Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
NS 2104
Vandaag
om 17:08:48
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:38:24
Welke koppeling is dit?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A
door
saskia
Vandaag
om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:31
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:39:15
Rondom Charlois
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:37:45
Bauarbeiten im gange
door
Paul1969
Vandaag
om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Rick
Vandaag
om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
rjr
Vandaag
om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:23:31
Station Roodeschool
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar
door
robstuart
Vandaag
om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
GD
Vandaag
om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:53:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan, US oriented
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omlaag
Auteur
Topic: Eerste baanplan, US oriented (gelezen 15367 keer)
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #75 Gepost op:
08 August 2021, 17:44:36 »
Hallo,
Keerlus 1 beneden licht blauw is 604cm, violet keerlus is 287 cm, keerlus boven is 880 cm.
Het onderste stuk in het station tussen de 2 wissels is 208 cm en bepaald in deze layout dus ook de langste trein.
Stijn
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #76 Gepost op:
08 August 2021, 19:31:07 »
Mooi, ben ik helemaal gerustgesteld (als dat al nodig was
).
Heb ik nog wel een opmerking: als je toch met wat langere treinen, vooral goederentreinen, zou willen rijden, dan kun je de 2 wissels aan de linkerkant van het station verder naar links plaatsen in de groene en lichtblauwe baan. Die liggen op nagenoeg gelijke hoogte en daar zou je met 2 slanke meegebogen wissels een mooie overgang kunnen maken. Daarmee heb je dan extra stations lengte gemaakt, ook al zal het perron er mogelijk niet veel langer door worden.
Gelogd
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #77 Gepost op:
09 August 2021, 09:12:41 »
Hallo,
Betreffende de wissels meer naar links te verplaatsen in het groen lichtblauw gedeelte. Daar had ik inderdaad ook al over nagedacht.
Ik kreeg ze daar niet mooi gelegd en met gebogen wissels kom ik onder de 24 inch. Zelf vind ik langer dan 2m niet nodig aangezien mijn baan maar 5,56 m breed is en dan krijg ik snel het gevoel dat er meer trein dan baan is dus die 208 cm maximum treinlengte vind ik ok.
Vervolgens ben ik nog wel aan het nadenken over industrie en dorpjes. Aan het station komt een dorpje. Ik dacht eerst op het hoog gedeelte waar de paarse brug is een ontginning industrie of hout verwerking te doen maar dat is wel mijn enige plaats waar ik steam emplacement kan doen
?
Dat industrietje kan ik dan wel verhuizen naar het rechtse hoge gedeelte in de bocht ofwel links beneden in de kom binnen de blauwe keerlus???
Ik denk dan toch rechts boven en zou dan toch opteren voor in de kom links beneden een 2de cozy dorpje te maken.
Wat denken jullie en enige hints voor steamemplacement centraal boven???
Stijn
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #78 Gepost op:
09 August 2021, 13:23:25 »
Als je toch nog aan het plannen bent zou ik zeggen dat "stoom emplacement" ( ik neem aan verzorging voor stoomlocs incl draaischijf etc ? ) kijk is of je dat rechts onder een plek kan geven.
Meest logisch is dat zoiets zich bevind vlak bij je/het station,net als in het echt.
Dan is de afstand voor de locs van einde/begin dienst ,richting station/ri verzorging zo kort mogelijk
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #79 Gepost op:
09 August 2021, 13:36:18 »
@ Floris,
Ik was niet van plan om een draaischijf te gebruiken.
Ik vind het belangrijk om treinen door een moi landschap te kunnen laten rijden en ik denk dat het dan wegens de te beperkte ruimte te druk wordt eb daarom dus geen draaischijf.
Stijn
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #80 Gepost op:
09 August 2021, 13:59:46 »
Voordat je aan een "steam emplacement" begint zou ik me eerst iets afvragen. Ik zelf ga er van uit dat je een plaats bedoelt waar wat stoomlocs geparkeerd kunnen staan en eventueel bekoling, bezanding en water innemen kan plaatsvinden. Met als belangrijkste functie: even parkeren voor een nieuwe inzet.
Als je dan naar het sporenplan kijkt en het aan de rechterkant zou willen hebben, kan dat alleen vanaf het achterste stations spoor. Of je dan de bocht voor de berg nog haalt weet ik niet. Maar hoe dan ook: zonder verder rangeren is maar 1 spoor bereikbaar.
