Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:00
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 15:10:04
SLT in H0 voor Kleindrecht door Jeroen Water
Vandaag om 15:07:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 15:06:50
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 15:04:12
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 14:49:37
VERPLAATST: Wat is dat toch... door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:59
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 14:43:59
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Huup
Vandaag om 14:34:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:30:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:29:16
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:26:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 14:25:46
Theindent, H0, 470 x 325 door marimon
Vandaag om 14:23:46
Een digitale demo pendelbaan door Chrissie
Vandaag om 14:18:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door eemstede
Vandaag om 14:18:02
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martin Welberg
Vandaag om 13:55:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno de Vries
Vandaag om 13:53:53
Geen wifi contact meer met CS3 door jean.morren@telenet.be
Vandaag om 13:44:13
Sfeertopic voor toekomstige module door nighttrain1
Vandaag om 13:21:56
Mijn DCC accessoiredecoder, maar dan anders door bask185
Vandaag om 13:09:24
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:07:04
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 12:51:47
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 12:41:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door NS1220
Vandaag om 12:23:25
Roco sik toplicht en detaillering door Priegelman
Vandaag om 12:00:19
Track-Control 69000 van Uhlenbrock door Martin Hornis
Vandaag om 11:55:35
Toon hier je (model)treinfoto's door HRP
Vandaag om 11:22:24
Brommende Fleischmann transfomatoren door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:43:56
  

Auteur Topic: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.  (gelezen 3690 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2021, 09:01:33 »
Voortbordurend op de voorgestelde configuratie van Bert in post #22, met het voorkomen van het tweemaal achter elkaar (fysiek) schakelen van een baanwissel.

Voorbeeld tunneltraject:
baanwissel 1 - melder A - 25 cm - melder B ---/--- melder C - 25 cm - melder D – baanwissel 2

Trein vanaf baanwissel 1:
Melder A actief --> fictief wissel 1 naar G  --> 25 cm  --> melder B actief --> fictief wissel 1 naar R
Wisselstand 1R is dan route/rijrichting AD

Trein vanaf baanwissel 2:
Melder D actief  --> fictief wissel 1 naar R  --> 25 cm --> melder C actief --> fictief wissel 1 naar G
Wisselstand 2G is dan route/rijrichting DA

De wisselstand (G of R) van deze in de Ecos ingevoerde fictieve wissel kan dan gebruikt worden als voorwaarde voor een schakelactie.

Het baanstuk tussen melder B en C zou gebruikt moeten worden om 'reset' van de wisselstand (stand 0??) van de fictieve wissel te genereren. Daar ben ik nog niet uit.


Rian
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 09:38:10 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2021, 10:13:18 »
Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je dit op deze wijze realiseren. Is het niet simpeler om toch met een besturing programma zoals Koploper (iTrain, Rocrail, JMRI etc) te gaan werken. Dit omdat deze programma's dit allemaal standaard en automatisch kunnen regelen.
Tja Meino. Daar noem je iets. Ik lees ook dat veel Ecos gebruikers een achterliggend programma gebruiken. Ik doe het voorlopig alleen met de stand-alone Ecos. Later wellicht meer mogelijkheden toevoegen. Een beetje faseren.

Rian

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Veroniek
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2021, 11:55:31 »
Volgens mij mis ik iets.

Ik zie niet in waar dit allemaal voor nodig is in je baanplan en de (gedeeltelijke) beveiliging.
Als los probleem misschien leuk om oplossingen te bedenken of aangereikt te krijgen, maar daar zal je, denk ik, in je baanplan weinig aan hebben of je doet onnodig ingewikkeld.
En als je dan toch, in mijn ogen, ingewikkeld wil doen, gebruik dan tenminste de fictieve wisselschakelingen om een ABC sectie VOOR de wissel aan/uit te zetten, dus in de gemeenschappelijke poot.
Je al eerder geopperde bezwaar, dat dit niet overal kan vanwege "geen ruimte" zou ook kunnen leiden tot de gedachte de bedoelde ABC sectie naar een eind terug te verschuiven, bijvoorbeeld in het station.  Daar is wel ruimte en voorkomt (en dat kan voor alle 3 sporen gelden) dat er überhaupt een trein kan vertrekken.
Jouw oplossing van "ontspoorwissel" klopt ook niet helemaal, want de wagons zullen ontsporen en waarschijnlijk loskoppelen, zodat voordat je hebt ingegrepen de loc's al in de tunnel op elkaar knallen.  En dat wil je juist voorkomen, toch ?

Voorbeeld:  als bij wissel 1 een baanvak bezet is, en de wissel staat niet op de andere poot gericht, dan mag er nooit een trein vanaf het station vertrekken.  Als de wissel de andere kant op staat en naar een vrij baanvak leidt, dan mag er wel een trein vertrekken, maar mag van de andere kant van het station geen trein meer in die richting vertrekken of al onderweg zijn. Als beide baanvakken van wissel 1 bezet zijn, dan mag er geen trein uit het station vertrekken en ook niet alvast tot aan wissel 1 rijden, want dan zouden er 3 treinen tegenover elkaar kunnen komen staan.  Dus de ABC secties in het station.  Voor de andere kant bij de wissels 10 tm 14 geldt ongeveer hetzelfde.

Kortom: isoleer het probleem en je komt tot diverse oplossingen.  Of die op jouw baan toepasbaar zijn en een oplossing bieden is maar zeer de vraag.  Dan heb je dus misschien wat geleerd maar bent weinig opgeschoten.  Ik zou eerst nog eens goed kijken hoever je al gekomen bent in het andere draadje en daar op voort borduren.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2021, 12:24:01 »
Duidelijk Veroniek.
Dit topic maakt duidelijk dat richtingsafhankelijke detectie binnen een Ecos  mogelijk is. Ook ook zonder de Ecos trouwens  ;). Het blijft idd zoeken naar een balans tussen beveiligen, opletten en .... het kunnen blijven rijden. Op deze relatief kleine baan met druk sporenplan bestaat het risico dat alles stil komt te staan bij teveel "als dit dan dat".
Onderstaand probleem/blokkade uit het andere topic kan ik hiermee echter nu wel oplossen:

Blijft over de genoemde blokkade die ontstaat wanneer er 2 treinen tegelijk aan rijden op wissel 1 (vanaf wissels 2 en 10),  wissel 2 (vanaf wissels 1 en 14) of wissel 14 (vanaf wissels 13 en 2).
Voor wissel 1 is dat volgens mij te ondervangen door een ABC sectie te maken vóór (rechtsonder) wissel 5. Wanneer beide  baanvakken (T1 en K1) bezet zijn dan kan deze combinatie van bezetmeldingen in de Ecos het actief maken van deze ABC sectie genereren. Een mogelijke derde trein die van onder af op wissel 5 af komt rijden stopt dan in deze ABC sectie en kan 'ontsnappen' via wissels 5, 3, 2 naar T2. Hetzelfde principe kan gelden voor de genoemde mogelijke blokkade bij wissel 2 en wissel 14. Een omissie is hier nog dat de combinatie van bezetmeldingen in twee richtingen werkt terwijl het maar voor één richting bedoeld is. Bestaat er een stroomdetectie die rijrichtingsafhankelijk is?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 12:37:02 door RBlok »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2021, 13:28:50 »
Doet me erg denken aan het advies wat ik je gaf op je andere draadje van je tunnelbuis beveiliging.

Citaat
Je kan links en rechts van de buis 2 korte melders maken achter elkaar. Van links naar rechts noem ik ze 1 t/m 4. Als een trein van links komt, rijdt hij eerst over melder 1 en dan over melder 2. Dan gaat hij de buis in en bereikt uiteindelijk melder 3 en dan 4.

Als in dit geval melder 4 een trein ziet voordat melder 3 dat doet, dan rijden er 2 treinen op elkaar af en moet je ingrijpen door de spanning er af te schakelen. Dit doet precies wat jij wilt, maar alleen de stukken tusssen melders 1 en 4 zijn veilig. Melder 1 en 4 zelf en alles wat er buiten ligt -> risico op ongelukken.  Je zou dus op de wissels en vlak buiten de tunnel nog steeds ongelukken kunnen krijgen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222183401#msg3222183401

Kan je niet gewoon de wissels naar de andere kant schakelen als een melder bereden wordt. Dan voorkom je standaard dat treinen elkaar tegen kunnen komen in de tunnel in de eerste plaats. Lijkt me net zo simpel.

Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Veroniek
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2021, 13:31:22 »
Prima zo, heb je voorlopig genoeg te doen.
Wel nog een advies:  leg in ieder geval fysiek, dus met een isolatie. secties aan vóór alle uitgaande sporen van het station.  Die kun je dan later naar keuze nog met een ABC uitrusten.  Naderhand isoleren of doorzagen is veel lastiger.

Dat geldt ook voor de wissels 1 en 14:  leg in de gemeenschappelijke poot ook een (stop)sectie in de richting van de wissel.  Die zou je in de toekomst misschien ook kunnen/willen gebruiken als  "noodstop" voor het onbedoelde geval, dat er toch 2 treinen richting hetzelfde baanvak gestuurd zijn. 

Daarmee houd je voorlopig je handen vrij om de Ecos nu naar inzicht in te richten en eventueel in de toekomst aan te vullen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2021, 13:38:02 »
Ja, goed om te anticiperen op toekomstige voorzieningen. Ik ga het op papier zetten. En dan weer verder met bouwen. En nogmaals dank voor het meedenken!

Rian

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2021, 13:54:42 »
Doet me erg denken aan het advies wat ik je gaf op je andere draadje van je tunnelbuis beveiliging.
Het gaat om enkelspoortrajecten, bereden in twee richtingen. Dat maakt het complexer. Bovendien kunnen er twee treinen in twee secties rijden die op één wissel uitkomen. Die combinaties heb ik nu in beeld middels dit topic.

Kan je niet gewoon de wissels naar de andere kant schakelen als een melder bereden wordt. Dan voorkom je standaard dat treinen elkaar tegen kunnen komen in de tunnel in de eerste plaats. Lijkt me net zo simpel.
Als enkelvoudige beveiliging ga ik dit ook uitvoeren. Zoals hier eerder genoemd: een spoorsectie reserveren.

Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.
Ik stuur je een PB hierover Bas.

Rian
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 09:02:46 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2021, 12:09:59 »
Inmiddels heb ik via het Duitse ESU forum een goede oplossing voor het richtingsafhankelijk detecteren binnen de Ecos aangereikt gekregen. Dit op basis van (slechts) 2 detectieblokken binnen een sectie. Een optie die al als een rode draad door dit forumonderwerp liep, maar in de Ecos (nog) geen uitwerking kon krijgen.
  • In de Ecos een fictief magneetartikel FM aanmaken met drie schakelstanden 0-1-2
  • In een railsectie 2 detectieblokken maken; A en B
  • Route/rijweg aanmaken met voorwaarden: FM=1, als blok A bezet is en blok B niet bezet
  • Route/rijweg aanmaken met voorwaarden: FM=2, als blok B bezet is en blok A niet bezet
  • Route/rijweg aanmaken met voorwaarden: FM=0, als blok A en B niet bezet zijn
  • Deze gecreeërde standen van FM als voorwaarde gebruiken voor een te maken 'echte' rijweg
NB. Als beide blokken bezet zijn veranderd er niets aan de schakelstand van FM.

Rian
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 12:15:23 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2021, 15:19:33 »
Nog een laatste bericht hier over.

Een alternatief voor bovengenoemde configuratie in de Ecos is het aanmaken van een fictief schakelartikel met 4 schakelstanden (0-1-2-3).
Hierdoor kan worden volstaan met 2 korte detectieblokken aan het begin en het eind van een spoorsectie, en een 'vrij' middendeel.
De post #38 instelling gaat uit van twee detectieblokken in de volledige spoorsectie.
Als Ecos gebruikers behoefte hebben aan dit alternatief dan kan ik een instellings PDF mailen. Het zijn namelijk nogal wat handelingen.

