Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 17998 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #120 Gepost op: 13 november 2022, 19:10:51 »


Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd



en ga de lagers



er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok



Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.

Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.


Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:06:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #121 Gepost op: 13 november 2022, 23:06:01 »
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!

(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...  ;D )
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #122 Gepost op: 14 november 2022, 20:33:50 »
Waarom zou dat niet mogen?

35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).

Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.

<a href="https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0</a>

Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.

Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje  en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.

Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #123 Gepost op: 14 november 2022, 21:31:41 »
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.

Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.

Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 21:34:01 door prutser »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #124 Gepost op: 15 november 2022, 10:14:48 »
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #125 Gepost op: 16 november 2022, 15:58:06 »
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.

Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #126 Gepost op: 16 november 2022, 20:07:59 »
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.

Stephan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #127 Gepost op: 16 november 2022, 20:09:10 »
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #128 Gepost op: 16 november 2022, 21:10:47 »
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #129 Gepost op: 20 november 2023, 22:05:18 »
Ik ben er alweer een tijdje intensief mee bezig, testen, afstellen, aanpassen.

Wat was ook alweer de bedoeling? Het ding moet door krappere bogen/wissels kunnen rijden.

Tijdens deze aanpassingen kwam ik erachter dat het drijfwerk verkeerd in elkaar geklonken was, dus het drijfwerk toen goed in elkaar gezet. Tevens moest er iets worden verzonnen voor de stroomafname; onder de remstangen is nu een strip perilex gelijmd, waar straks de stroomafnemers op komen.

Een ander ding was de motor, de oude open can motor was niet te digitaliseren, dus moest er een nieuwe motor en nieuwe aandrijving in. Daarnaast moest de boel uit het zicht, de aandrijving gebeurt nu op de achterste as. Spannend, want een hoop cumulatieve speling die opgevangen dient te worden, het moet niet gaan vastlopen tijdens het rijden.

Daarnaast moesten de lagers vervangen worden, want die beperkten de uitslag van de wielen. Bij de middelste 3 assen zijn de lagers vervangen voor veel dunnere Alan Gibson lagers. Hierdoor is de zijdelingse uitslag groter, waardoor de loc door krappere bogen en wissels kan.

Het probleem? Door de grotere uitslag liepen de wielen tegen de remmen aan en liepen de drijfstangen tegen de wielen èn de remmen aan. Kortsluiting en slijtage in de lak waren het gevolg.

Dus, passen en meten, vulring op de voorste as hier, vulringetjes op de krukassen daar, dat moet het aanlopen van de wielen en de drijfstangen voorkomen. De voorste as zit star gemonteerd, omdat daar ook de kruiskop en de leibanen zitten. Dit voorkomt het vaststaan van het drijfwerk.

Door het vele in en uit elkaar halen, testen, wijzigen, opnieuw solderen, was het ding redelijk gehavend. Inmiddels zijn het onderstel en de wielen 3 x opnieuw gespoten, elke keer dacht ik dat ik er was, maar was er toch een nieuwe aanpassing nodig. Dat is het nadeel als je achteruit werkt en je iets gaat aanpassen, terwijl je dat eigenlijk het liefst direct bij de nieuwbouw had willen doen. Maar soit, het is niet anders.

Het chassis wordt nu definitief in elkaar gezet, alles is voor de laatste keer gespoten. 1 voordeel, het spuitwerk wordt er elke keer beter op, dus da's fijn. Hier een setje wielen:





De achterzijde:



Ik heb de plek waar de as op het wiel aansluit expres blank gelaten, ik wil niet dat daar lak tussen zit, zodat het wiel zo strak, maar vooral ook zo recht mogelijk op de as zit. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die zwabberende wielen.

Echter, het verhaal is nog niet klaar kwam ik achter. De lok is door Philotrain gebouwd, maar ik kwam nog een aardige blunder tegen. Morgen meer daarover.

Enfin, op hoop van zege... Morgen verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 20 november 2023, 23:07:22 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #130 Gepost op: 20 november 2023, 23:00:40 »
 (y) Helemaal top! Je komt er wel  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #131 Gepost op: 20 november 2023, 23:03:17 »
Kwam laatst iemand tegen die een frame van messingplaat had gemaakt. Gewoon goed op maat en een mm dik, ultra stevig. Mooie basis. Als ik mn 2 5500-en weer onderhanden neem is dat zeker een optie.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #132 Gepost op: 20 november 2023, 23:12:23 »
Het frame is al behoorlijk dik Huup, stevig ook, niks te klagen. Echter, de loc is enigzins verouderd qua techniek, dus daar zitten de verbeterpunten vooral.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #133 Gepost op: 20 november 2023, 23:29:46 »
He, je bent weer aan de gang. Sterkte met de bogen, die van mij hoeft gelukkig niet door al te scherpe bogen 56-60cm boogstraal is het minimum.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #134 Gepost op: 21 november 2023, 08:17:16 »
Het witmetalen frame is dik maar kwetsbaar. Vooral ter hoogte van de drijfwielen, is mijn ervaring. Een van de frames brak toen ik het frame voorzichtig uitvijlde om de slag van de koppelstangen mogelijk te maken. Vandaar dus mijn overweging. Vond het ook wel weer vsrrassend dat ik daar dan zelf niet aan denk terwijl ik toch regelmatig met messing werkte.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2023, 08:19:27 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.