Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 18389 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #135 Gepost op: 21 november 2023, 12:13:23 »
Iets begrijp ik niet, het frame van de 5000 (net als bij alle andere DJH kits) is toch een ets van messing? of wordt de voetplaat bedoeld, die is inderdaad van witmetaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #136 Gepost op: 21 november 2023, 14:02:10 »
Ha Meino, ben weer terug en de hobby blijft. Vermoedelijk heb je gelijk, Babylonische spraakverwarring waarschijnlijk.

Het frame bij de 5000 is van messing, volgens mij is dat bij alle DJH/Modelloco kits hetzelfde. De voetplaat en de rest zijn vaak van witmetaal, een zacht spulletje.

Witmetaal is op zich prachtig, het is makkelijk te bewerken, in alle vormen te gieten, als alles gesoldeerd zit heel stevig, en als er iets kapot gaat vaak te repareren met soldeertin (solmuren zoals Frits het noemt ).

Het nadeel is dat de afzonderlijke onderdelen vrij teer kunnen zijn, maar eerlijk is eerlijk, de service van DJH/Modelloco is uitstekend en zelfs jaren later zijn de losse onderdelen nog na te bestellen.

Hoe dan ook, terug naar de 5000, zo langzamerhand komt het model weer in de staat zoals 'ie bedoeld was. Zoals ik al vertelde is dit model in elkaar gezet door Philotrain, da's ook te zien aan het spuitwerk, dat ziet er prachtig uit.

Maar; over de blunders. Het drijfwerk was dus verkeerd in elkaar gezet en dat kon daarom ook alleen maar problemen geven. Dus; boel uit elkaar en opnieuw in elkaar geklonken. Maar nu tijdens het assembleren kwam ik de volgende blunder tegen:


Boven de leibanen zit een 'ding' waar het drijfwerk in valt. Dot zot vast gesoldeerd in het cilinderblok. Echter, aan beide kanten zit het ding op de kop gesoldeerd, waardoor de kruiskop minder ruimte heeft om heen en weer te schuiven.

Je ziet het ook aan het model, de onderkant van de 'drijfwerkhouder' (wat dus eigenlijk de bovenkant is) loopt recht, de bovenkant loopt met een knik (en dat is dus eigenlijk de onderkant), want daardoor heeft de kruiskop meer vrije ruimte.

Ik baal nu enorm dat dit me nu pas opvalt. Doordat je er niet vanuit gaat dat Philotrain dit soort dingen doet, let je er gewoon niet op. Ik word er nu achteraf wel megagefrustreerd van, het ding was tenslotte helemaal ontdaan van verf, dus ik had dit zo aan kunnen passen. De loc heeft wel altijd gefunctioneerd, dus ik laat het nu maar zo, maar met alle wijzigingen weet ik niet of dit nu effect heeft op het functioneren nu. Het is niet anders.

Tijd om de loc verder in elkaar te zetten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #137 Gepost op: 21 november 2023, 15:58:22 »
Niet te hard mopperen op Philotrain hoor! Dit is een "fout" die gemaakt is door ene heer Riddles.

Ik heb hier een boek voor mij liggen vol met foto's van WD 2-8-0 en 2-10-0's en wat denk je? Op alle locs zitten die dingen op de kop!  ;D



Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #138 Gepost op: 21 november 2023, 16:08:10 »
En zo'n, ineens, wordt me een kans aangereikt om de boel opnieuw te doen...

Tijdens het plaatsen van de laatste as in het frame, moet er wat kracht gezet worden. Dit komt omdat de aandrijving op deze as zit en het tandwiel strak om de as zit. Wat wil nu het geval?

De enige lagers die ik van origine heb laten zitten tijdens alle aanpassingen zijn de achterste lagers. De rest is allemaal vervangen of opnieuw uitgelijnd. Tijdens het monteren van de laatse as duwde de as zo het allerlaatste lager van de allerlaatste as er uit . Hier wordt je toch niet goed van... In dit proces leer ik dat je het werk van anderen dus ook dient te checken alvorens je verder gaat met een project...

Dat betekent dat het achterste lager opnieuw uitgelijnd en gesoldeerd moet worden. De makkelijke manier: wielen er af, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

De moeilijke manier: wielen er af, leibanen afplakken, binnenkant lagers opvullen, chassis stralen, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, 'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier, boel schoonmaken, opnieuw in de primer, lak en finish, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

Ik heb wel eens wat gelezen over uithuilen en opnieuw beginnen bij modelbouwers, dit is zo'n situatie. Ik vrees, gezien mijn nauwgezette en pietluttige natuur op dit vlak, dat het optie 2 wordt. Zucht...



Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #139 Gepost op: 21 november 2023, 16:51:01 »
'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier,

Niet doen. Ze zitten goed!!!

Kijk maar op de foto in mijn vorige post.

Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #140 Gepost op: 21 november 2023, 18:16:50 »
Hey, da's gek. Dat verwacht je niet. Fijn dat je het zegt, scheelt een hoop werk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #141 Gepost op: 21 november 2023, 18:40:48 »
Kan je toch voor optie 1 gaan  ;)

Grtz Ton

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #142 Gepost op: 21 november 2023, 18:41:51 »
Meino, frame is idd niet van witmetaal, maar van nikkelzilver. Ik bedoelde dus idd de voetplaat, die kwetsbaar is.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2023, 17:40:51 door Huup »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #143 Gepost op: 22 november 2023, 17:29:58 »
Allemachtig wat een groot gat





Nu snap ik wel waarom het lager los kwam, onderin zie het lager en daaromheen het frame. Dat zou zo ongeveer naadloos aan moeten sluiten, maar hier zit een enorme kier



Dat wordt solmuren.

Eerst voorzichtig wat geprobeerd, maar doordat er nog overal verf zat, wilde het ding niet vast. Het lager was al schoon en de binnenkant van het gat waar de lager in moet ook, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Dus, verf afgekrabt met een mesje, daarna nog wat geschuurd en toen nogmaals geprobeerd. Na veel vijven en zessen is het uiteindelijk gelukt, maar het gat waar de lager in moest was eigenlijk te groot.

Maar goed, door alle flux, die alle kanten opgespettert is, is de lak behoorlijk aangetast



Ik zal er dus niet aan ontkomen om alles nog een keer te spuiten. Balen, want was behoorlijk tevreden...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2023, 17:34:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #144 Gepost op: 22 november 2023, 17:39:12 »
 :'(  :-X

Je bent bezig aflevering 361 van de opleiding Perfectionisme succesvol af te ronden!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #145 Gepost op: 23 november 2023, 07:54:42 »
Yes, yes, the road to perfection is always under construction Vrijdag maar weer eens verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept