Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 46327 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #135 Gepost op: 03 juli 2022, 11:52:32 »
Dat bovenste 2 armen , 3 seinbeelden ken ik. Die onderste variant nog niet  :-*
Bestuderen dan.
Is overigens ook werkelijkheid, en dat kun je beredeneren.
Als een 2 vleugelig sein 3 standen moet kunnen tonen, dan moet elke vleugel apart bediend kunnen worden.  Dus zijn er 4 trekdraden nodig (in model: 2 electrische bedieningen)
Als er maar 2 seinbeelden kunnen, stop of beperkte snelheid, dan zijn de vleugels gekoppeld en zijn er dus maar 2 trekdraden nodig (in model: 1 electrische bediening)

 Dus zowel in werkelijkheid als in model gaat het om het vermijden van niet-noodzakelijke kosten. ;)

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Seinbeeld
« Reactie #136 Gepost op: 03 juli 2022, 12:04:02 »

Naar mijn idee klopt de rechterkant wel.
Wat wel opvalt is, dat er een perron teveel getekend staat.  Waarvoor is dat ?

Dan de 3 uitrijseinen naar links.  Wordt het onderste van de 3 perronsporen werkelijk gebruikt om de onderste van de 2 banen te bereiken ? Daar staat nu een enkelvoudig sein.  Zo ja: oke, Zo nee:  weglaten.  (eventueel een rangeersein)
Dezelfde vraag voor het middelste perronspoor:  dient de wissel om het onderste uitgaande spoor te bereiken ?  Zo ja:  oke.  Zo nee:  vervangen door een enkelvoudig sein.
En het bovenste perronspoor heeft een enkelvoudig uitrijsein, maar gaat over een afbuigende wissel.  Is dat zo of alleen zo getekend ?   Klopt het volgens tekening:  2 armig maken.  Is alleen de tekening maar zo gemaakt: oke.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #137 Gepost op: 03 juli 2022, 13:58:35 »
Veroniek,
Ik denk dat ik de logica nu beter begrijp. Dank voor je advies.
Het bovenste perron is er alleen omdat vandaaruit de passagiers de andere perrons kunnen bereiken.
Onderste spoor (A) klimt weg van 'Bahnhof Zollhaus-Blumberg' hoogte en is apart spoor met eigen blokken.

Het perron Halte Weizen (boven) is een apart "blok" dwz dat daar inderdaad treinen (railbussen en andere korte stellen) als pendel wachten terwijl de hoofdtreinpaden vrij blijven.

Het nu met rangeerseinen gemarkeerde deel (40 cm) is ofwel een afstelspoor , dan wel kan dienen als hoofdspoor voor verbinding (F) naar (D)
Eric
Seinbeeld aangepast nav de adviezen Totaal



Seinbeeld aangepast nav de adviezen Bahnhof Zollhaus Blumberg:


Seinbeeld aangepast nav de adviezen Halte Weizen:


En nu maar hopen dat dit verantwoord is voor die tijd Epoche III
en dan daarna de voorsignalen nog toegaan voegen :)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #138 Gepost op: 03 juli 2022, 14:45:11 »
Dirk Jan,
Leuk te horen dat je ook een soortgelijke operatie wilt gaan uitvoeren.
Het geheel valt in mijn ervaring uiteen in: oriënteren, plannen, inkopen, testen, inbouwen, testen afwerken per onderdeel en als geheel.
En dan ook qua mechanisch versus digitale aansturing.

Ik heb voor de vijf functies van de portaalkraan verschillende oplossingen gebruikt:
1. Hijsen < omhoog omlaag > < micromotor 15RPM en > met Distanzscheibe 2.9 mm (bastel-dehs.de)
2. Knijpen < open dicht> < Marklin baggerschaufel > (PAS OP: PULS STURING>
3. Draaien < micromotor 4RPM > met 10 tands nylon tandrad tegen tandkrans FALLER model en kogellager ingebouwd op de tandkrans
4. Rijden < van links naar rechts en vv met eindstop > (Hanpose HPV4 lineaire actuator met 17HS3401S met  stappenmotor en eindstoppen, wielen kraan op de rails met micro kogellagers 3mm Kugellager-Express GmbH
5. In bedrijf <licht cabine en schijnwerper aan >

Aansturing met ARDUINO

Ik voeg wat foto's bij. Het is een lopend project. mechanisch werkt e.e.a. en heb ik al wat delen samengebouwd.
Qua digitalisering per onderdeel ook aan de praat maar nog niet samengebouwd.
Ik heb motoren op 6V lopen.
De inkoop en logistiek bleken nu de grootje uitdaging, maar ... ik ben er nog niet.

