BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Debvd op 28 februari 2021, 22:33:50
-
De vraag is alsvolgt, al even wezen zoeken maar nog niet echt het antwoord gevonden.
Ik heb op mijn station in het midden 3 sporen waarvan het middenspoor doorgaand treinverkeer is, maar net als de sporen aan het het perron is deze in tweeën.
Dus waar komen de seinpalen in het midden omdat daar perron ook aan de zijkant zit. ....of heb je dan alle seinpalen in het midden tussen de sporen?
Hoor graag jullie ideeén
Bjorn
-
In zo'n geval staan er dwergseinen tussen de sporen of tussen het spoor en het perron. Zie b.v. de situatie in Roosendaal.
-
Hoi,
Beetje moeilijk te begrijpen verhaal. Allicht dat een tekening wat meer duidelijkheid verschaft.
-
In zo'n geval staan er dwergseinen tussen de sporen of tussen het spoor en het perron. Zie b.v. de situatie in Roosendaal.
En in Utg hoge....
-
Volgens mij bedoelt Bjorn een situatie waarbij langs het perron twee treinen achter elkaar kunnen staan. Dan staan er halverwege de perronlengte ook seinen.
In Utrecht is dat niet zo. De situaties die ik ken zijn Roosendaal en Amsterdam Centraal. Misschien zijn er meer, maar die kan ik niet zo gauw bedenken.
Misschien even kijken op www.sporenplan.nl
-
In Leiden Centraal ook hoge seinen.
-
Hierbij plaatje, is een duits station....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_4479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_IMG_4479.jpg)
Gaat dus om de drie sporen in het midden, aan beide kanten een perron met de mogelijkheid dat er 2 korte treinen kunnen stoppen of samengevoegd worden.
-
Idd Klaas dat er 2 achter elkaar kunnen staan
-
Ik zie zo'n situatie ook in 's-Hertogenbosch en Nijmegen. Niet overal hetzelfde, op het ene station dwergseinen, op het andere hoge seinen.
Dordrecht kunnen we aan het lijstje toevoegen. Je kunt je afvragen: waar plaatsen ze zo'n hoog sein dan aan de perronkant van het spoor? Tussen spoor en perron is geen ruimte, op het perron staat het in de weg voor de reizigers. Vaak hangt het sein dan aan de perronkap.
Ik zou zeggen, ga op één van de genoemde stations eens kijken hoe ze dat hebben opgelost.
-
a) ... waarvan het middenspoor doorgaand treinverkeer is, maar net als de sporen aan het het perron is deze in tweeën.
b) ....of heb je dan alle seinpalen in het midden tussen de sporen?
a) Als het doorgaand treinverkeer in beide richtingen is en daar met hoge snelheid gereden kan/mag worden dan zijn het hoge seinen. Aan beide voorwaarden moet worden voldaan.
b) De seinpalen voor het middenspoor staan tussen de sporen.
-
Gaat het nu over een NL of Duits station ?
Een Dwergsein is niet de officiële benaming, het is een "laag geplaatst hoofdsein" :)
Verder, of er hoge of lage seinen gebruikt (moeten) worden ligt ook aan de snelheid op de sporen, laag geplaatst hoofdsein is immers altijd maximaal 40 km/h. Bij max. 40 km/h kan er dus zowel een hoog of laag sein gebruikt worden, Bij snelheden boven de 40 altijd een hooggeplaatst sein. Men heeft tegenwoordig een voorkeur voor hoge seinen bij nieuwbouw of renovatie. Verder zijn de zichtlijnen voor de machinist een factor bij het plaatsten.
Verder gaat de voorkeur naar seinen aan de rechterkant spoor, maar dat hoeft dus zeker niet.....
-
Duits Station..
-
Een Dwergsein is niet de officiële benaming, het is een "laag geplaatst hoofdsein" :)
Ga je nu je forumnaam veranderen? ;D
-
Zat ik ook aan te denken. ;D
-
Ga je nu je forumnaam veranderen? ;D
Zal er over nadenken. Maar is "laaggeplaatst Hoofdsein" iets als forumnaam (y)
-
Even terug naar de vraag.
Je hebt dus een situatie waarbij je 2 treinen achter elkaar op een perron wilt hebben.
Hier heb je te maken met een tussensein. Dit is een hoofdsein, maar bij bepaalde situaties (stand rechtdoor, lange trein), kan het sein een "kennlicht" tonen ipv een echt seinbeeld (1 witte lamp).
Plaatsing: in de regel rechts. En dat levert inderdaad wel wat bijzonder constructies op op het perron.
Paar voorbeelden:
https://www.eisenbahnwelt.com/BildArchiv/20140104/S_DGZ_20140104.html
http://www.bahnbilder-leipzig.de/htm/hv-ma-kenn-vr2v.htm
Kijk ook eens naar "zugdeckungssignal", deze hangen of staan ook overal op het perron, met name bij combineren en splitsen van stammen.
En verder heb ik zelf voor het omlopen op het station eens een gleissperssignal aan een uitlegger gehangen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3222157099#msg3222157099
Groeten,
Jelmer
-
Wat zijn de Nederlandse seinen en seinbeelden dan toch heerlijk simpel, en daardoor minder kans op vergissingen.
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.
-
In het armseinentijdperk was het Nederlandse stelsel ook tamelijk ingewikkeld. Dat kwam omdat de seinen ook aangaven in welke richting de trein werd geleid. Bij het lichtseinstelsel 1946 is dit losgelaten en gaf een sein alleen nog maar een snelheidsinstructie. Bij het stelsel 1955 is dit nog verder versimpeld.
Het Duitse systeem kent op sommige plekken nog het richtingprincipe. Dan wordt bovenaan het sein de eerste letter van het bestemmingsstation getoond zodat de machinist weet dat zijn rijweg goed is ingesteld.
Verder weet ik te weinig van het Duitse systeem om Bjorn verder te helpen.
-
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.
In Nederland geldt dat een gedoofd sein niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter
-
En dat geldt ook voor Duitsland.
Groeten,
Jelmer
-
Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
-
Eigenlijk dus een gevolg van de kaarsjes verlichting. Lichtje uit is stop. En nu de lampjes electrisch zijn is dat natuurlijk nog een juist veiligheids ding. Lamp stuk is een gedoofd sein en dus stop. Een op het moment niet nodig sein moet dus een teken van leven geven om niet uit te heten.
-
Ik weet niet wat je met 'kaarsjes verlichting' precies bedoeld, maar als je daarmee refereert naar de Armseinen was ook daar in beide standen gewoon een lichtbeeld te zien op het sein.
Sterker nog, het was één lamp waar een gekleurde bril voor op en neer bewoog ;)
Ja, dat moge duidelijk zijn.
Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
Ik gok dat het uitschakelen van een sein aldaar nog voorkomt uit de niet altijd even moderne technieken die in Duitsland nog gebruikt worden om de rijwegen en seinen te bedienen.
Door een sein uit te schakelen, zal de TRDL/Fdl daar niet heel de dag het sein moeten bedienen terwijl het maar sporadisch nodig is.
-
Ja, dat niet hoeven bedienen zou een mogelijkheid kunnen zijn, Thom.
In NL had je ook veel van die overbodige seinen welke nooit gebruikt werden, er zijn er aantal van verdwenen de laatste 15 jaren, mede natuurlijk ook door de grootschalige wisselsaneringen.
-
In Nederland geldt dat een gedoofd sein niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter
Ik moet m'n handboek tóch écht opnieuw gaan lezen...
-
Details Ger, daar ging het hier niet over :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.
-
In Nederland geldt dat een gedoofd sein niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter
Ahum ;D
-
Ik heb het gevoel, dat mijn verhaal niet(Meer) klopt. :-\
Mss verwar ik het branden van een witte lamp voor een dwergsein ,om vrij geven rangeren aan te duiden ,in Dordrecht werd vrijgeven rangeren aangegeven met " tegen elkaar in "brandende dwergseinen ,die geel 180 toonden.
Mijn Seinwezen boek is zoveel mogelijk bijgewerkt tot 2010 .maar niet alles. :(
Peter
-
Nee, je verhaal klopt inderdaad niet. Gedoofde seinen mogen wel degelijk voorbij gereden worden. ( in 2010 ook al)
En de witte lamp die jij bedoelt is de vrijgave Rangeren, of te wel de lamp die aangeeft dat het lichtsein door een bedieningshandeling uitgeschakeld is. O.a in Acht aanwezig.
-
Details Ger, daar ging het hier niet over :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.
Heeft niks met details te maken. Het aangehaalde citaat ging over NL.
-
Om volledig te zijn:
Nr. 216a/b
Hoog of laag
geplaatst wit licht
Door een bedieningshandeling uitgeschakeld sein. Het
sein mag worden voorbijgereden na verkregen
toestemming tot rangeren.
Bron: Bijlage 4, behorende bij artikel 24 van de Regeling Spoorverkeer. (in oude termen het "seinenboek".)
-
De vraag is nu hoe Bjorn dit gaat oplossen op zijn Duitse baan.
Bjorn, wat hebben de tips je tot nu toe gebracht?
Groeten,
Jelmer
-
Nou, aardig wat info....denk dat de oplossing toch moet worden gezocht in de seinpaal aan een arm zoals in het ene voorbeeld werd genoemd, maar zie ik op zich ook de oplossing in seinpalen aan een bovenleidingsmast.
Dus ergo...kan nu mijn perron gaan maken zonder dat ik echt rekening moet houden met uitstulping in het perron om seinpalen kwijt te moeten.
Dus dank allen, weer een stuk wijzer (y) (y) (y)
-
Of gewoon hupsakee op het perron. Als de reizigers er maar niet voor gaan staan.
-
;D ;D ;D ;D
He enige waar ik net aan dacht, het moet wel 2 kanten op...ff dat uitpuzzelen
-
Nouja, dan spiegelt deze situatie zich waarschijnlijk voor de tegengestelde rijrichting.
-
maar zie ik op zich ook de oplossing in seinpalen aan een bovenleidingsmast.
Dan zijn het lichtseinen.