Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 16:40:44
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 16:38:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 16:34:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 15:58:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 15:14:56
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
  

Auteur Topic: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen  (gelezen 4773 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2021, 08:36:54 »
Even terug naar de vraag.
Je hebt dus een situatie waarbij je 2 treinen achter elkaar op een perron wilt hebben.

Hier heb je te maken met een tussensein. Dit is een hoofdsein, maar bij bepaalde situaties (stand rechtdoor, lange trein), kan het sein een "kennlicht" tonen ipv een echt seinbeeld (1 witte lamp).

Plaatsing: in de regel rechts. En dat levert inderdaad wel wat bijzonder constructies op op het perron.

Paar voorbeelden:
https://www.eisenbahnwelt.com/BildArchiv/20140104/S_DGZ_20140104.html

http://www.bahnbilder-leipzig.de/htm/hv-ma-kenn-vr2v.htm

Kijk ook eens naar "zugdeckungssignal", deze hangen of staan ook overal op het perron, met name bij combineren en splitsen van stammen.
En verder heb ik zelf voor het omlopen op het station eens een gleissperssignal aan een uitlegger gehangen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3222157099#msg3222157099

Groeten,
Jelmer


Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2021, 10:22:05 »
Wat zijn de Nederlandse seinen en seinbeelden dan toch heerlijk simpel, en daardoor minder kans op vergissingen.
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #17 Gepost op: 01 March 2021, 10:34:09 »
In het armseinentijdperk was het Nederlandse stelsel ook tamelijk ingewikkeld. Dat kwam omdat de seinen ook aangaven in welke richting de trein werd geleid. Bij het lichtseinstelsel 1946 is dit losgelaten en gaf een sein alleen nog maar een snelheidsinstructie. Bij het stelsel 1955 is dit nog verder versimpeld.

Het Duitse systeem kent op sommige plekken nog het richtingprincipe. Dan wordt bovenaan het sein de eerste letter van het bestemmingsstation getoond zodat de machinist weet dat zijn rijweg goed is ingesteld.
Verder weet ik te weinig van het Duitse systeem om Bjorn verder te helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2021, 10:55:23 »
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #19 Gepost op: 01 March 2021, 11:18:02 »
En dat geldt ook voor Duitsland.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #20 Gepost op: 01 March 2021, 11:20:03 »

Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2021, 22:38:44 door Dwergsein »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2021, 11:24:21 »
Eigenlijk dus een gevolg van de kaarsjes verlichting. Lichtje uit is stop. En nu de lampjes electrisch zijn  is dat natuurlijk nog een juist veiligheids ding. Lamp stuk is een gedoofd sein en dus stop. Een op het moment niet nodig sein moet dus een teken van leven geven om niet uit te heten.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #22 Gepost op: 01 March 2021, 12:26:02 »
Ik weet niet wat je met 'kaarsjes verlichting' precies bedoeld, maar als je daarmee refereert naar de Armseinen was ook daar in beide standen gewoon een lichtbeeld te zien op het sein.
Sterker nog, het was één lamp waar een gekleurde bril voor op en neer bewoog ;)


Ja, dat moge duidelijk zijn.
Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
Ik gok dat het uitschakelen van een sein aldaar nog voorkomt uit de niet altijd even moderne technieken die in Duitsland nog gebruikt worden om de rijwegen en seinen te bedienen.
Door een sein uit te schakelen, zal de TRDL/Fdl daar niet heel de dag het sein moeten bedienen terwijl het maar sporadisch nodig is.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2021, 12:28:45 door Thom »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #23 Gepost op: 01 March 2021, 13:25:16 »
Ja, dat niet hoeven bedienen zou een mogelijkheid kunnen zijn, Thom.
In NL had je ook veel van die overbodige seinen welke nooit gebruikt werden, er zijn er aantal van verdwenen de laatste 15 jaren, mede natuurlijk ook door de grootschalige wisselsaneringen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #24 Gepost op: 01 March 2021, 14:23:01 »
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter

Ik moet m'n handboek tóch écht opnieuw gaan lezen...
Met groet,

Ger.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #25 Gepost op: 01 March 2021, 15:33:59 »
Details Ger, daar ging het hier niet over  :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #26 Gepost op: 01 March 2021, 16:12:29 »
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter


Ahum  ;D

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #27 Gepost op: 01 March 2021, 19:06:09 »
Ik heb het gevoel, dat mijn verhaal niet(Meer) klopt. :-\
 
Mss verwar ik het branden van een witte lamp voor een dwergsein  ,om vrij geven rangeren aan te duiden ,in Dordrecht werd vrijgeven rangeren aangegeven met " tegen elkaar in  "brandende   dwergseinen ,die geel 180 toonden.
Mijn Seinwezen boek is zoveel mogelijk bijgewerkt tot 2010 .maar niet alles.  :(

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #28 Gepost op: 01 March 2021, 19:45:58 »
Nee, je verhaal klopt inderdaad niet. Gedoofde seinen mogen wel degelijk voorbij gereden worden. ( in 2010 ook al)

En de witte lamp die jij bedoelt is de vrijgave Rangeren, of te wel de lamp die aangeeft dat het lichtsein door een bedieningshandeling uitgeschakeld is. O.a in Acht aanwezig.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #29 Gepost op: 01 March 2021, 19:46:38 »
Details Ger, daar ging het hier niet over  :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.

Heeft niks met details te maken. Het aangehaalde citaat ging over NL.
Met groet,

Ger.