Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
  

Auteur Topic: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute  (gelezen 13919 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #60 Gepost op: 12 February 2021, 13:14:38 »
@Eric B
Als je de foto's goed bekijkt zie dat de sneeuwschuiver LOS staat voor de 2498
Alleen de 2200 en de 6400en kunnen met de sneeuwschuiver rijden
Niet helemaal waar,
tenminste 2 sikken zijn in 1959 ook aangepast geweest voor sneeuwschuivers, te weten de 212 voor standplaats Alkmaar en de 244 voor Leeuwarden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26744
    • Pagina van klaas
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #61 Gepost op: 12 February 2021, 13:24:22 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #62 Gepost op: 12 February 2021, 13:29:51 »
Geen idee, ik weet alleen dat de wijziging ervoor is uitgevoerd :)

Al is het denk ik wel een gevalletje van wat snelheid maken, daarna duwt het met 21 ton ookwel door natuurlijk.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #63 Gepost op: 12 February 2021, 14:55:36 »


Sikkenboek van Martin van Oostrom, pag. 189 midden, de 325 in het groene livrei, met gele bevestigingen voor de sneeuwschuiver op de bufferbalk, gefotografeerd op 19-10-1969 te Hoorn, door A.E.E. van Donselaar.

Vraag is, is dat een aanpassing voor de sneeuwschuiver zoals op de 2205 gebruikt is, die na de winter van '62/'63 geleverd zijn, of voor de oudere uitvoering?
Afgelopen week ergens een foto uit 1960 gezien, van een Sik, met sneeuwschuiver in actie,
Kan hem alleen niet meer terugvinden ...  :(
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 15:09:08 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #64 Gepost op: 12 February 2021, 15:01:42 »
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #65 Gepost op: 12 February 2021, 15:09:03 »
De SHM 48 (ex-Hoogovens) is in de jaren zeventig op verzoek van NS ook voorzien van ophang ogen voor een sneeuwschuiver. In 1979 heeft de 48 in dier voege ook het baanvak Hoorn - Medemblik sneeuwvrij gemaakt. En op verzoek van NS ook het baanvak Hoorn - Purmerend. Zo fluisterde kapitein Kniesoor mij in. Zal er zo de plaatjes even bij zoeken.

Edit:


« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 15:25:26 door ingenium secundus »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #66 Gepost op: 12 February 2021, 15:12:57 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Kennelijk hebben ze het zo gedaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #67 Gepost op: 12 February 2021, 15:13:27 »
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
Nee, die is het niet Rick, dat is een mooie scherpe en goed belichte foto uit jan. 1963, onderaan op pag. 172.
Die ik bedoel is van veel mindere kwaliteit en straalt ook meer 'dramatiek' uit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #68 Gepost op: 12 February 2021, 21:45:27 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Dat betwijfel ik, het was woensdag bij ons al aardig glibberen op her en der een paar cm sneeuw. Met je massa kom je natuurlijk wel een eind, maar ik betwijfel of je een beetje een serieuze hoeveelheid sneeuw weg krijgt. Zodra je namelijk zelf op een laagje sneeuw staat, ben je een redelijk deel van je tractie kwijt. En je hebt maar zo'n 10 ton aslast dus het is ook nog wel een klein beetje gewaagd; je komt natuurlijk makkelijker omhoog dan met een zware loc.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #69 Gepost op: 12 February 2021, 21:52:29 »
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #70 Gepost op: 12 February 2021, 22:31:05 »
En het verhaal van de Zaanstraat was dat nadat het onderhoudsbedrijf daar vertrokken was en het pand leeg was komen te staan het Spoorwegmuseum daar een tijdje sporen gehuurd heeft om materieel te stallen.

Tja, ik heb ze zien binnenkomen, maar in dec 2010 heb ik  ze er ook weer net zo hard uit zien gaan vanwege de winterse omstandigheden. En daarmee werden mijn gesproken woorden tijdens  het "afscheidfeest" de waarheid. "Fool if you think it's over".
Van de facturering v/d werkzaamheden, Odh, in de Zaanstraat weet je volgens mij wel meer van. 

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 22:38:15 door Freek Jonkers »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #71 Gepost op: 13 February 2021, 08:06:37 »
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Dg met brandende kachel en warme koffie/chocolademelk :) (en misschien wel een flesje Beerenburg)  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 17:29:33 door Bert van Gelder. Reden: Sub niet leesbaar op kleine schermen.. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
  • Bricolage français.
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #72 Gepost op: 13 February 2021, 08:18:18 »
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #73 Gepost op: 13 February 2021, 08:32:49 »
Sleepvermogen op vlakke baan bij 10km/u = 480 ton.
Bij helling en/of hogere snelheid neemt dit af.
Bron: Sikkenboek Martin van Oostrom.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #74 Gepost op: 13 February 2021, 17:08:39 »
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Ja, allemaal hardstikke leuk zolang het droog is, maar een beetje slecht bereden spoor en wat vocht en er is niks meer over van die trekkracht  ;D