Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
  

Auteur Topic: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.  (gelezen 7191 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
« Gepost op: 12 januari 2021, 08:20:43 »
Mijn baan in opbouw heeft een aantal enkelspoortrajecten die in twee richtingen bereden kunnen worden. Daarin wil ik graag richtingsafhankelijke stroomdetecties gaan gebruiken. Vreemd genoeg vind ik over het maken en instellen van zulke specifieke terug/bezetmeldingen geen info terug op dit forum, en ook niet verder bij Googelen. Ik werk met een Ecos centrale (zonder achterliggend programma) en DR4088CS meldmodules.
Iemand een oplossing?
NB. Ik opteer niet voor het gebruik van lichtsluizen of reedcontacten.

Deze vraag heb ik al impliciet gesteld in een ander forumtopic maar hier nu expliciet en duidelijker in het algemeen belang van andere modelspoorders.

Rian
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 20:22:12 door Bert van Gelder »

Glimworm

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Groet,
Ad

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 08:53:56 »
Ik ken de Ecos niet goed genoeg, maar biedt de intelligentie in de Ecos geen mogelijkheid daartoe?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 09:35:34 »
kijk hier eens:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Terugmelding_en/of_bezetmelding#Stroomdetectie

Daar had ik al gekeken maar geen antwoord op mijn vraag/probleem. Ik weet dat het in de vorm van een contactrail voor3-rail bestaat; ik rijd 2-rail.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 09:44:44 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2021, 09:41:57 »
Ik ken de Ecos niet goed genoeg, maar biedt de intelligentie in de Ecos geen mogelijkheid daartoe?
Bedankt Henk.
De Ecos biedt idd veel mogelijkheden Aan het instellen van rijstraten kunnen tot maximaal 8 voorwaarden worden verbonden (bezetmelder actief/niet actief, een bepaalde wisselstand). Daar zit dus wel muziek in. Maar in eerste instantie zoek ik een mooie oplossing bij de bron; en zo nodig met toevoeging van een simpel stukje elektronica. Bijvoorbeeld twee opvolgende meldsecties die met elkaar communiceren?

Rian
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 09:44:15 door RBlok »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2021, 10:20:55 »
Geef iedere spoorsectie in dat enkelsporig traject aan de beide uiteinden een detector. Afhankelijk welke detector het eerst triggered, bepaald dat dan de richting waarin gereden wordt. Zo werkt het op mijn baan in combinatie met Koploper. Dus speciale richtingsgevoelige detectoren zijn niet nodig, het spoor is enkelspoor, dus als het goed is kan er maar een trein op het spoor actief zijn.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2021, 10:27:30 »
Bedankt Meino.

De twee detecties die jij beschrijft bepalen geen richting. Wordt de rijrichting dan in Koploper bepaald, door de combinatie van beide meldingen? Dat kan de stand-alone Ecos volgens mij niet.

De richting per trein is voor mij wel belangrijk omdat er voor beide rijrichtingen afzonderlijke andere acties nodig zijn.

Rian
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 12:22:48 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2021, 10:33:41 »
Als ik me goed herinner heb je in de keerlussen al een aparte detectie aan beide uiteinden (ingangen) en het middenstuk.  Dat is dus al rijrichting aangevend.  Als dit principe (zonder de keerlusmodule)  ook toepast op de tunnelstukken heb je volgens mij wat je zoekt.  Of dat ook werkelijk nodig is weet ik niet, maar betwijfel ik wel.  Het lijkt mij eenvoudiger dit in de Ecos te organiseren.

(PS  de vraag lijkt op het zoeken naar een deeloplossing, terwijl de vorige conclusie was alles in een groter verband te bekijken)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 10:36:22 door VvKan. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2021, 10:34:56 »
Bijvoorbeeld twee opvolgende meldsecties die met elkaar communiceren?
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Twee secties A en B. Dan moet je onderscheid maken tussen twee situaties:
A raakt bezet terwijl B al bezet is, dan rijdt de trein van B naar A.
B raakt bezet terwijl A al bezet is, dan rijdt de trein van A naar B.
Maar ik zou er even over moeten puzzelen hoe je dit praktisch kunt realiseren.