En dan wat plaatjes waar je om vroeg.

Baggelschauffel


Hijsmotor met geconstrueerde hijsrol uit twee distanzscheiben en nijlondraad.


Ingebouwde kogellager met pijpje voor stabilisatie verticale richting op portaal


Motor opstellen boven elkaar ( hiervan afgezien ivm dradenruimte creëren.)


Motoren ingebouwd in hijskraanhuis; liggend met 90 graden as voor draaien en staand met lijnrol opgebouwd uit 2 distanzscheiben en nylondraad.


Lineaire actuaror met draadstangen 2 mm naar boven voor rijden


Motoren ingebouwd en draden ruim bemeten omdat die torsie hebben bij draaien 180 graden max


Doorvoer draden door draadkrans door de kogellager ( 8 draden 5 mm binnen diameter heb ik nodig om wringen te voorkomen bij draaien)


De schijnwerper LED en cabine LEd actief


Specs micromotoren ( ik gebruik verschillende vormen ivm waar wil de de aandrijfas hebben )



DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #139 Gepost op: 03 juli 2022, 15:27:13 »
 (y) (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #140 Gepost op: 03 juli 2022, 15:44:06 »
Ik denk, dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben, dus een kleine toevoeging

Halte Weizen:  daar kan een trein stoppen en in beide richtingen weer vertrekken. Daar dienen dus wel seinen te staan, omdat er bijvoorbeeld een langere pauze is gehouden of van machinist is gewisseld.  Dus links een enkel, rechts een dubbel sein.

Halte Schwaningen:  daar lijkt mij alleen maar even gestopt te mogen worden, terwijl het midden in een baanvak zit.  Dus dat sein rechts bij de O zou ik weglaten.  Of zit daar toch iets verderop weer een wissel ?

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #141 Gepost op: 03 juli 2022, 19:06:21 »
Ik denk, dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben, dus een kleine toevoeging

Halte Weizen:  daar kan een trein stoppen en in beide richtingen weer vertrekken. Daar dienen dus wel seinen te staan, omdat er bijvoorbeeld een langere pauze is gehouden of van machinist is gewisseld.  Dus links een enkel, rechts een dubbel sein.

Halte Schwaningen:  daar lijkt mij alleen maar even gestopt te mogen worden, terwijl het midden in een baanvak zit.  Dus dat sein rechts bij de O zou ik weglaten.  Of zit daar toch iets verderop weer een wissel ?

Veroniek,
Halte Schwaningen:: Ja direct na het perron voegt dit spoor zich weer bij een ander spoor.
Daarom rechts bij (O).
Halte Weizen: ik pas het aan: Dus links een enkel, rechts een dubbel sein.
Dank voor je hulp wederom.
Eric
Aangepast


VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #142 Gepost op: 04 juli 2022, 09:39:11 »
Kijk, nou snap ik ook het sein aan de rechterkant van Schwaningen   (y)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #143 Gepost op: 12 juli 2022, 16:59:58 »
Een update over de geautomatiseerde portaalkraan

Recent gaf ik op verzoek al wat details vrij over de Faller portaal kraan die ik aan het mechaniseren en digitaliseren ben.
Gisteren heb ik op de RIJDEN-functie twee eindstopschakelaars aangebracht die het rijden naar links en rechts moeten begrenzen.
Dit om te voorkomen dat de stappenmotor het loopplatform tegen zijn mechanische grens aan zou sturen en blokkeert, en na verloop van tijd doorbrandt.



De eindstopschakelaars D2AW-A082D R Subminiatuur-microschakelaar, 1x uit, gesimuleerde rolhendel vond ik bij Reichelt maar zijn ook op andere plaatsen verkrijgbaar.
Aangesloten op een 5V bron leveren een INPUT naar de Arduino die ik gebruik om de portaalkraan te besturen.
Zodra de schakelaar wordt ingedrukt wordt het circuit verbroken en valt de 5V spanning op deze INPUT weg.
Dit is het teken om de snelheid van de portaalkraan op NUL te zetten zodat deze stopt.
Wanneer er weer een RIJDEN-commando met een rijsnelheid naar de andere kant komt gaat de portaalkraan weer rijden.



