BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 31 januari 2021, 20:07:41

Titel: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 januari 2021, 20:07:41
Al geruime tijd ben ik bezig om voor iemand zijn NS 5000 te verbouwen. De loc is ooit als kit uitgebracht door DJH en deze loc is in elkaar gezet door Philotrain. Op zich een prachtige loc en goed gebouwd, er zitten echter een paar mitsen en maren aan. Door de constructie van de loc gaat deze alleen door ruimere bogen en wissels. Desalniettemin valt er hier behoorlijk wat winst te behalen, maar dat betekent dat er een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden. Daarnaast moet de loc digitaal worden en met geluid worden uitgerust. Nou ja, dan maar meteen verlichting inbouwen.

Maar, dat het zo'n ingrijpende verbouwing zou worden had ik van tevoren niet verwacht, al kon ik dat natuurlijk aan zien komen. Het zal tenslotte eens makkelijk gaan, zucht...

Voor het digitaliseren moest er een nieuwe motor en gearbox komen. De oude motor is niet digitaal te maken, doordat 1 koolborstel stroom afneemt van het frame van de motor (oude open motor). Dus, nieuwe motor en gearbox van High Level Kits besteld. Het is de HiFlier geworden met een gear ratio van 30:1. De motor is een Mashima 1020. Hoe kom ik hier nu op?

In het echt hebben de drijfwielen een diameter van 1435 millimeter, ofwel 4 voet en 8,5 inches. De topsnelheid van de loc was 65 kilometer per uur. Het mooie is dat High Level Kits (Chris Gibbon) een rekentool heeft gemaakt in de vorm van een excel bestand, waar je alle gegevens in kan voeren. Dus: wieldiameter, vertraging (bijvoorbeeld 30:1, 45:1, of 50:1) en dan het toerental van het motortje. Uiteindelijk kom je dan op een te halen topsnelheid uit en het mooiste is als je dit zo dicht mogelijk bij de snelheid van het origineel komt. Daarna regel je de rest af met de decoder.

Enfin, HiFlier dus, klein motortje, omdat het ook in de ketel moet passen.

En daar zit meteen de crux. Het hele model is al gebouwd en gespoten, dus je wilt zo min mogelijk aanpassen. Elke aanpassing zorgt namelijk voor beschadigingen. Het is dus passen en meten, uitzoeken, testen, etc. In dit geval gaat de aandrijving van de middelste as naar de achterste. Dat houdt in dat het frame aangepast moet worden. Zo moest er een afstandsbusje uit en moest er hier en daar gevijld worden. Gelukkig is het chassis gewoon zwart, dus die wordt straks opnieuw gespoten. Maar dit kan niet zonder alle wielen en het hele drijfwerk te verwijderen, zonder dat te doen kan je er trouwens sowieso niet bij. Dusch, alles is met moeite en pijn en met de grootste zorgvuldigheid verwijderd, maar het is gelukt.

De eerste stapjes m.b.t. de gearbox zijn gezet, deze is nu in elkaar gesoldeerd.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/b38ce168dc0e50ab153df063174ab539.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210131/bb9cb8163515f63977b3b06c2ad0b914.jpg)

Ik had al een model gemaakt van styreen, dus ik weet zeker dat het past. Nu de gearbox nog verder afwerken, dan kan er getest worden.

Een heel ander punt is de rijvaardigheid. 2 dingen die zeer beperkend werken zijn de trapjes aan de zijkanten van het voorloopwiel. Bij een krap wissel tilt deze de hele loc uit de rails doordat het wiel tegen de trapjes aan loopt. Er zijn 3 mogelijkheden; rijden in ruimere bogen, trapjes niet plaatsen of definitief verwijderen (net als de Artitec 3700, daar zijn de trapjes optioneel), of zelf trapjes maken die wat verder uit de voetplaat staan (geen gezicht). Ik denk dat hier de trapjes definitief het veld ruimen.

Dan is er nog een ander punt, in het frame zitten lagers. Die hebben een opstaande rand of kraag van ongeveer een millimeter dik. Bij het plaatsen kan je 2 dingen doen, of de kraag aan de binnenkant van het frame plaatsen, of aan de buitenkant afvijlen. Maar, dit kan alleen bij de achterste 4 assen. Bij de voorste as moeten ze blijven zitten, omdat deze as zo min mogelijk zijdelingse speling mag hebben. Dit omdat het drijfwerk anders in de knoop komt. Laat je alles zo zitten en plaats je de lagers zoals DJH heeft aangegeven, dan beperk je de loc doordat de assen niet genoeg zijdelings kunnen bewegen. Logisch, want anders lopen de wielen tegen het remwerk aan, maar goed, dat gaat ook aangepast worden.

In dit geval zat het frame al in elkaar en heb ik aan de buitenkant de lagers afgevijld tot ze gelijk lagen met het frame. Doordat de assen nu meer naar links en naar rechts kunnen uitslaan, kan de loc door krappere bogen en wissels rijden. Mocht je toch wat meer starheid willen, dan kan je nog altijd vulringen plaatsen.

Enfin, het frame is inmiddels aardig aangepast en zwaar gehavend door al het vijlwerk. Straks in de thinner en daarna opnieuw zwart spuiten en alles is weer als nieuw.

Maar goed, dan de kap. Ik had gehoopt daar geen aanpassingen aan te hoeven doen, maar doordat de gearbox op de achterste as zit heb ik net wat meer ruimte nodig aan de achterkant, bij het ketelfront/machinistenhuis. Gelukkig zit er aan de binnenkant nog wat ruimte volgens mij, dus ik hoop dat ik het iets uit kan frezen zonder de kap aan de buitenzijde te beschadigen. Wat een gedoe allemaal...

Zoals ik al eerder heb gemerkt met ombouwprojecten, 1 kleine verandering brengt minstens 10 andere en soms ingrijpende veranderingen met zich mee. Het is nu niet anders meer, het project is gestart en moet af. Het doel is een zeer goed rijvaardige loc die helemaal bij de tijd is (licht, geluid, digitaal). Het feit dat de loc al helemaal af en gespoten is maakt de zaak wel factor 10 moeilijker. Maar goed, er is geen weg meer terug, alleen maar voorwaarts...


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Eric B op 31 januari 2021, 21:07:58
Oh jee ... weer zo'n Tom verbouwing  ;D

Maar ik ga wel met je meekijken, dat wat je beschrijft komt namelijk grotendeels overeen met wat ik ervaar met mijn door Philotrain gebouwde DJH NS 6300 ...
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 januari 2021, 22:58:22
Ja, dit sleept al even voort door allerlei tegenslagen en verhuizingen. Maar nu zit de gang er in en is alles aanwezig om het project te gaan voltooien. Tsja, het gaat hoe dan ook werken, maar het heeft me al heel wat slapeloze nachten bezorgt. Ik ga dit dan ook niet nog een keer doen met dit type loc. Wel handig voor de bouwers, als je dit meteen doet levert het je veel op (en bespaart het je veel moeite achteraf).

Zal binnenkort meer foto's plaatsen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 31 januari 2021, 23:05:15
Tom even een vraagje, wat is de minimum boogstraal waar hij doorheen moet?
Ik zal dit draadje zeker ook blijven volgen, want ik ben zeker benieuwd hoe je dit gaat uitvoeren.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Modellbahnwagen op 31 januari 2021, 23:14:03
Interessant om te volgen.

Succes! (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: roadster36 op 31 januari 2021, 23:14:51
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Edsko Hekman op 31 januari 2021, 23:34:12
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Tom houdt wel van een beetje drama... ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 08:15:55
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D

De batkamer is net af Kinten worden ook groter, meer modelbouwtijd dusch Maar serieus, je hebt ze allemaal geteld?

En een drama is het zeker @sko

@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 01 februari 2021, 09:49:48
Ter verdediging van Tom. Er staan van mij hier op BNLS ook wel wat onvolledige draadjes. Ik zal eens tellen....

mvg,
Ivo
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 01 februari 2021, 09:54:05
P.S., even geteld: 16 af, 18 nog in aanbouw  ;)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 10:09:07


Hoe dan ook, het meeste staat te wachten op spuiten, maar wil ik dat nauwkeurig doen dan moet ik daar echt voor gaan zitten. Maar goed, binnenkort staat een spuitsessie gepland, eens kijken of ik er wat moois van kan maken.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 01 februari 2021, 10:18:21
@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Die van mij gaat redelijk soepel door een boogstraal van 60cm en daar heb ik niet zoveel voor hoeven doen. Overigens zit bij mij de aandrijving op de tweede as van achteren. De motor is een Portescap RG4.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2021, 10:50:55
Nu toch bezig was wilde ik alles uit het zicht hebben en dat kon alleen door de aandrijving op de achterste as te plaatsen, maar goed, het is meteen ook een stuk lastiger.

60 cm, dat is mooi zou ik zeggen. Ik begreep echter dat het voor de huidige eigenaar nog te ruim was en dan vooral de wissels. Dus ik heb het krapste wissel gepakt wat ik kon vinden, zo'n fleischmann handwisseltje en geprobeert de loc daar doorheen te krijgen. Eerst lukte dat niet, maar na alle aanpassingen wel, met uitzondering van het loopwiel. Dat is nu nog de beperkende factor, aangezien de trapjes nog in de weg zitten. Zijn die weg, dan zou de loc erdoor moeten kunnen. Dus dat is zo'n beetje de maatstaf die ik maar aanhou.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 01 februari 2021, 10:58:54
Ok, maar een tip, let ook op wat het loopwiel doet met de cylinders. Waarschijnlijk moet je ook nog een stukje aan de achterkant bij de cylinders weghalen, want het loopwiel zal daar met grote waarschijnlijkheid gaan aanlopen. Tenminste dat deed het bij mijn exemplaar.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 10:47:13
Ik zal de loc eerst testen, voordat ik de boel definitief weer aan elkaar knoop.

De HiFlier gearbox geeft momenteel wat kleine problemen. Het is in eerste instantie een vrij fragiel ding en de stevigheid komt pas als de assen voor de tandwielen er vast in zitten. Desalniettemin zitten 2 van de 3 tandwielen zo strak tegen elkaar aan, dat de boel enorm zwaar loopt. Toch is de boel haaks en kloppen de afstanden tussen de ene zijkant en de andere. De boel zou dus niet moeten klemmen. Dat betekent dat ik dat eerst moet uitzoeken en wellicht allemaal weer los solderen, voordat ik überhaupt verder ga. Wat mij betreft moet alles soepeltjes lopen. Ik hoop dat de asafstanden kloppen, anders moet echt het hele ding uit elkaar. Dat zoiets eenvoudigs zo lastig kan zijn...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: ronald1956 op 03 februari 2021, 14:55:13
Ik kan het zo niet zien , maar Gearbox wel goed gevouwen ?
Vouwlijn aan de verkeerde kant kan je zo al een mm schelen .
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 03 februari 2021, 18:14:39
Fout vouwen maakt voor de asafstand niet uit, alleen voor de afstand voorzijde motor tot hart wormwiel, maar aangezien daar een worm op aangrijpt is dat niet gauw een probleem. En als ik foto 2 zie, dan zie ik geen verkeerdom gevouwen tandwielkast. Ik heb al meerdere van deze aandrijvingen gebouwd en ik merk dat de juiste plaatsing van de washers en opvulringen op de assen wel een en ander uitmaakt.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 18:18:19
Er komt een nieuwe foto aan.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 18:24:04
Haaks gevouwen, de vouwlijnen aan de binnenkant:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/16d7d535128a2d08ff9e17cef376afd5.jpg)

de vulringetjes op de goeie plek:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/8804468e90525f2368974cb4c52eb1e7.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/b4b98743ff1e6703dd5bc0a689dc2387.jpg)

Maar goed, ga het ding nog ff demonteren en dan alles opnieuw opbouwen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Silvolde op 03 februari 2021, 19:02:53
Die van mij gaat redelijk soepel door een boogstraal van 60cm en daar heb ik niet zoveel voor hoeven doen. Overigens zit bij mij de aandrijving op de tweede as van achteren. De motor is een Portescap RG4.

Groet Meino

Meino, dat is een aandrijving waar je zuinig op moet zijn. Geen worm maar een combinatie van kroontandwielen en rechte tandwielen., aangedreven door een Escap klokankermotor. Helaas zijn deze perfecte aandrijvingen niet meer in productie.

Gr, Rob 
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 19:09:55
Bijgewerkt, drupje olie, nu wat vet op de tandwielen en maar eens kijken. Het loopt nog een klein beetje zwaar, maar het is al wat verbeterd, wellicht dat een half uurtje vooruit en een half uurtje achteruit indraaien helpt.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/13bfe8064ccd670c877227fd76d4705d.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/41e1bbe3a450d92a7310c56f347f14f0.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: zuylen op 03 februari 2021, 20:12:51
Soms zitten er ruwe zijkanten aan de tandwielen die vervolgens dan tegen elkaar aan schuren. Dat geeft extra lawaai en wrijving. Of dat bij jou ook zo is weet ik natuurlijk niet. Vooral bij de stage 1 gear (bouwtekeningetje) naar de volgende is dat belangrijk
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 03 februari 2021, 20:32:37
Beetje cif op de tandwielen en laten draaien helpt ook nog wel eens. Haalt het scherpe randje eraf. Niet te lang doen en dan met de hand even voelen hoe het draait. Als je tevreden bent de boel demonteren en heel goed schoonmaken. Daarna weer invetten met het juiste spul.
Zo heb ik de aandrijving van mijn 4500 soepel gekregen.

Bovenstaande werkt natuurlijk niet als er zaken echt klem zitten... maar het ziet er naar uit dat het wel netjes in elkaar zit.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 21:07:06
Was niet nodig, kijk maar:

https://youtu.be/Os96ytAwPB0

Het loopt waanzinnig mooi. Let niet op de geluidskwaliteit, in het echt is het een zeer zacht lopend geheel.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 03 februari 2021, 21:16:23
Maar goed, het frame dus:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/8ec662122ac34521b14da324331b7843.jpg)

Ik heb de aslagers dus vlak gevijld, gelijk met de zijkant van het frame. Het voorste en het achterste lager heb ik zo gelaten als het zat. De voorste as mag praktisch niet zijdelings uitslaan i.v.m. het in de knoop raken van het drijfwerk, de achterste lagers heb ik ook zo gelaten, zodat de loc nog enigzins recht op de rails staat (alhoewel ik denk dat de tender de loc wel in bedwang houdt).

Op de foto zie je de versie van styreen van de gearbox, heel handig om dat zo eerst in het echt te zien en pas daarna de gearbox te bestellen, dat doen ze echt goed bij High Level Kits:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/82159e96d9661414daf582f8bc12d6d8.jpg)

Op de website kan je een gearbox planner downloaden, daarna is het wat knippen en plakken en je hebt meteen een idee of het wel of niet past. Zeer slim.

Nou, op naar de test run, gearbox inbouwen, assen en wielen er in, drijfstang er op en testen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 03 februari 2021, 21:40:45
 (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 04 februari 2021, 09:23:39
djh digitaliseren. Volgen!
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 juli 2021, 15:13:52
Inmiddels al wat verder met de herstelwerkzaamheden, het frame en de zijkanten van de wielen zijn gestraald:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/46669e0a1a82d0b31ac7452177e75503.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/515a7da5edf5c56a383a476862a763e7.jpg)

Even ontvetten en daarna opnieuw zwart spuiten.

Daarna is het drijfwerk aan de beurt. Philotrain had alle boutjes en moertjes aan elkaar gesoldeerd. Mooi natuurlijk, want zo komt het niet los tijdens het rijden. Voor herstelwerkzaamheden helaas wat vervelend, maar goed, vlam er op en tegelijkertijd losdraaien:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/d58c0edb6f2c1a237d83110e0ba70778.jpg)

Zo is het toch goed gekomen, nu kan er een nieuwe zuigerstang aan de kruiskop gemonteerd worden. Die heb ik gelukkig al binnen van René Vink èn Mathyn Klein. Zo heb je niks, zo heb je ze dubbel. Da's mooi, want ik ga deze loc nog een keer voor mezelf bouwen, heb ik wat reserve:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/bae79c43000e889e37fd7c1c7cb3dc1a.jpg)

Maar goed, het boutje is nu onbruikbaar geworden omdat het soldeer in het schroefdraad is gelopen. Hier zal een nieuwe voor moeten komen.

Tijdens het werk aan het drijfwerk viel me het volgende op:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210731/4bbbeb8eb392400d9083d31bc34805d0.jpg)

Er heeft iemand zitten slapen bij Philotrain, want deze piefjes horen allebei naar binnen te zitten. Zo loopt het drijfwerk nooit goed natuurlijk. Dusch, er moeten ook wat nieuwe klinknageltjes komen, zodat het opnieuw aan elkaar geklonken kan worden.

Nu is mijn vraag, weet iemand welk nummer het boutje en het moertje hebben? Het zijn het boutje en moertje waarmee de kruiskop aan de zuigerstang wordt bevestigd.

