BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RBlok op 12 januari 2021, 08:20:43

Titel: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 08:20:43
Mijn baan in opbouw heeft een aantal enkelspoortrajecten die in twee richtingen bereden kunnen worden. Daarin wil ik graag richtingsafhankelijke stroomdetecties gaan gebruiken. Vreemd genoeg vind ik over het maken en instellen van zulke specifieke terug/bezetmeldingen geen info terug op dit forum, en ook niet verder bij Googelen. Ik werk met een Ecos centrale (zonder achterliggend programma) en DR4088CS meldmodules.
Iemand een oplossing?
NB. Ik opteer niet voor het gebruik van lichtsluizen of reedcontacten.

Deze vraag heb ik al impliciet gesteld in een ander forumtopic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222184763#msg3222184763) maar hier nu expliciet en duidelijker in het algemeen belang van andere modelspoorders.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Glimworm op 12 januari 2021, 08:46:49
kijk hier eens:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Terugmelding_en/of_bezetmelding#Stroomdetectie
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: henk op 12 januari 2021, 08:53:56
Ik ken de Ecos niet goed genoeg, maar biedt de intelligentie in de Ecos geen mogelijkheid daartoe?
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 09:35:34
kijk hier eens:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Terugmelding_en/of_bezetmelding#Stroomdetectie

Daar had ik al gekeken maar geen antwoord op mijn vraag/probleem. Ik weet dat het in de vorm van een contactrail voor3-rail bestaat; ik rijd 2-rail.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 09:41:57
Ik ken de Ecos niet goed genoeg, maar biedt de intelligentie in de Ecos geen mogelijkheid daartoe?
Bedankt Henk.
De Ecos biedt idd veel mogelijkheden Aan het instellen van rijstraten kunnen tot maximaal 8 voorwaarden worden verbonden (bezetmelder actief/niet actief, een bepaalde wisselstand). Daar zit dus wel muziek in. Maar in eerste instantie zoek ik een mooie oplossing bij de bron; en zo nodig met toevoeging van een simpel stukje elektronica. Bijvoorbeeld twee opvolgende meldsecties die met elkaar communiceren?

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: meino op 12 januari 2021, 10:20:55
Geef iedere spoorsectie in dat enkelsporig traject aan de beide uiteinden een detector. Afhankelijk welke detector het eerst triggered, bepaald dat dan de richting waarin gereden wordt. Zo werkt het op mijn baan in combinatie met Koploper. Dus speciale richtingsgevoelige detectoren zijn niet nodig, het spoor is enkelspoor, dus als het goed is kan er maar een trein op het spoor actief zijn.

Groet Meino
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 10:27:30
Bedankt Meino.

De twee detecties die jij beschrijft bepalen geen richting. Wordt de rijrichting dan in Koploper bepaald, door de combinatie van beide meldingen? Dat kan de stand-alone Ecos volgens mij niet.

De richting per trein is voor mij wel belangrijk omdat er voor beide rijrichtingen afzonderlijke andere acties nodig zijn.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 12 januari 2021, 10:33:41
Als ik me goed herinner heb je in de keerlussen al een aparte detectie aan beide uiteinden (ingangen) en het middenstuk.  Dat is dus al rijrichting aangevend.  Als dit principe (zonder de keerlusmodule)  ook toepast op de tunnelstukken heb je volgens mij wat je zoekt.  Of dat ook werkelijk nodig is weet ik niet, maar betwijfel ik wel.  Het lijkt mij eenvoudiger dit in de Ecos te organiseren.

(PS  de vraag lijkt op het zoeken naar een deeloplossing, terwijl de vorige conclusie was alles in een groter verband te bekijken)
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 januari 2021, 10:34:56
Bijvoorbeeld twee opvolgende meldsecties die met elkaar communiceren?
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Twee secties A en B. Dan moet je onderscheid maken tussen twee situaties:
A raakt bezet terwijl B al bezet is, dan rijdt de trein van B naar A.
B raakt bezet terwijl A al bezet is, dan rijdt de trein van A naar B.
Maar ik zou er even over moeten puzzelen hoe je dit praktisch kunt realiseren.

Op straat wordt het ook toegepast, bij detectielussen in fietspaden voor verkeersregelinstallaties.
Twee lussen vlak achter elkaar, die bepalen of een fietser naar de verkeerslichten toe rijdt of er juist van af.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 10:56:31
Als ik me goed herinner heb je in de keerlussen al een aparte detectie aan beide uiteinden (ingangen) en het middenstuk.  Dat is dus al rijrichting aangevend.  Als dit principe (zonder de keerlusmodule)  ook toepast op de tunnelstukken heb je volgens mij wat je zoekt.  Of dat ook werkelijk nodig is weet ik niet, maar betwijfel ik wel.  Het lijkt mij eenvoudiger dit in de Ecos te organiseren.
Dan begrijp ik nog niet hoe je deze drie detectiesecties laat communiceren om tot een rijrichting te komen. De oplossing in de Ecos kan ik me voorstellen --> 2 voorwaarden: detectie actief + stand achterliggende wissel. Maar dat is mogelijk niet helemaal sluitend in combinatie met andere acties/scenario's. Een combinatie van detectiesecties is dan zuiverder om mee te beginnen.

De vraag lijkt op het zoeken naar een deeloplossing, terwijl de vorige conclusie was alles in een groter verband te bekijken)
Klopt Veroniek. Maar deze oplossing wil ik toepassen in dat groter verband.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 12 januari 2021, 11:15:39
Als je een gedetecteerd baanvak inrijdt, dwz een baanvak met 2 detecties, dan weet volgens mij de Ecos precies vanaf welke kant je komt, dus de richting. 
In de woorden van Klaas:  van 0 naar A is de ene kant, van 0 naar B is de andere kant.  Dan zijn A-B en B-A nog een bevestiging of een nieuwe actie voor de Ecos, waarmee je dus weer kunt schakelen.

Waar ik op stuit is dat je je vragen als los probleem ziet, zodat je van diverse kanten oplossingen aangereikt krijgt die niet passen bij het totaalplaatje.  Dat is goed om zicht te krijgen op de diverse mogelijkheden (opbouwen van kennis), maar vertraagt of werkt zelfs verwarrend om tot oplossingen te komen die door jou bedoeld zijn.  Je stelt je vragen ook iedere keer in een nieuw draadje, zodat anderen totaal geen zicht hebben op de uiteindelijke bedoeling.

Je loopt daarmee het risico, dat je iedere deeloplossing gaat toepassen, zodat je, misschien wat overdreven, een baanvak straks in wel 10 secties gaat indelen om aan alle deeloplossingen te beantwoorden.