Daarnaast heb ik de bedrading van de kraan nu langs de portaalkraanbenen geleid en via het loopplatform van de lineaire actuator naar beneden geleid waar een flexibele kabelboom is ontstaan.
Daar komt een 8pins connector aan en daarop komt een contrastekker van waaruit de draden naar de Arduino zullen lopen.
Op die manier kan ik de kraan nog van zijn looprails afnemen.


Aan de onderzijde van het loopplatform zijn de 2 mm draadeinden zichtbaar waarmee de horizontale beweging wordt overgebracht naar de kraanbenen.

Ik heb wel ontdekt dat ik de kraan moet verzwaren om hem stabiel te laten zijn op de looprails.
Hoewel de kraan op 3mm kleine kogellagers met flens lopen is de breedte, hoogte gewicht verhouding zonder extra gewicht een zorg voor de stabiliteit van de kraan.
Maar in het kraanhuis kan ik gewicht aanbrengen dan wel onder het kraanplateau of tussen de horizontale verbinders tussen de kraanbenen.
Dat wordt even puzzelen.
Hoe lager het gewicht hoe stabieler.







Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #144 Gepost op: 12 juli 2022, 17:57:18 »
Hi Eric, net als in een schip de ballast zo laag mogelijk aanbrengen.
Kun je niet ballast vòòr en achter de constructie net boven de rails aanbrengen.
Zoals die beruchte trekkers (met omgekeerde vlag) aan de voorzijde hebben?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #145 Gepost op: 13 juli 2022, 09:00:52 »
Hans,
Ja zo laag mogelijk, ik dacht tussen de kraanwielen.
Ik heb nog verenstaal liggen in verschillende diameters.
daarmee ga ik kijken wat ik kan bereiken.
Overigens moet ik ook enig tegengewicht in de kraan zelf aanbrengen voor stabiliteit bij het hijsen.
Maar dat is niet zo veel.
Eric



Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #146 Gepost op: 13 juli 2022, 09:49:57 »
Kijk eens bij een hengelsportwinkel. Dropshotlood b.v.
Zelf gebruik ik plakjes lood wat ik onder voorloopwielstellen plak voor betere stabiliteit.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #147 Gepost op: 13 juli 2022, 10:48:32 »
Goed idee  ;)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #148 Gepost op: 13 juli 2022, 20:52:52 »
Ik denk dat het zo wel gaat lukken.
2x 70 mm rond 2mm verenstaal aan elke kant lijken me zwaar genoeg om de kraan op het spoor te houden.
De 5mm flens micro kogellagers met 2 mm as zijn hier ook goed zichtbaar.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #149 Gepost op: 18 juli 2022, 21:50:23 »
en aan het prutsen met een kleine Machinehall voor het emplacement Fützen.
De deurbediening van MBZ kreeg ik niet werkend, dus ik ben een alternatief aan het maken.

Inmiddels heb ik 2mm draad getapt in een 3mm buisje met aan weerzijden 0,45 mm dikte.
En ja schroefdraad 2 mm past er in. Gemonteerd op een serve levert inderdaad een torsievrije as op waar ik de 1 mm scharnierassen in kan plaatsen.

Maar toen bedacht ik me dat ik de deuren eigenlijk wel automatisch open en dicht wil laten gaan.
Waar heb je anders een Arduino voor nietwaar?

Op BNLS gezocht naar artikelen over lichtsluis en vond uiteindelijk bij KIKI electronics de Adafruit versie
Gisteren getest en daarna geplaatst voor en in de Machinehalle.
En elke keer nadenken he het ook weer los kan als ik voor storingen bij moet komen.
Want dat komt natuurlijk voor. LED's geven de geest en andere elektronica ook.

Eerst de maat genomen voor de positie IN en UIT melden met een lichtsluis.



De stoomloks op de segmentdraaischijf passen precies.



Ik ga de LED zender/ontvanger eenheden nog vermommen als kaapstaanders denk ik.



Passen en meten ; Het kan net



Ook in de Machinehalle moeten kaapstaanders staan om de lok in te kunnen lieren



En tenslotte het beeld bij de ingang. De 1 mm draaistangen van de deuren zijn goed waarneembaar. De vloerdekplaat over de bielzen moet nog worden aangebracht