Daarnaast heb ik het nummer nodig van de klinknageltjes, kan iemand dat terug vinden in de handleiding?



Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 31 juli 2021, 16:01:56
Tom,

dat is vreemd, omdat ik me kan herinneren dat deze onderdelen destijds al door DJH in elkaar gezet en geklonken waren. Het lijkt er op dat Philotrain meer 5000's gebouwd heeft en iets verwisseld heeft. Dus ik denk niet dat er een nummer voor die onderdelen is. Waarschijnlijk zul je die bij Markits of Scalelink moeten krijgen en dan zelf klinken.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 31 juli 2021, 16:14:35
Ik heb bij mijn vorige 5000 (die naar Denemarken ging en toen weer terug naar Nederland kwam ) het drijfwerk ook zelf aan elkaar moeten klinken. Staat nog wel ergens in het andere 5000 topic.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 01 augustus 2021, 21:08:59
Same here, bij de DJH 6300 anno1988 heb ik het drijfwerk ook zelf moeten beklinknagelen.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 augustus 2021, 22:05:16
Heeft iemand misschien een kopie of ingescande handleiding voor me?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 01 augustus 2021, 22:49:48
Hee die Neder-Deense 5000 ken ik. Die moet nog eens afgemaakt worden. Maar daardoor heb ik wel een handleiding. In de loop van de week kan ik die even opzoeken voor je.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 02 augustus 2021, 10:38:03
Heb de handleiding hier voor me. Zoals de meeste oude handleidingen van DJH eigenlijk alleen maar exploded views.
Geen afmetingen en dimensies of pos-lijsten.

Heb hem een tijdje geleden op MP voor 80% gebouwd gekocht dus over de constructie kan ik er ook alleen maar tegenaan kijken. ;)
Mijn voorraad boutjes en moertjes begint bij 1,0 dus ik schat dat de aandrijving 0,8 oid is.
Frits T weet vast wel de beste/handigste leveranciers van mini boutjes en klinknageltjes.

Mijn 5000 loopt (as is) net door R4 op de testbaan. Wil het loopwiel nog wat meer ruimte geven en de aslagers flush vijlen met het frame maar dat komt allemaal na wat andere locs.
 
Ik wil vandaag de twee A3 (in delen) en twee A4tjes wel scannen en mailen indien nog nodig.

Succes, Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 02 augustus 2021, 12:04:26
Komt goed Carel. Heb ze al klaar liggen om te scannen (y)
Tom ziet vanmiddag wel een whatsappje verschijnen.

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 02 augustus 2021, 14:46:07
 (y)

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 02 augustus 2021, 17:22:53
Zeau, bouwbeschrijving binnen, waarvoor dank Mathyn en jij natuurlijk voor het aanbod Carel.

Let op; bij het flush vijlen van de lagers in het frame moet het voorste lager bij het cilinderblok niet wordt afgevijld. Die as moet namelijk zo star mogelijk in het frame zitten, omdat de drijfstangen op de voorste wielen anders aanlopen tegen de kruiskop van het drijfwerk.

Tsja, die boogstralen, daar is het allemaal om begonnen. 1 groot voordeel valt te behalen door het verwijderen van de trapjes aan de voorzijde, die beperken de uitslag van het voorloopwiel behoorlijk.

Kijk je naar het fabrieksmodel van Bachmann 'de kleine Jeep', dan zie je dat daar ook geen trapjes op zitten en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

Anywayz, ik bestel de boutjes, moertjes en klinknageltjes gewoon bij DJH, zullen ze vast kunnen leveren.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 02 augustus 2021, 20:35:50
En als het bij DJH niet lukt: voor dat soort kleinmateriaal kan je doorgaans ook prima terecht bij Eileens Emporium (http://www.eileensemporium.com).

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 27 september 2021, 16:42:17
Zeau, inmiddels wat microboutjes en moertjes besteld en daarnaast bij Eileens Emporium stalen klinknageltjes besteld.

DJH kon het ook leveren, maar daar betaalde ik bijna 50 pond voor 4 microboutjes, 6 micromoertjes en 4 klinknageltjes. Laat maar zitten dan.

Dus hier in NL de boutjes besteld en in GB de klinknageltjes. Nog steeds duur, maar wel wat goedkoper en veel meer. Altijd handig voor later, dus wat over is gaat in de SOV zoals Frits het geloof ik noemt (Schier Onuitputtelijke Voorraad):

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/b65e7c34be751ae29bb0ae0b1c9911e6.jpg)

Inmiddels het drijfwerk kunnen verwijderen van de bevestiging aan het frame. Dat werkt zoveel fijner:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/df30a25e4d407b8d031fad7c3e4bf199.jpg)

Daarna het drijfwerk gedeeltelijk uit elkaar gehaald, omdat het achterstevoren ondersteboven in elkaar was gezet. De puntjes boven op de koppelstangen moeten altijd omhoog zitten, omdat dit de punten zijn waar geolied wordt. Dit zat op de kop, dus meteen maar omgedraaid:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/42b587fb5d954cd6d44db5108f621459.jpg)

Inmiddels is alles gelukkig weer in orde en zoals het hoort:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210927/8820510e875d36e235e629000bbf3621.jpg)

De wielen kunnen nu weer opgebouwd gaan worden; de messing etsdeeltjes kunnen opnieuw bevestigd worden. Deze zaten ooit met secondelijm gefixeerd, maar ik trok ze er zo af, zo bros was de lijm. Ik ga ze nu opnieuw bevestigen, maar dan met 2 componenten metaallijm. Die komen nooit meer los. Als dat gebeurt is moet ik eens gaan kijken naar de stroomafname, ik wil dat niet meer via het chassis oppikken, maar gewoon via stroomafnemers. De remblokken moeten voorzien worden van een ultradun stukje styreenplaat, zodat daar geen kortsluiting meer kan ontstaan. Als dat geregeld is kan de boel gespoten worden.

Nou, nog best wat te gaan, nu first things first.


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Modellbahnwagen op 27 september 2021, 18:51:05
Je laat er geen gras over groeien, mooi man dat drijfwerk (y)

Gelukkig zie jij wèl dat de smeerpunten van de lagers in de koppelstang omhoog moeten wijzen (anders loopt de smeerolie er net zo hard weer uit ;D)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 25 oktober 2021, 22:07:28
Vanavond ff aan het plakken geweest. De wielen zijn voorzien van messing plaatjes die de spaakwielen een ander uiterlijk moeten geven:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211025/e56d79c514beb50b5550049128a622c4.jpg)

Hiervoor waren de messing plaatjes gelijmd met secondelijm. De lijm was bros geworden, waardoor de plaatjes er bijna als vanzelf afvielen. Bij deze een nieuwe weg ingeslagen en de boel gelijmd met 2 componentenlijm:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211025/582bdee26efe947f7f966e6cdf87de6b.jpg)

Ben benieuwd hoe goed het hecht. Morgen weten we meer

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 25 oktober 2021, 22:16:49
Die lijm heb ik ook al een tijdje op het oog. Ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 25 oktober 2021, 23:31:25
Ik  ben nog net geen grootverbruiker van dat spul maar je hebt dan ook niet veel nodig.
Het wordt al gauw kliederboel omdat het overal aan blijft hangen, dus heel netjes werken. maar dan heb je ook wat.
Beste is GOED ontvetten voor het beste resultaat. als het kan aceton oid.
Wil je nog meer zekerheid dan ook nog waterproof 360.
De 5 minuten heldere 2 componentenvariant is (veel) minder sterker en wat elastischer.

Wat ik altijd nog fijner vod werken is Stabilit maar dat ben ik deze eeuw niet meer tegen gekomen(maar ook niet hard gezocht).

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Eric B op 26 oktober 2021, 06:31:53
Nog gewoon te koop (https://www.google.com/search?newwindow=1&client=firefox-b-d&channel=trow5&q=stabilit+express&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwiezJeenefzAhWJDOwKHQGYAM4QBSgAegQIARA2&biw=1366&bih=597&dpr=1) hoor Carel :)
Ben ook een fan van het spul sinds ik er een keer een RC modelschip mee in elkaar heb geplakt (hechten met cyanoacrylaat, aflijmen met Stabilit)
Het grote verschil met andere 2C lijmen is inderdaad het schoon werken, geen draden.
Zo ongeveer het verschil tussen Bison kit en -tix  :)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 26 oktober 2021, 09:25:51
Dank je, maar ineens valt het kwartje. Vorige eeuw deed ik ook aan modelschepen en in dat circuit gebruikten behoorlijk wat mensen Stabilit.
Toen ik alleen maar de focus op treintjes had is het uit beeld verdwenen maar ik ga er gezwind achterheen  ;).

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 november 2021, 20:10:25
Zeau, vanmiddag ff een motorsteuntje gemaakt. De gearbox waar de motor aan vast zit valt anders naar voren toe, waardoor de motor onder de kap van de loc hangt. Het liefst zou ik de gearbox fixeren aan het frame, maar voor nu zit het ding ook prima:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211107/8b759062846bc9bb7df4a5f501d6323b.jpg)

Volgende stap is alle remmen aan de achterkant voorzien van een ultradun stukje styreen, zodat de wielen geen kortsluiting kunnen veroorzaken. Daarnaast ga ik kijken naar de stroomvoorziening. René Vink heeft daarvoor een langwerpige strip pertinax over de remhevels gesoldeerd, om daar de stroomafname te maken. Ik vraag me af hoeveel je er van ziet, maar het idee spreekt me aan:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211107/51aaf7faf8f93f79818e0a4e1ea222be.jpg)

Als dat gebeurt is kan het ding eindelijk gespoten worden. Lijkt me leuk...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 07 november 2021, 22:17:52
Ik zou het houden bij een simpele motorsteun op het frame. Laat de tandwielkast zelf maar het optimum zoeken op de aangedreven as. Loopt mi altijd het lichtst. Eventueel een veertje aan de binnenkant van de ketel om geklapper tegen te gaan bij coasten.

Veel plezier, Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 07 november 2021, 22:55:03
Stukje dubbelzijdig montagetape (van die schuimachtige), desnoods 2 op elkaar, gaat ook prima.

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 08 november 2021, 09:42:06
Werkt ook goed en makkelijk alleen wat irritanter bij demontage behalve als je de beschermstrip tussen lok en plakband laat zitten.

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 08 november 2021, 11:01:22
Daarom de tape, Tomasso haalt toch nooit wat uit elkaar ;D.

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 08 november 2021, 11:06:59
Ik leer iedere keer weer wat bij hier.  ??? ;D

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 november 2021, 14:48:44
Ik vind dat maar gek, de gearbox en motor los. Dan krijg je toch haperend rijgedrag en 2 aanzetmomenten? Ik bedoel, als de motor en gearbox vrij hangen en je zet er stroom op, beweegt de motor de gearbox eerst over de as, om pas bij een aanslagpunt de as in beweging te zetten. De motor, die al draait en de gearbox, waarvan de tandwielen al draaien, vangen dan de 'klap' op. Daarnaast is er ineens vernieuwde weerstand, want in plaats van alleen de draaiende gearbox, moet nu ineens een locomotief in beweging gezet worden, waardoor de motor nogmaals moet aanzetten. Ik weet het niet, het klinkt allemaal niet zo geweldig, zeker met kunststof tandwielen.

Nou ja, wat Stephan zegt, ik haal toch nooit wat uit elkaar, dus boeie

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 09 november 2021, 15:01:28
Niet helemaal vastzetten, maar wel een beetje speling houden.
Doordat je met bewegende delen te maken hebt, kan de boel gaan wringen als de aandrijving helemaal vast zit. Met een klein beetje speling kan de aandrijving meebewegen waardoor de loc soepeler loopt.
Als je de gearbox/motor vastzet met bijvoorbeeld een stuk schuimtape, flexibele lijm (lijmpistool) of een beugel van messingdraad (gesoldeerd aan het frame en los gebogen tegen de aandrijving), zit de aandrijving flexibel vast.

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 09 november 2021, 15:05:56
Tom, ik denk dat hierboven zoiets wordt bedoeld als de constructie van de NS 6000 van Philo. Gearbox en motor vast aan elkaar en op de as gezet, maar enigszins flexibel om hikjes op te vangen doordat de combinatie aan het frame vast zit met schroef en veer die een klein beetje heen en weer kan bewegen.

Even wat anders: hoe bevalt de bison metaallijm??

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 november 2021, 15:54:07
Ah, op die manier

Bison Kombi metaallijm bevalt tot nu toe prima, is een taai spul en de hechting is goed. Wieltjes zien er keurig uit en wachten op spuiten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 09 november 2021, 17:05:31
Ik dacht dat dit de normale manier van vastzetten was?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2875_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2875_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorbev-NS-3900-618a9bba76527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorbev-NS-3900-618a9bba76527.jpg)

Soms nog even voorzichtig de tandwielkast wat heen en weer wringen en dan loopt het bij mij altijd lekker soepel.

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 09 november 2021, 17:41:13
@Prutser,

Of het normaal is, weet ik niet. Wat is normaal?

Als je de gearbox/motor vastzet met bijvoorbeeld een stuk schuimtape, ....

Wat mij betreft krijg je voor deze manier een 10 met een griffel en een zoen van de juf.

Als ik het goed begrepen heb kan Tomasso de motor niet met schuimtape aan het frame vastzetten, omdat de motor "zwevend" in de vuurkist komt. Hij zal dus een andere manier moeten kiezen.

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 09 november 2021, 20:05:17
En digitaal kan zo ook niet.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 09 november 2021, 21:10:08
Dat bedoel ik. Je moet de motor  z'n weg kunnen laten zoeken en redelijk op die plek houden maar niet fixeren. Ten minste als je een aandrijflijn direct op de aangedreven as hebt.
Er leiden veel wegen naar Rome.

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 23 november 2021, 19:21:10
Zeau, strip Pertinax op maat gemaakt voor de stroomafname, dat moet nu wel goed komen. Lijm nu maar ff laten drogen, dan kunnen binnenkort de stroomafnemers er op gesoldeert worden en kan het ding daarna zwart gespoten worden.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211123/50cb94dbcbc2bc4633c34986588ad4a6.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 december 2021, 17:57:30
Op de eerste as in het frame komt de aandrijving te zitten, maar de achterkant van het verbindingsstuk van het frame zat nog net in de weg voor de tandwielen. Dusch, bovenop het verbindingsstuk een dik stukje messing gesoldeerd voor de stevigheid, het huidige verbindingsstuk iets ingekort en daarna weer een gat geboord, waar straks de bevestigingsbout van de kap doorheen kan:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/40356d212312c7882ae962574a179866.jpg)

Ook is de stroomafname op de strip pertinax gesoldeerd:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/9294307d49224b4ba23d5b6f289ab931.jpg)

Zometeen ga ik de boel nog een keer stralen en dan kan morgen de boel gespoten worden.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 december 2021, 20:52:28
Freddy is ready:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/cfc9aa9ffa6ad1a1373d0a573ec89cdc.jpg)

Boel weer gestraald, tandwielkast ff op de as gezet, ja hoor, prima:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/83f38839df5b18b681c3fce75054f78f.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/635697426e41fbc13d8d6dcfea43391a.jpg)

Keurig recht, ding kan niet meer naar voren vallen:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211206/9a51da87fba6d2895ab4e8ef781397b1.jpg)

yup, klaar voor den spuiterij.


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 06 december 2021, 22:44:51
Niet digitaal?
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 december 2021, 22:47:54
Ja, met licht en geluid. Maar om dat nu te stralen en te spuiten gaat wat ver.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 06 december 2021, 23:48:21
Lopen de binnenste wielen niet tegen het frame aan nu je de aslagers hebt vlak gevijld?

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 december 2021, 10:52:48
Dat zou idd kunnen, maar een vulringetje is sneller geplaats dan de boel achteraf aanpassen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 07 december 2021, 12:08:47
Tom, houd bij het monteren van de drijfstangen wel rekening met zijdelingse speling. Het is leuk dat de wielen heen en weer kunnen, maar die drijfstang is vrij stijf en houdt de vijf wielen aardig in het gareel heb ik gemerkt. Die moet dus vrij op de cranckpins kunnen schuiven. Draai de moertjes dus niet te ver naar het wiel toe.

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 08 december 2021, 00:00:47
Het zit gesoldeerd

Anywayz, vandaag een poging gedaan om het frame te spuiten. De primer was geen probleem, maar de zwarte lak lijkt wel een sinaasappelhuid. Korrelig en supermat.

De verf was goed geroerd, kwam uit een verwarmde ruimte en wordt ook gespoten in een verwarmde ruimte.

Het is Phildie lak en na een beetje experimenteren met de luchtdruk werd het al iets beter: spuit nu op 1 bar, maar nog steeds geen hoogglans. Ik had een 0,5 naald, nu 0,3, eerst 1:1 verdund, later 1:1,5; ook dat ging al iets beter, maar hoewel het fijner is, is het nog steeds heel licht korrelig. Ben benieuwd waar het aan ligt.

