BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 31 januari 2021, 20:07:41

Titel: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 januari 2021, 20:07:41
Al geruime tijd ben ik bezig om voor iemand zijn NS 5000 te verbouwen. De loc is ooit als kit uitgebracht door DJH en deze loc is in elkaar gezet door Philotrain. Op zich een prachtige loc en goed gebouwd, er zitten echter een paar mitsen en maren aan. Door de constructie van de loc gaat deze alleen door ruimere bogen en wissels. Desalniettemin valt er hier behoorlijk wat winst te behalen, maar dat betekent dat er een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden. Daarnaast moet de loc digitaal worden en met geluid worden uitgerust. Nou ja, dan maar meteen verlichting inbouwen.

Maar, dat het zo'n ingrijpende verbouwing zou worden had ik van tevoren niet verwacht, al kon ik dat natuurlijk aan zien komen. Het zal tenslotte eens makkelijk gaan, zucht...

Voor het digitaliseren moest er een nieuwe motor en gearbox komen. De oude motor is niet digitaal te maken, doordat 1 koolborstel stroom afneemt van het frame van de motor (oude open motor). Dus, nieuwe motor en gearbox van High Level Kits besteld. Het is de HiFlier geworden met een gear ratio van 30:1. De motor is een Mashima 1020. Hoe kom ik hier nu op?

In het echt hebben de drijfwielen een diameter van 1435 millimeter, ofwel 4 voet en 8,5 inches. De topsnelheid van de loc was 65 kilometer per uur. Het mooie is dat High Level Kits (Chris Gibbon) een rekentool heeft gemaakt in de vorm van een excel bestand, waar je alle gegevens in kan voeren. Dus: wieldiameter, vertraging (bijvoorbeeld 30:1, 45:1, of 50:1) en dan het toerental van het motortje. Uiteindelijk kom je dan op een te halen topsnelheid uit en het mooiste is als je dit zo dicht mogelijk bij de snelheid van het origineel komt. Daarna regel je de rest af met de decoder.

Enfin, HiFlier dus, klein motortje, omdat het ook in de ketel moet passen.

En daar zit meteen de crux. Het hele model is al gebouwd en gespoten, dus je wilt zo min mogelijk aanpassen. Elke aanpassing zorgt namelijk voor beschadigingen. Het is dus passen en meten, uitzoeken, testen, etc. In dit geval gaat de aandrijving van de middelste as naar de achterste. Dat houdt in dat het frame aangepast moet worden. Zo moest er een afstandsbusje uit en moest er hier en daar gevijld worden. Gelukkig is het chassis gewoon zwart, dus die wordt straks opnieuw gespoten. Maar dit kan niet zonder alle wielen en het hele drijfwerk te verwijderen, zonder dat te doen kan je er trouwens sowieso niet bij. Dusch, alles is met moeite en pijn en met de grootste zorgvuldigheid verwijderd, maar het is gelukt.

De eerste stapjes m.b.t. de gearbox zijn gezet, deze is nu in elkaar gesoldeerd.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/b38ce168dc0e50ab153df063174ab539.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/bb9cb8163515f63977b3b06c2ad0b914.jpg)

Ik had al een model gemaakt van styreen, dus ik weet zeker dat het past. Nu de gearbox nog verder afwerken, dan kan er getest worden.

Een heel ander punt is de rijvaardigheid. 2 dingen die zeer beperkend werken zijn de trapjes aan de zijkanten van het voorloopwiel. Bij een krap wissel tilt deze de hele loc uit de rails doordat het wiel tegen de trapjes aan loopt. Er zijn 3 mogelijkheden; rijden in ruimere bogen, trapjes niet plaatsen of definitief verwijderen (net als de Artitec 3700, daar zijn de trapjes optioneel), of zelf trapjes maken die wat verder uit de voetplaat staan (geen gezicht). Ik denk dat hier de trapjes definitief het veld ruimen.

