Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 12:28:41
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 12833 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2021, 23:13:39 »
Alles met 6 assen (locs) en lange wagons min radius 60 cm......

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2021, 08:21:30 »
Documentie geeft een minimum radius van 18 inch aan. Maar ik betwijfel of dat goed gaat. Mijn baan heeft 1 bocht van 20 inch; een compromis. En 22 inch is voor het mooie (bij meerdere lange wagons) eigenlijk wel het minimum. En Stijn heeft die ruimte.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2021, 09:23:11 »
Een BB kan zeker door 45cm radius... maar wil je dat? Het ziet er niet uit en is een groot compromis. Ik heb een tentoonstellingsbaan en daar het compromis op min 50 gezet. En eigenlijk is dat voor veel US materieel gewoon krap. Vandaar mijn advies; als je 60 cm radius ofwel 24 inch kunt halen, doe het :)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2021, 10:35:57 »
Correct Ronald. Als de coaches door de 50 cm bocht gaan kijk ik even de andere kant op 😉

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2021, 11:20:28 »
Hallo,

Een US-baan is vaak erg mooi. Toch maak ik mij zorgen over de afmetingen van je baan. Eigenlijk is je maximale reikwijdte 1 meter. Anders moet je daar een werkbare voorziening voor regelen.
je krijgt namelijk altijd problemen daar waar je net niet bij kunt.

succes jandcargo

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2021, 11:46:33 »
@ Jandcargo

Daar maak ik me al van begin zorgen over en ik zoek naar oplossingen. De baan smaller maken gaat niet met de minimum radius van 24 inch. Ze van de muur schuiven ook niet. Dus er zijn maar 2 oplossingen:
Met eens soort van wegneembare scenery ( zie ik niet zitten )
Of ik moet zien dat ik er op 1 of andere manier boven kan gaan liggen met een stevig profiel tegen de muur te plaatsen waar ik dan een soort ligplaat op kan bevestigen en dat moet in mijn zolder wel lukken ( klinkt gek maar ik wil niet inboeten op kwaliteit van mijn baan )

Algemene vraag. Kan iemand opmerkingen maken over de wissels. Er zitten er een paar dicht tegen de bocht maar die zijn mee draaiend.
Enkel de wissel rechts onder naar de verborgen keerlus. De keerlus gaat de andere kant op met diameter 61 cm. Is die wissel een probleem?

Stijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2021, 16:41:39 »
gek voorstel en niet aangaande je wissel vraag.
Je poten van de baan/de module bakken voorzien van wieltjes,dan kan je het geheel verplaatsen zodat je aan de andere kant van je baan kan komen als er een probleem opdoemt  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2021, 17:20:25 »
Enkel de wissel rechts onder naar de verborgen keerlus. De keerlus gaat de andere kant op met diameter 61 cm. Is die wissel een probleem?
Dat denk ik wel, want dan maakt de trein een dubbele S-bocht.  Dus uit de bocht komend meteen een tegenbocht (wissel) en weer meteen een tegenbocht (andere wissel).  En andersom idem dito.  2 mogelijkheden:  de beide wissels wat naar links opschuiven, of, wat mijn voorkeur zou hebben, juist naar rechts opschuiven.   In de boog van de keerlus een meegebogen wissel leggen en aan laten sluiten op de rechtse wissel die er al ligt (maar die is dan wel naar rechts verschoven).

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2021, 17:53:36 »
Daar maak ik me al van begin zorgen over en ik zoek naar oplossingen. De baan smaller maken gaat niet met de minimum radius van 24 inch. Ze van de muur schuiven ook niet. Dus er zijn maar 2 oplossingen:
Met eens soort van wegneembare scenery ( zie ik niet zitten )
Of ik moet zien dat ik er op 1 of andere manier boven kan gaan liggen met een stevig profiel tegen de muur te plaatsen waar ik dan een soort ligplaat op kan bevestigen en dat moet in mijn zolder wel lukken ( klinkt gek maar ik wil niet inboeten op kwaliteit van mijn baan )
Mijn mening: een diepere baan is mooier.
Ik heb de mogelijkheid gemaakt voor een ligplank. Inderdaad, op een profiel aan de muur. Zoals al eerder genoemd: zoiets wordt ook in Miniworld Rotterdam gebruikt.
Ook gebruik ik uitneembare delen, waar geen rails liggen. Dus eerst alle rails, wissels en aansluitingen maken en de uitneembare 'scenery' delen pas op het laatst plaatsen.

Rian
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 17:55:17 door RBlok »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2021, 19:03:06 »
Aan allen weer bedankt voor de reacties.

Ondertussen denk ik verder en pas ik het nodige aan waar ik denk dat ik dat moet doen.
Het probleem van alles te kunnen bereiken los ik later op maar ik blijf me aan de huidige afmetingen houden.
Ik los dat op via wegneembare scenery, profielen aan de muur of tafel op wielen.

@VvKan, bedankt voor je opmerking ivbm wissel. Deze heb ik ook aangepast. Ben wel bij een rechte wissel gebleven omdat anders mijn afstand van 6,5 niet behouden blijft
maar ik denkt dat het ook kan werken zoals ik het nu aangepast heb. Indien niet hoor ik het graag.

Verder terug een aangepast plan waar je kan zien dat de achterkant een beetje aangepast is. De hoogste sporen zijn helemaal tot aan de achterkant verplaatst. Ik denk dat dit beter is en meer variatie in de baan brengt. Stijgingen heb ik ook aangepast. Dit gebeurt nu in 2 stukken ( oragne ) eerst links in de berg waar ik van 0 naar 6 cm ga en vervolgens rechts waar ik van 6 cm naar  20 cm ga. deze hebben een maximun stijgingspercentage van 2,3 %. Ik had eeb filmpje gezien waar iemand teste doet met 3 % en dat toch niet altijd succes vol blijkt te zijn.
Sporenplan is gedaan met Tillig elite 83 en heb voor de grootste Engelse wissel gekozen. Ik stel mij wel de vraag als ik daar de S combinatie doe met een lange loc ( bv big Boy 46 cm ) of die daar goed gaat doorkomen??

Verder heb ik boven het lake ook nog een engelse wissel geplaatst omdat het blauwe en linkse oragne deel het eerst is wat gaat liggen en ik daar de technieken volledig ga op uittesten ( bezetmelders, keerlussen ) alvorens de klim en het hoge gedeelte er bij te plaatsen.

Stijn







VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2021, 00:27:27 »
Stuk beter.  Maar let wel op:  de Tillig Engelse wissels met grote radius zijn van het Baeseler type.  Ik weet niet of die in de VS wel bestaan hebben.  Verder moet je de functie van de Engelse wissels nog eens bekijken:  vanaf welk spoor wil ik waar naar toe.   Dat heeft ook te maken met of je rechts of links rijdt: hoe zit dat in de VS ?  Afhankelijk daarvan zou misschien ook een gewone kruising kunnen volstaan op een bepaalde plaats.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2021, 09:09:17 »
@VVKan,

Met Us oriented bedoel ik dat er voornamelijk US stoomlocs en inmindere maten US diesels op gaan rijden.
Echter zijn er ook enkele stoomlocs uit europa die mooi zijn en die mogen er zeker ook op.
Ik hou wel van de lange slingers in berg achtig gebied en omdat die US modellen enkel op een grote radius kunnen rijden is dit baanplan het idee waar ik op uit kom.
Het is puur mijn eigen fantasie en is totaal geen copy van iets wat in het echt bestaat.  Ik vind dat ook niet belangrijk. Vandaar dat die engelse wissel er mag liggen en is voor deze baan denk ik de beste oplossing. Dus ook daar vind ik het niet belangrijk dat die wissel nergens in de US in het echt ligt maar dat kon jij niet weten natuurlijk.

In ieder geval bedankt om naar het plan te kijken en je opmerkingen te geven.

Stijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2021, 09:24:21 »
Volgens mij worden je hellingen te steil in het groen omkaderde gebied.








Dit geldt voor de gele lijn. Daar zou je nog even naar moeten kijken.


Aanvulling. Hoe vindt je dit idee? De groene lijn die onder de andere sporen ligt.







« Laatst bewerkt op: 26 maart 2021, 09:31:07 door Jeronimos »
Jeroen

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2021, 10:15:01 »
@ Jeronimos,

Als de groene lijn die je tekende van de blauwe keerlus in de berg naar het blauwe gedeelt gaat vind ik dat een geweldig idee. Merci Daarvoor.
Ik pas het later deze dag aan om te zien hoe het uitkomt en ik denk dat het een meerwaarde is voor fase 1!

Betreffende je opmerkingen over te stein in de groene kader zal ik even verder toelichten.
De kleuren in schem waren misschine niet helemaal duidelijk.
Ik heb het plaatje even aangepast en hoogtes + percentages zichtbaar gelaten.

Blauw = 0 cm
Oragne = zijn stijgingen / dalingen
Groen = 6 cm
Rood = 20 cm

Bijgevolg maximum stijgingspercentage van 2,3 procent
Op de rechter kant gaat oragne op 9 cm boven blauw die in de berg ligt.
Ik heb het express van 3% naar 2,3% doen zakken om hepenlijk geen problemen te hebben.
Is dat voldoende?

Merk verder op dat ik de rivier verplaats hen in het canion gedeelte. Lijkt mij mooier niet?






Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2021, 10:23:35 »
Voor mij duidelijk en beter zo mbt de hellingen.
Jeroen