Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 17:49:15
US diorama in H0
door
Paul1969
Vandaag
om 17:33:26
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
Vandaag
om 17:17:02
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 17:08:42
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:00
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 17:03:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tuurtje
Vandaag
om 16:55:06
Grootte van mijn baanplan
door
marco
Vandaag
om 16:54:31
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:43:28
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
piksov
Vandaag
om 16:35:35
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:31:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:25:00
Metaalplaat haaks vouwen
door
Pauldg
Vandaag
om 15:48:40
Roco Wissel herstellen
door
Cor--24
Vandaag
om 15:44:44
Programmer problemen en vragen
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:20:58
Privé smalspoorbaan in de tuin
door
Sven
Vandaag
om 15:05:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 14:56:41
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes
door
Pauldg
Vandaag
om 14:45:35
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
MvGestel
Vandaag
om 14:36:36
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 14:35:43
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:32
Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 13:49:59
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:02:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:08:27
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
MichielB
Vandaag
om 12:02:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:35:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 11:16:29
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
Dave.......
Vandaag
om 10:56:21
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
17 September 2024, 23:49:14
10de Modelspoor Expo 2024 (28 en 29 September te Wieze)
door
Frans Peeters
17 September 2024, 23:36:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
Omlaag
Auteur
Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing (gelezen 20769 keer)
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #120 Gepost op:
13 November 2022, 19:10:51 »
Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd
en ga de lagers
er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok
Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.
Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 22:06:41 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4149
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #121 Gepost op:
13 November 2022, 23:06:01 »
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!
(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...
)
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
meino
Offline
Berichten: 2172
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #122 Gepost op:
14 November 2022, 20:33:50 »
Waarom zou dat niet mogen?
35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).
Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.
https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0
Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.
Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.
Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
prutser
Offline
Berichten: 6589
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #123 Gepost op:
14 November 2022, 21:31:41 »
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.
Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.
Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 21:34:01 door prutser
»
Gelogd
Adieu
meino
Offline
Berichten: 2172
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #124 Gepost op:
15 November 2022, 10:14:48 »
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #125 Gepost op:
16 November 2022, 15:58:06 »
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.
Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
prutser
Offline
Berichten: 6589
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #126 Gepost op:
16 November 2022, 20:07:59 »
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #127 Gepost op:
16 November 2022, 20:09:10 »
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
MathynK
Offline
Berichten: 3768
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #128 Gepost op:
16 November 2022, 21:10:47 »
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #129 Gepost op:
20 November 2023, 22:05:18 »
Ik ben er alweer een tijdje intensief mee bezig, testen, afstellen, aanpassen.
Wat was ook alweer de bedoeling? Het ding moet door krappere bogen/wissels kunnen rijden.
Tijdens deze aanpassingen kwam ik erachter dat het drijfwerk verkeerd in elkaar geklonken was, dus het drijfwerk toen goed in elkaar gezet. Tevens moest er iets worden verzonnen voor de stroomafname; onder de remstangen is nu een strip perilex gelijmd, waar straks de stroomafnemers op komen.
Een ander ding was de motor, de oude open can motor was niet te digitaliseren, dus moest er een nieuwe motor en nieuwe aandrijving in. Daarnaast moest de boel uit het zicht, de aandrijving gebeurt nu op de achterste as. Spannend, want een hoop cumulatieve speling die opgevangen dient te worden, het moet niet gaan vastlopen tijdens het rijden.
Daarnaast moesten de lagers vervangen worden, want die beperkten de uitslag van de wielen. Bij de middelste 3 assen zijn de lagers vervangen voor veel dunnere Alan Gibson lagers. Hierdoor is de zijdelingse uitslag groter, waardoor de loc door krappere bogen en wissels kan.
Het probleem? Door de grotere uitslag liepen de wielen tegen de remmen aan en liepen de drijfstangen tegen de wielen èn de remmen aan. Kortsluiting en slijtage in de lak waren het gevolg.
Dus, passen en meten, vulring op de voorste as hier, vulringetjes op de krukassen daar, dat moet het aanlopen van de wielen en de drijfstangen voorkomen. De voorste as zit star gemonteerd, omdat daar ook de kruiskop en de leibanen zitten. Dit voorkomt het vaststaan van het drijfwerk.
Door het vele in en uit elkaar halen, testen, wijzigen, opnieuw solderen, was het ding redelijk gehavend. Inmiddels zijn het onderstel en de wielen 3 x opnieuw gespoten, elke keer dacht ik dat ik er was, maar was er toch een nieuwe aanpassing nodig. Dat is het nadeel als je achteruit werkt en je iets gaat aanpassen, terwijl je dat eigenlijk het liefst direct bij de nieuwbouw had willen doen. Maar soit, het is niet anders.
Het chassis wordt nu definitief in elkaar gezet, alles is voor de laatste keer gespoten. 1 voordeel, het spuitwerk wordt er elke keer beter op, dus da's fijn. Hier een setje wielen:
De achterzijde:
Ik heb de plek waar de as op het wiel aansluit expres blank gelaten, ik wil niet dat daar lak tussen zit, zodat het wiel zo strak, maar vooral ook zo recht mogelijk op de as zit. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die zwabberende wielen.
Echter, het verhaal is nog niet klaar kwam ik achter. De lok is door Philotrain gebouwd, maar ik kwam nog een aardige blunder tegen. Morgen meer daarover.
Enfin, op hoop van zege... Morgen verder.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2023, 23:07:22 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4149
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #130 Gepost op:
20 November 2023, 23:00:40 »
Helemaal top! Je komt er wel
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Huup
Offline
Berichten: 7737
May your coffee kick in before reality does.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #131 Gepost op:
20 November 2023, 23:03:17 »
Kwam laatst iemand tegen die een frame van messingplaat had gemaakt. Gewoon goed op maat en een mm dik, ultra stevig. Mooie basis. Als ik mn 2 5500-en weer onderhanden neem is dat zeker een optie.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #132 Gepost op:
20 November 2023, 23:12:23 »
Het frame is al behoorlijk dik Huup, stevig ook, niks te klagen. Echter, de loc is enigzins verouderd qua techniek, dus daar zitten de verbeterpunten vooral.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
meino
Offline
Berichten: 2172
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #133 Gepost op:
20 November 2023, 23:29:46 »
He, je bent weer aan de gang. Sterkte met de bogen, die van mij hoeft gelukkig niet door al te scherpe bogen 56-60cm boogstraal is het minimum.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Huup
Offline
Berichten: 7737
May your coffee kick in before reality does.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #134 Gepost op:
21 November 2023, 08:17:16 »
Het witmetalen frame is dik maar kwetsbaar. Vooral ter hoogte van de drijfwielen, is mijn ervaring. Een van de frames brak toen ik het frame voorzichtig uitvijlde om de slag van de koppelstangen mogelijk te maken. Vandaar dus mijn overweging. Vond het ook wel weer vsrrassend dat ik daar dan zelf niet aan denk terwijl ik toch regelmatig met messing werkte.
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2023, 08:19:27 door Huup
»
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing