Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door denobis
Vandaag om 08:30:26
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:24:34
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:01:29
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Pascal77
Vandaag om 07:15:46
Stuklijst in Roco Line door Frank 123
Vandaag om 06:54:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 06:32:18
2021-09-26 Amtrak Empire Builder ontsporing door Niekleair
Vandaag om 04:30:58
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door Biesje
Vandaag om 01:51:32
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 01:45:33
Rails schoonhouden met kurk. door clickmaniac
Vandaag om 00:39:50
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Pietervde
Vandaag om 00:03:31
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Edsko Hekman
26 september 2021, 23:24:19
Rondom Charlois door Benelux795
26 september 2021, 22:52:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 september 2021, 22:47:47
Update: baan in de tropen door phdirk
26 september 2021, 22:32:44
RailPro Regs Ballastbakken door Maarten.T
26 september 2021, 22:29:02
TT-dec draaischijfdecoder, problemen met programmeren. door Jeroen Rood
26 september 2021, 22:27:24
Molenkamp modeltreinwinkel, Haarlem. Contactgegevens gezocht. door naoorlogsNS
26 september 2021, 22:24:32
IGRA onderdelen, waar verkrijgbaar? door MOVisser
26 september 2021, 22:03:07
Märklin K-rails, wanneer is het op de markt gekomen? door Bahn-AG
26 september 2021, 21:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 september 2021, 21:37:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:29:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:23:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door martijnhaman
26 september 2021, 21:19:38
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door Martin Welberg
26 september 2021, 21:19:08
Oneindige Overslag 0e RC door Tjalling
26 september 2021, 21:16:50
Dg spoor 0 door 1795
26 september 2021, 21:11:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 september 2021, 20:58:57
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 september 2021, 20:17:23
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
26 september 2021, 19:33:09
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 13010 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #105 Gepost op: 15 juli 2021, 22:02:17 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Terwijl er hard gewerkt wordt aan de Alt Wutachbahn lijkt er een ware "Eisenbahnhausse" onderweg.
Zelfs de Elsevier van deze zomer wijdt er een artikel aan.
Effe terug in de tijkd was dat ook al zo. In 1880-1890 werd de een na de andere spoorverbinding gepland en gebouwd.
Zo ook de Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen.

Eind zestiger/begin zeventiger jaren lijkt Lenzkich (van dat Spitzenkehrbahnhof) ook een ware "boom" door te maken.
De bedrijvigheid groeit daar snel en over een verbinding naar het zuidoosten wordt niet alleen gedroomd.
Aansluiten op de Kanonenbahn <zoals de Wutachtalbahn wel genoemd wordt>  is weer in zwang.
De Wutachtalbahn biedt immers extra verbindingen naar het Oosten en zuiden en de spoorknooppunten Schaffhausen en Basel

De Erst Skizze wil ik u niet onthouden.


Gebruik van kaartmateriaal https://www.openrailwaymap.org/ Open Raiway.org

Lees meer op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222238215#msg3222238215
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 22:07:03 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #106 Gepost op: 19 juli 2021, 19:16:22 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Na de Erst Skizze is er overleg geweest met Lenzkirch en budget gevonden om een verkenning uit te voeren.
Een verkenning naar het trace om een begroting op te stellen en het aantal  bruggen en tunnels te bepalen.

In de opdrachtverlening worden de aandachtspunten zoals op onderstaande 3D impressie weergegeven herkend.
De plaatjes konden gemaakt worden dankzij een experimentele Zeppelinvlucht uit Friedrichshafen.



Ter plekke van de aansluiting op de Wutachtalbahn nabij Weizen lijkt de eerder gedachte keertunnel wellicht vermeden te kunnen worden.
Daar moet extra onderzoek gedaan worden. Mogelijk ontstaat hier  een Halte Weizen-Hoch aangezien het spoor vanaf Stühlingen allengs omhoog gaat stijgen.


Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #107 Gepost op: 27 juli 2021, 21:22:58 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning heeft een eerste indruk van het haalbare trace opgeleverd.
De hoogtes zijn ingemeten en het verval van het trace is nu duidelijk.
Met hier en daar 3,5% hellingspercentage zullen de zwaardere goederentreinen ofwel kort ofwel dubbele tractie moeten hebben.
Het trace wordt circa 16,3 kilometer lang en moet 410 meter overbruggen.

Omdat het spoor in het tal van de Ehrenbach loopt moet meestal op de hogere oever gebouwd worden.
Door de aanwezige bebouwing en om onnodig lange tunnels te voorkomen zullen meerdere bruggen gebouwd moeten worden.
Die bij Wellendingen is de grootste en bij Bürstel moet de Bonndorfer Strasse B315 overbrugd worden.
Ook in Bonndorf zelf vraagt het trace enkele forse ingrepen.

Nu eerst maar eens met Lenzkircher (spoorweg)ondernemers overleggen of ze door willen zetten.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 18:45:02 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #108 Gepost op: 28 juli 2021, 18:50:46 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

Terwijl de berichten uit Lenzkirch nog op zich laten wachten hebben de landmeters een eerste hoogte profiel gemaakt.
Niet perfect maar geeft wel een beeld van de prestaties die de lokomotieven moeten gaan leveren.
Ze hebben het met de Deutsche Post opgestuurd. Kijken hoe snel die bezorgen?

<ook in het digitale tijdperk in de jaren 2021 blijkt de post soms sneller dan digitaal uploaden :)>
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #109 Gepost op: 29 juli 2021, 10:37:12 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen
De eerste berichten uit Lenzkirch van de Stammtisch zijn hoopvol.
De ondernemers willen wel betalen voor de verdere verkenningen en uitwerkingen om de financiers te overtuigen.

Hier een eerste beeld van de spoorhellingen waar de landmeters mee kwamen.



Binnenkort komt ook het eerste beeld van het trace met speciale voorzieningen zoals bruggen, tunnels en insnedes beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 10:46:30 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2021, 12:13:38 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning was eerst grof uitgewerkt om te bezien waar eventuele aanpassingen  in het trace nodig zijn.
Verrassend was dat het stijgingspercentage vooral vanuit Bonndorf op loopt.
dat doet vermoeden dat wellicht daar de meeste aanpassingen nodig zijn.
3,5% kan wel maar zware goedrentreinen zullen mogelijk een dubbele tractie nodig  hebben.

Een verfijning van het hoogteprofiel na de waterpassing laat zien dat het best spannend kan worden.
Er zullen insnijdingen (incisies) in het landschap nodig zijn om een gelijkmatig klimmend / dalend trace te creëren.





Het trace kent meerdere "kunstwerken". Daarover later.

Deze plannen lijken ook uit te lekken. Een reporter van de Badische Zeitung heeft lucht gekregen van het voornemen van de Lenzkircher Unternehmers Gesellschaft (LUG).
Dan zal het verhaal zich nu wel snel door de regio gaan rondpraten.
Dat kan nog wel eens lastig blijken bij het aankopen van de grond of langjarig huren van een concessie.

Maar het heeft mogelijk ook een andere kant die benut kan worden.
Iedereen wist van de Sonderzüge via Lenzkirch naar Bonndorf die sinds 1953 daar aankwamen.
Menigeen had bijzondere aandacht voor de KinderTanten die vanuit de grootst Duitse Steden meekwamen.
Hun vrouwelijke aanwezigheid bleef niet onopgemerkt.
En de economie van Bonndorf bloeide op met al deze bezoekers.

Von 1953 bis 1966 war Bonndorf Ziel von Sonderzügen des TOUROPA-Programms.[7] Bis in die 1970er Jahre verkehrten noch Kinderheim-Sonderzüge, mit denen Kinder, vor allem aus dem Ruhrgebiet, in die Bonndorfer Kinderheime gefahren wurden.

bron: url=https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)]https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)[/url]
Touropa: https://de.wikipedia.org/wiki/Touropa
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #111 Gepost op: 20 augustus 2021, 19:02:08 »
Eindelijk weer eens foto materiaal module-voortgang

De afgelopen tijd liepen er verschillende projecten. Van bedraden tot schakelkasten ontwerpen en schakelingen uitproberen.
Maar na een poosje wil je ook wel echt bouwen aan je spoorbaan. dat digitaliseren is leuk ,maar landschap en spoortraces boeien nog het meest.
De Alt Wutachtalbahn (Sauschwänzlebahn) bestaat bij mij nu uit 10 modules. De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan module 2.
Deze module is bedoeld als kleine halte met een rangeerspoor en alom verdwijnende tunnelsporen.
in de Alt Wutachtalbahn zijn anders dan in de echte Wutachtalbahn allerlei verscholen tunneltrajecten gebouwd die toegang geven tot .....

Zoals ik eerder in dit draadje al heb gepland ligt module 2 ter hoogte van Halte Grimmelshofen.
Aan de ene zijde een tunnelingang voor een keerlus en daarboven ligt ook een spoor waar die tunnel in werkelijkheid op uitkomt.
Ter plekke is slechts één inhaalspoor. https://www.google.com/maps/place/Bahnhof+Grimmelshofen/@47.7810676,8.5035393,797a,35y,39.1t/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x479087958e00ca83:0x6b5bb3aeb924b426!2sGrimmelshofen,+79780+St%C3%BChlingen,+Duitsland!3b1!8m2!3d47.7852146!4d8.4971841!3m4!1s0x479087bcf9cf60dd:0xa92f6b4ea4153819!8m2!3d47.7881134!4d8.5053502

Maar in de ALT (alternatieve) Wutachtalbahn is het spoorbedrijf wat drukker en complexer geworden.
Zichtbaar is de bakstenen overbouwing/ brug in aanbouw.
De tunnelwanden staan er in maar de facade muren moeten nog worden gebouwd.
Deze tunnelportalen kennen net als de tunnelbinnenbouw kennen een vreemde ovale weglopende vorm.
Eerst wat experimenteren met karton voordat we dat gaan opbouwen.



De perrons van halte Grimmelshofen zijn in aanbouw; De perronranden waren op.
Op verschillende draadjes heb ik inspiratie opgedaan voor de afwerking van het perrondek.



Vanuit de tunnels is het een wir war van sporen daar bij Halte Grimmelshofen.
Niet alle tunnelbinnenwanden staan al helemaal goed. :)



De eerste contouren van het landschap worden allengs zichtbaar.
Ondergronds is e.e. bijna allemaal bedraad, maar de wisseldecoders waren ook op.

De overgangen naar de andere modules worden ook zichtbaar.
Soms blijken die niet ideaal gekozen.
Maar dan bedenken we een andere oplossing.
Oplossen van puzzels is een onderdeel van mij modelbouwplezier.
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0