Dan is er nog een ander punt, in het frame zitten lagers. Die hebben een opstaande rand of kraag van ongeveer een millimeter dik. Bij het plaatsen kan je 2 dingen doen, of de kraag aan de binnenkant van het frame plaatsen, of aan de buitenkant afvijlen. Maar, dit kan alleen bij de achterste 4 assen. Bij de voorste as moeten ze blijven zitten, omdat deze as zo min mogelijk zijdelingse speling mag hebben. Dit omdat het drijfwerk anders in de knoop komt. Laat je alles zo zitten en plaats je de lagers zoals DJH heeft aangegeven, dan beperk je de loc doordat de assen niet genoeg zijdelings kunnen bewegen. Logisch, want anders lopen de wielen tegen het remwerk aan, maar goed, dat gaat ook aangepast worden.

In dit geval zat het frame al in elkaar en heb ik aan de buitenkant de lagers afgevijld tot ze gelijk lagen met het frame. Doordat de assen nu meer naar links en naar rechts kunnen uitslaan, kan de loc door krappere bogen en wissels rijden. Mocht je toch wat meer starheid willen, dan kan je nog altijd vulringen plaatsen.

Enfin, het frame is inmiddels aardig aangepast en zwaar gehavend door al het vijlwerk. Straks in de thinner en daarna opnieuw zwart spuiten en alles is weer als nieuw.

Maar goed, dan de kap. Ik had gehoopt daar geen aanpassingen aan te hoeven doen, maar doordat de gearbox op de achterste as zit heb ik net wat meer ruimte nodig aan de achterkant, bij het ketelfront/machinistenhuis. Gelukkig zit er aan de binnenkant nog wat ruimte volgens mij, dus ik hoop dat ik het iets uit kan frezen zonder de kap aan de buitenzijde te beschadigen. Wat een gedoe allemaal...

Zoals ik al eerder heb gemerkt met ombouwprojecten, 1 kleine verandering brengt minstens 10 andere en soms ingrijpende veranderingen met zich mee. Het is nu niet anders meer, het project is gestart en moet af. Het doel is een zeer goed rijvaardige loc die helemaal bij de tijd is (licht, geluid, digitaal). Het feit dat de loc al helemaal af en gespoten is maakt de zaak wel factor 10 moeilijker. Maar goed, er is geen weg meer terug, alleen maar voorwaarts...


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Eric B op 31 januari 2021, 21:07:58
Oh jee ... weer zo'n Tom verbouwing  ;D

Maar ik ga wel met je meekijken, dat wat je beschrijft komt namelijk grotendeels overeen met wat ik ervaar met mijn door Philotrain gebouwde DJH NS 6300 ...
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 januari 2021, 22:58:22
Ja, dit sleept al even voort door allerlei tegenslagen en verhuizingen. Maar nu zit de gang er in en is alles aanwezig om het project te gaan voltooien. Tsja, het gaat hoe dan ook werken, maar het heeft me al heel wat slapeloze nachten bezorgt. Ik ga dit dan ook niet nog een keer doen met dit type loc. Wel handig voor de bouwers, als je dit meteen doet levert het je veel op (en bespaart het je veel moeite achteraf).

Zal binnenkort meer foto's plaatsen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 31 januari 2021, 23:05:15
Tom even een vraagje, wat is de minimum boogstraal waar hij doorheen moet?
Ik zal dit draadje zeker ook blijven volgen, want ik ben zeker benieuwd hoe je dit gaat uitvoeren.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Modellbahnwagen op 31 januari 2021, 23:14:03
Interessant om te volgen.

Succes! (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: roadster36 op 31 januari 2021, 23:14:51
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Edsko Hekman op 31 januari 2021, 23:34:12
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Tom houdt wel van een beetje drama... ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 08:15:55
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D

De batkamer is net af Kinten worden ook groter, meer modelbouwtijd dusch Maar serieus, je hebt ze allemaal geteld?

