BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Frycio82 op 09 december 2020, 18:20:11
-
Hallo,
Zelf ben ik toe om de boel digitaal te maken. Heb een EcoS2 van Esu en zoek software die daarmee kan werken. Ook voor de bezetmelder zoek ik een alternatief voor de ESU versie, want die is nogal aan de prijs (200e per stuk)
Heb al een aantal software paketten gedownload. : RocRail, Traincontroller. Maar ik wil een keuze maken die het beste werkt met mijn Ecos2 centrale. Ik rijdt overigens 2 rail Fleischmann modelrails.
Samengevat : Ik zoek een redelijk goedkope oplossing voor Software, Bezetmelders en evt wisseldecoders in combintie met mijn ECos2 centrale.
Alvast bedankt voor de info :) (y)
-
Als
een redelijk goedkope oplossing
je enige criterium is dan doe je je zelf misschien te kort.
Je kan misschien beter kijken wat je precies wil doen, en daar de software en verdere hardware bij kiezen.
De Ecos2 zal niet de bottle neck zijn. Die wordt door de meeste software en hard ware ondersteund of v.v.
Uiteindelijk is de verkrijgbaarheid ook een 'dingetje'.
Jan-Peter
-
Hallo Jan-Peter,
Bedankt voor je reactie.
Is niet mijn enige criteria hoor. Maar ik denk dat ik zo'n 32 bezet meldingen moet hebben. Kunnen er meer worden door een emplacement voor rangeren. Draaischijf met 10 sporen die komen er dan nog bij.
Daarbij nog een 40 tal wisselschakelingen.
Ik heb gekeken naar de Digikeijs 4088, die wat betreft de prijs 4 maal goedkoper als de Ecos bezetmelder.
Ik ben een aardige leek wat betreft digitaal. het moet wel allemaal met elkaar praten. Het baanplan wil ik met software doen en niet perse met de ecos2. deze zou meer een doorgeefluik moeten zijn.
ik zou graag weten wat ik kan gebruiken ?
-
Hallo Frits,
Het maakt in principe helemaal niet uit welke bezetmelders je gebruikt, met dien verstande dat ze voor 2-rail wel op basis van stroomdetectie moeten werken. Alle verschillende merken "luisteren" naar DCC signalen en die worden door allerlei verschillende centrales (waaronder ook jouw Ecos) op de baan gezet. De Digikeijs 4088 werkt net zo goed als de Ecos bezetmelder. Goedkoper nog dan Digikeijs zijn de modules van Rosoft en die werken ook uitstekend.
Groeten,
Bert
-
Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie. Weer een alternatief voor de bezetmelders :) dank je. Dan denk ik dat ik de S88D16-n nodig heb ?
En de basis moet op stroomdetectie zijn, dat was me eerder nog niet helemaal duidelijk. Weer wat geleerd (y) Dank je
Rest nog de software.... :) Kunnen jullie wat ervaringen delen ?
-
Hallo Frits,
Voor het geval je dat nog niet gedaan hebt is het misschien handig dat je eens in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing) wat achtergrond informatie leest.
In de verschillende hoofdstukken worden de afzonderlijke onderdelen nog eens uitgelicht, zoals bijvoorbeeld terugmelders (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Terugmelding/bezetmelding) en wissel decoders (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wissels_digitaliseren).
Misschien worden je dan al wat meer zaken duidelijk.
En over software. Zoveel pakketten, zoveel meningen.
Als je even zoekt zijn daar al talloze draadjes over.
En ook daar vindt je in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Treinbesturingssoftware) meer info over.
EDIT. Het is gebruikelijk om bij 2 rail met stroomdetectie te werken. Maar het moet niet. Je kan ook met andere methode werken. Denk dan aan lichtsluizen, railcontactjes, hall sensoren. Minder voorkomend dan stroomdetectie. Maar je zit er niet aan vast.
-
Hallo Frits
Iedereen die (opnieuw) begint gaat door het proces van keuzes maken, bepalen wat goed is voor jou idee en portemonnee.
