag
om 21:33:27
Traincontroller software gaat stoppen.
door
borotof
Vandaag
om 20:41:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Sven
Vandaag
om 20:33:59
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Johan Vermij
Vandaag
om 20:26:56
Een HTM 'Ombouwer'
door
Pauldg
Vandaag
om 20:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:02:09
25e smalspoormodelbouwdagen 29 en 30 augustus 2026
door
Sven
Vandaag
om 19:57:06
Werkzaamheden Amsterdam centraal
door
kar
Vandaag
om 19:43:04
Gewoon wat busfoto's
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:40:10
Modulebaan.nl Wereldhaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:40:56
Mijnbouw Indonesië
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:38:42
Projekt 083-338
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:08:17
De projecten van Ruben (NL H0)
door
René 4312
Vandaag
om 17:38:30
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
door
a.moonen
Vandaag
om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:10:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:49:09
Wie heeft hier ook een Piko 52694 (NS 2255)
door
Biesje
Vandaag
om 15:10:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 12:11:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:01:57
Goederenloods Zandvoort
door
Peter J K
Vandaag
om 11:52:43
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 11:37:52
Baanplan Fleischman H0 Profirails DB
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
1
...
17
18
[
19
]
Omlaag
Auteur
Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) (gelezen 75236 keer)
Peter J K
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #270 Gepost op:
07 May 2026, 00:37:32 »
We hebben het dan maar over 3 mm, terwijl Herr Preiser zonder ondergrond al bijna zijn hoofd stoot. Er valt in de hoogte wel enige winst te behalen, maar bedenk, dat de brug in de helling naar/van het schaduwstation ligt. Direct na de brug begint de wisselstraat van het inrijspoor (ook nog eens met een paar meegebogen wissels), dus daar wil ik niet teveel aan het hellingspercentage toevoegen. De buitenbocht is weliswaar stijgend, maar daar heb ik nog wel enige ruimte. Sowieso moest er nog wat onder, wat voor enige millimeters verhoging zou zorgen.
Bas: aan het gebruik van TT-figuren had ik zelf ook al gedacht. Het vergroten van de perspectivische diepte is zeker aantrekkelijk, maar vraagt wel een uitgekiend ontwerp. Alleen kleinere figuren gaan het niet brengen. Ik moet dan ook het pad en het kanaal iets laten toelopen. Ik vermoed dat het heel nauw luistert, omdat het al gauw teveel wordt. En verder zit ik ook nog met het water, dat eigenlijk iets lager moet liggen dan het aangrenzende land. Ik ben voorlopig nog niet uit gepuzzeld.
Ronald: dat idee van de stokjes neem ik mee, maar ik vraag me wel af of daarmee de draadspanning voldoende geborgd kan worden. Dan lijkt het triplex-idee (als toplaag op het schuim) wat robuuster. Heb ik wel weer de uitdaging om de portalen loodrecht te krijgen op een licht hellende ondergrond.
En qua camouflage: daar ga ik al ruim gebruik van maken. Zie de voorbeeldfoto: zo wil ik het ook krijgen. Een bouwwerk erbij vind ik afbreuk aan de sfeer doen. Dus dat gaat het niet worden. Groen moet het doen.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan:
BoB
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek!
«
Reactie #271 Gepost op:
07 May 2026, 00:45:29 »
Nog een idee voor het slapengaan:
op de foto zijn de mensen onder de brug zeker twee keer zo klein als de mensen op de voorgrond. Is het een idee om Herr und Frau
N
. Preiser onder de brug te zetten?
Ik was hard aan slaap toe, blijkbaar: de suggestie was al gedaan en besproken
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2026, 07:02:15 door Ferdinand Bogman
»
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf
Peter J K
«
Reactie #272 Gepost op:
07 May 2026, 08:32:50 »
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
Joz
a.k.a. Jos
Vaak bu'j te bange
«
Reactie #273 Gepost op:
07 May 2026, 09:43:51 »
En een minder hoge brugconstructie?
Groeten,
Jos
De bouw van
Museumdepot Beekbergen in H0
Onshape Modelspoorgroep
spoorijzer
«
Reactie #274 Gepost op:
07 May 2026, 10:03:31 »
Ik zou denk ik achter de brug N spoor mensen zetten (bv 10 cm erachter), en het pad daar ook op N spoor breedte maken. En dan vooraan mensen in HO bij een breder pad. Maar wel even kijken hoe dat oogt (met bv schilderstape een pad maken en even snel figuren plaatsen). Want je materieel is natuurlijk wel weer H0.
De andere optie is de diepte in.
Qua bovenleidingsmasten. Wil je de bovenleiding werkend maken? Als je lange masten hebt (je talud is ook aardig dik) dan krijg je (denk ik) voldoende stevigheid vanuit het piepschuim (vastlijmen met houtlijm?). Alternatief is kleine vierkante plaatjes multiplex in het piepschuim verlijmen. Dan hoeft niet je gehele baan omhoog, maar heb je ter plekke wel stevigheid voor je masten?
