Doel:€250.00
Donaties:€145.00

Per saldo:€-105.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams fd-r-basic 3, functiedecoder. Probleem met JMRI en CV's door denobis
Vandaag om 18:49:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
Vandaag om 18:48:18
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 18:27:52
Andre van Duin gaat programma presenteren voor omroep Max, najaar 2021 door Marc tramt
Vandaag om 18:24:35
Overweg in overweg door Sander.
Vandaag om 18:14:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 18:12:59
Piko NS 2000, materieelbespreking. door prutser
Vandaag om 18:05:29
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 18:02:44
Rijden van een trein door de Shadows?/Singing about Trains door HuubvG
Vandaag om 17:56:09
Digitale Infodagen 2021 - 16 & 17 oktober door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:31
Camera's in schaduwstations door ruudns
Vandaag om 17:52:23
Piko SmartController Light en loconet. door Karst Drenth
Vandaag om 17:42:59
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 17:41:44
Update: baan in de tropen door tijgernootje
Vandaag om 17:19:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:46
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door spoorzeven
Vandaag om 17:05:51
'Plaatstalen' onderdelen laten etsen voor oude V60en, Fleischmann 1380? door HuubvG
Vandaag om 16:57:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 16:52:40
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 16:38:34
Klankkasten voor Artitec luidsprekers door Chris
Vandaag om 16:37:37
Vervangingsonderdelen Artitec door dennie
Vandaag om 16:29:52
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 16:28:23
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Ronald Koerts
Vandaag om 15:07:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:05:39
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 12:23:30
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:13:26
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 10:50:46
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Edsko Hekman
Vandaag om 10:09:10
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:30:03
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:32:45
  

Auteur Topic: Zonnedael H0 jaren 50  (gelezen 15484 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #45 Gepost op: 06 mei 2021, 18:02:17 »
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC.  Die loc  is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V  wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.

Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,

Joost



seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #46 Gepost op: 14 mei 2021, 16:06:11 »
Hallo iedereen.

Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.


De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2021, 18:09:34 »
Een prachtig stukje modelbouw.  (y)

Gr. Bert.

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2021, 13:13:11 »
Hallo iedereen.

Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..


Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen


De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2021, 13:25:17 »
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6212
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #50 Gepost op: 16 mei 2021, 20:22:22 »
Gaaf project!

Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.

Enfin, benieuwd naar je oplossing :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #51 Gepost op: 16 mei 2021, 20:31:23 »
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.

De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6212
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #52 Gepost op: 16 mei 2021, 21:13:19 »
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2021, 14:26:53 »
Beste volgers,

Weer een nieuwe update. Doordat t weer zomer is liggen de werkzaamheden aan de baan haast stil. Toch een kleine vooruitgang. De linialenkast van de stelknoptoestellen. Ik heb besloten om toch maar voor de aluminium strippen 10x1x100mm te gaan uit de bouwmarkt. Deze zijn mooi stevig en kant en klaar. Op de onderstaande foto heb ik de nokkenmal klaar liggen met daarop nog een losse liniaal. De voorkant van het toestel bevindt zich na inbouwen aan de onderkant. De beugels om deze netjes op z'n plek te leggen moet ik nog maken. Evenals de linialenkammen die in de toestellen komen te zitten. Zodra deze klaar zijn kan ik daadwerkelijk met de linialen aan de slag. Mogelijk dat eind juli de eerste liniaal in een van de toestellen zit. Met deze mal kan ik buiten de toestellen de linialen van nokken voorzien waardoor ik meer bewegingsvrijheid heb. De nokken die niet van toepassing zijn draai ik weg of negeer ik. Ik moet per toestel 4 kammen maken om storingen te voorkomen. De 2 buitenste kammen houden de linialen op hun plek zodat ze er niet uit kunnen vallen. Ook wordt elke liniaal van een veer voorzien. De 3 standenknoppen worden voorzien van een tandwieloverbrenging zodat straks alle linialen dezelfde kant op schuiven om te controleren/vergrendelen. Hiervoor heb ik speciale nokken ontworpen.



In de volgende update hoop ik de eerste gemonteerde liniaal te kunnen laten zien.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2021, 16:17:45 »
Knap hoe je dit aan het uitdenken / maken bent.
Begrijpen doe ik het niet echt, het gaat mij boven de  :police: . Hoeft ook niet.
Maar volgen wel, reuze interessant.
Groeten uit Midden-Groningen, Huub van Ginhoven

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Zonnedael H0 jaren 50
« Reactie #55 Gepost op: 20 augustus 2021, 20:54:00 »
Hallo allemaal.

Helaas geen bouwupdate maar een demontage-update.

Tja en dan is het toch echt begonnen: De demontage. Gelukkig geen sloop maar de modelbaan moet uit elkaar voor de grote verhuizing. Afgelopen 2 weken heb ik voorzichtig alle modules van elkaar losgekoppeld. Hierbij moest een deel van de bovenleiding gedemonteerd worden en op een aantal plekken was de rails nog niet doorgezaagd. Het spannendste was de module met brug over het kanaal maar dat viel gelukkig mee. Hier en daar bleef wel een module plakken. Tip voor iedereen: kijk uit met lijm bij bakovergangen. Bij een was ik een half uur bezig om zonder schade de boel los te krijgen.


Enkele modules wachten de verhuizing af. De plank met rode knop is mijn programmeerspoor met noodstop.

Helaas had ik wel een serieus probleem met het V-NXtableau. Ik had 2 jaar geleden niet voorzien dat ik zou verhuizen laat staan zo snel. Deze paste helaas niet door het trapgat. Gelukkig heb ik deze zo kunnen doorzagen dat met weinig werk deze weer tot een geheel gemaakt kan worden. Zij het dat er wel wat plamuur en schilderwerk nodig is.

Verder heel veel bedrading gedemonteerd op mijn zolder (Huurhuis) voor her-montage in mijn nieuwe huis. Hier viel dus ook de verlichting, noodstop en voeding van de modelbaan onder. Alles komt weer terug in het nieuwe huis. 

Zoals vele schakel ik voor mijn verhuizing een verhuisbedrijf in. Echter mijn modelbaan zal ik zelf verhuizen. Niet dat de verzekering dat niet dekt maar ik wil niemand iets kunnen verwijten en al krijg ik wat van de verzekering. Ik verlies veel tijd in het herstel. Mijn auto heb ik mede gekocht met de voorwaarde dat er een module in zou passen. Dat komt nu goed uit.  ;D

Voorlopig zal er weinig met de baan gebeuren. Tot de sleuteloverdracht in september/oktober blijft de baan in delen op mijn zolder staan. Daarna zal elke keer als ik naar mijn nieuwe huis ga een module mee verhuizen. Verwachting is dat pas eind november in ieder geval de modules weer zo aan elkaar zitten dat er gereden kan worden.
(Het V-NX tableau en de stelkoptoestellen zijn alleen voor de wissel- en seinsturing. Zonder hun werkt de baan ook alleen blijven alle seinen op rood staan en doen de wissels het slechts handmatig)