Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 13:24:26
Sfeer op je modelbaan door Krokodil68
Vandaag om 13:23:55
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 12:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 149851 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #435 Gepost op: 06 January 2024, 23:56:29 »
Ik zie zojuist dat de antwoorden hier worden gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109949.0

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #436 Gepost op: 05 December 2024, 16:43:09 »
En hier is een Etoile du Nord zoals die reed van Parijs tot in Belgie,  een spoor 0 tinplate versie:

https://youtu.be/og625m0KbZI
<a href="https://www.youtube.com/v/og625m0KbZI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/og625m0KbZI</a>

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #437 Gepost op: 03 April 2025, 08:47:23 »
Ooit ben ik dit topic begonnen om te achterhalen hoe de boel in elkaar stak en of de Etoile du Nord in model te realiseren was. Dit topic staat boordevol waardevolle informatie, maar na de recente uitgave van Jouef is er toch weer aardig wat informatie opgedoken over de beginjaren van de Etoile du Nord. Laat dat nou net ontbroken hebben hier in dit topic.

De rijtuigen die tot nu toe op de markt waren, beelden allemaal een latere periode uit. Dat wil zeggen, de raamstijlen zijn crème, de raampjes bruin of anderszins, en de belijning niet goud maar geel. Daarnaast zijn de letters boven de raampjes blauw geschilderd èn vanaf 1932 waren de daken grijs. Dat is nogal wat, want dat betekent dat, hoe mooi ook, de rijtuigen van Rivarossi etc. met witte daken niet kloppend zijn! Sterker nog, er is correspondentie gevonden over 2 rijtuigen, waarbij de daken in 1928 al gerepareerd zijn en geschilderd met 2 lagen grijze verf. Het kan verkeren...

Bron: The Etoile du Nord type Pullman Cars of the C.I.W.L.

Maar er is meer, Jouef heeft in H0 voor het eerst 2 sets van de Etoile du Nord in afleveringstoestand uitgebracht. Samen hebben deze 2 sets 1 couplage 1e klasse Fleche d'Or en 1 couplage 2e klasse Etoile du Nord rijtuigen, met daarbij 2 fourgons in crème blauwe uitvoering. Deze set is na grondig zoeken inzetbaar vanaf 1927 tot 1931.

Wat is nu het verschil met latere versies van deze rijtuigen? Wat meteen opvalt zijn de blauwe raamstijlen, de blauwe ramen en de blauwe belettering boven de ramen. Ook zijn er speciale koersborden die voor deze trein gebruikt werden. Als laatste valt op dat de belijning in goud is, in plaats van geel:



Deze set is helemaal goed (alhoewel ik daar, niet gehinderd door enige vorm van kennis (over de beginjaren), mijn vraagtens bij zette), op de belettering boven de ramen na. Volgens het boek waren de letters boven de ramen de eerste jaren in brons uitgevoerd. Losse letters, bevestigd aan de zijwand van het rijtuig. Later werden deze losse bronzen letters verwijderd, waarna ze er alsnog in blauw op geschilderd werden. Dit was omstreeks 1932.

Volgens het boek van Jos Geilen waren de letters brons, maar in gun metal kleur. Eigenlijk wat meer richting staal met een blauwige glans. Dat zie je vaker terug komen bij brons, na een tijd verkleurt het en gaat het richting die kleur. Ik kan het niet mooier uitleggen dan met een foto van deze antieke bronzen vaas. Het materiaal is brons, maar er zit een staalachtige glans over met een zweem van blauw:



En hier een foto van brons als het nieuw is:



Een groot verschil dus. Dit betekent eigenlijk dat het brons boven de ramen niet gepoetst werd, maar uiteindelijk verweerde en verkleurde en daardoor deze gun metal uitstraling kreeg.

Dat is echter heel wat anders dan dat Jouef nu op hun modellen heeft zitten. Vooruit maar, weinig aan te doen. Voor de rest klopt de set heel goed en is dit dus het eerste merk wat de set in de afleveringstoestand uitleverd. 1 noot, mocht je de openingsrit willen nabootsen, dan hoort er een blauwe fourgon bij, in plaats van een crème blauwe fourgon.

Maar goed, waarom nu 2 fourgons? Vanaf Brussel bleef er 1 fourgon achter en reed de trein zoals we hier in dit topic volgens de dienstregeling hebben kunnen zien, met 1 fourgon en 2 FdO en 2 EdN rijtuigen naar Amsterdam.

Wat ook duidelijk is, dat voor deze trein in Nederland vooral NS 2100 en 3500 locomotieven werden gebruikt. Echter, wel in de kleur standgroen en dus niet in olijfgroen zoals Philotrain ze heeft gemaakt.

Nog een leuke wetenswaardigheid: de allereerste Etoile du Nord werd gereden door machinist Jan van Eekelen, die je nog live kunt spreken bij Team Mitropa De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Mijn dank gaat uit naar Fred en Mathyn die me verder op weg geholpen hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 09:14:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
    • MCKmodelbouw
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #438 Gepost op: 03 April 2025, 10:40:59 »
Voor de inauguratie rit op 5 mei 1927 kan je ook nog een 3700 gebruiken. ;D In Esssen (België) was de wissel tussen de Belgische loc en de NS 3501. In Rotterdam DP werd weer gewisseld naar de 3748 om de weg te vervolgen naar Den Haag HS en daarna naar Amsterdam. De terugreis vond plaats op 6 mei. De 3748 reed de trein terug naar Roosendaal waar er werd gewisseld met een Belg. Bron: Boek Jos Geilen over de EdN rijtuigen.

2100 kwam later inderdaad ook veel voor!

Was het nou de Rheingold die een koersrijtuig uit Hoek van Holland had en werd getrokken door een 6000, of de Edelweiss? Dat ben ik even kwijt. Zoiets herinner ik mij vaag…

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #439 Gepost op: 03 April 2025, 11:00:14 »


Was het nou de Rheingold die een koersrijtuig uit Hoek van Holland had en werd getrokken door een 6000, of de Edelweiss? Dat ben ik even kwijt. Zoiets herinner ik mij vaag…

Groet, Mathyn
Het was de Rheingold die van HvH naar Rtd door een 6000 werd getrokken (volgens F. Ernst - Rheingold, ik was er niet bij)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5363
  • Modelspoor is emotie...
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #440 Gepost op: 03 April 2025, 13:35:57 »

.....
2100 kwam later inderdaad ook veel voor!
.....

Groet, Mathyn

Men gaf ook de voorkeur aan een 2100 vanaf Amsterdam, wat dat scheelde een locwissel in Rotterdam DP. Had alles te maken met de (lage) asdruk van de loc, zodat deze ook zonder problemen over het luchtspoor dwars door de stad en de Hef naar het zuiden richting Dordrecht kon.
Tbinnebarretije…