Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.  (gelezen 7195 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2021, 12:21:34 »
Als je een gedetecteerd baanvak inrijdt, dwz een baanvak met 2 detecties, dan weet volgens mij de Ecos precies vanaf welke kant je komt, dus de richting. In de woorden van Klaas:  van 0 naar A is de ene kant, van 0 naar B is de andere kant.  Dan zijn A-B en B-A nog een bevestiging of een nieuwe actie voor de Ecos, waarmee je dus weer kunt schakelen.
Als de Ecos het onderscheid kan maken tussen A-B en B-A lijkt dit de oplossing. Dat ga ik testen, in combinatie met de benodigde lengte van de stroomvoerende eenheid.

Waar ik op stuit is dat je je vragen als los probleem ziet, zodat je van diverse kanten oplossingen aangereikt krijgt die niet passen bij het totaalplaatje.  Dat is goed om zicht te krijgen op de diverse mogelijkheden (opbouwen van kennis), maar vertraagt of werkt zelfs verwarrend om tot oplossingen te komen die door jou bedoeld zijn.  Je stelt je vragen ook iedere keer in een nieuw draadje, zodat anderen totaal geen zicht hebben op de uiteindelijke bedoeling.
Zoals al eerder door mij genoemd ben ik als relatieve DCC beginneling altijd blij en dankbaar voor het belangeloos delen van kennis door ervaren modelbouwers op dit forum. Wat voor de een gesneden koek en logisch is moet de ander nog leren te begrijpen.
Ik probeer de onderdelen van een totaaloplossing op een rijtje te krijgen. Door het creeren van een nieuwe totaaloplossing of door het kopieren ervan. Een kopie ben ik nog niet tegengekomen, ook niet een combinatie van een aantal onderdelen/problemen. Teruggaan naar een eenvoudiger oplossing zou een beperking (lees: vermindering van het rijplezier) geven en vind ik ook weinig ambitieus. Als ik dan uiteindelijk tegen beperkingen in de DCC mogelijkheden aanloop, so be it.
Daarbij is het geenszins mijn bedoeling om op het forum te gaan 'shoppen' met onderwerpen. In het topic dekt die titel de lading van het hier besproken onderwerp niet meer. Daarom heb ik het afgezonderd, omdat ik denk dat het belangrijk genoeg is voor andere (beginnende) modelspoorders. Als die gedachtengang niet goed of storend is dan hoor ik dat graag van de moderators.

Rian   
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 12:47:53 door RBlok »

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2021, 13:24:55 »
Beste Rblok, richting afhankelijke bezetmelding. In theorie super simpel twee melders naast elkaar een trein doet uit richting a eerst melder 1 dan melder 2. Uit richting B eerst melder 2 dan melder 1. Toch? Punt alleen is dat dit idee in bestaande computerprograms niet wordt gebruikt. Dat maakt praktische toepassing enorm ingewikkeld. Mijn vraag waarom wil je dit? Wat is je doel?

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2021, 13:40:14 »
Rob, ik meen (lees) dat richtingsafhankelijke meldingen juist wel in bijvoorbeeld Koploper en Itrain kunnen worden gegenereerd op basis begin- en eindsectie, met een volgorde van meldingen. Ik ken dat verder zelf niet.
Ik verwijs in eerdere posts naar een ander forumtopic waarin ik zo'n detectie wil verwerken. Omdat delen van mijn baan in enkelspoor in beide richtingen worden bereden wil ik daar acties (seinen om, wissels om, wisselstraten) aan koppelen . Deze acties zijn per rijrichting anders.

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2021, 14:26:08 »
Even helemaal terug naar de beginvraag.
Je vraagt, of je met 1 sectie met stroomdetector de richting kunt meten/weten ?
Nee dat kan niet.  Immers, de detector meet allen dat er een stroom loopt. En dat is een (digitale) wisselstroom.  (bij een gelijkstroom zou dat wel kunnen, want dan is de polariteit gewisseld).  Of een loc van links of van rechts komt:  de stroom is dezelfde, dus er is maar 1 detectie:  bezet.

Als je dus via stroomdetectie wil meten/weten wat de richting van beweging is, kun je 3 wegen bewandelen.
A/ de aangegeven methode van 2 opvolgende detectiestukken aan het begin van een baanvak. Hoe je dit verder wil gebruiken weet ik niet, maar dat kan in de Ecos neem ik aan. Dan dien je je baanvak in theorie wel in 5 secties te verdelen.  A B richtingdetectie      C rijstuk     D E richtingdetectie. 
B/ de bezetmelding van het voorgaande blok koppelen aan de bezetmelding van het in te rijden baanvak.  Dat kan in de Ecos neem ik aan.
C/ als de voorgaande blokken geen bezetmelding hebben, en het betreffende baanvak ingedeeld wordt in 2 secties, is het binnenrijden van 1 sectie maatgevend voor de richting.  Dat kan in de Ecos neem ik aan..

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2021, 19:42:34 »
Als projectje heb ik eens een assenteller gebouwd op basis van een richtingsdiscriminator met 2 photointerruptors.
De flenzen van de wielen onderbreken beide lichtstralen met 90° hoekverdraaiing. Op een willekeurig ogenblik kan de rijrichting van de loc/rijtuigen omgedraaid worden zonder dat de telling in de fout loopt. Een richtingsdiscriminator aan het begin en einde van een sectie houdt exact bij hoeveel assen er in de tussenliggende sectie zitten. Met wat discrete logica heb je zo een signaal dat de richting van de passage aangeeft. Werkt prima en foutloos maar moeilijk in te bouwen.
Opvolgproject is b.m.v. ultraminiatuur fotoreflectiesensoren (zie 2e foto) wat het inbouwen een stuk eenvoudiger zou moeten maken (work in progress, detectieafstand >10mm).



Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2021, 21:37:58 »
Je kan een arduino gebruiken als brug tussen twee bezetmelders en jouw terugmelders. De arduino kan bepalen aan de hand van de volgorde van schakelen wat de richting is, en aan de hand daar van een keuze maken om het wel of niet naar je terugmelder door te sturen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2021, 22:12:16 »
Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je dit op deze wijze realiseren. Is het niet simpeler om toch met een besturing programma zoals Koploper (iTrain, Rocrail, JMRI etc) te gaan werken. Dit omdat deze programma's dit allemaal standaard en automatisch kunnen regelen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2021, 22:28:23 »
Omdat delen van mijn baan in enkelspoor in beide richtingen worden bereden wil ik daar acties (seinen om, wissels om, wisselstraten) aan koppelen . Deze acties zijn per rijrichting anders.

Ik heb wel iets soortgelijks in een demobaantje voorgehad: linksom rijdend moest wissel1 geschakeld worden, rechtsom rijdend wissel 2. Maar in plaats van wissel kun je bij de ECoS ook 'wisselstraat' of 'sein' schakelen.
Het was eigenlijk heel simpel: 2 melders, A en B. (Heb het hierboven nog niet zien staan..)
Rechtsom rijdend: als de lok als eerste over melder A reed, dan schakelde hij de wissel alsof hij linksom(!) rijdt. Maar gelijk daarna rijdt hij over melder B, die de aankomende wissel wel in de goede stand schakelt.
Linksom rijdend precies hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde, eerst over melder B die alles 'verkeerd' schakelt, maar gelijk daarna melder A die alles goed schakelt.

Helpt dit?

Gr, Bert 

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2021, 23:39:33 »
Het was eigenlijk heel simpel: 2 melders, A en B. (Heb het hierboven nog niet zien staan..)
Is dit ironisch bedoeld ? Zo niet, zie reacties 5  7  8  11  15  16  18  19  20. Gaan allemaal over 2 melders.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2021, 23:45:15 »
Veroniek, lees eens even goed! Er staat nog tekst achter..

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2021, 23:50:13 »
Goed gelezen, was allemaal al op diverse manieren beschreven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2021, 23:54:47 »
Bert, die oplossing van jou is ook werkbaar. Maar dan alleen met eenmalige melders. Daarmee bedoel ik dat in een trein alleen het voorop lopende voertuig stroom mag afnemen. Stel dat de trein eerst over A rijdt (foutstand) en daarna over B  (correcte stand) , Dan gaat het goed. Maar als bijvoorbeeld de achterop lopende wagen stroom afneemt voor sluitverlichting, dan schakelen A en B nog een keer, en dan gaat het echt fout.
Ook mogen detectiesecties A en B niet tegen elkaar liggen, want dan kan een loc beide detectors tegelijk triggeren.

Veroniek: toch niet goed gelezen. Bij voorgaande oplossingen met 2 melders ging het om de analyse van de volgorde van triggeren. Bij de oplossing van Bert gaat het er om dat de informatie van de laatst getriggerde melder wordt gebruikt. Dat is toch niet hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 23:57:02 door Klaas Zondervan »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2021, 00:27:06 »
Mee eens Klaas.

Sterker nog, ik had 3 melders rondom een wissel. Afhankelijk van welke kant het wissel werd benaderd werd een wissel wel of niet geschakeld. Een 4e melder op een stationsspoor elders, en de pendeltrein reed verschillende routes. Allemaal in te stellen via de ECoS. Maar wel met het feit dat hij soms eerst een foute actie uitvoert, om bij de 2e melder alles goed te zetten. Want van rijrichting weet de ECoS niks.

Omdat Rian beschreef dat hij alleen een lok heeft met stroomafname (reactie 12), zou het moeten kunnen.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 00:35:55 door Bert van Gelder »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2021, 00:43:12 »
In deze instellingsoptie zit toch muziek volgens mij. Het voor niets heen en weer schakelen van een wissel (dat bedoel je toch Bert?) vind ik nogal l*llig. Om dat te voorkomen zou er volgens mij ook een dummy wissel in de Ecos ingevoerd kunnen worden die deze twee schakelingen doet. De uiteindelijke dummy wisselstand kan dan in de Ecos als voorwaarde worden gebruikt voor het schakelen van de fysieke wissel. Klinkt dat logisch?
Ik ga het morgen uitwerken.

Vandaag heb ik nog verder geïnformeerd bij forum lid "Esufreak", naar de volgorde van ingevoerde voorwaarden bij een wisselstraatopdracht/schakeling. Helaas is die volgorde geen criterium voor het wel of niet uitvoeren. Als aan alle voorwaarden is voldaan (en-en) wordt de schakeling uitgevoerd, ongeacht de ingevoerde volgorde.

@ Klaas
Zoals gezegd zijn alleen de locs waarmee ik rijd stroomvoerend. Dus 2 meldsecties veilig (25 cm) uit elkaar leggen zou moeten volstaan.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 07:57:56 door RBlok »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2021, 00:47:09 »
Inderdaad wordt de wissel(straat) bij de eerste melder verkeerd geschakeld. Dat neem je maar voor lief.
Ik denk niet dat je daar een fictieve wissel voor kan gebruiken, want die eerste melder heb je wel nodig in tegenovergestelde richting.

Succes, gr,

Bert
PS, ECoS 1, de monochroom...