Deze:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211207/ea09872e1d5fd3ea5556a0e2ecef0db2.jpg)

gaat in ieder geval weer ff zwemmen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 08 december 2021, 16:51:21
Ding heeft gezwommen, morgen in de herkansing.

Op de blikjes van Phildie staat verdunnen 1:1 tot 1:1,5. Op de website staat blijkbaar 1:1,5 tot 1:2. Morgen dus eens 1 staat tot 2 proberen. Blikjes op de verwarming, spuit ook maar ff beetje verwarmen, hok is verwarmd, ik ben heet (van mezelf), dus waar kan het nog mis gaan?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 08 december 2021, 17:31:13
Ik verdun vaak nog wel meer dan 1:2 anders komt het mijn spuit niet eens uit.
Net zolang verdunnen tot het lekker spuit doe ik altijd, druk staat rond de 0,9 bar.
Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 08 december 2021, 17:43:08
Top, morgen eens expor excrem espiritime uitproberen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 08 december 2021, 17:50:35
Ja, met licht en geluid. Maar om dat nu te stralen en te spuiten gaat wat ver.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Kijk, dat snap ik 😇
Waar het mij om ging is de motorisolatie. Die zie ik zo niet, dus vrees ik een probleem.
Irritant van die verf trouwens.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 08 december 2021, 19:59:01
Het zit gesoldeerd

Anywayz, vandaag een poging gedaan om het frame te spuiten. De primer was geen probleem, maar de zwarte lak lijkt wel een sinaasappelhuid. Korrelig en supermat.

De verf was goed geroerd, kwam uit een verwarmde ruimte en wordt ook gespoten in een verwarmde ruimte.

Het is Phildie lak en na een beetje experimenteren met de luchtdruk werd het al iets beter: spuit nu op 1 bar, maar nog steeds geen hoogglans. Ik had een 0,5 naald, nu 0,3, eerst 1:1 verdund, later 1:1,5; ook dat ging al iets beter, maar hoewel het fijner is, is het nog steeds heel licht korrelig. Ben benieuwd waar het aan ligt.

Deze:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211207/ea09872e1d5fd3ea5556a0e2ecef0db2.jpg)

gaat in ieder geval weer ff zwemmen.


Eigenlijk wel vreemd. Bij mij doet de Phildie lak het volgende:

(https://live.staticflickr.com/65535/51684818213_25aa7fa197_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mKdcMp)

Gewoon hoogglans en in één spuitlaag. Ook met iets van 0,8 - 0,9 bar met een airbrush met een 0,4mm naald. Verdunnen doe ik op gevoel en niet op wat er op het potje staat. Dus in een maatbekertje, ongeveer 1/3 thinner erbij, goed roeren en kijken of het melkachtig van je roerstokje valt. Als je tegen de rand van het maatbekertje houdt loopt het wel weg en laat het meestal een vrij transparant kleurtje achter. Ik heb wel gemerkt dat het per airbrush verschillend is. Ik gebruik een Badger, een Iwatha, een Harder en Steenbeck en een Sparmax. De Iwatha vind ik het fijnst, want behoorlijk vergevingsgezind qua verdunning en het makkelijkste schoon te maken. De Harder en Steenbeck doet het ook prima, maar minder makkelijk schoon te houden vind ik. De Badger is de lastigste en de Sparmax goed, maar duidelijk mindere kwaliteit.

Als ik naar jouw zwarte chassis kijk denk ik verf niet voldoende verdund voor jouw airbrush - druk combinatie, want droog voordat deze op het model komt. En niet te bang zijn voor een wat dikker lijkende laag. Voorkomen dat het gaat lopen natuurlijk, maar de Phildie lak droogt super snel. Ik spuit rustig 4 kleuren achter elkaar met afplakken tussendoor op een avond.

Hoop dat het de volgende keer beter gaat.

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 09 december 2021, 09:43:10
Ik heb dit ook wel eens gehad Tom, irritant probleem. Eerste punt is dat je niet te lang moet blijven spuiten.
Ik denk dat je hier misschien wel te dun bent gaan werken, met iets te veel afstand. Probeer ook geen wolk van verf over je model te spuiten, ik doe mijn airbrush niet helemaal open en blijf redelijk dichtbij het model om zo'n stofwolk te voorkomen. Als je rechts spuit wordt het links stoffig zeg maar..

Bij mij gaat het ook nog lang niet altijd goed, maar inmiddels heb ik wel een idee wat kan helpen. Een paar zaken hebben mij geholpen:
1: meer verdunnen dan er op het blik staat. Zeker 1:2.
2. Druk niet al te hoog doen, ik zit net boven de 1 bar.
3. Doe 1 spuitgang en ga redelijk vlot over je model heen, maar niet te snel zodat er wel een mooie natte laag lak op het model verschijnt. Ga zo het hele model 1 keer langs.
4: je moet tijdens het spuiten een mooie glanzende natte laag krijgen die vloeit. Als je spuit en het blijft grotendeels dof dan krijg je korrels. Het vloeit niet. Er zit maar een klein verschil tussen een mooie vloeiende laag en te dik spuiten. Ervaring zal dat leren.
5. Wacht even voordat je weer een tweede laag gaat doen totdat de lak grotendeels is uitgehard.
6. Tweede laag idem eerste laag
Als je te snel achter elkaar door gaat en aan een kant van het model bezig bent lijkt het af en toe wel alsof er een soort stofwolk hecht aan de andere kant. Ik heb het idee dat de verf in de lucht ook zeer snel droogt, wat resulteert tot korreltjes op het model. Het is echt even klooien in het begin... Weet je nog mijn korrelige resultaat op het C8c rijtuig?
7: verschilt ook of je een chassis of een vlakke zijwand spuit. Bij het laatste iets meer druk, airbrush open zetten en afstand om een grotere spuitstraal te krijgen.

Soms helpt het ook om een tweede dekkende laag over de eerste te spuiten. Die Phildie lak trekt veel foutjes recht. In jouw geval denk ik alleen dat het een enkeltje thinner wordt.

Ik spuit met een Iwata HP-c+ met 0,3 nozzle. Dus dat kan het ook niet zijn.

Ohja, áls je een keer een perfect resultaat hebt schrijf je variabelen op! Druk, afstand en verdunning. Ik vergeet het telkens en begin dan elke keer weer opnieuw met klooien.

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 december 2021, 20:18:55
Enkeltje thinner heeft 'ie vanmorgen al gehad. Nieuwe ronden, nieuwe kansen:

Druk: 0,8 bar
Verdunning 1:2
Afstand; tussen 5 en 10 cm
Resultaat; een behoorlijk stuk beter

Vandaag een boel geleerd over de airbrush. Dit is de status nu:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211209/0181a302a937c9d12ba33e792c35437d.jpg)

Ik ben bijna tevreden. Dit was 1 van de laatste projecten vandaag, je (ik) wil dan doorwerken, waardoor je (ik ) al snel een dikkere laklaag gaat spuiten. Scherpe randen worden dan al gauw minder scherp. In zekere zin ben ik niet ontevreden, maar ik denk dat het strakker kan.

Voor vandaag ben ik niet ontevreden, het is een mooi leerproces. De bedoeling is dat het er net zo strak op zit als dat het al zat, dus er volgt hoogstwaarschijnlijk nog een poging. Doe het goed, of doe het niet. Nou ja, wij van ons gaan (altijd) voor goed, zucht...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Weerd op 09 december 2021, 21:44:31
Wordt het inmiddels al file bij je thinner-badje?
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 december 2021, 23:11:55
Had vanmorgen alles er weer in gekieperd om het opnieuw te proberen. Morgen hoeft niet alles, dat scheelt.

Ach, 't is trial and error maar ik kom er wel.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: FritsT op 09 december 2021, 23:16:28
Ja, je komt er wel.....met MOTIP zwarte primer.  ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 10 december 2021, 11:17:11
@FritsT,

Heb je al verteld dat hij MOTIP zwarte primer moet proberen?   ;)

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 11:44:09
Frits wordt gek als ik zeg dat ik vandaag weer zonder Motip aan de slag ga Ik vermoed dat hij aandelen heeft

Vandaag spuitdag 4. Kijken of ik alles wat ik afgelopen dagen heb opgepikt in de praktijk kan brengen. Weet in ieder geval wel dat spuiten in de winter echt anders is dan spuiten bij mooi weer, dus dat is al winst. Nou ja, maar eens zien wat vandaag brengt...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 10 december 2021, 12:00:54
@Tomasso,

Voor mij zijn jouw ervaringen best herkenbaar. Ik gebruik al een aantal jaren de lak van Phildie en ben er erg tevreden over. Doorgaans geeft het een mooi strak resultaat.
Maar soms heb ik opeens een keer bedroevende resultaten en zit ik ook te klooien met de mate van verdunning en luchtdruk. Komt wel weer goed.

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 12:04:40
Ik doe het gewoon te weinig, daardoor krijg ik niet echt de 'schwung' te pakken. Maar goed, heb een week verlof en heb deze gewijd aan het airbrushen, in de hoop er deze week van te leren. Gelukkig lukt dat, zij heeft vallen en opstaan, maar goed, dat vind ik dan niet erg. De jongens van Team Mitropa zijn ook erg behulpzaam, dus da's ook fijn en natuurlijk is BNLS ook een bron van inspiratie met iedereen die tips geeft. Zo kan je nog eens ergens aan beginnen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: FritsT op 10 december 2021, 12:24:29
Frits wordt gek als ik zeg dat ik vandaag weer zonder Motip aan de slag ga


ech nie.

blijf zeggen: hardnekkig volk.
maar volhardendheid is ook een goede zaak, dus doorgaan tot je resultaat hebt (waarschijnlijk met een MOTIP knikkerbus zwarte primer.)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 10 december 2021, 12:52:04
Tom, hoe heb je nou de motor van het frame geisoleerd?
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Eelco Storm op 10 december 2021, 13:50:36
natuurlijk is BNLS ook een bron van inspiratie met iedereen die tips geeft.

Ik meen wel eens op BNLS gelezen te hebben dat MOTIP ook goede resultaten geeft  (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 15:12:34
Tom, hoe heb je nou de motor van het frame geisoleerd?

Ha Huup, da's simpel, een nieuwe motor:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211210/70930d3723f5c9eecd45038e335b241f.jpg)

Motorschild is van plastic, dus nergens last van.

@ De rest: weet je wat je met je Motip kan doen?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Loki op 10 december 2021, 15:16:19

Op je model spuiten? Ze schijnen een goede zwarte primer te maken  :P

sorry deze deur stond te mooi open.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 15:44:59
Stuur jij maar een lekker model, dan zal ik er eens op... nou ja, jeweetwel

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 10 december 2021, 15:45:18
Motip, hebbie daar ook schroevies van?
Zonder gekheid, motortje is niet geschroefd?
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 15:48:43
Ja, aan de andere kant aan de gearbox. Maar er wordt geen stroom afgenomen van het frame, de stator krijgt de spanning via 2 lipjes die in de kunststof achterkant zitten en waar je de draadjes aan soldeert. Dat de behuizing dan ook 'live' is maakt in dit geval niet uit, die heeft geen functie behalve stof buiten houden.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 10 december 2021, 17:21:48
Dat scheelt.  ;D
Bij mn 5500 ging dat dus verkeerd door de schroefjes....  :-[
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 december 2021, 22:39:01


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: tijgernootje op 11 december 2021, 12:59:44
Ik weet niet of iemand het al is heeft gezegd,maar er schijnt een merk knikkerbus te zijn,beginnend met een M,waarmee schijnbaar fraaie spuit resultaten worden behaald  (y)  ;D  ;)
Ben benieuwd naar het eindresultaat van dit toch wel fraaie model,enig idee wanneer deze klaar is/moet zijn ??
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 11 december 2021, 19:29:44
*** Motip. Heb nog nooit iemand horen klagen over Philotrain modellen dat de lak lelijk is. Weet inmiddels na een testje ook wat het euvel is, de lak is dekkend maar zeer dun. Als ik er een dikkere laag op spuit begint de boel echt te glimmen. Maar goed, ik vind zo'n dikke laklaag gewoon lelijk en er gaat toch een matte finish laag over, dus al dat hoogglans heeft voor mij geen zin. Klaar is Klara.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 11 december 2021, 20:37:51
Motip is ook leuk  oor graffiti. Als dat lokkie dan toch niet goed in de verf wil......
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 20 mei 2022, 13:32:03
Wielendag. Vandaag de wielen aan 1 kant gestraald. Heb daarvoor een mal gemaakt waar de wielen ingeklemd worden, waardoor de wielband onbeschadigd blijft

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220520/3ed56f5d3894fa656549def685dfb4b1.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220520/aee41d627a47b7ca277f8910b3de6488.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220520/b7fac7870efdaeb58ab4e7a2106673eb.jpg)

Zo is de overtollige lijm mooi weg (al was dat niet noemenswaardig) en zijn de wielen mooi opgeruwd voor de primer. Dat staat voor zometeen op het programma, om ze daarna zwart te spuiten. Dezelfde mal kan ik weer gebruiken tijdens het spuiten, waardoor de wielbanden beter schoon blijven.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 20 mei 2022, 15:48:06
Inmiddels zwart en ze glimmen ook, net als bij Ivo. Wat een andere spuit al niet doet. De mal nog een keer gebruiken was geen goed idee, nitrocelluloselak en styreen zijn geen goeie combi. Nu ff goed drogen en daarna mag de Philo Finish er overheen.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220520/86a2e6d7562a848971d6acf6be623377.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 mei 2022, 15:05:54
Vandaag de moertjes, om de wielen op de as te bevestigen, ook gestraald

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220530/b48380b1cd9f0600deadfdf3d7e81889.jpg)

Daarna ff gesopt

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220530/3bf2a5c1e7481dc182fd5fbb07decc29.jpg)

Zijn die tenminste ook klaar om gespoten te worden.

Laatst zag ik een prachtig gebouwde loc waarbij de moertjes nog blank messing waren. Dat stak zo af bij het zwart van de wielen dat het wel knalgeel leek. Oerlelijk, dus heb ik het bij deze maar aangepakt, zodat het straks 1 geheel met de wielen is.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 juni 2022, 21:56:33
Alles is gespoten, alles is voorzien van een vernislaag, als morgen alles oké is kan de loc weer geassembleerd worden. Ben benieuwd.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 10 juni 2022, 08:33:35
Dat zijn goede berichten  (y)

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 10 juni 2022, 11:04:38
Nog steeds goed bezig.
Volg het nauwgezet voor mijn eigen restauratie.  :)

Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 juni 2022, 13:34:09
Stapje voor stapje:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220610/994e6302a67289556845ebe1d41c9e19.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Carel Ruysink op 10 juni 2022, 13:46:03
He. Ga je nou van een oude 5000 een nieuwe mooie 4300 maken?
 ;D :D.

Grapje met respect, Carel
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 juni 2022, 13:51:27


Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 juni 2022, 16:28:19
Anywayz, inmiddels wat verder met prutsen. Het is niet erg, want het zit aan de achterzijde, maar bij het verwijderen van de verf en het vernis van de flenzen (i.v.m. de stroomafname) kwam ik er achter dat ik te snel was/ben.

De verf zit er nu ff op en de vernislaag ook, maar het is nog niet goed droog waarschijnlijk. De vorige keer dat ik wielen gespoten had was de verf keihard bij het er af halen, daardoor kon ik de flenzen superstrak schoon krijgen. Nu zitten er overal rafels en is het gewoon niet 'strak'.

Aan de voorzijde is het gelukkig minder, daar heb ik de verf met een wattenstaafje verwijderd. Desalniettemin is het bij een paar wielen ook weer niet superstrak.

M.a.w. ik ga die paar wielen opnieuw doen. Misschien dat als ik de boel daarna een week laat liggen de verf meer uitgehard is.

Trial and error, trial and error.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 10 juni 2022, 16:58:38
Gelijk die krukpennen ff zwart maken? Ze knallen er nu wel heel erg uit.  8)

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 juni 2022, 17:02:47
Daar zie je niks van als de drijfstang gemonteerd is.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 22 augustus 2022, 15:54:32
Zeau, nadat een aantal wielen opnieuw gespoten zijn, is het nu tijd voor een dwangbuisklusje; het drijfwerk werkend aanbrengen.

Nu alles gespoten is, is het lastig om zonder beschadigingen het drijfwerk te monteren. Daarnaast is dit een vrij ingewikkeld drijfwerk, omdat het niet simpelweg bestaat uit het schuiven van de kruiskop over de leibanen. In dit geval bestaat de kruiskop uit 2 delen en moet deze ter plekke gemonteerd worden, dit komt omdat de leibanen een gesloten geheel zijn.

