Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?  (gelezen 11886 keer)

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Hallo,

Zelf ben ik toe om de boel digitaal te maken. Heb een EcoS2 van Esu en zoek software die daarmee kan werken. Ook voor de bezetmelder zoek ik een alternatief voor de ESU versie, want die is nogal aan de prijs (200e per stuk)

Heb al een aantal software paketten gedownload. :  RocRail, Traincontroller. Maar ik wil een keuze maken die het beste werkt met mijn Ecos2 centrale. Ik rijdt overigens 2 rail Fleischmann modelrails.

Samengevat : Ik zoek een redelijk goedkope oplossing voor Software, Bezetmelders en evt wisseldecoders in combintie met mijn ECos2 centrale.

Alvast bedankt voor de info :)  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 09:53:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2020, 19:04:23 »
Als
Citaat
een redelijk goedkope oplossing
je enige criterium is dan doe je je zelf misschien te kort.

Je kan misschien beter kijken wat je precies wil doen, en daar de software en verdere hardware bij kiezen.
De Ecos2 zal niet de bottle neck zijn. Die wordt door de meeste software en hard ware ondersteund of v.v.

Uiteindelijk is de verkrijgbaarheid ook een 'dingetje'.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2020, 21:09:12 »
Hallo Jan-Peter,

Bedankt voor je reactie.
Is niet mijn enige criteria hoor. Maar ik denk dat ik zo'n 32 bezet meldingen moet hebben. Kunnen er meer worden door een emplacement voor rangeren. Draaischijf met 10 sporen die komen er dan nog bij.
Daarbij nog een 40 tal wisselschakelingen.

Ik heb gekeken naar de Digikeijs 4088, die wat betreft de prijs 4 maal goedkoper als de Ecos bezetmelder.
Ik ben een aardige leek wat betreft digitaal. het moet wel allemaal met elkaar praten. Het baanplan wil ik met software doen en niet perse met de ecos2. deze zou meer een doorgeefluik moeten zijn.

ik zou graag weten wat ik kan gebruiken ?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 09 december 2020, 22:44:08 »
Hallo Frits,

Het maakt in principe helemaal niet uit welke bezetmelders je gebruikt, met dien verstande dat ze voor 2-rail wel op basis van stroomdetectie moeten werken. Alle verschillende merken "luisteren" naar DCC signalen en die worden door allerlei verschillende centrales (waaronder ook jouw Ecos) op de baan gezet. De Digikeijs 4088 werkt net zo goed als de Ecos bezetmelder. Goedkoper nog dan Digikeijs zijn de modules van Rosoft en die werken ook uitstekend.

Groeten,
Bert

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2020, 07:27:05 »
Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie. Weer een alternatief voor de bezetmelders :) dank je. Dan denk ik dat ik de S88D16-n nodig heb ?


En de basis moet op stroomdetectie zijn, dat was me eerder nog niet helemaal duidelijk. Weer wat geleerd  (y) Dank je

Rest nog de software.... :) Kunnen jullie wat ervaringen delen ?
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 07:36:56 door Frycio82 »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2020, 08:25:40 »
Hallo Frits,

Voor het geval je dat nog niet gedaan hebt is het misschien handig dat je eens in de encyclopedie wat achtergrond informatie leest.
In de verschillende hoofdstukken worden de afzonderlijke onderdelen nog eens uitgelicht, zoals bijvoorbeeld terugmelders en wissel decoders.

Misschien worden je dan al wat meer zaken duidelijk.

En over software. Zoveel pakketten, zoveel meningen.
Als je even zoekt zijn daar al talloze draadjes over.
En ook daar vindt je in de encyclopedie meer info over.

EDIT. Het is gebruikelijk om bij 2 rail met stroomdetectie te werken. Maar het moet niet. Je kan ook met andere methode werken. Denk dan aan lichtsluizen, railcontactjes, hall sensoren. Minder voorkomend dan stroomdetectie. Maar je zit er niet aan vast.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 08:27:19 door Remunj »
Gr.
Eric

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Beginnen met Digitaal. ECos2 al in bezit, maar wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2020, 09:47:54 »
Hallo Frits

Iedereen die (opnieuw) begint gaat door het proces van keuzes maken, bepalen wat goed is voor jou idee en portemonnee.
En niet onbelangrijk dat je zelf een beetje door hebt hoe het werkt.
Ik wist een paar geleden niets van digitaal... maar door lezen en vragen kan je veel kennis vergaren.

Kijk maar in mijn draadje over de bouw van Kleindrecht. Daar beschrijf ik veel van het keuze proces. Misschien heb je er wat aan.

Even in het kort:
Ik heb zelf ook de Ecos2 als basis. Met voor de servo wisselaansturing de SwithPilots Servo en Extensions van ESU.
Terug/bezetmelders op basis van stroomdetectie van Floodland (met s88n). Dat alles werkt naadloos samen.
Voor op de computer gebruik ik iTrain 5 (voor zowel treinen als auto's). De Ecos2 en iTrain synchroniseren de locomotiefgegevens met elkaar. Wertk fijn samen.