Volgens mij schuilt het grootste geheim in de Ecos:  focus op wat de mogelijkheden daar in zijn en kom dan met overgebleven problemen, maar wel in het totaalplaatje.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: henk op 12 januari 2021, 11:18:13
Ja, de volgorde van detectie verraadt de rijrichting. Als de Ecos tot die conclusie kan komen, zou ik niet op zoek gaan naar een andere optie.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 11:18:27
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Twee secties A en B. Dan moet je onderscheid maken tussen twee situaties:
A raakt bezet terwijl B al bezet is, dan rijdt de trein van B naar A.
B raakt bezet terwijl A al bezet is, dan rijdt de trein van A naar B.
Maar ik zou er even over moeten puzzelen hoe je dit praktisch kunt realiseren.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan Klaas.
De Ecos kan namelijk de volgende voorwaarden combineren: meldsectie actief en meldsectie inactief. In dat geval zou een stroomvoerende trein die zich in beide actieve secties bevindt de uitvoer van een rijweg moeten kunnen triggeren. Voorwaarden worden in de Ecos in een volgorde ingevoerd. De vraag is of die volgorde ook bepalend is voor het wel of niet uitvoeren. Ik zou dat moeten testen; of misschien is er iemand die daar al ervaring mee heeft.
Een ander punt is de lengte van de stroomvoerende eenheid. Om redenen zijn op mijn baan alleen de locs (gemiddeld 17 cm lang) stroomvoerend. Is dat in jouw/jullie opinie voldoende om op de overgang van de twee secties een twee meldingen te geven?   
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: meino op 12 januari 2021, 11:33:40
Bedankt Meino.

De twee detecties die jij beschrijft bepalen geen richting. Wordt de rijrichting dan in Koploper bepaald, door de combinatie van beide meldingen? Dat kan de stand-alone Ecos volgens mij niet.

De richting per trein is voor mij wel belangrijk omdat er voor beide rijrichtingen afzonderlijke andere acties nodig zijn.

Rian

Koploper weet in welke vorige sectie de trein zich bevond. Verder, er zijn twee bezetmelders aan de uiteinden van de sectie, A en B, dan configureer je in Koploper twee definities voor de sectie. definitie 1, bezetmelder A inrijdetector en B uitrij/stop melder. De 2e definitie, bezetmelder B is inrij- en A is uitrij/stopmelder. Daardoor weet Koploper altijd in welke richting de trein gaat.

Groet Meino
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 11:55:29

Helaas kent de Ecos deze functionaliteit van in- en uitrijmelder niet.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 12:21:34
Als je een gedetecteerd baanvak inrijdt, dwz een baanvak met 2 detecties, dan weet volgens mij de Ecos precies vanaf welke kant je komt, dus de richting. In de woorden van Klaas:  van 0 naar A is de ene kant, van 0 naar B is de andere kant.  Dan zijn A-B en B-A nog een bevestiging of een nieuwe actie voor de Ecos, waarmee je dus weer kunt schakelen.
Als de Ecos het onderscheid kan maken tussen A-B en B-A lijkt dit de oplossing. Dat ga ik testen, in combinatie met de benodigde lengte van de stroomvoerende eenheid.

Waar ik op stuit is dat je je vragen als los probleem ziet, zodat je van diverse kanten oplossingen aangereikt krijgt die niet passen bij het totaalplaatje.  Dat is goed om zicht te krijgen op de diverse mogelijkheden (opbouwen van kennis), maar vertraagt of werkt zelfs verwarrend om tot oplossingen te komen die door jou bedoeld zijn.  Je stelt je vragen ook iedere keer in een nieuw draadje, zodat anderen totaal geen zicht hebben op de uiteindelijke bedoeling.
Zoals al eerder door mij genoemd ben ik als relatieve DCC beginneling altijd blij en dankbaar voor het belangeloos delen van kennis door ervaren modelbouwers op dit forum. Wat voor de een gesneden koek en logisch is moet de ander nog leren te begrijpen.
Ik probeer de onderdelen van een totaaloplossing op een rijtje te krijgen. Door het creeren van een nieuwe totaaloplossing of door het kopieren ervan. Een kopie ben ik nog niet tegengekomen, ook niet een combinatie van een aantal onderdelen/problemen. Teruggaan naar een eenvoudiger oplossing zou een beperking (lees: vermindering van het rijplezier) geven en vind ik ook weinig ambitieus. Als ik dan uiteindelijk tegen beperkingen in de DCC mogelijkheden aanloop, so be it.
Daarbij is het geenszins mijn bedoeling om op het forum te gaan 'shoppen' met onderwerpen. In het topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222184763#msg3222184763) dekt die titel de lading van het hier besproken onderwerp niet meer. Daarom heb ik het afgezonderd, omdat ik denk dat het belangrijk genoeg is voor andere (beginnende) modelspoorders. Als die gedachtengang niet goed of storend is dan hoor ik dat graag van de moderators.

Rian   
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RobGood op 12 januari 2021, 13:24:55
Beste Rblok, richting afhankelijke bezetmelding. In theorie super simpel twee melders naast elkaar een trein doet uit richting a eerst melder 1 dan melder 2. Uit richting B eerst melder 2 dan melder 1. Toch? Punt alleen is dat dit idee in bestaande computerprograms niet wordt gebruikt. Dat maakt praktische toepassing enorm ingewikkeld. Mijn vraag waarom wil je dit? Wat is je doel?
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 13:40:14
Rob, ik meen (lees) dat richtingsafhankelijke meldingen juist wel in bijvoorbeeld Koploper en Itrain kunnen worden gegenereerd op basis begin- en eindsectie, met een volgorde van meldingen. Ik ken dat verder zelf niet.
Ik verwijs in eerdere posts naar een ander forumtopic waarin ik zo'n detectie wil verwerken. Omdat delen van mijn baan in enkelspoor in beide richtingen worden bereden wil ik daar acties (seinen om, wissels om, wisselstraten) aan koppelen . Deze acties zijn per rijrichting anders.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 12 januari 2021, 14:26:08
Even helemaal terug naar de beginvraag.
Je vraagt, of je met 1 sectie met stroomdetector de richting kunt meten/weten ?
Nee dat kan niet.  Immers, de detector meet allen dat er een stroom loopt. En dat is een (digitale) wisselstroom.  (bij een gelijkstroom zou dat wel kunnen, want dan is de polariteit gewisseld).  Of een loc van links of van rechts komt:  de stroom is dezelfde, dus er is maar 1 detectie:  bezet.

Als je dus via stroomdetectie wil meten/weten wat de richting van beweging is, kun je 3 wegen bewandelen.
A/ de aangegeven methode van 2 opvolgende detectiestukken aan het begin van een baanvak. Hoe je dit verder wil gebruiken weet ik niet, maar dat kan in de Ecos neem ik aan. Dan dien je je baanvak in theorie wel in 5 secties te verdelen.  A B richtingdetectie      C rijstuk     D E richtingdetectie. 
B/ de bezetmelding van het voorgaande blok koppelen aan de bezetmelding van het in te rijden baanvak.  Dat kan in de Ecos neem ik aan.
C/ als de voorgaande blokken geen bezetmelding hebben, en het betreffende baanvak ingedeeld wordt in 2 secties, is het binnenrijden van 1 sectie maatgevend voor de richting.  Dat kan in de Ecos neem ik aan..
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Patrick Smout op 12 januari 2021, 19:42:34
Als projectje heb ik eens een assenteller gebouwd op basis van een richtingsdiscriminator met 2 photointerruptors.
De flenzen van de wielen onderbreken beide lichtstralen met 90° hoekverdraaiing. Op een willekeurig ogenblik kan de rijrichting van de loc/rijtuigen omgedraaid worden zonder dat de telling in de fout loopt. Een richtingsdiscriminator aan het begin en einde van een sectie houdt exact bij hoeveel assen er in de tussenliggende sectie zitten. Met wat discrete logica heb je zo een signaal dat de richting van de passage aangeeft. Werkt prima en foutloos maar moeilijk in te bouwen.
Opvolgproject is b.m.v. ultraminiatuur fotoreflectiesensoren (zie 2e foto) wat het inbouwen een stuk eenvoudiger zou moeten maken (work in progress, detectieafstand >10mm).

