Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:43:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 15:41:59
Westlandbaan door Wim Vink
Vandaag om 15:40:23
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door dirk_de_coninck
Vandaag om 15:35:52
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door VvKan
Vandaag om 15:23:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:17:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 15:15:45
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 15:01:27
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door lrrw
Vandaag om 14:59:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Noordernet
Vandaag om 14:56:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 14:56:17
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
Vandaag om 14:52:38
Toon hier je (model)treinfoto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:46:09
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:45:33
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door hooidonk
Vandaag om 14:33:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 14:32:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:29:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:58
Plaatselijk verf verwijderen, iemand een idee? door hooidonk
Vandaag om 13:52:54
Dg in tijdperk III door GerardH
Vandaag om 13:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 13:04:55
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Reinout van Rees
Vandaag om 13:02:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 13:02:08
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:37:36
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Duikeend
Vandaag om 11:28:32
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:12:07
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:51:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door VFR
Vandaag om 09:03:20
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 08:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 08:37:41
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging tunnelbuis  (gelezen 2864 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2021, 17:03:19 »
Dank je Martin.
Zoals eerder genoemd maak ik bij voorkeur gebruik van de reeds aanwezige hardware (stroomdetectie, ABC) en de softwaremogelijkheden (rijwegen, voorwaarden) die de Ecos biedt. Lichtsluizen wil ik daar niet in gaan mengen. Dan zou het voor mijn alpha brein te onoverzichtelijk gaan worden. Zeker gezien de later genoemde complexiteit van (minimale) beveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen in beide richtingen. Met andere woorden: de detecties staan niet meer op zich.
Stroomvoering in loc en wagon(s) zou problemen gaan geven in de keerlus omdat dan de hele trein zich in de keerlussectie zou moeten bevinden. 
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 20:18:17 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2021, 18:18:25 »
Vandaag nog verder nagedacht over de genoemde gevolgen van de tunnelbeveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen.
Mogelijk niet meer zo interessant voor dit forum maar het kan anderen misschien toch op ideeën brengen.

Het risico van een kopse botsing kun je waarschijnlijk alleen voorkomen door dat in de Ecos te programmeren:  het instellen van een rijstraat in een bepaalde richting sluit ALLE andere vertrek in tegengestelde richting uit, oftewel:  het baanvak is gereserveerd.  En daarom zouden ABC secties bij al die wissels wel eens heel wenselijk kunnen zijn.
Dan lijkt me het gemakkelijker worden. Bij inrijden van een keerlus/tunnel zet de Ecos op geleide van die wisselstand de tegenoverliggende wissel om naar niet inrijden: het baanvak is gereserveerd. De trein blijft voor de tegenoverliggende wissel in de ABC sectie stilstaan en doorgaand treinverkeer blijft in de andere wisselrichting in beide richtingen mogelijk (leve ABC...).

Het risico op gelijktijdige bediening is misschien niet zo groot, maar in dit geval zal de eerste trein de  tunnel verlaten in de richting van W5 en het buitenste stationsspoor.  Staat W5 afbuigend, stopt de trein voor de wissel, maar staat die rechtdoor blijft hij rijden en zal mogelijk op een daar staande trein botsen.  Hoe heb je er in voorzien om dat te voorkomen ?   En hoe voorzie je er in, dat je geen trein over W5 naar W1 laat vertrekken, waar op beide sporen al een trein staat te wachten (hoop je) of dat er 1 tegemoet komt ?
Ik heb ik de mogelijke scenario's doorgenomen in het geval van twee treinen tegelijk in twee tunnels/keerlussen. Daarin kom ik geen potentiele calamiteiten tegen.
Blijft over de genoemde blokkade die ontstaat wanneer er 2 treinen tegelijk aan rijden op wissel 1 (vanaf wissels 2 en 10),  wissel 2 (vanaf wissels 1 en 14) of wissel 14 (vanaf wissels 13 en 2).
Voor wissel 1 is dat volgens mij te ondervangen door een ABC sectie te maken vóór (rechtsonder) wissel 5. Wanneer beide  baanvakken (T1 en K1) bezet zijn dan kan deze combinatie van bezetmeldingen in de Ecos het actief maken van deze ABC sectie genereren. Een mogelijke derde trein die van onder af op wissel 5 af komt rijden stopt dan in deze ABC sectie en kan 'ontsnappen' via wissels 5, 3, 2 naar T2. Hetzelfde principe kan gelden voor de genoemde mogelijke blokkade bij wissel 2 en wissel 14. Een wat gekunstelde constructie maar volgens mij het eenvoudigst te realiseren. En blijven opletten natuurlijk...

Een omissie is hier nog dat de combinatie van bezetmeldingen in twee richtingen werkt terwijl het maar voor één richting bedoeld is. Bestaat er een stroomdetectie die rijrichtingsafhankelijk is?
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 23:43:33 door RBlok »