Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DV modelspoor
Vandaag om 17:24:22
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 28842 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #135 Gepost op: 21 November 2023, 12:13:23 »
Iets begrijp ik niet, het frame van de 5000 (net als bij alle andere DJH kits) is toch een ets van messing? of wordt de voetplaat bedoeld, die is inderdaad van witmetaal.

Groet Meino

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #136 Gepost op: 21 November 2023, 14:02:10 »
Ha Meino, ben weer terug en de hobby blijft. Vermoedelijk heb je gelijk, Babylonische spraakverwarring waarschijnlijk.

Het frame bij de 5000 is van messing, volgens mij is dat bij alle DJH/Modelloco kits hetzelfde. De voetplaat en de rest zijn vaak van witmetaal, een zacht spulletje.

Witmetaal is op zich prachtig, het is makkelijk te bewerken, in alle vormen te gieten, als alles gesoldeerd zit heel stevig, en als er iets kapot gaat vaak te repareren met soldeertin (solmuren zoals Frits het noemt ).

Het nadeel is dat de afzonderlijke onderdelen vrij teer kunnen zijn, maar eerlijk is eerlijk, de service van DJH/Modelloco is uitstekend en zelfs jaren later zijn de losse onderdelen nog na te bestellen.

Hoe dan ook, terug naar de 5000, zo langzamerhand komt het model weer in de staat zoals 'ie bedoeld was. Zoals ik al vertelde is dit model in elkaar gezet door Philotrain, da's ook te zien aan het spuitwerk, dat ziet er prachtig uit.

Maar; over de blunders. Het drijfwerk was dus verkeerd in elkaar gezet en dat kon daarom ook alleen maar problemen geven. Dus; boel uit elkaar en opnieuw in elkaar geklonken. Maar nu tijdens het assembleren kwam ik de volgende blunder tegen:


Boven de leibanen zit een 'ding' waar het drijfwerk in valt. Dot zot vast gesoldeerd in het cilinderblok. Echter, aan beide kanten zit het ding op de kop gesoldeerd, waardoor de kruiskop minder ruimte heeft om heen en weer te schuiven.

Je ziet het ook aan het model, de onderkant van de 'drijfwerkhouder' (wat dus eigenlijk de bovenkant is) loopt recht, de bovenkant loopt met een knik (en dat is dus eigenlijk de onderkant), want daardoor heeft de kruiskop meer vrije ruimte.

Ik baal nu enorm dat dit me nu pas opvalt. Doordat je er niet vanuit gaat dat Philotrain dit soort dingen doet, let je er gewoon niet op. Ik word er nu achteraf wel megagefrustreerd van, het ding was tenslotte helemaal ontdaan van verf, dus ik had dit zo aan kunnen passen. De loc heeft wel altijd gefunctioneerd, dus ik laat het nu maar zo, maar met alle wijzigingen weet ik niet of dit nu effect heeft op het functioneren nu. Het is niet anders.

Tijd om de loc verder in elkaar te zetten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2595
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #137 Gepost op: 21 November 2023, 15:58:22 »
Niet te hard mopperen op Philotrain hoor! Dit is een "fout" die gemaakt is door ene heer Riddles.

Ik heb hier een boek voor mij liggen vol met foto's van WD 2-8-0 en 2-10-0's en wat denk je? Op alle locs zitten die dingen op de kop!  ;D



Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #138 Gepost op: 21 November 2023, 16:08:10 »
En zo'n, ineens, wordt me een kans aangereikt om de boel opnieuw te doen...

Tijdens het plaatsen van de laatste as in het frame, moet er wat kracht gezet worden. Dit komt omdat de aandrijving op deze as zit en het tandwiel strak om de as zit. Wat wil nu het geval?

De enige lagers die ik van origine heb laten zitten tijdens alle aanpassingen zijn de achterste lagers. De rest is allemaal vervangen of opnieuw uitgelijnd. Tijdens het monteren van de laatse as duwde de as zo het allerlaatste lager van de allerlaatste as er uit . Hier wordt je toch niet goed van... In dit proces leer ik dat je het werk van anderen dus ook dient te checken alvorens je verder gaat met een project...