(https://live.staticflickr.com/65535/50829062412_2ab32eec07_k.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/50828225028_1a4944bb61_b.jpg)
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 21:37:58
Je kan een arduino gebruiken als brug tussen twee bezetmelders en jouw terugmelders. De arduino kan bepalen aan de hand van de volgorde van schakelen wat de richting is, en aan de hand daar van een keuze maken om het wel of niet naar je terugmelder door te sturen
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: meino op 12 januari 2021, 22:12:16
Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je dit op deze wijze realiseren. Is het niet simpeler om toch met een besturing programma zoals Koploper (iTrain, Rocrail, JMRI etc) te gaan werken. Dit omdat deze programma's dit allemaal standaard en automatisch kunnen regelen.

Groet Meino
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Bert van Gelder op 12 januari 2021, 22:28:23
Omdat delen van mijn baan in enkelspoor in beide richtingen worden bereden wil ik daar acties (seinen om, wissels om, wisselstraten) aan koppelen . Deze acties zijn per rijrichting anders.

Ik heb wel iets soortgelijks in een demobaantje voorgehad: linksom rijdend moest wissel1 geschakeld worden, rechtsom rijdend wissel 2. Maar in plaats van wissel kun je bij de ECoS ook 'wisselstraat' of 'sein' schakelen.
Het was eigenlijk heel simpel: 2 melders, A en B. (Heb het hierboven nog niet zien staan..)
Rechtsom rijdend: als de lok als eerste over melder A reed, dan schakelde hij de wissel alsof hij linksom(!) rijdt. Maar gelijk daarna rijdt hij over melder B, die de aankomende wissel wel in de goede stand schakelt.
Linksom rijdend precies hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde, eerst over melder B die alles 'verkeerd' schakelt, maar gelijk daarna melder A die alles goed schakelt.

Helpt dit?

Gr, Bert 
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 12 januari 2021, 23:39:33
Het was eigenlijk heel simpel: 2 melders, A en B. (Heb het hierboven nog niet zien staan..)
Is dit ironisch bedoeld ? Zo niet, zie reacties 5  7  8  11  15  16  18  19  20. Gaan allemaal over 2 melders.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Bert van Gelder op 12 januari 2021, 23:45:15
Veroniek, lees eens even goed! Er staat nog tekst achter..
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 12 januari 2021, 23:50:13
Goed gelezen, was allemaal al op diverse manieren beschreven.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 januari 2021, 23:54:47
Bert, die oplossing van jou is ook werkbaar. Maar dan alleen met eenmalige melders. Daarmee bedoel ik dat in een trein alleen het voorop lopende voertuig stroom mag afnemen. Stel dat de trein eerst over A rijdt (foutstand) en daarna over B  (correcte stand) , Dan gaat het goed. Maar als bijvoorbeeld de achterop lopende wagen stroom afneemt voor sluitverlichting, dan schakelen A en B nog een keer, en dan gaat het echt fout.
Ook mogen detectiesecties A en B niet tegen elkaar liggen, want dan kan een loc beide detectors tegelijk triggeren.

Veroniek: toch niet goed gelezen. Bij voorgaande oplossingen met 2 melders ging het om de analyse van de volgorde van triggeren. Bij de oplossing van Bert gaat het er om dat de informatie van de laatst getriggerde melder wordt gebruikt. Dat is toch niet hetzelfde.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Bert van Gelder op 13 januari 2021, 00:27:06
Mee eens Klaas.

Sterker nog, ik had 3 melders rondom een wissel. Afhankelijk van welke kant het wissel werd benaderd werd een wissel wel of niet geschakeld. Een 4e melder op een stationsspoor elders, en de pendeltrein reed verschillende routes. Allemaal in te stellen via de ECoS. Maar wel met het feit dat hij soms eerst een foute actie uitvoert, om bij de 2e melder alles goed te zetten. Want van rijrichting weet de ECoS niks.

Omdat Rian beschreef dat hij alleen een lok heeft met stroomafname (reactie 12), zou het moeten kunnen.

Gr, Bert
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 00:43:12
In deze instellingsoptie zit toch muziek volgens mij. Het voor niets heen en weer schakelen van een wissel (dat bedoel je toch Bert?) vind ik nogal l*llig. Om dat te voorkomen zou er volgens mij ook een dummy wissel in de Ecos ingevoerd kunnen worden die deze twee schakelingen doet. De uiteindelijke dummy wisselstand kan dan in de Ecos als voorwaarde worden gebruikt voor het schakelen van de fysieke wissel. Klinkt dat logisch?
Ik ga het morgen uitwerken.

Vandaag heb ik nog verder geïnformeerd bij forum lid "Esufreak", naar de volgorde van ingevoerde voorwaarden bij een wisselstraatopdracht/schakeling. Helaas is die volgorde geen criterium voor het wel of niet uitvoeren. Als aan alle voorwaarden is voldaan (en-en) wordt de schakeling uitgevoerd, ongeacht de ingevoerde volgorde.

@ Klaas
Zoals gezegd zijn alleen de locs waarmee ik rijd stroomvoerend. Dus 2 meldsecties veilig (25 cm) uit elkaar leggen zou moeten volstaan.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Bert van Gelder op 13 januari 2021, 00:47:09
Inderdaad wordt de wissel(straat) bij de eerste melder verkeerd geschakeld. Dat neem je maar voor lief.
Ik denk niet dat je daar een fictieve wissel voor kan gebruiken, want die eerste melder heb je wel nodig in tegenovergestelde richting.

Succes, gr,

Bert
PS, ECoS 1, de monochroom...
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 09:01:33
Voortbordurend op de voorgestelde configuratie van Bert in post #22, met het voorkomen van het tweemaal achter elkaar (fysiek) schakelen van een baanwissel.

Voorbeeld tunneltraject:
baanwissel 1 - melder A - 25 cm - melder B ---/--- melder C - 25 cm - melder D – baanwissel 2

Trein vanaf baanwissel 1:
Melder A actief --> fictief wissel 1 naar G  --> 25 cm  --> melder B actief --> fictief wissel 1 naar R
Wisselstand 1R is dan route/rijrichting AD

Trein vanaf baanwissel 2:
Melder D actief  --> fictief wissel 1 naar R  --> 25 cm --> melder C actief --> fictief wissel 1 naar G
Wisselstand 2G is dan route/rijrichting DA

De wisselstand (G of R) van deze in de Ecos ingevoerde fictieve wissel kan dan gebruikt worden als voorwaarde voor een schakelactie.

Het baanstuk tussen melder B en C zou gebruikt moeten worden om 'reset' van de wisselstand (stand 0??) van de fictieve wissel te genereren. Daar ben ik nog niet uit.


Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 10:13:18
Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je dit op deze wijze realiseren. Is het niet simpeler om toch met een besturing programma zoals Koploper (iTrain, Rocrail, JMRI etc) te gaan werken. Dit omdat deze programma's dit allemaal standaard en automatisch kunnen regelen.
Tja Meino. Daar noem je iets. Ik lees ook dat veel Ecos gebruikers een achterliggend programma gebruiken. Ik doe het voorlopig alleen met de stand-alone Ecos. Later wellicht meer mogelijkheden toevoegen. Een beetje faseren.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 13 januari 2021, 11:55:31
Volgens mij mis ik iets.

Ik zie niet in waar dit allemaal voor nodig is in je baanplan en de (gedeeltelijke) beveiliging.
Als los probleem misschien leuk om oplossingen te bedenken of aangereikt te krijgen, maar daar zal je, denk ik, in je baanplan weinig aan hebben of je doet onnodig ingewikkeld.
En als je dan toch, in mijn ogen, ingewikkeld wil doen, gebruik dan tenminste de fictieve wisselschakelingen om een ABC sectie VOOR de wissel aan/uit te zetten, dus in de gemeenschappelijke poot.
Je al eerder geopperde bezwaar, dat dit niet overal kan vanwege "geen ruimte" zou ook kunnen leiden tot de gedachte de bedoelde ABC sectie naar een eind terug te verschuiven, bijvoorbeeld in het station.  Daar is wel ruimte en voorkomt (en dat kan voor alle 3 sporen gelden) dat er überhaupt een trein kan vertrekken.
Jouw oplossing van "ontspoorwissel" klopt ook niet helemaal, want de wagons zullen ontsporen en waarschijnlijk loskoppelen, zodat voordat je hebt ingegrepen de loc's al in de tunnel op elkaar knallen.  En dat wil je juist voorkomen, toch ?

Voorbeeld:  als bij wissel 1 een baanvak bezet is, en de wissel staat niet op de andere poot gericht, dan mag er nooit een trein vanaf het station vertrekken.  Als de wissel de andere kant op staat en naar een vrij baanvak leidt, dan mag er wel een trein vertrekken, maar mag van de andere kant van het station geen trein meer in die richting vertrekken of al onderweg zijn. Als beide baanvakken van wissel 1 bezet zijn, dan mag er geen trein uit het station vertrekken en ook niet alvast tot aan wissel 1 rijden, want dan zouden er 3 treinen tegenover elkaar kunnen komen staan.  Dus de ABC secties in het station.  Voor de andere kant bij de wissels 10 tm 14 geldt ongeveer hetzelfde.

Kortom: isoleer het probleem en je komt tot diverse oplossingen.  Of die op jouw baan toepasbaar zijn en een oplossing bieden is maar zeer de vraag.  Dan heb je dus misschien wat geleerd maar bent weinig opgeschoten.  Ik zou eerst nog eens goed kijken hoever je al gekomen bent in het andere draadje en daar op voort borduren.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 12:24:01
Duidelijk Veroniek.
Dit topic maakt duidelijk dat richtingsafhankelijke detectie binnen een Ecos  mogelijk is. Ook ook zonder de Ecos trouwens  ;). Het blijft idd zoeken naar een balans tussen beveiligen, opletten en .... het kunnen blijven rijden. Op deze relatief kleine baan met druk sporenplan bestaat het risico dat alles stil komt te staan bij teveel "als dit dan dat".
Onderstaand probleem/blokkade uit het andere topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222184763#msg3222184763) kan ik hiermee echter nu wel oplossen:

Blijft over de genoemde blokkade die ontstaat wanneer er 2 treinen tegelijk aan rijden op wissel 1 (vanaf wissels 2 en 10),  wissel 2 (vanaf wissels 1 en 14) of wissel 14 (vanaf wissels 13 en 2).
Voor wissel 1 is dat volgens mij te ondervangen door een ABC sectie te maken vóór (rechtsonder) wissel 5. Wanneer beide  baanvakken (T1 en K1) bezet zijn dan kan deze combinatie van bezetmeldingen in de Ecos het actief maken van deze ABC sectie genereren. Een mogelijke derde trein die van onder af op wissel 5 af komt rijden stopt dan in deze ABC sectie en kan 'ontsnappen' via wissels 5, 3, 2 naar T2. Hetzelfde principe kan gelden voor de genoemde mogelijke blokkade bij wissel 2 en wissel 14. Een omissie is hier nog dat de combinatie van bezetmeldingen in twee richtingen werkt terwijl het maar voor één richting bedoeld is. Bestaat er een stroomdetectie die rijrichtingsafhankelijk is?
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: bask185 op 13 januari 2021, 13:28:50
Doet me erg denken aan het advies wat ik je gaf op je andere draadje van je tunnelbuis beveiliging.

Citaat
Je kan links en rechts van de buis 2 korte melders maken achter elkaar. Van links naar rechts noem ik ze 1 t/m 4. Als een trein van links komt, rijdt hij eerst over melder 1 en dan over melder 2. Dan gaat hij de buis in en bereikt uiteindelijk melder 3 en dan 4.

Als in dit geval melder 4 een trein ziet voordat melder 3 dat doet, dan rijden er 2 treinen op elkaar af en moet je ingrijpen door de spanning er af te schakelen. Dit doet precies wat jij wilt, maar alleen de stukken tusssen melders 1 en 4 zijn veilig. Melder 1 en 4 zelf en alles wat er buiten ligt -> risico op ongelukken.  Je zou dus op de wissels en vlak buiten de tunnel nog steeds ongelukken kunnen krijgen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222183401#msg3222183401 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222183401#msg3222183401)

Kan je niet gewoon de wissels naar de andere kant schakelen als een melder bereden wordt. Dan voorkom je standaard dat treinen elkaar tegen kunnen komen in de tunnel in de eerste plaats. Lijkt me net zo simpel.

Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.

Bas
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 13 januari 2021, 13:31:22
Prima zo, heb je voorlopig genoeg te doen.
Wel nog een advies:  leg in ieder geval fysiek, dus met een isolatie. secties aan vóór alle uitgaande sporen van het station.  Die kun je dan later naar keuze nog met een ABC uitrusten.  Naderhand isoleren of doorzagen is veel lastiger.

Dat geldt ook voor de wissels 1 en 14:  leg in de gemeenschappelijke poot ook een (stop)sectie in de richting van de wissel.  Die zou je in de toekomst misschien ook kunnen/willen gebruiken als  "noodstop" voor het onbedoelde geval, dat er toch 2 treinen richting hetzelfde baanvak gestuurd zijn. 

Daarmee houd je voorlopig je handen vrij om de Ecos nu naar inzicht in te richten en eventueel in de toekomst aan te vullen.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 13:38:02
Ja, goed om te anticiperen op toekomstige voorzieningen. Ik ga het op papier zetten. En dan weer verder met bouwen. En nogmaals dank voor het meedenken!

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 13 januari 2021, 13:54:42
Doet me erg denken aan het advies wat ik je gaf op je andere draadje van je tunnelbuis beveiliging.
Het gaat om enkelspoortrajecten, bereden in twee richtingen. Dat maakt het complexer. Bovendien kunnen er twee treinen in twee secties rijden die op één wissel uitkomen. Die combinaties heb ik nu in beeld middels dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222184763#msg3222184763).

Kan je niet gewoon de wissels naar de andere kant schakelen als een melder bereden wordt. Dan voorkom je standaard dat treinen elkaar tegen kunnen komen in de tunnel in de eerste plaats. Lijkt me net zo simpel.
Als enkelvoudige beveiliging ga ik dit ook uitvoeren. Zoals hier eerder genoemd: een spoorsectie reserveren.

Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.
Ik stuur je een PB hierover Bas.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 14 januari 2021, 12:09:59
Inmiddels heb ik via het Duitse ESU forum een goede oplossing voor het richtingsafhankelijk detecteren binnen de Ecos aangereikt gekregen. Dit op basis van (slechts) 2 detectieblokken binnen een sectie. Een optie die al als een rode draad door dit forumonderwerp liep, maar in de Ecos (nog) geen uitwerking kon krijgen.
NB. Als beide blokken bezet zijn veranderd er niets aan de schakelstand van FM.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 15 januari 2021, 15:19:33
Nog een laatste bericht hier over.

Een alternatief voor bovengenoemde configuratie in de Ecos is het aanmaken van een fictief schakelartikel met 4 schakelstanden (0-1-2-3).
Hierdoor kan worden volstaan met 2 korte detectieblokken aan het begin en het eind van een spoorsectie, en een 'vrij' middendeel.
De post #38 instelling gaat uit van twee detectieblokken in de volledige spoorsectie.
Als Ecos gebruikers behoefte hebben aan dit alternatief dan kan ik een instellings PDF mailen. Het zijn namelijk nogal wat handelingen.

Wederom met dank aan het ESU forum.

Rian 
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RobGood op 15 januari 2021, 17:02:33
Ach zo, dat bedoel je... ja dan is er meer verschil van mening wat richting afhankelijk is. Jij bedoeld dat koploper moet weten van welke richting een blok wordt ingereden. Ja dat weet koploper omdat je hem dat in de definitie van je baanontwerp hebt verteld, 1 melder staat aan de ene kant van een blok, de anderen aan de andere kant. Koplopers hoofdregel: Een trein KOMT uit een blok-Is in een blok en GAAT naar een blok. Dus weet koploper welke melder hij moet verwachten waar hij de trein naar toe heeft gestuurd.
Richting bepalen van een melder is echt wat anders dan meet het systeem achter de melder de richting van de treinbeweging op die specifieke plek. Dat doe je met de "encoder" achtige techniek... maar naar mijn weten gebruikt koploper dat echt niet.... maar de handleiding is voor mij veel te veel text om helemaal te lezen.... dus who knows?
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: bask185 op 15 januari 2021, 17:13:56
Citaat
Zoals ik post eerder al zei, je kan ook een arduino toepassen om precies te doen wat jij wilt. Dat programmeer ik ook zo voor je.
Ik stuur je een PB hierover Bas.

Overigens voor de rest, ik had in groots detail plan gemaakt, schema getekend en voorgesteld om PCBs te fabriceren. Echter vanwege de aanzienlijke hoeveel elektrische componenten die er bij zouden komen kijken, heb ik het ook meteen afgeraden en benadrukt dat een oplossing in de Ecos velen male beter is. Dus arduino hier is een duidelijke no-go  :police:.

Also @RobGood
Citaat
Ik lees ook dat veel Ecos gebruikers een achterliggend programma gebruiken. Ik doe het voorlopig alleen met de stand-alone Ecos
Er is geen computer met koploper aanwezig en TS wilt dat zo houden for the time being.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 15 januari 2021, 17:47:55
Maar ondanks het ontbreken van computer met programma en dankzij de Ecos is de richting toch ook bepaald ?
Zoals hierboven al gemeld (al meerdere keren op verschillende manieren) is de richting toch al bepaald als de trein vanuit blok X naar blok Y rijdt ?  Dan komt die toch niet vanuit blok A (andere kant) op Y  ?   (gebruikte letters zijn fictief)
Twee voorwaarden:  de voorgaande (of achterliggende) blokken hebben bezetmelding en ..... de Ecos moet dit snappen.  En blijkbaar snapt de Ecos dat gezien opmerkingen over 2, 3 of 4 detectiestukken.
Ik ken de Ecos niet, maar ik kan me nauwelijks indenken, dat deze basale logica niet in de Ecos is ingebouwd.

Simpel gezegd:  van de ene detectie de andere in is bepalend voor de richting.

Wat de Ecos daarmee verder kan schakelen hangt af van de instellingen.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Bert van Gelder op 15 januari 2021, 18:05:07
Nee, ECoS snapt dat niet, want bezetmelders worden alleen gebruikt voor een paar hele simpele dingen, zoals een pendeltrein, of een wisselstraat schakelen. Alles meer moet via trucjes en onhandige omwegen.

Citaat
ECoS  offers  a  factory  built-in  galvanically  isolated  (!)  input  forthe  very  popular  s88-modules.  They  serve  as  track  occupancydetectors  and  may  be  used  for  controlling  routes  and  shuttletrain  operations.

Gr, Bert
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 15 januari 2021, 18:26:31
Dan snap ik de opmerking in post 38 niet:

Hierdoor kan worden volstaan met 2 korte detectieblokken

Als ik het woord "kort" weglaat, maar dat vervang door blok X en blok Y kan het dus wel.
En aan de andere kant met de door mij gebruikte aanduiding  blok A en blok Y.

Mocht hierin het 2x voorkomen van Y een probleem vormen, dan zou baanvak Y opgedeeld kunnen worden in Y1 en Y2.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: borotof op 15 januari 2021, 18:44:17
Begint toch aardig te lijken op een gevalletje wamahemoka*...pctje met koploper en klaar...

*waarom makkelijk als het moeilijk kan

Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: bask185 op 15 januari 2021, 19:03:48

Om dan weer een paar honderd euro aan een PC te besteden om dit kleine probleempje op te lossen, vind ik ook een beetje zonde van het geld. Je moet je ook bedenken hoeveel tijd het kost als je voor het eerst met die programma's aan de gang ga. Om slechts dit kleine specifieke probleem op te lossen is het de moeite alleen al niet waard.

@Rian, sommige van die computer programma's draaien ook op een raspberry Pi. Als je die nog niet kent, dat is een complete computer ter grootte van je bankpas. Een setje kost rond de €50. Het is opzich wel grappig om dat met je ecos te combineren, maar ik ga niet liegen en je las het al. Het is gewoon kneiter veel werk.

Bas
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 15 januari 2021, 20:29:04
Ja Bas, toekomstmuziek. Voorlopig weer verder bouwen met deze bagage en een verder lege agenda. Corona: ieder nadeel heb zijn voordeel.

@ Veroniek
Bert schreef het al: de Ecos heeft relatief weinig basisfunctionaliteit /algoritmes. Maar door middel van instellen (noem het work-arounds) zoals het verwerken van dummy artikelen is er veel mogelijk. Soms wat ingewikkeld en soms heel eenvoudig en intuitief. Even wennen. Daar staat voor mij tegenover een mooie stand-alone machine met fijne dubbele treinbesturing een heel handige banenplanpresentatie.

In post #38 noem ik geen korte detecties, maar twee (lange) blokken van wissel tot wissel.
In post #39 een optie met drie blokken kort-lang-kort. Dat is voor het richtingsafhankelijk detecteren in een keerlus handig, omdat de Ecos niets doet met het (lange) middelste blok, daar waar de ompoling plaatsvindt.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: borotof op 15 januari 2021, 20:33:53
Om dan weer een paar honderd euro aan een PC te besteden  [knip]
Bas

25 euro ding van de kringloop is meer dan voldoende...
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: henk op 15 januari 2021, 21:14:55
Klopt, op mijn baancomputer draait nog XP.
En die enorme leap forward heb ik een jaar of vijf geleden alleen gedaan, omdat mijn IBM Thinkpad onder Windows 95 geen usb-aansluiting had. Koploper draaide er nog probleemloos op.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 15 januari 2021, 21:39:45
Excuus, ik bedoelde 39.
Maar wat je in 38 neerzet, is toch al langer duidelijk en kun je dus gebruiken voor je richtingsindicatie ?  Dan ben je er toch ook, alhoewel het volgens mij eenvoudiger moet kunnen ?

Overigens even over de terminologie:  een blok of baanvak verdeel je in secties.  Jij gebruikt de terminologie precies andersom, jij verdeelt secties in blokken.  Werkt verwarrend.

En nogmaals, je houdt je bezig met geïsoleerde problemen en vergeet dat deze in een bepaalde situatie (jouw baanplan) misschien niet toepast kunnen worden of overbodig of nutteloos ingewikkeld zijn. Maar dat is mijn mening, die ik niet kan staven, omdat ik de Ecos niet ken.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 15 januari 2021, 21:46:25
In post #39 een optie met drie blokken kort-lang-kort. Dat is voor het richtingsafhankelijk detecteren in een keerlus handig, omdat de Ecos niets doet met het (lange) middelste blok, daar waar de ompoling plaatsvindt.
Je bedoelt hier een blok met de secties kort lang kort, maar eigenlijk met de secties kort kort lang kort kort.  Zo ziet de aansluiting van je keerlusmodule er uit.  Die neemt dus de (ontbrekende ?) taak van de Ecos waar, dus waarom zou de Ecos hier iets mee moeten doen ?  De bezetmelding in de keerlus wordt wel doorgegeven aan de Ecos, dus ik snap de bedoeling van je opmerking niet
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 januari 2021, 23:09:16
Overigens even over de terminologie:  een blok of baanvak verdeel je in secties. 
Ook een blok en een baanvak zijn niet hetzelfde. Een baanvak is het hele traject tussen twee stations. Dat baanvak is verdeeld in blokken. Een blok is het deel tussen twee seinen waarin in principe maar één trein tegelijk mag zijn.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: TBBW op 16 januari 2021, 00:25:35
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.

Grtzz
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 16 januari 2021, 00:33:52
Even terug:
Baanplan met delen enkelspoor, in beide richtingen berijdbaar. Handmatig rijden.
Minimale beveiliging:
- bij wissels met ABC remsecties
- reserveren baanvak (bij inrijden baanvak tegenoverliggende wissel omzetten op niet inrijden).

Zoals door Veroniek al eerder genoemd in een ander topic zijn er in mijn baanplan drie situaties mogelijk waarbij in twee baanvakken treinen (1 en 2) in dezelfde richting op een wissel kunnen aan rijden, terwijl er tegelijkertijd in tegemoetkomende richting trein 3 op diezelfde wissel aan kan rijden. Is blokkade! Om dat te voorkomen wil ik een trigger hebben om trein 3 in een eerder baanvak te laten stoppen zodat trein 1 of 2 wel kunnen vervolgen. Dus heb ik rijrichtingsafhankelijke detectie nodig om op bovengenoemde combinatie van treinen 1 en 2 te kunnen anticiperen.

Twee baanvakken bestaan uit een keerlus. Daarvoor kan de rijrichtingsafhankelijke detectie in post#38 niet worden gebruikt. De voorgestelde detectie in post #39 voorziet in een korte detectie A, een lange detectie C en een korte detectie B. In het lange detectiedeel C kan dan, volledig geïsoleerd van A en B en onafhankelijk van de Ecos de keerlusompoling (met de blokken kort-kort-lang-kort-kort) plaatsvinden.

Ik realiseer me dat bovengenoemde indeling en beveiliging af staat van hoe het in het grootbedrijf is geregeld. Echter voor mij is de modelbaan (uitsluitend in dit opzicht) geen imitatie van de werkelijkheid.
   
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 16 januari 2021, 00:36:35
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.
Klopt. Dan gaan volgens mij alle DCC deuren open. Maar dat vereist toch allemaal voor Railcom geschikte locs en andere componenten?
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: henk op 16 januari 2021, 08:15:41
Ja, de decoders moeten Railcominformatie kunnen zenden. Veel recente decoders kunnen dat of zijn te updaten. Er zijn ook nog Railcomdetectors nodig. Je verdiepen in Railcom kan op zich ook weer een leuk deel van de hobby zijn.

Maar ik vroeg aan het begin van het draadje of de intelligentie aan boord van de Ecos voldoende zou zijn. Bij het volgen van het draadje ben ik tot de conclusie gekomen dat dat eigenlijk niet het geval is. Het vergt wel erg veel kunst- en vliegwerk met nog steeds een matig resultaat.

Borotof had echt wel gelijk hoor. Met een oude laptop en een besturingsprogramma is het zo geregeld. Ja, daar moet je je in verdiepen, maar dat geldt voor alle vormen van automatisering. Kijk hoe lang je nu al weer met de (on)mogelijkheden van de Ecos bezig bent.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 16 januari 2021, 10:13:45
Dit wordt hopelijk geen te 'polariserende' discussie over de PC besturing versus de (stand-alone) Ecos. Wat ik heb begrepen voegen een aantal Ecos gebruikers later een besturingsprogramma toe en gebruiken dan hun Ecos dan nog voornamelijk voor de fysieke baanbesturing. Ik heb nu nog mijn handen vol aan de eerste fase  ;)

Dat instellingen die ik wil maken in de Ecos niet zouden voldoen (matig resultaat) en dat het 'erg veel kunst- en vliegwerk' is ben ik niet met Henk eens. Dat laatste ligt deels aan mijn eigen wensen/eisen. Instellen in de Ecos zou complexer kunnen zijn dan in een PC programma. Maar zoals voor alles, als je aan iets gewend bent wordt dat gemakkelijker en lijkt iets anders complexer. De Ecos 'redeneert' anders maar dat maakt volgens mij de instellingen nog niet minder betrouwbaar of minder werkbaar. Dat hebben Ecos besturingen op andere banen bewezen.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: henk op 16 januari 2021, 10:35:29
Het moet zeker geen polariserende discussie worden. Vooral doen wat je leuk vindt. Wil alleen maar meedenken.
Ik heb aan het begin gevraagd of de intelligentie in de Ecos geschikt was, want onvoldoende kijk op. Verder niet mee bemoeid en alleen het draadje gelezen. Mijn indruk is dan dat het nogal wat workarounds vergt. Als je het leuk vindt het uiterste uit de Ecos te halen, dan is dat hobbylol op zich.  (y)

Gaf alleen maar aan dat ik Borotof wel begrijp als hij schrijft dat het een gecompliceerde aanpak lijkt en dat het rechtoe-rechtaan zou zijn voor een doorsnee besturingsprogramma. En wat misverstanden wegnemen. Geld is het punt niet en de computer hoeft niet aan het web te hangen. Je koppelt twee apparaten, inderdaad.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: bask185 op 16 januari 2021, 11:31:40
Citaat
... is Railcom geen optie?
Ik heb me er even in verdiept. Ik dacht eerst het een Mfx equivalent was en dus ik dacht, maar daar heb je toch niks aan. Nu weet ik dat je icm met speciale bezetmelders (die 99€ voor 4 melders kosten) een trein o.a. zijn adres nummer kan terugmelden aan de centrale. De centrale weet dan precies welke trein op welke melder rijdt.

Volgens mij lost dat het huidige complexiteit probleem niet op.

Ik denk dat we nu zo'n beetje alle mogelijke opties op te tafel gehad hebben.
- computer oplossing, niet gewenst.
- arduino oplossing, in PB duidelijk uitgelegd aan Rian wat dat inhoudt. Het is levensvatbaar maar het kost enigszins wat moeite en een kleine investering (~€40,-)
- de wissels naar de tunnel toe simpelweg blokkeren (@ Rian, zijn hier eigenlijk problemen mee? Ik begrijp dat je dit nu toepast, maar werkt het niet goed ofzo?)
- En een meer analogere oplossing ongeveer zoals ik gaf in mijn post in je andere draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222183295#msg3222183295). Ik snap nu de rest van de baan iets beter en in mijn schema liggen de wissels enders. Maar het idee met een rijrichting schakelaar kan een uitkomst bieden.

De rijrichting schakelaar brengt op het volgende idee. Je kan een schakelaar verbinden aan een of twee bezetmelders. Kan je misschien hiermee iets doen in de Ecos?

Wat een simpele uitvoering is: Je kan om de tunnelbuis 2 ABC secties leggen en de diodes kortsluiten met een dubbel polige schakelaar (https://www.mpja.com/images/31886.jpg). Dan is ten alle tijden een van de twee kanten onberijdbaar. Je kan de tunnelbuis tussen de ABC secties eventueel nog terugmelden voor de cosmetische zichtbaarheid op je display zoals je graag wilt.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 16 januari 2021, 12:09:01
Wat een simpele uitvoering is: Je kan om de tunnelbuis 2 ABC secties leggen en de diodes kortsluiten met een dubbel polige schakelaar (https://www.mpja.com/images/31886.jpg).
(y) (y) (y)
En voor de keerlussen ook !  Die secties komen deels overeen bij sommige wissels.  En de condities ABC aan/uit kunnen worden gegenereerd door de rijweginstelling van de Ecos.

De plaats van de ABC secties is dan nog een punt:  dat kan bij sommige wissels niet voor de wissel of heeft daar geen zin, dus zouden die in dit geval naar het station verlegd kunnen/moeten worden. Of soms zelfs dubbel uitgevoerd, om een reeds vertrokken trein te stoppen, omdat er anders een botsing plaatsvindt.

Een nog te beantwoorden vraag blijft dan:  wil je een trein een rijweginstelling geven (= handeling verrichten op Ecos) of is die trein ooit ergens vertrokken en moet dan maar zijn rondjes blijven rijden ? 
Er wordt handmatig gereden, maar zelfs met 3 bedieningen tegelijk gaat je dat niet lukken. Maar 1 van de treinen "automatisch" laten rijden, dwz beveiligd door laten rijden zonder handmatige sturing, dat zou in mijn ogen wel mogelijk kunnen of moeten zijn.  Zelf bepaal je dan door bijv. het omzetten van een wissel (handbediening) waar je de trein naar toe wil laten rijden. Beveiliging zou dan doorrijden moeten toestaan of stoppen afdwingen.

Er is dus een essentieel verschil (in mijn ogen) tussen een "actief" systeem (= bijv. rijwegen instellen met de gevolgen daarvan) en een "reagerend" systeem (= systeem reageert op voortrijdende trein = bezetmelding en als gevolg daarvan wissel/ABC bediening). Gezien de gewenste handbediening zou mijn voorkeur uitgaan naar een reagernd systeem, maar dan moet de beveiliging wel zo goed mogelijk uitgevoerd zijn.  Mogelijk kan dat met de ter beschikking staande (of gewenste) apparatuur niet 100% gegarandeerd worden, maar dat hoeft nog niet tot botsingen te leiden.

Volgens mij is alles wat ik hier neerschrijf al aan de orde geweest in, nogmaals helaas, diverse opgeworpen deelproblemen, wat in mijn ogen een mogelijke oplossing met daaraan voorafgaande keuzes steeds meer verdoezelt.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 16 januari 2021, 12:17:50
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.
Zou kunnen, maar wie moet dan iets met Railcom doen ?  De bezetmelders geven het door aan de Ecos.  En dan ?  Die weet dan allen maar welke trein (loc) in welk blok aanwezig is.  En dan ?

Er is bij mijn weten maar 1 systeem dat ook de richting kent, en dat is Zimo, dat met een oost-west aanduiding werkt.  Maar dit terzijde, want dit is een Ecos die geen richting van een loc kent.  Hooguit concludeert uit 2 bezetmeldingen, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad.
Het gebruik van Railcom geeft dus behalve nummerherkenning geen meerwaarde voor de oplossing van hier gestelde problemen.  En als je nou op een grote baan met bijv. 25 loc's rijdt is het een heel ander verhaal.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 16 januari 2021, 12:20:46
@ Henk
Meedenken wordt door mij zeer gewaardeerd. Samen zaken uitpluizen, meedenken en adviseren; dat is toch de functie van dit mooie forum.

@ Bas
- de wissels naar de tunnel toe simpelweg blokkeren..
Netjes geduid door Veroniek als "baanvak reserveren". Dat is eenvoudig in te stellen binnen de Ecos en dat is gecoverd.

Blijft over de separate situatie van een mogelijke blokkade van 3 treinen zoals door mij geschetst in post #54. De signalering van 2 treinen in 2 baanvakken in dezelfde richting blijkt dus ook binnen de Ecos mogelijk. Zo'n blokkade is dmv de aanleg van een aantal ABC secties te voorkomen.

Het grafisch display met baanplan van de Ecos (maar ws ook aanwezig binnen besturingsprogramma's) is idd een goede ondersteuning bij handmatig rijden. Zeker voor het brein van een 66 jarige  ;) ...

@ Veroniek
Wederom bedankt voor het visualiseren van scenario's. Eerst maar bovenstaande zaken realiseren en dan rustig met 2 treintjes gaan rijden. Later met met 3. Waarvan 1 automatisch? Of de Ecos daar aanvullend  een rol in kan spelen ga ik later ontdekken.