Wederom met dank aan het ESU forum.

Rian 

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #40 Gepost op: 15 januari 2021, 17:02:33 »
Ach zo, dat bedoel je... ja dan is er meer verschil van mening wat richting afhankelijk is. Jij bedoeld dat koploper moet weten van welke richting een blok wordt ingereden. Ja dat weet koploper omdat je hem dat in de definitie van je baanontwerp hebt verteld, 1 melder staat aan de ene kant van een blok, de anderen aan de andere kant. Koplopers hoofdregel: Een trein KOMT uit een blok-Is in een blok en GAAT naar een blok. Dus weet koploper welke melder hij moet verwachten waar hij de trein naar toe heeft gestuurd.
Richting bepalen van een melder is echt wat anders dan meet het systeem achter de melder de richting van de treinbeweging op die specifieke plek. Dat doe je met de "encoder" achtige techniek... maar naar mijn weten gebruikt koploper dat echt niet.... maar de handleiding is voor mij veel te veel text om helemaal te lezen.... dus who knows?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1295
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #41 Gepost op: 15 januari 2021, 17:13:56 »
Citaat
Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.
Ik stuur je een PB hierover Bas.

Overigens voor de rest, ik had in groots detail plan gemaakt, schema getekend en voorgesteld om PCBs te fabriceren. Echter vanwege de aanzienlijke hoeveel elektrische componenten die er bij zouden komen kijken, heb ik het ook meteen afgeraden en benadrukt dat een oplossing in de Ecos velen male beter is. Dus arduino hier is een duidelijke no-go  :police:.

Also @RobGood
Citaat
Ik lees ook dat veel Ecos gebruikers een achterliggend programma gebruiken. Ik doe het voorlopig alleen met de stand-alone Ecos
Er is geen computer met koploper aanwezig en TS wilt dat zo houden for the time being.

Mvg,

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Veroniek
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #42 Gepost op: 15 januari 2021, 17:47:55 »
Maar ondanks het ontbreken van computer met programma en dankzij de Ecos is de richting toch ook bepaald ?
Zoals hierboven al gemeld (al meerdere keren op verschillende manieren) is de richting toch al bepaald als de trein vanuit blok X naar blok Y rijdt ?  Dan komt die toch niet vanuit blok A (andere kant) op Y  ?   (gebruikte letters zijn fictief)
Twee voorwaarden:  de voorgaande (of achterliggende) blokken hebben bezetmelding en ..... de Ecos moet dit snappen.  En blijkbaar snapt de Ecos dat gezien opmerkingen over 2, 3 of 4 detectiestukken.
Ik ken de Ecos niet, maar ik kan me nauwelijks indenken, dat deze basale logica niet in de Ecos is ingebouwd.

Simpel gezegd:  van de ene detectie de andere in is bepalend voor de richting.

Wat de Ecos daarmee verder kan schakelen hangt af van de instellingen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4113
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #43 Gepost op: 15 januari 2021, 18:05:07 »
Nee, ECoS snapt dat niet, want bezetmelders worden alleen gebruikt voor een paar hele simpele dingen, zoals een pendeltrein, of een wisselstraat schakelen. Alles meer moet via trucjes en onhandige omwegen.

Citaat
ECoS  offers  a  factory  built-in  galvanically  isolated  (!)  input  forthe  very  popular  s88-modules.  They  serve  as  track  occupancydetectors  and  may  be  used  for  controlling  routes  and  shuttletrain  operations.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 18:09:08 door Bert van Gelder »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Veroniek
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #44 Gepost op: 15 januari 2021, 18:26:31 »
Dan snap ik de opmerking in post 38 niet:

Hierdoor kan worden volstaan met 2 korte detectieblokken

Als ik het woord "kort" weglaat, maar dat vervang door blok X en blok Y kan het dus wel.
En aan de andere kant met de door mij gebruikte aanduiding  blok A en blok Y.

Mocht hierin het 2x voorkomen van Y een probleem vormen, dan zou baanvak Y opgedeeld kunnen worden in Y1 en Y2.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