Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:09:38
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:08:42
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:06:57
Foto van een station op de achtergrond.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:56:44
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:30
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:44:42
Ton bouwt goederenwagens
door
MathynK
Vandaag
om 15:37:26
Vervangende motor voor oude Roco Sik.
door
TonM
Vandaag
om 15:35:42
Details station Hengelo en de dichtbij gelegen ijsselcentrale op TMC baan.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:22:00
Frans loodsje et cetera
door
Met een sik
Vandaag
om 14:49:46
Daz
door
Huup
Vandaag
om 14:15:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:48:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:17:36
Echt micro, micro layouts
door
Noud
Vandaag
om 13:12:15
Kettingen voor vastzetten tank op platte wagen
door
everh003
Vandaag
om 13:11:18
Kleinkinderdijk
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:51:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 12:50:30
Module MOx
door
MOVisser
Vandaag
om 12:47:47
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox
door
ceuleer
Vandaag
om 12:32:34
Modelspoor enquete
door
Peter J K
Vandaag
om 12:19:50
Update: baan in de tropen
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:14:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Dave.......
Vandaag
om 11:57:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:46
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 11:30:07
Roco wisselspoel wil niet digitaal
door
bask185
Vandaag
om 11:27:02
3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:48:01
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:51
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:03
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 07:56:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:23:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omlaag
Auteur
Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing (gelezen 15647 keer)
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5871
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #120 Gepost op:
13 november 2022, 19:10:51 »
Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd
en ga de lagers
er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok
Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.
Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
«
Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:06:41 door Tomasso
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4064
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #121 Gepost op:
13 november 2022, 23:06:01 »
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!
(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...
)
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
meino
Offline
Berichten: 1922
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #122 Gepost op:
14 november 2022, 20:33:50 »
Waarom zou dat niet mogen?
35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).
Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.
https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0
Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.
Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.
Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
prutser
Offline
Berichten: 6446
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #123 Gepost op:
14 november 2022, 21:31:41 »
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.
Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.
Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 21:34:01 door prutser
»
Gelogd
Adieu
meino
Offline
Berichten: 1922
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #124 Gepost op:
15 november 2022, 10:14:48 »
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5871
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #125 Gepost op:
16 november 2022, 15:58:06 »
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.
Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6446
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #126 Gepost op:
16 november 2022, 20:07:59 »
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5871
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #127 Gepost op:
16 november 2022, 20:09:10 »
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3672
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #128 Gepost op:
16 november 2022, 21:10:47 »
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing