Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?  (gelezen 11884 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #30 Gepost op: 12 december 2020, 19:50:52 »
Klopt de Ecos2 werkt ook met DCC.
Dus, je kunt de arcomora WEL gebruiken.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #31 Gepost op: 12 december 2020, 20:08:15 »
Hallo Jowi,

Ja heb de Arcomora website nog eens nagelezen en inderdaad kan het wel. Je hebt helemaal gelijk. Alleen is mijn keuze op een andere module gevallen ;)

Hallo Johan
Bedankt voor de input. Ga de mogelijkheid tot Loconet ook even nalezen en uitpluizen. En over de grootte van mijn baan. Hij is aardig aan de maat :) link staat in mijn signature, daar staat het bouwverslag  (y)

Hallo Klaas,
Ga zeker nog veel meer lezen. Ik heb nu in ieder geval een denk ik goede richting ingeslagen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #32 Gepost op: 12 december 2020, 21:52:29 »
.....iTrain kan zeker omgaan met gedetecteerde wissels:.....
Ronald,

iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.
Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.

Groeten,
Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #33 Gepost op: 13 december 2020, 08:10:51 »
Beste Bert,

iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.

Wat is het verschil met een wisselstraat die bij het binnenrijden van de wisselstraat gedetecteerd wordt en bij het verlaten van de laatste as weer uit gaat? Wat is dan het verschil tussen een "korte binnenkomstmelder" en een "wisselstraat met een dectectie"? Niets toch? Als er geen detectie meer is dan is de wisselstraat vrij. En dat is precies de bedoeling.

Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.

Dat is een andere manier van rijden. Dat is één van de mogelijkheden in het programma. Dat is een andere situatie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #34 Gepost op: 13 december 2020, 10:05:48 »
Hallo Allemaal

Eerste opzet niveau 0 :)


Dat zijn aardig wat bezetmelders......

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #35 Gepost op: 13 december 2020, 10:22:59 »
Het zijn ook een hoop blokken. Hoe lang is een blok in jouw planning zo’n beetje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2020, 10:28:00 »
Hoi,

Zit met interesse dit draadje te lezen. Opgepikt omdat "ecos2 in bezit, wat nog meer nodig?" mij opviel. Juist, dat wat heb ik nog meer nodig.

Mijn digitaal avontuur komt langzaam en steeds beter op gang, vooral omdat ik van alles probeer. Zo heb ik nagenoeg de hele collectie van arcomora in bezit en freubelen met prints, draadjes en Mardec.
Niet dat ik er al helemaal uit ben, maar heb er ontzettend veel van geleerd. Denk dat het daar vooral om gaat, voordat er definitieve standpunten ingenomen worden.

Zo je wil, ik heb nog wel een en ander over van arcomora en dat wil ik wel overdragen, mocht iemand interesse hebben.

Groeten Ad

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2020, 10:39:12 »
Hallo Henk,

De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.

Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe.  De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.

Hallo Ad,

Klopt, het gaat vooral om het leren en de mogelijkheden en onmogelijkheden te ontdekken. En uit te vinden welke combo goed werkt en uiteraard ook het budget. Arcomora heb ik ook bekeken, maar na een vraag op het forum over de loconet connectie voor de Ecos2 kreeg ik toch wat wisselende antwoorden. Uiteindelijk heb ik voor de wisselaansturingen voor de DCCnext gekozen. de bezetmelders van Digikeijs. Software eerste opzet in Rocrail gemaakt, die ik eerst ga testen voordat ik een definitieve keuze maak wat betreft de software.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #38 Gepost op: 13 december 2020, 10:57:08 »
dag Frits,

waarom gebruik je 2 melders per blok in je schaduwstations. Dit is nergens voor nodig en kost je veel extra werk en
natuurlijk een dubbele hoeveelheid terugmelddecoders.
Ook in de helix waar de blokken een vrije baan vormen is één voldoende.

gewoon een enkele melder als "enter2in" aangeven volstaat.
vr. groet,  Hans

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #39 Gepost op: 13 december 2020, 11:24:16 »
Hallo Hans,

Ja inderdaad. Het schaduwstation is natuurlijk niet echt in het zicht en mogen de treinen wel wat abrupter stoppen.
In de helix maak ik wel meer blokken. Dit omdat de helix nogal lang is en het anders te lang duurt voordat de volgende trein erin gaat rijden. .

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #40 Gepost op: 13 december 2020, 11:28:23 »
Hallo Henk,

De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.

Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe.  De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.

In schaal n wel.  :)
Ik ken het programma niet. Is iedere rechthoek nu een blok of een meldpunt (twee in een blok begrijp ik)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2020, 11:37:01 »
Hallo Henk,

meer als 150 cm heb ik niet op het kortste opstelspoor. Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Ieder rechthoek is inderdaad een blok. En het meldpunt zit ervoor en erachter. Moet nog precies uitzoeken wat het gemakkelijkst is voor mij situatie.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #42 Gepost op: 13 december 2020, 11:56:31 »
Dan zou ik zeggen dat je wat veel korte blokken hebt. Dat leidt maar tot een hoop stoppen en weer optrekken. Verder is het niet nodig een opstelspoor in twee blokken te verdelen. Ik vermoed een misverstand. Eén blok met een melder aan het begin en het eind is genoeg.

Verder weet ik niet waar jouw programma vanuit gaat, maar ook de regel dat de langste trein korter moet zijn dan het kortste blok, klopt niet. Een trein kan prima meerdere blokken bezet houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #43 Gepost op: 13 december 2020, 12:43:22 »
In het schaduwstation hoef je niet in elk spoor een beginmelder te hebben. Daar heb je de mogelijkheid om de wisselstraat als gemeenschappelijke binnenkomstmelder te detecteren. Daar begint de trein dan af te remmen en aan het eind van elk opstelspoor zit dan een melder die de trein laat stoppen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #44 Gepost op: 13 december 2020, 12:46:40 »
Dat veronderstelt wel éénrichtingverkeer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.