Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?  (gelezen 11885 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2020, 11:50:25 »
Hallo Frits,
...... Rocrail en daar werd gereden van blok naar blok.   

Zo werkt elk besturingsprogramma. In een blok mag zich maar 1 trein bevinden en omdat het baanplan in de software zit "weet" het programma hoe de wissels gezet moeten worden om van het ene naar het andere blok te komen. De melders vertellen het programma dan of de trein het ene blok inderdaad verlaten heeft en het andere blok binnengereden is. Pas als de trein volledig in het nieuwe blok is aangekomen wordt de wissel vrijgegeven. Bij een lange wisselstraat zou wissel detectie dus een voordeel kunnen zijn omdat het programma dan weet wanneer de eerste wissel geheel gepasseerd is en deze vrijgegeven kan worden en hiermee dus niet hoeft te wachten tot alle wissels gepasseerd zijn.

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2020, 12:10:31 »
ik heb gelezen dat wissels niet in een gedetecteerd blok mogen vallen.
"niet mogen" is volgens mij wat al te straf. Bij de meeste besturingsprogramma's hoeven wisselstraten niet gedetecteerd te worden. Het programma weet dat een trein de wisselstraat nadert en weet aan de hand van de wisselstanden waar de trein weer moet opduiken. En als de trein de volgende detector bereikt ziet het programma dus ook dat alles goed is gegaan (of niet, als hij bij een andere detector terecht komt).

Maar het is niet verboden om wissels mee te detecteren. Stel dat je een enkelspoor hebt dat zich via een wissel splitst in een dubbelspoor, dan kun je het wissel gewoon meenemen in de detectie van het enkelspoor. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2020, 12:32:56 »
Ik denk dat de bovenstaande discussie te maken heeft met een 'bekende' spraakverwarring:

Detectie vs Blok

Alle rail kan worden gebruikt voor de detectie waar een trein zich op de baan bevindt.
Wissels maken normaal gesproken geen deel uit van een blok.
Een blok bestaat (al naar gelang de besturingssoftware dat ondersteund) uit een arriveer in blok detectie, midden in blok detectie en een verlaat blok detectie.

Zie daar de samenhang van blokken en detectie.
Hoe is die verwarring in de wereld gekomen?
In het verleden waren detectie decoders verschrikkelijk duur ten opzichte van de andere decoders, en je had er een boel van nodig om je baan te automatiseren. Je moest dus efficiënt met de gedetecteerde baan gedeeltes omgaan, en afhankelijk van de besturingssoftware en de vorm van de baan,  slim kiezen.

Gelukkig zijn de prijzen van de 'domme' detectoren (S88(N) gebaseerde)  een stuk vriendelijker geworden, en kan je vrijer met de keuze van de detectie baanstukken omgaan. De gedetecteerde baanstukken die niet voor de baanbesturing nodig zijn (in, midden, uit of variant hiervan) worden nu gebruikt om in de software aan te geven waar de trein zich bevind zonder dat dat tot stuurcommando's van de software leidt (hoor ik de suggestie eye-candy?).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2020, 12:43:01 »
Klaas,

Die discussie is volgens mij al vaker gevoerd. In het grootbedrijf zal het wel kloppen maar in de modelspoor besturingssoftware niet. Hoe het in RocRail geregeld is weet ik niet maar in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen. Of dat een beperking van de software of een keuze van de ontwikkelaar is weet ik niet, ik weet alleen dat het zo is  ;)
Uiteraard kunnen wissels wel apart van detectie worden voorzien.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2020, 12:55:11 »
Hallo Jowi,
Ik ga een DCCnext gebruiken voor de wisselschakelingen. Deze werkt idd via DCC.
De ecos2 is ook dcc hoor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2020, 13:19:37 »
.....in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen. Of dat een beperking van de software of een keuze van de ontwikkelaar is weet ik niet, ik weet alleen dat het zo is  ;)
Dan mist dus de motivering, en die zou ik graag kennen want ik snap die stellingname niet.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2020, 13:36:47 »
Dat zou je dan bij de maker van iTrain (Xander Berkhout) na moeten vragen want zoals gezegd, ik weet het niet en eerlijk gezegd boeit het me ook totaal niet  :). Als dat een regeltje is waar we ons aan moeten houden om goed die software te kunnen gebruiken dan zij dat zo.

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 12 december 2020, 16:00:26 »
Dat ga ik dan maar eens navragen. Mij boeit het wel omdat ik het er falikant mee oneens ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 12 december 2020, 16:20:45 »
Nog maar even terug naar dit punt:
....maar in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen.
Ik heb de handleiding van iTrain opgezocht en het woord "mogen" komt in die tekst niet voor. Dus zo expliciet is dat niet.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 12 december 2020, 16:38:50 »
Klaas,

Letterlijk staat het er zo: "Daarbij moet je er rekening mee houden dat wissels geen onderdeel
van een blok zijn en dus altijd als grens van een blok dienen
"
Dus nee, het woord mogen staat er inderdaad niet in maar expliciet is het volgens mij toch echt wel.

Ik ben zelf geen software ontwikkelaar maar heb zo het vermoeden dat het een heel stuk ingewikkelder wordt als je een wissel wel bij een blok zou betrekken. Zijn bijvoorbeeld de beide benen van een wissel niet even lang dan wordt de bloklengte verschillend bij verschillende wisselstand en die bloklengte heeft de software nu net nodig om uit te rekenen waar een trein precies moet stoppen.