Maar.... dit zijn mijn keuzes geweest... en dat is één van de vele die je kan maken.

Heel veel Suc6 !!!
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2020, 07:32:48 »
Hallo Ad,

Bedankt voor je tips :) Heb gisteren al een knoopje doorgehakt door 2 Digikeijs 4088CS-n te bestellen.
Verder ben ik inderdaad veel aan het lezen. Ik twijfel nog over de software. En hoe de blokken te maken.
bv. 2 bezetmelders per blok (afrem stuk en stop stuk) of 1 bezetmelder per blok (1 blok per trein) Ook ongedetecteerde stukken twijfel ik nog over.
Ga zeker je draadje lezen :)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2020, 08:05:58 »
Hallo Frits,

Voor het aantal melders per blok maakt het in mijn optiek uit wat voor soort blok het is. Op de vrije baan is 1 melder per blok voldoende. Op plaatsen waar je wilt kunnen rangeren zoals stations of opstelterreinen e.d. is het handiger om 2 melders te hebben. Je kunt de scheidingen alvast aanbrengen en dan de aansluitdraden van de 2 aparte delen van een blok voorlopig nog doorverbinden zodat je ook voor dat soort blokken in eerste instantie met 1 melder kunt werken. Als blijkt dat het niet praktisch is en je toch 2 melders voor een blok wilt hebben hoef je alleen de doorverbinding maar te verwijderen en de beide delen op aparte melders aan te sluiten. In ongedetecteerde stukken zie ik niet echt meerwaarde. In plaats van een systeem met "korte binnenkomstmelder-ongedetecteerd deel-korte stopmelder" kun je ook gewoon 2 melders die elk de helft van het blok omvatten gebruiken. Heb je net zoveel melders nodig en is alles gedetecteerd. De tegenwoordige software kan dat prima handelen.

Groeten,
Bert

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2020, 09:28:50 »
Citaat
Samengevat : Ik zoek een redelijk goedkope oplossing voor Software, Bezetmelders en evt wisseldecoders in combintie met mijn ECos2 centrale.
Dan moet je toch eens hier kijken: www.arcomora.com
en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0
Gratis software en hardware voor een spotprijsje.

Citaat
En de basis moet op stroomdetectie zijn
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wel veel gebruikt, maar reed-switches of Hall sensors zijn een prima en goedkoop alternatief.
Alle methodes hebben zo hun eigen voor-en nadelen en voor-en tegenstanders.

Mvg
Nico
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 09:36:06 door NTeering »

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2020, 10:25:33 »
Hallo Nico,

Bedankt voor de tips. Ik gebruik ook al een DCCNext die ik ga gebruiken voor de wisselaanstruring. De Arcomora kan ik niet gebruiken want mijn centrale ondersteund dat protocol niet.
Wat betreft de stroomdetectie, dat is inderdaad een keuze maar ik hou zelf niet zo van sensors.

Hallo Bert,
Dank je voor je heldere uitleg over de blokken. Denk dat ik nu wel weet wat ik ga doen :)

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2020, 09:05:26 »
Hallo,

Toch nog een vraag. ik heb gelezen dat wissels niet in een gedetecteerd blok mogen vallen. Dan zijn die stukken toch ongedetecteerd ? Hoe moet ik die stukken dan aansluiten ? (ook heb ik gelezen over een diode schakeling om het spanningsverschil tussen gedetecteerde en niet gedetecteerde blokken op te heffen. Ik ga er dan vanuit dat die wissel "blokken" op die manier via een diodeschakeling moeten worden gevoed ?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2020, 10:06:31 »
Hallo Frits,

Dat klopt, dergelijke gedeelten worden meestal apart aangesloten op de ringleiding via een diodeschakeling. In de encyclopedie staat daar volgens mij het nodige over te lezen. Het is echter ook mogelijk om de railvoeding van de wissels via een bezetmelder te laten lopen. Heb je meer melders nodig natuurlijk maar ben je wel 100% gedetecteerd. In dat geval heb je ook geen diodeschakeling nodig omdat alles via bezetmelders loopt en er dus geen probleem met spanningsval optreedt. Ikzelf heb dat niet en mijn wissels dus op de ringleiding (via diodeschakeling uiteraard) aangesloten zitten.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2020, 10:56:57 »
De Arcomora kan ik niet gebruiken want mijn centrale ondersteund dat protocol niet.
Arcomora reageert toch gewoon op DCC adresserering?

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2020, 11:29:10 »
Hallo Bert,

Bedankt voor je antwoord. Ga het dan net zo doen. De wissels op de ringleiding en diodes. Heb net een tutorial gezien van Rocrail en daar werd gereden van blok naar blok. En de wissels schakelen dan automatich om naar het juiste bestemmings blok.

Hallo Jowi,
Ik ga een DCCnext gebruiken voor de wisselschakelingen. Deze werkt idd via DCC.