En een drama is het zeker @sko

@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 01 februari 2021, 09:49:48
Ter verdediging van Tom. Er staan van mij hier op BNLS ook wel wat onvolledige draadjes. Ik zal eens tellen....

mvg,
Ivo
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 01 februari 2021, 09:54:05
P.S., even geteld: 16 af, 18 nog in aanbouw  ;)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 10:09:07


Hoe dan ook, het meeste staat te wachten op spuiten, maar wil ik dat nauwkeurig doen dan moet ik daar echt voor gaan zitten. Maar goed, binnenkort staat een spuitsessie gepland, eens kijken of ik er wat moois van kan maken.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 01 februari 2021, 10:18:21
@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Die van mij gaat redelijk soepel door een boogstraal van 60cm en daar heb ik niet zoveel voor hoeven doen. Overigens zit bij mij de aandrijving op de tweede as van achteren. De motor is een Portescap RG4.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 10:50:55
Nu toch bezig was wilde ik alles uit het zicht hebben en dat kon alleen door de aandrijving op de achterste as te plaatsen, maar goed, het is meteen ook een stuk lastiger.

60 cm, dat is mooi zou ik zeggen. Ik begreep echter dat het voor de huidige eigenaar nog te ruim was en dan vooral de wissels. Dus ik heb het krapste wissel gepakt wat ik kon vinden, zo'n fleischmann handwisseltje en geprobeert de loc daar doorheen te krijgen. Eerst lukte dat niet, maar na alle aanpassingen wel, met uitzondering van het loopwiel. Dat is nu nog de beperkende factor, aangezien de trapjes nog in de weg zitten. Zijn die weg, dan zou de loc erdoor moeten kunnen. Dus dat is zo'n beetje de maatstaf die ik maar aanhou.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 01 februari 2021, 10:58:54
Ok, maar een tip, let ook op wat het loopwiel doet met de cylinders. Waarschijnlijk moet je ook nog een stukje aan de achterkant bij de cylinders weghalen, want het loopwiel zal daar met grote waarschijnlijkheid gaan aanlopen. Tenminste dat deed het bij mijn exemplaar.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 10:47:13
Ik zal de loc eerst testen, voordat ik de boel definitief weer aan elkaar knoop.

De HiFlier gearbox geeft momenteel wat kleine problemen. Het is in eerste instantie een vrij fragiel ding en de stevigheid komt pas als de assen voor de tandwielen er vast in zitten. Desalniettemin zitten 2 van de 3 tandwielen zo strak tegen elkaar aan, dat de boel enorm zwaar loopt. Toch is de boel haaks en kloppen de afstanden tussen de ene zijkant en de andere. De boel zou dus niet moeten klemmen. Dat betekent dat ik dat eerst moet uitzoeken en wellicht allemaal weer los solderen, voordat ik überhaupt verder ga. Wat mij betreft moet alles soepeltjes lopen. Ik hoop dat de asafstanden kloppen, anders moet echt het hele ding uit elkaar. Dat zoiets eenvoudigs zo lastig kan zijn...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: ronald1956 op 03 februari 2021, 14:55:13
Ik kan het zo niet zien , maar Gearbox wel goed gevouwen ?
Vouwlijn aan de verkeerde kant kan je zo al een mm schelen .
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 03 februari 2021, 18:14:39
Fout vouwen maakt voor de asafstand niet uit, alleen voor de afstand voorzijde motor tot hart wormwiel, maar aangezien daar een worm op aangrijpt is dat niet gauw een probleem. En als ik foto 2 zie, dan zie ik geen verkeerdom gevouwen tandwielkast. Ik heb al meerdere van deze aandrijvingen gebouwd en ik merk dat de juiste plaatsing van de washers en opvulringen op de assen wel een en ander uitmaakt.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 18:18:19
Er komt een nieuwe foto aan.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 18:24:04
Haaks gevouwen, de vouwlijnen aan de binnenkant:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/16d7d535128a2d08ff9e17cef376afd5.jpg)

de vulringetjes op de goeie plek:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/8804468e90525f2368974cb4c52eb1e7.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/b4b98743ff1e6703dd5bc0a689dc2387.jpg)

Maar goed, ga het ding nog ff demonteren en dan alles opnieuw opbouwen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Silvolde op 03 februari 2021, 19:02:53
Die van mij gaat redelijk soepel door een boogstraal van 60cm en daar heb ik niet zoveel voor hoeven doen. Overigens zit bij mij de aandrijving op de tweede as van achteren. De motor is een Portescap RG4.

Groet Meino

Meino, dat is een aandrijving waar je zuinig op moet zijn. Geen worm maar een combinatie van kroontandwielen en rechte tandwielen., aangedreven door een Escap klokankermotor. Helaas zijn deze perfecte aandrijvingen niet meer in productie.

Gr, Rob 
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 19:09:55
Bijgewerkt, drupje olie, nu wat vet op de tandwielen en maar eens kijken. Het loopt nog een klein beetje zwaar, maar het is al wat verbeterd, wellicht dat een half uurtje vooruit en een half uurtje achteruit indraaien helpt.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/13bfe8064ccd670c877227fd76d4705d.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/41e1bbe3a450d92a7310c56f347f14f0.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: zuylen op 03 februari 2021, 20:12:51
Soms zitten er ruwe zijkanten aan de tandwielen die vervolgens dan tegen elkaar aan schuren. Dat geeft extra lawaai en wrijving. Of dat bij jou ook zo is weet ik natuurlijk niet. Vooral bij de stage 1 gear (bouwtekeningetje) naar de volgende is dat belangrijk
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 03 februari 2021, 20:32:37
Beetje cif op de tandwielen en laten draaien helpt ook nog wel eens. Haalt het scherpe randje eraf. Niet te lang doen en dan met de hand even voelen hoe het draait. Als je tevreden bent de boel demonteren en heel goed schoonmaken. Daarna weer invetten met het juiste spul.
Zo heb ik de aandrijving van mijn 4500 soepel gekregen.

Bovenstaande werkt natuurlijk niet als er zaken echt klem zitten... maar het ziet er naar uit dat het wel netjes in elkaar zit.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 21:07:06
Was niet nodig, kijk maar:

https://youtu.be/Os96ytAwPB0

Het loopt waanzinnig mooi. Let niet op de geluidskwaliteit, in het echt is het een zeer zacht lopend geheel.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 21:16:23
Maar goed, het frame dus:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/8ec662122ac34521b14da324331b7843.jpg)

Ik heb de aslagers dus vlak gevijld, gelijk met de zijkant van het frame. Het voorste en het achterste lager heb ik zo gelaten als het zat. De voorste as mag praktisch niet zijdelings uitslaan i.v.m. het in de knoop raken van het drijfwerk, de achterste lagers heb ik ook zo gelaten, zodat de loc nog enigzins recht op de rails staat (alhoewel ik denk dat de tender de loc wel in bedwang houdt).

Op de foto zie je de versie van styreen van de gearbox, heel handig om dat zo eerst in het echt te zien en pas daarna de gearbox te bestellen, dat doen ze echt goed bij High Level Kits:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/82159e96d9661414daf582f8bc12d6d8.jpg)

Op de website kan je een gearbox planner downloaden, daarna is het wat knippen en plakken en je hebt meteen een idee of het wel of niet past. Zeer slim.

Nou, op naar de test run, gearbox inbouwen, assen en wielen er in, drijfstang er op en testen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 03 februari 2021, 21:40:45
 (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 04 februari 2021, 09:23:39
djh digitaliseren. Volgen!
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 juli 2021, 15:13:52
Inmiddels al wat verder met de herstelwerkzaamheden, het frame en de zijkanten van de wielen zijn gestraald:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/46669e0a1a82d0b31ac7452177e75503.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/515a7da5edf5c56a383a476862a763e7.jpg)

Even ontvetten en daarna opnieuw zwart spuiten.

Daarna is het drijfwerk aan de beurt. Philotrain had alle boutjes en moertjes aan elkaar gesoldeerd. Mooi natuurlijk, want zo komt het niet los tijdens het rijden. Voor herstelwerkzaamheden helaas wat vervelend, maar goed, vlam er op en tegelijkertijd losdraaien:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/d58c0edb6f2c1a237d83110e0ba70778.jpg)

Zo is het toch goed gekomen, nu kan er een nieuwe zuigerstang aan de kruiskop gemonteerd worden. Die heb ik gelukkig al binnen van René Vink èn Mathyn Klein. Zo heb je niks, zo heb je ze dubbel. Da's mooi, want ik ga deze loc nog een keer voor mezelf bouwen, heb ik wat reserve:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/bae79c43000e889e37fd7c1c7cb3dc1a.jpg)

Maar goed, het boutje is nu onbruikbaar geworden omdat het soldeer in het schroefdraad is gelopen. Hier zal een nieuwe voor moeten komen.

Tijdens het werk aan het drijfwerk viel me het volgende op:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/4bbbeb8eb392400d9083d31bc34805d0.jpg)

Er heeft iemand zitten slapen bij Philotrain, want deze piefjes horen allebei naar binnen te zitten. Zo loopt het drijfwerk nooit goed natuurlijk. Dusch, er moeten ook wat nieuwe klinknageltjes komen, zodat het opnieuw aan elkaar geklonken kan worden.

Nu is mijn vraag, weet iemand welk nummer het boutje en het moertje hebben? Het zijn het boutje en moertje waarmee de kruiskop aan de zuigerstang wordt bevestigd.

Daarnaast heb ik het nummer nodig van de klinknageltjes, kan iemand dat terug vinden in de handleiding?



Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 31 juli 2021, 16:01:56
Tom,

dat is vreemd, omdat ik me kan herinneren dat deze onderdelen destijds al door DJH in elkaar gezet en geklonken waren. Het lijkt er op dat Philotrain meer 5000's gebouwd heeft en iets verwisseld heeft. Dus ik denk niet dat er een nummer voor die onderdelen is. Waarschijnlijk zul je die bij Markits of Scalelink moeten krijgen en dan zelf klinken.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 juli 2021, 16:14:35
Ik heb bij mijn vorige 5000 (die naar Denemarken ging en toen weer terug naar Nederland kwam ) het drijfwerk ook zelf aan elkaar moeten klinken. Staat nog wel ergens in het andere 5000 topic.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 01 augustus 2021, 21:08:59
Same here, bij de DJH 6300 anno1988 heb ik het drijfwerk ook zelf moeten beklinknagelen.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 augustus 2021, 22:05:16
Heeft iemand misschien een kopie of ingescande handleiding voor me?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 01 augustus 2021, 22:49:48
Hee die Neder-Deense 5000 ken ik. Die moet nog eens afgemaakt worden. Maar daardoor heb ik wel een handleiding. In de loop van de week kan ik die even opzoeken voor je.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 02 augustus 2021, 10:38:03
Heb de handleiding hier voor me. Zoals de meeste oude handleidingen van DJH eigenlijk alleen maar exploded views.
Geen afmetingen en dimensies of pos-lijsten.

Heb hem een tijdje geleden op MP voor 80% gebouwd gekocht dus over de constructie kan ik er ook alleen maar tegenaan kijken. ;)
Mijn voorraad boutjes en moertjes begint bij 1,0 dus ik schat dat de aandrijving 0,8 oid is.
Frits T weet vast wel de beste/handigste leveranciers van mini boutjes en klinknageltjes.

Mijn 5000 loopt (as is) net door R4 op de testbaan. Wil het loopwiel nog wat meer ruimte geven en de aslagers flush vijlen met het frame maar dat komt allemaal na wat andere locs.
 
Ik wil vandaag de twee A3 (in delen) en twee A4tjes wel scannen en mailen indien nog nodig.

Succes, Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 02 augustus 2021, 12:04:26
Komt goed Carel. Heb ze al klaar liggen om te scannen (y)
Tom ziet vanmiddag wel een whatsappje verschijnen.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 02 augustus 2021, 14:46:07
 (y)

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 02 augustus 2021, 17:22:53
Zeau, bouwbeschrijving binnen, waarvoor dank Mathyn en jij natuurlijk voor het aanbod Carel.

Let op; bij het flush vijlen van de lagers in het frame moet het voorste lager bij het cilinderblok niet wordt afgevijld. Die as moet namelijk zo star mogelijk in het frame zitten, omdat de drijfstangen op de voorste wielen anders aanlopen tegen de kruiskop van het drijfwerk.

Tsja, die boogstralen, daar is het allemaal om begonnen. 1 groot voordeel valt te behalen door het verwijderen van de trapjes aan de voorzijde, die beperken de uitslag van het voorloopwiel behoorlijk.

Kijk je naar het fabrieksmodel van Bachmann 'de kleine Jeep', dan zie je dat daar ook geen trapjes op zitten en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

Anywayz, ik bestel de boutjes, moertjes en klinknageltjes gewoon bij DJH, zullen ze vast kunnen leveren.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 02 augustus 2021, 20:35:50
En als het bij DJH niet lukt: voor dat soort kleinmateriaal kan je doorgaans ook prima terecht bij Eileens Emporium (http://www.eileensemporium.com).

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 27 september 2021, 16:42:17
Zeau, inmiddels wat microboutjes en moertjes besteld en daarnaast bij Eileens Emporium stalen klinknageltjes besteld.

DJH kon het ook leveren, maar daar betaalde ik bijna 50 pond voor 4 microboutjes, 6 micromoertjes en 4 klinknageltjes. Laat maar zitten dan.

Dus hier in NL de boutjes besteld en in GB de klinknageltjes. Nog steeds duur, maar wel wat goedkoper en veel meer. Altijd handig voor later, dus wat over is gaat in de SOV zoals Frits het geloof ik noemt (Schier Onuitputtelijke Voorraad):

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/b65e7c34be751ae29bb0ae0b1c9911e6.jpg)

Inmiddels het drijfwerk kunnen verwijderen van de bevestiging aan het frame. Dat werkt zoveel fijner:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/df30a25e4d407b8d031fad7c3e4bf199.jpg)

Daarna het drijfwerk gedeeltelijk uit elkaar gehaald, omdat het achterstevoren ondersteboven in elkaar was gezet. De puntjes boven op de koppelstangen moeten altijd omhoog zitten, omdat dit de punten zijn waar geolied wordt. Dit zat op de kop, dus meteen maar omgedraaid:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/42b587fb5d954cd6d44db5108f621459.jpg)

Inmiddels is alles gelukkig weer in orde en zoals het hoort:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/8820510e875d36e235e629000bbf3621.jpg)

De wielen kunnen nu weer opgebouwd gaan worden; de messing etsdeeltjes kunnen opnieuw bevestigd worden. Deze zaten ooit met secondelijm gefixeerd, maar ik trok ze er zo af, zo bros was de lijm. Ik ga ze nu opnieuw bevestigen, maar dan met 2 componenten metaallijm. Die komen nooit meer los. Als dat gebeurt is moet ik eens gaan kijken naar de stroomafname, ik wil dat niet meer via het chassis oppikken, maar gewoon via stroomafnemers. De remblokken moeten voorzien worden van een ultradun stukje styreenplaat, zodat daar geen kortsluiting meer kan ontstaan. Als dat geregeld is kan de boel gespoten worden.

Nou, nog best wat te gaan, nu first things first.


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Modellbahnwagen op 27 september 2021, 18:51:05
Je laat er geen gras over groeien, mooi man dat drijfwerk (y)

Gelukkig zie jij wèl dat de smeerpunten van de lagers in de koppelstang omhoog moeten wijzen (anders loopt de smeerolie er net zo hard weer uit ;D)