Da's allemaal leuk en aardig, maar ook enorm frustrerend. Probeer maar eens een 0,4 mm moertje op een wiebelend 0,4 mm boutje te krijgen op een plek waar je eigenlijk niet goed bij kan en waar vanalles in de buurt zit wat kan beschadigen met vingers en gereedschap die aan alle kanten te groot zijn en een spanningsboogje van enkele seconden terwijl het zicht belemmerd wordt door die klavieren van je en je uit pure frustratie het ding eigenlijk gewoon wil platstampen. Aan 1 kant is het gelukt, maar ik ben wel inmiddels rijp voor het gesticht Gelukkig is er ook nog een andere kant

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220822/243bfe971109f0b74c30fd071ee76921.jpg)

Nou ja, progressie door agressie uitmondend in depressie zullen we maar zeggen. Tuut fliep.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 22 augustus 2022, 19:04:24
Als deze niet mooi rijdt, is het in elk geval een mooi model voor in de vitrine!

Maar ik herken het probleem met kleine onderdelen. Pas op met vastpakken met pincetten ed. Alles vliegt zo weg. 
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 22 augustus 2022, 19:11:18
Ik heb dat drijfwerk al een aantal keren in en uit elkaar gezet en ik leef en lach nog. Volgens mij kan jij deze uitdaging ook prima doorstaan.  ;D
En anders kan je hem nu perfect met 1 kant in het zicht in de vitrine zetten, zoals Ivo al zei.  ;)

Gr, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Cor--24 op 22 augustus 2022, 19:51:44
Probeer maar eens een 0,4 mm moertje op een wiebelend 0,4 mm boutje te krijgen op een plek waar je eigenlijk niet goed bij kan en waar van alles in de buurt zit wat kan beschadigen met vingers en gereedschap die aan alle kanten te groot zijn...

Een roerstaafje met een klontje stopverf kan uitkomst bieden.  (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 22 augustus 2022, 19:56:36
Wel nog even de excentriekstang aan de onderkant van de schaar vastzetten en de schaarstang in de schaar aanbrengen. Dan kan die in de vitrine ;)

Ik heb dat ding ook nog in kitvorm in de kast liggen. Komt nog wel eens aan de beurt net als een 4300.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 22 augustus 2022, 23:13:12
Die liggen idd al klaar. Moet alleen zorgen dat het excentriek 10 graden uit het lood staat. Als dat gelukt is valt de rest wel mee.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 november 2022, 18:54:08
Vandaag weer bezig geweest met het drijfwerk. Kan zo meteen door naar m'n dwangbuis, wat een k*tklus is dit zeg. Een groot probleem blijft de kruiskop en de ruimte. Er hoeft maar een minimale afwijking te zijn en de kruiskop komt tegen de drijfstang. Daarnaast loopt alles zwaar. Nee, dit is geen kit veur beginners.

Het gaat natuurlijk uiteindelijk goed komen, naar voor het zover is vloeit er nog wel wat water door de Rijn. Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Met een sik op 07 november 2022, 20:25:10
Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Na je succes met het luchttankje van de 3300 moet dit toch ook gaan lukken. :angel: ;)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Simplex op 07 november 2022, 20:41:46
...wat een k*tklus is dit zeg.

Ik ken iemand met een projectje...
Slopershamer heet het  ::)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 07 november 2022, 21:18:15
Lijkt me fantastisch

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 13 november 2022, 16:38:20
Vandaag een drastische maatregel genomen, alles weer uit elkaar gehaald. De wielen lopen zwaar en er zit een fikse hick-up in, ondanks dat ik voor wat betreft de lagering in het frame niets aangepast heb.

Wat me wel opviel is dat de drijfstang op sommige plaatsen de verf van de wielen aan het vreten was. Nu de wielen meer kunnen uitslaan, heeft de drijfstang dus ook meer ruimte nodig. Dat zou niet erg zijn als ik hier nieuwe crankpins had liggen, zodat ik deze in de wielen kon plaatsen en daarop vulringetjes kon plaatsen, zodat de drijfstang meer naar buiten zou komen te staan. Maar goed, die heb ik natuurlijk niet, dus zal dat eerst besteld moeten worden. Grrrr

Het is eigenlijk het ding opnieuw ontwerpen binnen de kleine toleranties die het biedt; lagers dunner maken is drijfstang naar buiten plaatsen.

Aan de andere kant is er bij het cilinderblok 0,0 ruimte. Daar is de as met het wiel star in het frame geplaatst, omdat de kruiskop continu rakelings langs de bevestiging van de drijfstang aan de wielen komt. De drijfstang komt dus straks als het ware bij de middelste drie wielen niet strak tegen het wiel aan te zitten, maar daar is er ruimte om over de crankpins heen en weer te bewegen. De achterste as zal voorzien worden van 1 of 2 vulringetjes, zodat de drijfstang naar buiten geplaatst wordt.

In principe lopen beide drijfstangen dan taps naar elkaar toe, waarbij het smalste punt zich bij het cilinderblok bevindt.

Een ombouw die me niet in de koude kleren gaat zitten...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Edsko Hekman op 13 november 2022, 17:30:43
Fijn om te weten dat je er lekker warmpjes bij zit. (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Eelco Storm op 13 november 2022, 17:34:18
Een ombouw die me niet in de koude kleren gaat zitten...

Dat is volgens mij de samenvatting van al je projecten  ;D
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 13 november 2022, 19:10:51


Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221113/95233f45277774ccfc9a5a9301c54f36.jpg)

en ga de lagers

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221113/454b9997c887d7fc8381b9c06d6cec2d.jpg)

er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221113/3481f723a2db1752f95c03b1fc464420.jpg)

Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.

Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.


Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 13 november 2022, 23:06:01
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!

(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...  ;D )
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 14 november 2022, 20:33:50
Waarom zou dat niet mogen?

35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).

Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.

https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0

Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.

Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje  en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.

Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 14 november 2022, 21:31:41
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.

Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.

Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 15 november 2022, 10:14:48
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 16 november 2022, 15:58:06
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.

Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 16 november 2022, 20:07:59
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.

Stephan.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 16 november 2022, 20:09:10
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 16 november 2022, 21:10:47
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…

Groet, Mathyn
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 20 november 2023, 22:05:18
Ik ben er alweer een tijdje intensief mee bezig, testen, afstellen, aanpassen.

Wat was ook alweer de bedoeling? Het ding moet door krappere bogen/wissels kunnen rijden.

Tijdens deze aanpassingen kwam ik erachter dat het drijfwerk verkeerd in elkaar geklonken was, dus het drijfwerk toen goed in elkaar gezet. Tevens moest er iets worden verzonnen voor de stroomafname; onder de remstangen is nu een strip perilex gelijmd, waar straks de stroomafnemers op komen.

Een ander ding was de motor, de oude open can motor was niet te digitaliseren, dus moest er een nieuwe motor en nieuwe aandrijving in. Daarnaast moest de boel uit het zicht, de aandrijving gebeurt nu op de achterste as. Spannend, want een hoop cumulatieve speling die opgevangen dient te worden, het moet niet gaan vastlopen tijdens het rijden.

Daarnaast moesten de lagers vervangen worden, want die beperkten de uitslag van de wielen. Bij de middelste 3 assen zijn de lagers vervangen voor veel dunnere Alan Gibson lagers. Hierdoor is de zijdelingse uitslag groter, waardoor de loc door krappere bogen en wissels kan.

Het probleem? Door de grotere uitslag liepen de wielen tegen de remmen aan en liepen de drijfstangen tegen de wielen èn de remmen aan. Kortsluiting en slijtage in de lak waren het gevolg.

Dus, passen en meten, vulring op de voorste as hier, vulringetjes op de krukassen daar, dat moet het aanlopen van de wielen en de drijfstangen voorkomen. De voorste as zit star gemonteerd, omdat daar ook de kruiskop en de leibanen zitten. Dit voorkomt het vaststaan van het drijfwerk.

Door het vele in en uit elkaar halen, testen, wijzigen, opnieuw solderen, was het ding redelijk gehavend. Inmiddels zijn het onderstel en de wielen 3 x opnieuw gespoten, elke keer dacht ik dat ik er was, maar was er toch een nieuwe aanpassing nodig. Dat is het nadeel als je achteruit werkt en je iets gaat aanpassen, terwijl je dat eigenlijk het liefst direct bij de nieuwbouw had willen doen. Maar soit, het is niet anders.