Groeten,
Bert

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2020, 19:12:32 »
Hallo Jowi,

Klopt de Ecos2 werkt ook met DCC.

Hallo Bert en Klaas,

Ik zie dat ik wat teweeg heb gebracht :) Dit was uiteraard niet de bedoeling. Ik zoek gewoon een oplossing die werkt waarbij de kosten enigszins worden beperkt. Het voorbeeld had ik al gegeven. De ESU detectoren zijn gewoon bijna 4 keer duurder als net zo bruikbare alternatieven zoals de Digikeijs.

Heb me ondertussen wat meer verdiept in de software. Rocrail is een kanshebber. Itrain ga ik nog bekijken.

Heeft iemand enig idee hoe mij database met treinen in de Ecos2 uit te breiden. Met name de afbeeldingen ;)
Dezelfde vraag heb ik ook voor Rocrail.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2020, 19:25:34 »
Ik zie dat ik wat teweeg heb gebracht :) Dit was uiteraard niet de bedoeling. Ik zoek gewoon een oplossing die werkt waarbij de kosten enigszins worden beperkt.
Ik denk dat je er goed aan doet om de aanbevelingen in de handleiding te volgen. Dan gaat het gewoon werken volgens de filosofie van de ontwikkelaar van de software. Het enige punt is dat ik het met die filosofie niet eens ben.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #27 Gepost op: 12 december 2020, 19:36:10 »
@Klaas.
M.i.z. moet je onderscheid maken tussen de benaming "blok" en rijwegen (of rijstraat)
Zoals al gezegd kan een blok maar bezet zijn door 1 trein. Wissels kunnen deel uitmaken van meerdere rijstraten en wissels kunnen gebruikt worden in verschillende rijstraten naar meerdere blokken.

Als je wissel deel laat uitmaken van een blok blokkeer je het wissel voor wisselstraten naar een ander blok.

Met detectie van wissels kun je wel gebruiken voor het vrijgeven van de wissels, dat kan nuttig zijn voor vlotte doorstroming van het trein verkeer.
Software (zoals b.v. Koploper) heeft verschillende mogelijkheden voor het vrijgeven van wissels.

@ de topicstarter.
Kijk ook even naar de mogelijkheid van Loconet adapter voor de ECoS.
Kun je een Loconet netwerk mee opzetten, zo te lezen ben je vanplan een grote baan te maken met 32 terugmelders.
Tip: voor Loconet terugmelders kun je met Rosoft terugmelders groepen maken (strings) van Loconetterugmelders icm gewone terugmelders.
Daarmee kun je de kosten enigszins drukken. Keuze is geheel aan u zelf DEUVM!

Mvg, Johan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #28 Gepost op: 12 december 2020, 19:44:28 »
Het is zeker wat Jan-Peter en Klaas al aangeven: Er zit een verschil tussen detectie en blokken. iTrain kan zeker omgaan met gedetecteerde wissels:



Die kan je dus gebruiken om je wisselstraat eerder vrij te geven. Dan heb je een vlottere afhandeling van het treinverkeer. Het is alleen een iets geavanceerdere methode van werken. Zelf heb ik op mijn kleine baan alle wisselstraten gewoon in de detectie zitten. Als ik de punten niet gebruik dan voer ik ze niet in het programma in. Dat maakt voor de werking van het programma niets uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2020, 19:46:14 »
Wissels maken normaal gesproken geen deel uit van een blok.
Precies, en daarop zijn 3 uitzonderingen die op verschillende wijze worden geconfigureerd in de diverse software systemen. De bekendste uitzondering is (het wissel als functioneel onderscheid tussen een of twee blokken op één en het zelfde spoor) het "perroneiland met kruiswissel" (b.v. Zutphen, Geldermalsen, Hengelo, Amsterdam): er kunnen langs een perron 2 stoptreinen staan (die aankomen en/of vertrekken via een afslaande stand van het kruiswissel) of een ic (die langs de volledige lengte van het perron staat, met kruiswissel in rechte stand).
Voor zover ik weet, is de aanpak per softwarepakket verschillend, en biedt software bovendien meerdere manieren om zo'n situatie te configureren (zonder wisseldetectie, maar wel met wisselterugmelding). Bij RocRail heeft een vierde detectiepunt binnen een blok een andere functie (b.v. het fluiten van een trein op die plek), en daardoor kan detectie op dat wissel niet gebruikt worden voor iets anders.

Los daarvan staat de vraag wat je bij detectie op een wissel wil en/of kunt bereiken.

Ervan uitgaande dat de meeste wissels geen onderdeel van een blok zijn, maar per software definitie wel van een rijroute (of rijweg), is dan de vraag of detectie op zo'n "embedded"  wissel nodig/bruikbaar is voor de software routines die de afhandeling van zo'n rijroute beregelen.
Bij Rocrail niet. Bij iTrain wel. Bij Koploper wel.

Een bijzondere situatie is b.v. een wissel op een overweg waarbij je wisseldetectie wil gebruiken om te weten of die overweg bezet is. Die situatie is in de meeste software omgevingen ook al af te vangen middels wisselterugmelding. In veel gevallen zul je de detectie eerder pal na een wissel leggen dan erop.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 02:53:56 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail