Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
  

Auteur Topic: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen  (gelezen 3898 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2021, 08:36:54 »
Even terug naar de vraag.
Je hebt dus een situatie waarbij je 2 treinen achter elkaar op een perron wilt hebben.

Hier heb je te maken met een tussensein. Dit is een hoofdsein, maar bij bepaalde situaties (stand rechtdoor, lange trein), kan het sein een "kennlicht" tonen ipv een echt seinbeeld (1 witte lamp).

Plaatsing: in de regel rechts. En dat levert inderdaad wel wat bijzonder constructies op op het perron.

Paar voorbeelden:
https://www.eisenbahnwelt.com/BildArchiv/20140104/S_DGZ_20140104.html

http://www.bahnbilder-leipzig.de/htm/hv-ma-kenn-vr2v.htm

Kijk ook eens naar "zugdeckungssignal", deze hangen of staan ook overal op het perron, met name bij combineren en splitsen van stammen.
En verder heb ik zelf voor het omlopen op het station eens een gleissperssignal aan een uitlegger gehangen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3222157099#msg3222157099

Groeten,
Jelmer


Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2021, 10:22:05 »
Wat zijn de Nederlandse seinen en seinbeelden dan toch heerlijk simpel, en daardoor minder kans op vergissingen.
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #17 Gepost op: 01 maart 2021, 10:34:09 »
In het armseinentijdperk was het Nederlandse stelsel ook tamelijk ingewikkeld. Dat kwam omdat de seinen ook aangaven in welke richting de trein werd geleid. Bij het lichtseinstelsel 1946 is dit losgelaten en gaf een sein alleen nog maar een snelheidsinstructie. Bij het stelsel 1955 is dit nog verder versimpeld.

Het Duitse systeem kent op sommige plekken nog het richtingprincipe. Dan wordt bovenaan het sein de eerste letter van het bestemmingsstation getoond zodat de machinist weet dat zijn rijweg goed is ingesteld.
Verder weet ik te weinig van het Duitse systeem om Bjorn verder te helpen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 10:55:23 »
Heel dat voorseinen gedoe overal heb ik al nooit echt begrepen, veel extra seinen zonder enig nut, lijkt mij. En waarom zou je een sein uitschakelen, als je ter controle toch een wit licht moet laten zien.
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 11:18:02 »
En dat geldt ook voor Duitsland.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #20 Gepost op: 01 maart 2021, 11:20:03 »

Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2021, 22:38:44 door Dwergsein »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #21 Gepost op: 01 maart 2021, 11:24:21 »
Eigenlijk dus een gevolg van de kaarsjes verlichting. Lichtje uit is stop. En nu de lampjes electrisch zijn  is dat natuurlijk nog een juist veiligheids ding. Lamp stuk is een gedoofd sein en dus stop. Een op het moment niet nodig sein moet dus een teken van leven geven om niet uit te heten.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2021, 12:26:02 »
Ik weet niet wat je met 'kaarsjes verlichting' precies bedoeld, maar als je daarmee refereert naar de Armseinen was ook daar in beide standen gewoon een lichtbeeld te zien op het sein.
Sterker nog, het was één lamp waar een gekleurde bril voor op en neer bewoog ;)


Ja, dat moge duidelijk zijn.
Maar waarom ga je in Duitsland een deel van het sein uit doen, waardoor je ter controle een wit licht moet tonen. Laat dan het sein aan, lijkt mij want qua veiligheid, maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Immers bij meer ingewikkelde situaties ontstaan altijd meer fouten, dat zie je in NL al goed bij NCBG.
Ik gok dat het uitschakelen van een sein aldaar nog voorkomt uit de niet altijd even moderne technieken die in Duitsland nog gebruikt worden om de rijwegen en seinen te bedienen.
Door een sein uit te schakelen, zal de TRDL/Fdl daar niet heel de dag het sein moeten bedienen terwijl het maar sporadisch nodig is.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2021, 12:28:45 door Thom »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2021, 13:25:16 »
Ja, dat niet hoeven bedienen zou een mogelijkheid kunnen zijn, Thom.
In NL had je ook veel van die overbodige seinen welke nooit gebruikt werden, er zijn er aantal van verdwenen de laatste 15 jaren, mede natuurlijk ook door de grootschalige wisselsaneringen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2021, 14:23:01 »
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter

Ik moet m'n handboek tóch écht opnieuw gaan lezen...
Met groet,

Ger.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2021, 15:33:59 »
Details Ger, daar ging het hier niet over  :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2021, 16:12:29 »
In Nederland geldt dat een gedoofd sein  niet gepasseerd mag worden. Vandaar dat dan een wit licht getoond wordt.
Peter


Ahum  ;D

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2021, 19:06:09 »
Ik heb het gevoel, dat mijn verhaal niet(Meer) klopt. :-\
 
Mss verwar ik het branden van een witte lamp voor een dwergsein  ,om vrij geven rangeren aan te duiden ,in Dordrecht werd vrijgeven rangeren aangegeven met " tegen elkaar in  "brandende   dwergseinen ,die geel 180 toonden.
Mijn Seinwezen boek is zoveel mogelijk bijgewerkt tot 2010 .maar niet alles.  :(

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2021, 19:45:58 »
Nee, je verhaal klopt inderdaad niet. Gedoofde seinen mogen wel degelijk voorbij gereden worden. ( in 2010 ook al)

En de witte lamp die jij bedoelt is de vrijgave Rangeren, of te wel de lamp die aangeeft dat het lichtsein door een bedieningshandeling uitgeschakeld is. O.a in Acht aanwezig.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2021, 19:46:38 »
Details Ger, daar ging het hier niet over  :)
Het ging hier over een witte lamp bij het bewuste doven van een sein, in Deutschland.

Heeft niks met details te maken. Het aangehaalde citaat ging over NL.
Met groet,

Ger.