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Peter J K
«
Reactie #275 Gepost op:
07 May 2026, 15:35:48 »
Ik ben even verder aan het experimenteren gegaan met de brughoogte en het perspectief. De brug heb ik op de maximaal haalbare hoogte gebracht. Dat geeft iets meer ruimte. In mijn verzameling te schilderen figuurtjes zaten ook een paar kinderen, dus daar heb ik er een van even als stand-in voor N- of TT-figuren ingezet. Ik denk dat-ie er net tussenin zit. En pad en water even met tape neergelegd; goede tip, Rogier, toch duidelijker dan potloodlijnen. Wagon op de brug als referentie. De eerste foto met kind (op alle foto's een H0-figuur op de voorgrond):
Op de tweede foto heb ik papa er even bij gezet, want zo'n kind alleen langs het water
Deze eerste twee foto's had ik met de telelens gemaakt (120mm full frame eq.), daarom ook nog een foto met de standaardlens (is de 2x lens op de iPhone 16, 48mm ff eq.) gemaakt. Dat geeft een beter beeld van wat we met onze ogen zien.
Mijn voorlopige conclusie is, dat ik niet hoef uit te zagen, dat ik wel de maximale hoogte van de brug moet zoeken en dat ik het kunstmatig perspectief aanbreng - met mate - en onder de brug een TT-wandelaar plaats (N lijkt me te klein worden i.r.t. de passerende treinen, maar ook i.r.t. de brug.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
spoorijzer
«
Reactie #276 Gepost op:
07 May 2026, 16:25:24 »
Leuk om het zo in het "echt" te zien, ik denk dat het wel kan zo inderdaad. Misschien het poppetje nog iets verder naar achter plaatsen (bv 5cm) zodat die verder in de verte lijkt?
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Peter J K
«
Reactie #277 Gepost op:
11 May 2026, 19:31:21 »
Uiteindelijk toch gekozen om het spoor iets op te hogen. Beetje wringen, maar het kan net. Het dalende spoor heeft nu eigenlijk een iets te steil stukje in de boog - met meegebogen wissels (!) - direct na de brug, maar ik denk, dat het kan. Het is sowieso een stukje dat wel gecamoufleerd wordt, maar van bovenaf bereikbaar blijft.
Op deze manier kan ik iets niveauverschil tussen water en wandelpad realiseren en hoeft niemand te bukken om onder de brug door te kunnen. Een indruk (het H0-figuurtje staat precies onder de voorste legger):
Los van de hoogte constateerde ik wel, dat de overhang van de ICR door de direct na de brug beginnende boog rechts dusdanig is, dat ik wat moet smokkelen met de afwerking van het bruggenhoofd daar. Gelukkig zit het groen ervoor straks goed in het blad.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
spoorijzer
«
Reactie #278 Gepost op:
Vandaag
om 08:38:22 »
Het ziet er qua doorgang wel een stuk beter uit. Het rechter draaistel van je ICR staat wel flink scheef door de helling, gaat dat goed met rijden? Niet dat straks je rijtuigen spontaan ontkoppelen oid? In dat geval zou ik toch voor een lagere variant van de brug gaan.....
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Peter J K
«
Reactie #279 Gepost op:
Vandaag
om 09:15:53 »
De gebogen wissel begint inderdaad direct na de brug; hij ligt er tegenaan. Aan de ligging van de rails is niets veranderd, bij de binnenboog althans. Tot nu toe had ik er bij het testrijden geen problemen mee gehad. Het enige verschil is nu eigenlijk, dat na de brug de helling het schaduw station in ietsje steiler is geworden. Er ligt nu wat rails uit, dus ik kan even niet echt proefrijden, maar met de hand duwen voel ik geen weerstand of rare dingen.
Dus ik denk, of in ieder geval hoop, dat het risico meevalt. En zoals gezegd kan ik er wel bij.
En oh ja, er zit na de brug misschien nu een klein knikje in, omdat ik de opvulling onder de rails nog niet helemaal aan de nieuwe hoogte heb aangepast.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 09:18:18 door Peter J K
»
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
Peter J K
«
Reactie #280 Gepost op:
Vandaag
om 11:51:29 »
Voordat ik de brug definitief kan installeren, moet er nog wel het een en ander gebeuren. De brug zelf voorzien van hekjes en bovenleidingmasten en schilderen natuurlijk. Maar ook de achtergrond moet gemaakt en geschilderd worden, want daar kan ik dadelijk natuurlijk niet meer goed bij. Voor de achtergrond gebruik ik karton (zie eerdere berichten) die ik tegen de muur plak. De muur is spuitwerk en dat is te ruw voor een mooie achtergrond. Dus het idee van direct op de muur verven heb ik weer laten varen.
De vraag is nu, hoe ik dat karton het best op de muur bevestig. Ik heb al even een stukje geprobeerd met houtlijm, maar dat werkt voor geen meter (en ook niet voor minder
). Dus nu denk ik aan dubbelzijdig plakband, bijv. tapijtkleefband. Blijft dat echter wel goed zitten op langere termijn? Ik heb de gouden tip op dit forum nog niet gevonden, als die er al is.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
wob
Aachenau West
«
Reactie #281 Gepost op:
Vandaag
om 12:05:37 »
Ik heb Bisontix gebruikt.
Groet, Bas
Peter J K
«
Reactie #282 Gepost op:
Vandaag
om 12:11:08 »
Dat is een goed idee. Ik moet zo toch naar de bouwmarkt voor een stukje triplex onder de helling, dus ik ga gelijk even langs het lijmvak. Tnx.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Mijn bijbaan:
BoB
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
1
...
17
18
[
19
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|