Aan de linkerkant kun je vanuit het lichtblauwe spoor zowel stations spoor 1 als 2 bedienen. Als je dan ook nog een extra wisselverbinding maakt tussen spoor 2 en spoor 3, in de bocht van spoor 2, dan zijn vanaf links alle 3 sporen bereikbaar. Dat maakt het een stuk logischer dan rechts.
Praktisch gezien leg je een wissel in het begin van het lichtblauwe spoor, nog in de tunnel, en met een bocht kom je op het "binnenterrein van de keerlus.
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #81 Gepost op:
09 August 2021, 14:14:52 »
Nog even over het landschap. Het water stroomt van berg naar berg. Niet geheel logisch. Beide kant vanaf de berg kan, maar dan zou het ergens in het midden naar de voorkant (onder het station door ?) weg moeten stromen. Dan zou ik aan de linkerkant het groene spoor zo lang mogelijk op 7,5 cm. houden en het lichtblauwe helemaal op 7,5 cm. Aan de achterkant krijg je dan het groene spoor aan de linkerkant dalend naar 3 cm, samen met de rivier. Rechts kan de rivier dan ook naar het verzamelpunt dalen, terwijl groen in de tunnel verdwijnt. Zo ongeveer.
Gelogd
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #82 Gepost op:
09 August 2021, 14:30:15 »
@Veroniek,
Het is inderdaad zo dat de "steam emplacement" die ik graag op mijn baan wil hebben redelijk klein mag zijn ( voor weinig locs ). Het is dus correct dat dit kan gebruikt worden voor het parkeren van locs, bekoling, bezanding en water innemen. ( geen draaischijf )
Centraal boven ver van station is misschien niet logisch maar lijkt mij wel de best plaats waar ik de nodige wissels kan leggen en het baanplan nog kan veranderen zonder dat de rest teveel aangepast moet worden. Beneden aan het station lijkt mij dat niet eenvoudig???
Betreffende het water moet ik inderdaad een properdere oplossing vinden om het rechts af te werken maar daar ben ik nog niet uit.
Stijn
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #83 Gepost op:
09 August 2021, 16:03:25 »
Dan zou ik het niet zichtbaar maken. R achter, waar de gele baan nu uit de tunnel komt, in de bocht in de tunnel een wissel leggen en een aantal opstelsporen tegn de achterkant onder de rose sporen maken.
Een zichtbare oplossing rechts doet geen eer aan de rest van de opzet, verstoort alleen maar.
Een zichtbare oplossing zie ik alleen links gebeuren, zoals aangegeven.
Gelogd
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #84 Gepost op:
11 August 2021, 11:38:02 »
Betreffende de "steam emplacement" , daar zal ik nog eens goed moeten over nadenken.
Ik heb wel nog een vraag betreffende stijginspercentages.
Ik zit zo ongeveer overal aan 2,5%, soms een beetje minder maar dus meestal die 2,5%
Meestal zie ik dat je onder de 3% moet zitten dus ik dacht wel safe te zitten met 2,5%.
Ik lees nu ook dat je in bochten best naar 2% gaat!!!???!!. Ik begrijp dat er in bochten meer weerstand is dus daar zal het dan wel van komen.
Is dat toch iets waar ik rekening met moet gaan houden wetende dat mijn treinen niet langer dan 2m gaan zijn en het toch over nieuwe locs gaat?
Stijn
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18304
Modelrailroading is fun!
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #85 Gepost op:
11 August 2021, 11:48:19 »
Je rijdt Amerikaans schrijf je? Die rijden toch het meest met meerdere locs dus dan is 2,5% ook in bochten geen probleem. Met 1 ook niet trouwens
Als je dan maar geen R1 gebruikt maar dat doe je niet zo te zien.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #86 Gepost op:
11 August 2021, 11:58:08 »
Ik ga idd voor amerikaans maar wel enkele locs ( grote steamers ) die minimum radius 24 inch hebben en dat zijn dan ook de sterkste bochten in mijn plan!
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18304
Modelrailroading is fun!
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #87 Gepost op:
11 August 2021, 13:13:30 »
Dan is 2,5% max geen probleem
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #88 Gepost op:
11 August 2021, 13:15:31 »
Bedankt Ronald
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18304
Modelrailroading is fun!
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #89 Gepost op:
11 August 2021, 13:16:19 »
Graag gedaan
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan, US oriented