Dat betekent dat het achterste lager opnieuw uitgelijnd en gesoldeerd moet worden. De makkelijke manier: wielen er af, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

De moeilijke manier: wielen er af, leibanen afplakken, binnenkant lagers opvullen, chassis stralen, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, 'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier, boel schoonmaken, opnieuw in de primer, lak en finish, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

Ik heb wel eens wat gelezen over uithuilen en opnieuw beginnen bij modelbouwers, dit is zo'n situatie. Ik vrees, gezien mijn nauwgezette en pietluttige natuur op dit vlak, dat het optie 2 wordt. Zucht...



Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2595
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #139 Gepost op: 21 November 2023, 16:51:01 »
'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier,

Niet doen. Ze zitten goed!!!

Kijk maar op de foto in mijn vorige post.

Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #140 Gepost op: 21 November 2023, 18:16:50 »
Hey, da's gek. Dat verwacht je niet. Fijn dat je het zegt, scheelt een hoop werk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2595
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #141 Gepost op: 21 November 2023, 18:40:48 »
Kan je toch voor optie 1 gaan  ;)

Grtz Ton

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8582
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #142 Gepost op: 21 November 2023, 18:41:51 »
Meino, frame is idd niet van witmetaal, maar van nikkelzilver. Ik bedoelde dus idd de voetplaat, die kwetsbaar is.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2023, 17:40:51 door Huup »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #143 Gepost op: 22 November 2023, 17:29:58 »
Allemachtig wat een groot gat





Nu snap ik wel waarom het lager los kwam, onderin zie het lager en daaromheen het frame. Dat zou zo ongeveer naadloos aan moeten sluiten, maar hier zit een enorme kier



Dat wordt solmuren.

Eerst voorzichtig wat geprobeerd, maar doordat er nog overal verf zat, wilde het ding niet vast. Het lager was al schoon en de binnenkant van het gat waar de lager in moet ook, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Dus, verf afgekrabt met een mesje, daarna nog wat geschuurd en toen nogmaals geprobeerd. Na veel vijven en zessen is het uiteindelijk gelukt, maar het gat waar de lager in moest was eigenlijk te groot.

Maar goed, door alle flux, die alle kanten opgespettert is, is de lak behoorlijk aangetast



Ik zal er dus niet aan ontkomen om alles nog een keer te spuiten. Balen, want was behoorlijk tevreden...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 November 2023, 17:34:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #144 Gepost op: 22 November 2023, 17:39:12 »
 :'(  :-X

Je bent bezig aflevering 361 van de opleiding Perfectionisme succesvol af te ronden!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #145 Gepost op: 23 November 2023, 07:54:42 »
Yes, yes, the road to perfection is always under construction Vrijdag maar weer eens verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #146 Gepost op: 07 October 2024, 00:05:08 »
En zo kwam het dat ineens de boel in elkaar zat en na tig keer tunen ronddraait als een zonnetje. Prachtig om dat drijfwerk zo in actie te zien en mooi dat de loc nu meer bewegingsvrijheid heeft. Bij deze een filmpje van het drijfwerk:

https://youtu.be/iozhsl9AYFo?si=4U2G65JfF0Vj2915

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #147 Gepost op: 07 October 2024, 00:24:30 »
Ik vroeg me al een tijdje af hoe het met je 5000 was. Blij dat deze niet een dood project geworden is en dat je weer voortgang boekt  (y)

Groet Meino

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #148 Gepost op: 07 October 2024, 09:52:41 »
Gelukkig niet, alle projecten komen een keer af Maar liever helemaal goed, dan half, vreselijk. Gauw terug naar de eigenaar met deze loc, dan kan hij er hopelijk plezier van beleven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #149 Gepost op: 07 October 2024, 10:49:15 »
Oh, het is in opdracht  ;D niet een eigen lok, dat wist ik niet. Misschien een tip, ik zag bij Molenkamp, op Houten, nog een DJH kit van de NS4300 liggen, prijs viel me mee. Misschien een idee om je zelf te trakteren  (y). Ik heb mijn eigen 4300 weer redelijk kunnen repareren na een val.

Groet Meino