Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?  (gelezen 12079 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #30 Gepost op: 12 december 2020, 19:50:52 »
Klopt de Ecos2 werkt ook met DCC.
Dus, je kunt de arcomora WEL gebruiken.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #31 Gepost op: 12 december 2020, 20:08:15 »
Hallo Jowi,

Ja heb de Arcomora website nog eens nagelezen en inderdaad kan het wel. Je hebt helemaal gelijk. Alleen is mijn keuze op een andere module gevallen ;)

Hallo Johan
Bedankt voor de input. Ga de mogelijkheid tot Loconet ook even nalezen en uitpluizen. En over de grootte van mijn baan. Hij is aardig aan de maat :) link staat in mijn signature, daar staat het bouwverslag  (y)

Hallo Klaas,
Ga zeker nog veel meer lezen. Ik heb nu in ieder geval een denk ik goede richting ingeslagen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #32 Gepost op: 12 december 2020, 21:52:29 »
.....iTrain kan zeker omgaan met gedetecteerde wissels:.....
Ronald,

iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.
Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.

Groeten,
Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #33 Gepost op: 13 december 2020, 08:10:51 »
Beste Bert,

iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.

Wat is het verschil met een wisselstraat die bij het binnenrijden van de wisselstraat gedetecteerd wordt en bij het verlaten van de laatste as weer uit gaat? Wat is dan het verschil tussen een "korte binnenkomstmelder" en een "wisselstraat met een dectectie"? Niets toch? Als er geen detectie meer is dan is de wisselstraat vrij. En dat is precies de bedoeling.

Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.

Dat is een andere manier van rijden. Dat is één van de mogelijkheden in het programma. Dat is een andere situatie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #34 Gepost op: 13 december 2020, 10:05:48 »
Hallo Allemaal

Eerste opzet niveau 0 :)


Dat zijn aardig wat bezetmelders......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #35 Gepost op: 13 december 2020, 10:22:59 »
Het zijn ook een hoop blokken. Hoe lang is een blok in jouw planning zo’n beetje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2020, 10:28:00 »
Hoi,

Zit met interesse dit draadje te lezen. Opgepikt omdat "ecos2 in bezit, wat nog meer nodig?" mij opviel. Juist, dat wat heb ik nog meer nodig.

Mijn digitaal avontuur komt langzaam en steeds beter op gang, vooral omdat ik van alles probeer. Zo heb ik nagenoeg de hele collectie van arcomora in bezit en freubelen met prints, draadjes en Mardec.
Niet dat ik er al helemaal uit ben, maar heb er ontzettend veel van geleerd. Denk dat het daar vooral om gaat, voordat er definitieve standpunten ingenomen worden.

Zo je wil, ik heb nog wel een en ander over van arcomora en dat wil ik wel overdragen, mocht iemand interesse hebben.

Groeten Ad

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2020, 10:39:12 »
Hallo Henk,

De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.

Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe.  De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.

Hallo Ad,

Klopt, het gaat vooral om het leren en de mogelijkheden en onmogelijkheden te ontdekken. En uit te vinden welke combo goed werkt en uiteraard ook het budget. Arcomora heb ik ook bekeken, maar na een vraag op het forum over de loconet connectie voor de Ecos2 kreeg ik toch wat wisselende antwoorden. Uiteindelijk heb ik voor de wisselaansturingen voor de DCCnext gekozen. de bezetmelders van Digikeijs. Software eerste opzet in Rocrail gemaakt, die ik eerst ga testen voordat ik een definitieve keuze maak wat betreft de software.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #38 Gepost op: 13 december 2020, 10:57:08 »
dag Frits,

waarom gebruik je 2 melders per blok in je schaduwstations. Dit is nergens voor nodig en kost je veel extra werk en
natuurlijk een dubbele hoeveelheid terugmelddecoders.
Ook in de helix waar de blokken een vrije baan vormen is één voldoende.

gewoon een enkele melder als "enter2in" aangeven volstaat.
vr. groet,  Hans

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #39 Gepost op: 13 december 2020, 11:24:16 »
Hallo Hans,

Ja inderdaad. Het schaduwstation is natuurlijk niet echt in het zicht en mogen de treinen wel wat abrupter stoppen.
In de helix maak ik wel meer blokken. Dit omdat de helix nogal lang is en het anders te lang duurt voordat de volgende trein erin gaat rijden. .

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #40 Gepost op: 13 december 2020, 11:28:23 »
Hallo Henk,

De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.

Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe.  De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.

In schaal n wel.  :)
Ik ken het programma niet. Is iedere rechthoek nu een blok of een meldpunt (twee in een blok begrijp ik)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #41 Gepost op: 13 december 2020, 11:37:01 »
Hallo Henk,

meer als 150 cm heb ik niet op het kortste opstelspoor. Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Ieder rechthoek is inderdaad een blok. En het meldpunt zit ervoor en erachter. Moet nog precies uitzoeken wat het gemakkelijkst is voor mij situatie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #42 Gepost op: 13 december 2020, 11:56:31 »
Dan zou ik zeggen dat je wat veel korte blokken hebt. Dat leidt maar tot een hoop stoppen en weer optrekken. Verder is het niet nodig een opstelspoor in twee blokken te verdelen. Ik vermoed een misverstand. Eén blok met een melder aan het begin en het eind is genoeg.

Verder weet ik niet waar jouw programma vanuit gaat, maar ook de regel dat de langste trein korter moet zijn dan het kortste blok, klopt niet. Een trein kan prima meerdere blokken bezet houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #43 Gepost op: 13 december 2020, 12:43:22 »
In het schaduwstation hoef je niet in elk spoor een beginmelder te hebben. Daar heb je de mogelijkheid om de wisselstraat als gemeenschappelijke binnenkomstmelder te detecteren. Daar begint de trein dan af te remmen en aan het eind van elk opstelspoor zit dan een melder die de trein laat stoppen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #44 Gepost op: 13 december 2020, 12:46:40 »
Dat veronderstelt wel éénrichtingverkeer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.