Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:55:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 16:31:24
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 67053 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Seinbeeld
« Reactie #120 Gepost op: 25 June 2022, 19:48:13 »
Seinenpuzzel

De afgelopen weken ben ik druk doende geweest met verschillende kleinere werkzaamheden.
Nu heb ik een seinenpuzzel voorliggen.
Ik wil namelijk op de modelbaan in principe alleen vleugelseinen DR / DB plaatsen, maar twijfel over de juistheid van het plaatsen van de seinen.
Wie kan het ontwerp van de posities van de vleugelsignalen eens onder de loep nemen
Ik wil het graag direct goed doen en begrijpen.

Wat ik nu denk te hebben begrepen is dat:
1. het HP1 seinbeeld enkelvoudige vleugel daar komt waar je in principe met de baansnelheid mag doorrijden of stoppen
2. het HP2 seinbeeld dubeble vleugel daar komt waar je of stopt of met langzame snelheid door mag rijden (vanwege wisselstraten, samenvoegende sporen enz)

Klopt deze redenering?

Voor de zekerheid plaats ik de seinbeelden die ik nu ontworpen heb erbij.






« Laatst bewerkt op: 30 June 2022, 19:09:00 door Eric v C »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #121 Gepost op: 25 June 2022, 20:17:20 »
Oh Ja ,

en aan het prutsen met een kleine Machinehall voor het emplacement Fützen.
De deurbediening van MBZ kreeg ik niet werkend, dus ik ben een alternatief aan het maken.
Nu met twee aparte servo's. Maar dan moet in van 2 mm draad vanuit de servo naar 1mm messing van de deur as.
Via Albion pijpjes en draadsnijden lijkt het (hopelijk) te gaan lukken.
Maar dan mis je net dat ene pijpje.



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #122 Gepost op: 28 June 2022, 10:57:40 »
Hoi Eric,

Vanaf mijn mobiel is het lastig feedback geven met plaatjes, maar toch alvast een paar suggesties;
- alles is nu voorzien van een sein, lijkt wel een hoofdstation met heel veel treinbewegingen, is dat wel je bedoeling?
- in principe klopt je redenering van Hp1 en Hp2. Over aftakkingen geldt in de regel Hp2.
- heb je ook sporen waar alleen gerangeerd wordt? Die krijgen een rangeersein; geen vleugel.
- seinen staan voor een gevaarpunt, dus niet na een wisselstraat of kruising neerzetten.


Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #123 Gepost op: 28 June 2022, 10:58:28 »
Oh ja, mooie loods


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #124 Gepost op: 28 June 2022, 12:24:29 »

Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.


Dat zal ik vanavond doen Jelmer - wordt vervolgd - Eric

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #125 Gepost op: 28 June 2022, 13:02:08 »
Fijn dat er gereageerd wordt op je seinenvraagstuk Eric, daar kan ik je niet mee helpen helaas. Ik wilde wel zomaar even reageren; ik zie elke keer weer mooie vorderingen in de bouw.

Mooie Baileybrug, mooie loods.

De lat hoog leggen en alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen, zo herkenbaar. En geen zorgen om wat je moet bedenken als het helemaal klaar is.  :)
« Laatst bewerkt op: 28 June 2022, 13:06:42 door HuubvG. Reden: puntje op een i gezet »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #126 Gepost op: 28 June 2022, 15:58:31 »
Huub,

Dank voor je bemoedigende woorden.
Ik leg de lat soms (net even) te hoog.
Vooralsnog qua tijd want linksom rechtsom bedenken we er iets op.

Korte blik op een projectje wat nog loopt en waarvan ik hoop dat het totaal gaat werken.



Deze portaalkraan moet toch ook te mechaniseren en daarna digitaal aan te sturen zijn, dacht ik deze winter.
Inspiratie op het Internet gezocht en wat micromotoren, tandraderen, spoelen enz. verzameld om e.e.a. te gaan proberen.
Natuurlijk een basale ontwerptekening gemaakt maar zeker geen iFc-model.

Ook eens wat oude PLC- en programmeerkennis afgestofd en de ARDUINO als stuur-eenheid besteld en uitgeprobeerd.
De eerste proefjes leren me hoe het e.e.a. werkt.
De eerste werkende hijs-draai, rijd-& knijpbeweging waren natuurlijk smullen.
Alles samenhangend monteren en echt laten werken, afwerken en inbouwen kost iets meer moeite.

Meer daarover later. Eerst de seinenpositionering proberen op te lossen. Eric


« Laatst bewerkt op: 28 June 2022, 17:20:24 door Eric v C »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #127 Gepost op: 28 June 2022, 20:38:03 »

Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.

Groeten,
Jelmer


Jelmer hierbij die schets met Personentreinen die ik verwacht  en het mogelijke afstelspoor.
Dat spoor is bedoeld is als een direct omrijdspoor (dus alleen spoor met perron is voor stoppen/wachten bedoeld.
Primair voor een pendeltrein maar ook korte personentreinen.

Ik rijd op de bovenste afzonderlijk gelegen perrons/sporen waarschijnlijk met stoom/diesellok BR86/V100/V36 met 3Y 4y umbau rijtuigen , of een enkel triebwagen VT3, VT98 of dubbel triebwagenstellen VT612, GTW 2/6; VT98
Alles nebenbahn en geen elektrificering (mogelijk wel akkubetrieb)

Op het onderste 3 sporen deel kunnen langere personentreinen stoppen op alle drie de sporen.

Naar keuze kan ik het onderste spoor (niet die met tweewegs rijrichting) en het daarboven gelegen spoor beurtelings gebruiken voor doorrijden zonder stoppen
Bijvoorbeeld bij Sonderzüge (ik heb nog wat IC- en silberlingen materieel met V200/V100 beschikbaar)

Door de 'wissel'sporen (waar de polariteit en dus ook de rijrichting gewisseld wordt) heb ik de gelegenheid ook tegen de hoofdrichting in te rijden
(dan moet ik ook vanuit de andere richting op de enkelsporige delen denken toch?)






ik heb gezocht naar het rangeersignaal; bedoel je deze ?



« Laatst bewerkt op: 30 June 2022, 19:07:45 door Eric v C »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #128 Gepost op: 01 July 2022, 22:08:02 »
Ja dat tweede plaatje is inderdaad een rangeersein.

Je sporenplan vergt nog wat verdere studie..
Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #129 Gepost op: 01 July 2022, 23:55:48 »
Ik ben nog aan het bekijken hoe het in elkaar steekt, maar ik heb wel al 3 opmerkingen:
- er staan voor bepaalde rijwegen 2 seinen.  Dat zal in het echt niet voorkomen
- je geeft het verschil niet aan tussen gekoppelde (2 standen) seinen en ongekoppelde (3 standen) seinen.
- je geeft geen voorseinen aan.  Dat zou op sommige plekken noodzakelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2022, 23:59:28 door VvKan. Reden: toevoeging »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #130 Gepost op: 02 July 2022, 11:37:47 »


Korte blik op een projectje wat nog loopt en waarvan ik hoop dat het totaal gaat werken.





Deze portaalkraan moet toch ook te mechaniseren en daarna digitaal aan te sturen zijn, dacht ik deze winter.
Inspiratie op het Internet gezocht en wat micromotoren, tandraderen, spoelen enz. verzameld om e.e.a. te gaan proberen.
Natuurlijk een basale ontwerptekening gemaakt maar zeker geen iFc-model.

Ook eens wat oude PLC- en programmeerkennis afgestofd en de ARDUINO als stuur-eenheid besteld en uitgeprobeerd.
De eerste proefjes leren me hoe het e.e.a. werkt.
De eerste werkende hijs-draai, rijd-& knijpbeweging waren natuurlijk smullen.
Alles samenhangend monteren en echt laten werken, afwerken en inbouwen kost iets meer moeite.

Meer daarover later. Eerst de seinenpositionering proberen op te lossen. Eric


Zo'n zelfde idee heb ik met de Kibri variant. Voornamelijk omdat die groter is dus meer ruimte heeft.
Mag ik vragen wat jij tot nu aan onderdelen voor dit project hebt liggen.. Graag met foto's.. ;D
qua motoren en tandraden dan.. dus het mechanische del.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2022, 11:07:15 »
Veroniek,
Dank voor deze tips, dat van de voorseinen wist ik, maar ik dacht eerst maar de hoofdseinen snappen.
Weergave van 2 standen en 3 standen seinen, ga ik eens bestuderen. Ik zag ergens op Internet wel seinen met drie armen, maar nog nergens gevonden wat dat betekent.
Dus voor nu al bedank voor de hints en benieuwd naar je overige tips.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2022, 11:21:08 »
Het gaat niet om seinen met 3 armen, het gaat om seinen met 2 armen die 3 seinbeelden kennen:
- bovenste horizontaal, onderste verticaal = stop (rood)
- bovenste schuin, onderste verticaal = met toegestane baansnelheid doorrijden (groen)
- bovenste schuin, onderste schuin = met beperkte snelheid doorrijden (geel)

Hetzelfde sein, maar dan gekoppelde armen kent maar 2 standen:
- bovenste horizontaal, onderste verticaal = stop (rood)
- bovenste schuin, onderste schuin = met beperkte snelheid doorrijden (geel)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2022, 11:41:45 »
Veroniek, oke.
Dat bovenste 2 armen , 3 seinbeelden ken ik. Die onderste variant nog niet  :-*
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Seinbeeld
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2022, 11:43:35 »

Zoals al eerder gemeld de 2 seinen van een opstelspoor vervangen door een rangeersein.
Dan staat er nog een derde sein voor de baan, komende van het linker bovenste spoor, de afbuigende wissel, onder het stations spoor door naar rechts onderste spoor.  Als dat stuk spoor te kort is voor een complete trein, dus geen apart blok kan vormen, dan dient hier geen sein te staan, omdat hier geen trein mag stoppen.  Komende van links dient het 2 vleugel sein voor het gehele stuk van links naar rechts.  Dat moet helemaal vrij zijn om een trein te mogen laten doorrijden.

Dan heb je rechtsboven bij dat perron ook nog een enkel sein staan.  Ook hier ongeveer hetzelfde, maar ik ken de maten niet.  Vertrekkende van het station midden naar rechts boven, of doorrijdende vanaf links, moet het baanvak rechtsboven VRIJ zijn.  Een hoofd/vertreksein is daarmee hoogst onwaarschijnlijk.  Ook al zou een trein even stoppen aan dat perron, zou die daarna zonder meer moeten kunnen vertrekken.  Anders zou die op het station blijven wachten tot het baanvak rechts boven vrij zou zijn.  Datzelfde geldt voor de doorgaande treinen, die moeten in principe door kunnen rijden.  Een of andere vorm van vertreksein zou nog wel kunnen, maar ik zou zo niet weten wat dat zou moeten zijn.  Ik denk, in de door jou uitgebeelde tijd, de conducteur met een fluitsignaal.