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 16 januari 2021, 12:33:59
Dat lijkt me een goed plan !  Eerst lekker gaan rijden, problemen komen daardoor veel duidelijker aan de orde en daar kun je dan (hopelijk) maatregelen op treffen.
Maar:  zorg hoe dan ook voor alle mogelijke ABC secties, dus bij alle wissels in de baan, en waar mogelijk en zinnig ook bij de stations wissels, altijd aan elke poot, dus 3.  Kun je in een later stadium als nog van ABC voorzien, voorlopig gewoon doorverbinden.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 16 januari 2021, 13:07:18
Dank je. Voorbereiden op toekomstige ABC secties had ik al in voorzien. Scheelt weer gedoe (isolaties en verstoring ballastbed) later.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: TBBW op 17 januari 2021, 00:01:40
... ik gebruik zelf railcom in combinatie met TC9 gold.
Dit is volgens mij op dit moment de meest uitvoerige combi.
Je kan het zo gek niet bedenken, of het kan
Je kan in het programma ook een bepaalde vorm van logica “progameren”.

Al lezende krijg ik het idee dat je op een cross road staat, wat je hebt kan wel maar met heel veel kunst en vliegwerk, met alle respect.
Ik zou even de voors en de tegens goed naat elkaar leggen.
Met in het achterhoofd, de techniek staat niet stil.

Succes,

Gerwin


Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: VvKan op 17 januari 2021, 11:12:38
Voor de niet hierin thuis zijnde lezer: TC9 gold is de meest uitgebreide versie van het trein-besturings programma Train Controler.
Overigens kan Itrain ook goed met RailCom overweg heb ik begrepen.

Maar, Gerwin, de keuzes zijn al gemaakt. Geen computer, geen programma.

Ik wil daarbij niet voor RBlok spreken, maar ga uit van dat gegeven.  Om iets te heroverwegen is soms (vaak) een goede zaak, maar overschaduwt in dit geval alle andere methoden, onder voorwaarde dat je je computer en je programma kent of bereid bent te leren kennen.

Ik weet niets van computers (nou ja, ik kan toetsen indrukken) en ik weet niets van programma's (nou ja, niet in de praktijk)  en ben een absoluut voorstander van handmatig rijden met "stand alone" beveiliging.    Ik ben dus behoorlijk vooringenomen, maar met enige ervaring, en dat is de reden dat ik in dit draadje zo vaak kan reageren.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: RBlok op 17 januari 2021, 12:48:50
"Cross road". Een interessant gegeven Gerwin.
Ik bemerk (ook op dit forum) een patroon van herintreders die zich aanvankelijk geen raad weten met de vele besturingsmogelijkheden binnen het digitaal rijden. Dat herken ik en daarom heb ik mezelf als herintreder een jaar geleden een volgorde opgelegd:
keuze besturing (apparatuur/programma) --> baanplan --> houtbouw --> rails leggen ---> instellingen --> scenery. Voor de keuze van besturing heb ik op dit forum gesnuffeld, gegoogeld en, het meest belangrijke: een goede detaillist bezocht om daar ook fysiek de mogelijkheden naast elkaar te zien. Daar heb ik de keuze gemaakt voor de Ecos, gebaseerd op de behoefte aan handmatig rijden met minimaal 2 treinen, het intuïtief kunnen aansluiten van dcc modules en het kunnen instellen van rijwegen. Ik ben niet op zoek naar de uiterste digitale mogelijkheden en functionaliteiten; ik kies bijvoorbeeld niet voor geautomatiseerd rijden of complexe realistische seinprotocollen. Daarbij wil ook tijd genoeg hebben voor scenery en het rijden.

Op dit moment vind ik de keuze voor de Ecos nog steeds goed geweest en hoef (gelukkig) niet te heroverwegen. De instellingen in het apparaat worden wellicht door sommigen als onhandig ervaren. Ik vind dat uitvoerbare work-arounds die in het begin meer tijd vragen maar als je die systematiek eigen bent niet zo moeilijk of tijdrovend.
Dit is mijn motivatie van een keuze, en geen promotiepraatje voor de Ecos.
Op dit moment dus alleen als stand-alone apparaat en later wellicht in combinatie met een PC programma.

P.S.
Ik zou iedere (her)intreder overigens sterk adviseren om voor het maken van een baanplan een computerprogramma te gebruiken versus het tekenbord en sjablonen. Nachten ontwerpen en weer veranderen en vierkante ogen, maar de tijdinvestering waard.



Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Hansepansje op 17 januari 2021, 14:43:55
... Daarin wil ik graag richtingsafhankelijke stroomdetecties gaan gebruiken....
Iemand een oplossing?
Rian

Veel bezetmeldingen gebruiken een diodebrugcel om de detectie bi-directioneel te maken.
Als je deze diodebrugcel samenstelt uit losse diodes, kun je bepalen in welke richting de detectie moet werken.
Dit toegelicht a.d.h.v. het volgende schema (van de HCCM blokkaart):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmeldingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmeldingen.jpg)
Punten a en b sluit je aan de rails aan, de aansluiting links is 'hoog' bij een bezetmelding, 'laag' als de sectie vrij is.
Als a hoog is en b laag, dan loopt de stroom door de 'rode diodes', andersom als a laagn en b hoog is door de groene diodes.

De oplossing voor een richtingafhankelijke stroomdetectie is dan simpel:
Voer deze schakeling dubbel uit, haal bij de ene schakeling de rode, en bij de andere de groene diodes eruit, en je hebt twee onafhankelijke detecties, voor beide richtingen één.

Groets, Hans
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 januari 2021, 14:49:23
Hansepansje, dat gaat bij digitaal niet werken want daar heeft de polariteit op de rails niks te maken met de rijrichting.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Hansepansje op 17 januari 2021, 16:51:43
Helemaal eens Klaas.
Ik had dat 'digitaal rijden' dus even gemist...  :-X
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
Bericht door: Te 2/2 op 17 januari 2021, 19:10:10
Uit de aanduiding onder avatar "Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6" had ik wel opgemaakt dat het gaat om een digitale vraagstelling. Maar "Richtingsafhankelijke detectie" klinkt mij tamelijk "analoog" in de oren. Tuurlijk, 't zal het best kunnen, maar wat is daarvan digitaal het nut?
Kan de Ecos dat niet zelf voor je uitmaken, dan?

Verwacht je richting afhankelijke schakelingen nodig te hebben voor situaties waarin de Ecos niet voorziet?
Waar denk je dan aan: overwegen, keerlussen, kopsporen?
Want die Ecos beregelt dat alles toch al voor je?


Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
Bericht door: RBlok op 17 januari 2021, 21:31:56
Jan Willem,

Waarom de Ecos niet 1-2-3 de richting van een trein in een baanvak kan bepalen staat in dit topic.
Het is een uitgelichte vraag in dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96571.msg3222184763#msg3222184763).

Rian
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
Bericht door: Te 2/2 op 18 januari 2021, 15:31:18
Bedankt voor die verwijzing. Ik begrijp nu het verlangen.  ;D

Dat snijd je vraag dus toe op richtingsafhankelijke detectie (eventueel zonder stroomdetectie)?
Ik moest daarbij heel even denken aan een draadje van Fransx over richting-afhankelijke detectie met lichtsluis (omdat hij ook digitaal rijdt). En dus om een (elektronische) oplossing, in de zin van 2 of 3 meldingen na elkaar interpreteren als één melding met richtinggevoeligheid.
Titel: Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
Bericht door: RBlok op 18 januari 2021, 15:41:03
Gelukkig kan ik het nu softwarematig (=kostenloos) oplossen met bestaande (stroom)detecties.

Rian