Het chassis wordt nu definitief in elkaar gezet, alles is voor de laatste keer gespoten. 1 voordeel, het spuitwerk wordt er elke keer beter op, dus da's fijn. Hier een setje wielen:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231120/3c3602b3a3a2ef4335a218287cf42e64.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231120/2310331256137a78d66b3c4e3ebc609e.jpg)

De achterzijde:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231120/e95c3c5cefcac5003ed91a14be92db9a.jpg)

Ik heb de plek waar de as op het wiel aansluit expres blank gelaten, ik wil niet dat daar lak tussen zit, zodat het wiel zo strak, maar vooral ook zo recht mogelijk op de as zit. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die zwabberende wielen.

Echter, het verhaal is nog niet klaar kwam ik achter. De lok is door Philotrain gebouwd, maar ik kwam nog een aardige blunder tegen. Morgen meer daarover.

Enfin, op hoop van zege... Morgen verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 20 november 2023, 23:00:40
 (y) Helemaal top! Je komt er wel  (y)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 20 november 2023, 23:03:17
Kwam laatst iemand tegen die een frame van messingplaat had gemaakt. Gewoon goed op maat en een mm dik, ultra stevig. Mooie basis. Als ik mn 2 5500-en weer onderhanden neem is dat zeker een optie.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 20 november 2023, 23:12:23
Het frame is al behoorlijk dik Huup, stevig ook, niks te klagen. Echter, de loc is enigzins verouderd qua techniek, dus daar zitten de verbeterpunten vooral.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 20 november 2023, 23:29:46
He, je bent weer aan de gang. Sterkte met de bogen, die van mij hoeft gelukkig niet door al te scherpe bogen 56-60cm boogstraal is het minimum.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 21 november 2023, 08:17:16
Het witmetalen frame is dik maar kwetsbaar. Vooral ter hoogte van de drijfwielen, is mijn ervaring. Een van de frames brak toen ik het frame voorzichtig uitvijlde om de slag van de koppelstangen mogelijk te maken. Vandaar dus mijn overweging. Vond het ook wel weer vsrrassend dat ik daar dan zelf niet aan denk terwijl ik toch regelmatig met messing werkte.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: meino op 21 november 2023, 12:13:23
Iets begrijp ik niet, het frame van de 5000 (net als bij alle andere DJH kits) is toch een ets van messing? of wordt de voetplaat bedoeld, die is inderdaad van witmetaal.

Groet Meino
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 21 november 2023, 14:02:10
Ha Meino, ben weer terug en de hobby blijft. Vermoedelijk heb je gelijk, Babylonische spraakverwarring waarschijnlijk.

Het frame bij de 5000 is van messing, volgens mij is dat bij alle DJH/Modelloco kits hetzelfde. De voetplaat en de rest zijn vaak van witmetaal, een zacht spulletje.

Witmetaal is op zich prachtig, het is makkelijk te bewerken, in alle vormen te gieten, als alles gesoldeerd zit heel stevig, en als er iets kapot gaat vaak te repareren met soldeertin (solmuren zoals Frits het noemt ).

Het nadeel is dat de afzonderlijke onderdelen vrij teer kunnen zijn, maar eerlijk is eerlijk, de service van DJH/Modelloco is uitstekend en zelfs jaren later zijn de losse onderdelen nog na te bestellen.

Hoe dan ook, terug naar de 5000, zo langzamerhand komt het model weer in de staat zoals 'ie bedoeld was. Zoals ik al vertelde is dit model in elkaar gezet door Philotrain, da's ook te zien aan het spuitwerk, dat ziet er prachtig uit.

Maar; over de blunders. Het drijfwerk was dus verkeerd in elkaar gezet en dat kon daarom ook alleen maar problemen geven. Dus; boel uit elkaar en opnieuw in elkaar geklonken. Maar nu tijdens het assembleren kwam ik de volgende blunder tegen:


Boven de leibanen zit een 'ding' waar het drijfwerk in valt. Dot zot vast gesoldeerd in het cilinderblok. Echter, aan beide kanten zit het ding op de kop gesoldeerd, waardoor de kruiskop minder ruimte heeft om heen en weer te schuiven.

Je ziet het ook aan het model, de onderkant van de 'drijfwerkhouder' (wat dus eigenlijk de bovenkant is) loopt recht, de bovenkant loopt met een knik (en dat is dus eigenlijk de onderkant), want daardoor heeft de kruiskop meer vrije ruimte.

Ik baal nu enorm dat dit me nu pas opvalt. Doordat je er niet vanuit gaat dat Philotrain dit soort dingen doet, let je er gewoon niet op. Ik word er nu achteraf wel megagefrustreerd van, het ding was tenslotte helemaal ontdaan van verf, dus ik had dit zo aan kunnen passen. De loc heeft wel altijd gefunctioneerd, dus ik laat het nu maar zo, maar met alle wijzigingen weet ik niet of dit nu effect heeft op het functioneren nu. Het is niet anders.

Tijd om de loc verder in elkaar te zetten.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231121/cd58de53e8078be3e3a82caa9bb2e233.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 21 november 2023, 15:58:22
Niet te hard mopperen op Philotrain hoor! Dit is een "fout" die gemaakt is door ene heer Riddles.

Ik heb hier een boek voor mij liggen vol met foto's van WD 2-8-0 en 2-10-0's en wat denk je? Op alle locs zitten die dingen op de kop!  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231121-155159-655cc50090aeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231121-155159-655cc50090aeb.jpg)

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 21 november 2023, 16:08:10
En zo'n, ineens, wordt me een kans aangereikt om de boel opnieuw te doen...

Tijdens het plaatsen van de laatste as in het frame, moet er wat kracht gezet worden. Dit komt omdat de aandrijving op deze as zit en het tandwiel strak om de as zit. Wat wil nu het geval?

De enige lagers die ik van origine heb laten zitten tijdens alle aanpassingen zijn de achterste lagers. De rest is allemaal vervangen of opnieuw uitgelijnd. Tijdens het monteren van de laatse as duwde de as zo het allerlaatste lager van de allerlaatste as er uit . Hier wordt je toch niet goed van... In dit proces leer ik dat je het werk van anderen dus ook dient te checken alvorens je verder gaat met een project...

Dat betekent dat het achterste lager opnieuw uitgelijnd en gesoldeerd moet worden. De makkelijke manier: wielen er af, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

De moeilijke manier: wielen er af, leibanen afplakken, binnenkant lagers opvullen, chassis stralen, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, 'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier, boel schoonmaken, opnieuw in de primer, lak en finish, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

Ik heb wel eens wat gelezen over uithuilen en opnieuw beginnen bij modelbouwers, dit is zo'n situatie. Ik vrees, gezien mijn nauwgezette en pietluttige natuur op dit vlak, dat het optie 2 wordt. Zucht...



Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 21 november 2023, 16:51:01
'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier,

Niet doen. Ze zitten goed!!!

Kijk maar op de foto in mijn vorige post.

Grtz, Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 21 november 2023, 18:16:50
Hey, da's gek. Dat verwacht je niet. Fijn dat je het zegt, scheelt een hoop werk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: TonM op 21 november 2023, 18:40:48
Kan je toch voor optie 1 gaan  ;)

Grtz Ton
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Huup op 21 november 2023, 18:41:51
Meino, frame is idd niet van witmetaal, maar van nikkelzilver. Ik bedoelde dus idd de voetplaat, die kwetsbaar is.
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 22 november 2023, 17:29:58
Allemachtig wat een groot gat

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/327fb2047391c3e57f8e28d9514c55b2.jpg)



Nu snap ik wel waarom het lager los kwam, onderin zie het lager en daaromheen het frame. Dat zou zo ongeveer naadloos aan moeten sluiten, maar hier zit een enorme kier

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/e59f9351c865f387d0d7ba330978befe.jpg)

Dat wordt solmuren.

Eerst voorzichtig wat geprobeerd, maar doordat er nog overal verf zat, wilde het ding niet vast. Het lager was al schoon en de binnenkant van het gat waar de lager in moet ook, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Dus, verf afgekrabt met een mesje, daarna nog wat geschuurd en toen nogmaals geprobeerd. Na veel vijven en zessen is het uiteindelijk gelukt, maar het gat waar de lager in moest was eigenlijk te groot.

Maar goed, door alle flux, die alle kanten opgespettert is, is de lak behoorlijk aangetast

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/6574105fcbc1bacce0aa48bbedc304dc.jpg)

Ik zal er dus niet aan ontkomen om alles nog een keer te spuiten. Balen, want was behoorlijk tevreden...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 22 november 2023, 17:39:12
 :'(  :-X

Je bent bezig aflevering 361 van de opleiding Perfectionisme succesvol af te ronden!
Titel: Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 23 november 2023, 07:54:42
Yes, yes, the road to perfection is always under construction Vrijdag maar weer eens verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)