Op straat wordt het ook toegepast, bij detectielussen in fietspaden voor verkeersregelinstallaties.
Twee lussen vlak achter elkaar, die bepalen of een fietser naar de verkeerslichten toe rijdt of er juist van af.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 10:56:31 »
Als ik me goed herinner heb je in de keerlussen al een aparte detectie aan beide uiteinden (ingangen) en het middenstuk.  Dat is dus al rijrichting aangevend.  Als dit principe (zonder de keerlusmodule)  ook toepast op de tunnelstukken heb je volgens mij wat je zoekt.  Of dat ook werkelijk nodig is weet ik niet, maar betwijfel ik wel.  Het lijkt mij eenvoudiger dit in de Ecos te organiseren.
Dan begrijp ik nog niet hoe je deze drie detectiesecties laat communiceren om tot een rijrichting te komen. De oplossing in de Ecos kan ik me voorstellen --> 2 voorwaarden: detectie actief + stand achterliggende wissel. Maar dat is mogelijk niet helemaal sluitend in combinatie met andere acties/scenario's. Een combinatie van detectiesecties is dan zuiverder om mee te beginnen.

De vraag lijkt op het zoeken naar een deeloplossing, terwijl de vorige conclusie was alles in een groter verband te bekijken)
Klopt Veroniek. Maar deze oplossing wil ik toepassen in dat groter verband.

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 11:15:39 »
Als je een gedetecteerd baanvak inrijdt, dwz een baanvak met 2 detecties, dan weet volgens mij de Ecos precies vanaf welke kant je komt, dus de richting. 
In de woorden van Klaas:  van 0 naar A is de ene kant, van 0 naar B is de andere kant.  Dan zijn A-B en B-A nog een bevestiging of een nieuwe actie voor de Ecos, waarmee je dus weer kunt schakelen.

Waar ik op stuit is dat je je vragen als los probleem ziet, zodat je van diverse kanten oplossingen aangereikt krijgt die niet passen bij het totaalplaatje.  Dat is goed om zicht te krijgen op de diverse mogelijkheden (opbouwen van kennis), maar vertraagt of werkt zelfs verwarrend om tot oplossingen te komen die door jou bedoeld zijn.  Je stelt je vragen ook iedere keer in een nieuw draadje, zodat anderen totaal geen zicht hebben op de uiteindelijke bedoeling.

Je loopt daarmee het risico, dat je iedere deeloplossing gaat toepassen, zodat je, misschien wat overdreven, een baanvak straks in wel 10 secties gaat indelen om aan alle deeloplossingen te beantwoorden.

Volgens mij schuilt het grootste geheim in de Ecos:  focus op wat de mogelijkheden daar in zijn en kom dan met overgebleven problemen, maar wel in het totaalplaatje.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 11:18:13 »
Ja, de volgorde van detectie verraadt de rijrichting. Als de Ecos tot die conclusie kan komen, zou ik niet op zoek gaan naar een andere optie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2021, 11:18:27 »
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Twee secties A en B. Dan moet je onderscheid maken tussen twee situaties:
A raakt bezet terwijl B al bezet is, dan rijdt de trein van B naar A.
B raakt bezet terwijl A al bezet is, dan rijdt de trein van A naar B.
Maar ik zou er even over moeten puzzelen hoe je dit praktisch kunt realiseren.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan Klaas.
De Ecos kan namelijk de volgende voorwaarden combineren: meldsectie actief en meldsectie inactief. In dat geval zou een stroomvoerende trein die zich in beide actieve secties bevindt de uitvoer van een rijweg moeten kunnen triggeren. Voorwaarden worden in de Ecos in een volgorde ingevoerd. De vraag is of die volgorde ook bepalend is voor het wel of niet uitvoeren. Ik zou dat moeten testen; of misschien is er iemand die daar al ervaring mee heeft.
Een ander punt is de lengte van de stroomvoerende eenheid. Om redenen zijn op mijn baan alleen de locs (gemiddeld 17 cm lang) stroomvoerend. Is dat in jouw/jullie opinie voldoende om op de overgang van de twee secties een twee meldingen te geven?   

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2021, 11:33:40 »
Bedankt Meino.

De twee detecties die jij beschrijft bepalen geen richting. Wordt de rijrichting dan in Koploper bepaald, door de combinatie van beide meldingen? Dat kan de stand-alone Ecos volgens mij niet.

De richting per trein is voor mij wel belangrijk omdat er voor beide rijrichtingen afzonderlijke andere acties nodig zijn.

Rian

Koploper weet in welke vorige sectie de trein zich bevond. Verder, er zijn twee bezetmelders aan de uiteinden van de sectie, A en B, dan configureer je in Koploper twee definities voor de sectie. definitie 1, bezetmelder A inrijdetector en B uitrij/stop melder. De 2e definitie, bezetmelder B is inrij- en A is uitrij/stopmelder. Daardoor weet Koploper altijd in welke richting de trein gaat.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2021, 11:55:29 »

Helaas kent de Ecos deze functionaliteit van in- en uitrijmelder niet.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 17:09:29 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »