Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:05:44
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
  

Auteur Topic: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute  (gelezen 13932 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #75 Gepost op: 13 February 2021, 17:23:56 »
Van dat vermogen mag dan veel verloren gaan maar zoals gemeld het baanvak Staveren-Leeuwarden is geen klein stukje en ook 1963 kende een hoopwind en stuifsneeuw. En meer schuifkracht dan heel ProRail in 2021 op de rails kon zetten.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #76 Gepost op: 13 February 2021, 21:17:50 »
Staat er in het sikken boekwerk ook nog wat het koppel is van de Sik? Het vermogen van een Sik is interessant maar de overbrenging misschien nog wel meer.

Freek J.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26744
    • Pagina van klaas
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #77 Gepost op: 13 February 2021, 23:11:04 »
De beperking zit in de wrijving van wiel op rail. Bij staal op staal ligt de wrijvingscoëfficiënt rond de 50%. Maar bij natte rails kan dat zomaar teruglopen naar 15%. Het gewicht van een Sik is 21 ton, de duw/trekkracht komt dan op iets meer dan 3 ton. Het zal van de dikte van de sneeuwlaag afhangen of dat voldoende is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #78 Gepost op: 14 February 2021, 00:18:36 »

Als ik het zo lees zou een Sik op normale droge rails een trek/duwkracht hebben van rond de 10 ton. Klopt dat? Dat lijkt toch niet veel.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2021, 00:39:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #79 Gepost op: 14 February 2021, 01:49:10 »
Een wagon met geloste remmen geeft geen 10 ton weerstand. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #80 Gepost op: 14 February 2021, 08:51:29 »
Als ik het zo lees zou een Sik op normale droge rails een trek/duwkracht hebben van rond de 10 ton. Klopt dat? Dat lijkt toch niet veel.

Tis zelfs minder, wrijvingscoefficient is geen 0,5 maar ca 0,3. Evengoed 7 ton, zijn wel 5 auto's die je via een katrol tegelijk omhoog zou kunnen hijsen...

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #81 Gepost op: 14 February 2021, 10:01:24 »
Een wagon met geloste remmen geeft geen 10 ton weerstand. ;)

Die kan je met je tweeën gewoon duwen, daar heb je geen Sik voor nodig. En anders doet de wind het wel.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #82 Gepost op: 14 February 2021, 11:51:02 »
Daar komt bij dat de soortelijke massa van sneeuw zo ongeveer 200 kg per kubieke meter is.
Ook wrijvingskrachten sneeuw-sneeuw en sneeuw-ondergrond speelt een rol.
En bij het schuiven heb je niet alleen te maken met schuifkrachten maar ook met rolkrachten. De vorm van de sneeuwschuiver zorgt ervoor dat van beide sprake is.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2021, 12:00:52 door Freek Jonkers »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #83 Gepost op: 14 February 2021, 15:38:37 »
Staat er in het sikken boekwerk ook nog wat het koppel is van de Sik? Het vermogen van een Sik is interessant maar de overbrenging misschien nog wel meer.

Freek J.
Koppel is groot genoeg om op nat en roestig spoor volledig de grip op het spoor kwijt te raken ;)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #84 Gepost op: 14 February 2021, 19:43:09 »
Als je tijd en geduld genoeg hebt dan kom je er natuurlijk altijd doorheen, desnoods neem je elke meter opnieuw een aanloopje... en ik weet niet hoeveel sneeuw er in 1963 lag. Als dat zo weinig is dat je een beetje gang kan maken en dan af en toe een paar bultjes tegen komt dan wil het wel. Maar door de tractieregeling verlies je al vrij snel je vermogen; als een van je wielstellen begint te slippen, verlies je met de andere ook snel je grip. En dat heb je met een dun laagje sneeuw of ijs al. Met nat en glad spoor overigens net zo ;)
Aan de trekkracht ligt het zeker niet, op droog spoor trek je wel 750 ton weg (...remmen is trouwens een ander verhaal...)
Maar ik zou toch liever een 2200 nemen  8)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #85 Gepost op: 14 February 2021, 21:10:23 »
De meeste kans op slip is er bij het optrekken, de massa van locomotor moet in beweging gezet worden. Al hij in beweging is gaat die massa een andere rol spelen (voort vliedende kracht).
Als we met de auto/bromfiets/fiets weg willen rijden op een glad oppervlak probeer je ook met zo min mogelijk vermogen in beweging te komen. Ben je eenmaal in beweging kun je langzaam het vermogen op de wielen opvoeren.

Andersom geldt ook, als je af moet remmen speelt die massa een rol. Rem je teveel af dan blokkeren de wielen en bijvoorbeeld met vallende blaadjes is dat funest. Dat betekend dus met wat minder kracht remmen waarmee de remweg wel langer wordt.

Dus inderdaad wat meer tijd en geduld hebben is raadzaam.

Ik bedenk me dat er in 1963 minder verwaaide sneeuw was als in 1979. 

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2021, 21:14:51 door Freek Jonkers »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #86 Gepost op: 14 February 2021, 21:33:21 »
In 79 was de sneeuwval anders dan in 63. Beide zijn aardig aan het waaien geweest, alleen in 79 had het zeker in het Noorden eerst lekker geijzeld daarna sneeuw met wind dus achter iedere paal een duin en geen sneeuw op het land. In 63 ook veel sneeuw maar daar was meer op het land blijven liggen maar genoeg prut in Friesland, de Elfstedentocht was niet voor niets de Hel van 63.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #87 Gepost op: 14 February 2021, 22:28:51 »
Dat betekend dus met wat minder kracht remmen waarmee de remweg wel langer wordt.
Locodrijvers van de Hoogovens/CORUS/Tata Steel vertelden daarover dat ze bij een noodstop vol op de rem gingen en tevens gas bij gaven als primitieve vorm van ABS.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #88 Gepost op: 15 February 2021, 09:57:13 »
Eric
In aanvulling op jouw bericht over de locobetuurders hoogovens het volgende .
Het rijrichting veranderen bij lokomotoren was een hand bediende wals zonder enige beveiliging .
Als je dan tractie vroeg werden de tractiemotoren erg zwaar belast , en ja zij werkte dan als een soort extra elektrische rem .

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #89 Gepost op: 15 February 2021, 10:09:32 »
De meeste kans op slip is er bij het optrekken,

Dat is correct, bij het remmen heet het blokkeren, en dat is compleet iets anders.