En niet onbelangrijk dat je zelf een beetje door hebt hoe het werkt.
Ik wist een paar geleden niets van digitaal... maar door lezen en vragen kan je veel kennis vergaren.
Kijk maar in mijn draadje over de bouw van Kleindrecht. Daar beschrijf ik veel van het keuze proces. Misschien heb je er wat aan.
Even in het kort:
Ik heb zelf ook de Ecos2 als basis. Met voor de servo wisselaansturing de SwithPilots Servo en Extensions van ESU.
Terug/bezetmelders op basis van stroomdetectie van Floodland (met s88n). Dat alles werkt naadloos samen.
Voor op de computer gebruik ik iTrain 5 (voor zowel treinen als auto's). De Ecos2 en iTrain synchroniseren de locomotiefgegevens met elkaar. Wertk fijn samen.
Maar.... dit zijn mijn keuzes geweest... en dat is één van de vele die je kan maken.
Heel veel Suc6 !!!
Ad
-
Hallo Ad,
Bedankt voor je tips :) Heb gisteren al een knoopje doorgehakt door 2 Digikeijs 4088CS-n te bestellen.
Verder ben ik inderdaad veel aan het lezen. Ik twijfel nog over de software. En hoe de blokken te maken.
bv. 2 bezetmelders per blok (afrem stuk en stop stuk) of 1 bezetmelder per blok (1 blok per trein) Ook ongedetecteerde stukken twijfel ik nog over.
Ga zeker je draadje lezen :)
-
Hallo Frits,
Voor het aantal melders per blok maakt het in mijn optiek uit wat voor soort blok het is. Op de vrije baan is 1 melder per blok voldoende. Op plaatsen waar je wilt kunnen rangeren zoals stations of opstelterreinen e.d. is het handiger om 2 melders te hebben. Je kunt de scheidingen alvast aanbrengen en dan de aansluitdraden van de 2 aparte delen van een blok voorlopig nog doorverbinden zodat je ook voor dat soort blokken in eerste instantie met 1 melder kunt werken. Als blijkt dat het niet praktisch is en je toch 2 melders voor een blok wilt hebben hoef je alleen de doorverbinding maar te verwijderen en de beide delen op aparte melders aan te sluiten. In ongedetecteerde stukken zie ik niet echt meerwaarde. In plaats van een systeem met "korte binnenkomstmelder-ongedetecteerd deel-korte stopmelder" kun je ook gewoon 2 melders die elk de helft van het blok omvatten gebruiken. Heb je net zoveel melders nodig en is alles gedetecteerd. De tegenwoordige software kan dat prima handelen.
Groeten,
Bert
-
Samengevat : Ik zoek een redelijk goedkope oplossing voor Software, Bezetmelders en evt wisseldecoders in combintie met mijn ECos2 centrale.
Dan moet je toch eens hier kijken: www.arcomora.com (http://www.arcomora.com)
en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0)
Gratis software en hardware voor een spotprijsje.
En de basis moet op stroomdetectie zijn
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wel veel gebruikt, maar reed-switches of Hall sensors zijn een prima en goedkoop alternatief.
Alle methodes hebben zo hun eigen voor-en nadelen en voor-en tegenstanders.
Mvg
Nico
-
Hallo Nico,
Bedankt voor de tips. Ik gebruik ook al een DCCNext die ik ga gebruiken voor de wisselaanstruring. De Arcomora kan ik niet gebruiken want mijn centrale ondersteund dat protocol niet.
Wat betreft de stroomdetectie, dat is inderdaad een keuze maar ik hou zelf niet zo van sensors.
Hallo Bert,
Dank je voor je heldere uitleg over de blokken. Denk dat ik nu wel weet wat ik ga doen :)
-
Hallo,
Toch nog een vraag. ik heb gelezen dat wissels niet in een gedetecteerd blok mogen vallen. Dan zijn die stukken toch ongedetecteerd ? Hoe moet ik die stukken dan aansluiten ? (ook heb ik gelezen over een diode schakeling om het spanningsverschil tussen gedetecteerde en niet gedetecteerde blokken op te heffen. Ik ga er dan vanuit dat die wissel "blokken" op die manier via een diodeschakeling moeten worden gevoed ?
-
Hallo Frits,
Dat klopt, dergelijke gedeelten worden meestal apart aangesloten op de ringleiding via een diodeschakeling. In de encyclopedie staat daar volgens mij het nodige over te lezen. Het is echter ook mogelijk om de railvoeding van de wissels via een bezetmelder te laten lopen. Heb je meer melders nodig natuurlijk maar ben je wel 100% gedetecteerd. In dat geval heb je ook geen diodeschakeling nodig omdat alles via bezetmelders loopt en er dus geen probleem met spanningsval optreedt. Ikzelf heb dat niet en mijn wissels dus op de ringleiding (via diodeschakeling uiteraard) aangesloten zitten.
Groeten,
Bert
-
De Arcomora kan ik niet gebruiken want mijn centrale ondersteund dat protocol niet.
Arcomora reageert toch gewoon op DCC adresserering?
-
Hallo Bert,
Bedankt voor je antwoord. Ga het dan net zo doen. De wissels op de ringleiding en diodes. Heb net een tutorial gezien van Rocrail en daar werd gereden van blok naar blok. En de wissels schakelen dan automatich om naar het juiste bestemmings blok.
Hallo Jowi,
Ik ga een DCCnext gebruiken voor de wisselschakelingen. Deze werkt idd via DCC.
-
Hallo Frits,
...... Rocrail en daar werd gereden van blok naar blok.
Zo werkt elk besturingsprogramma. In een blok mag zich maar 1 trein bevinden en omdat het baanplan in de software zit "weet" het programma hoe de wissels gezet moeten worden om van het ene naar het andere blok te komen. De melders vertellen het programma dan of de trein het ene blok inderdaad verlaten heeft en het andere blok binnengereden is. Pas als de trein volledig in het nieuwe blok is aangekomen wordt de wissel vrijgegeven. Bij een lange wisselstraat zou wissel detectie dus een voordeel kunnen zijn omdat het programma dan weet wanneer de eerste wissel geheel gepasseerd is en deze vrijgegeven kan worden en hiermee dus niet hoeft te wachten tot alle wissels gepasseerd zijn.
Groeten,
Bert
-
ik heb gelezen dat wissels niet in een gedetecteerd blok mogen vallen.
"niet mogen" is volgens mij wat al te straf. Bij de meeste besturingsprogramma's hoeven wisselstraten niet gedetecteerd te worden. Het programma weet dat een trein de wisselstraat nadert en weet aan de hand van de wisselstanden waar de trein weer moet opduiken. En als de trein de volgende detector bereikt ziet het programma dus ook dat alles goed is gegaan (of niet, als hij bij een andere detector terecht komt).
Maar het is niet verboden om wissels mee te detecteren. Stel dat je een enkelspoor hebt dat zich via een wissel splitst in een dubbelspoor, dan kun je het wissel gewoon meenemen in de detectie van het enkelspoor. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.
-
Ik denk dat de bovenstaande discussie te maken heeft met een 'bekende' spraakverwarring:
Detectie vs Blok
Alle rail kan worden gebruikt voor de detectie waar een trein zich op de baan bevindt.
Wissels maken normaal gesproken geen deel uit van een blok.
Een blok bestaat (al naar gelang de besturingssoftware dat ondersteund) uit een arriveer in blok detectie, midden in blok detectie en een verlaat blok detectie.
Zie daar de samenhang van blokken en detectie.
Hoe is die verwarring in de wereld gekomen?
In het verleden waren detectie decoders verschrikkelijk duur ten opzichte van de andere decoders, en je had er een boel van nodig om je baan te automatiseren. Je moest dus efficiënt met de gedetecteerde baan gedeeltes omgaan, en afhankelijk van de besturingssoftware en de vorm van de baan, slim kiezen.
Gelukkig zijn de prijzen van de 'domme' detectoren (S88(N) gebaseerde) een stuk vriendelijker geworden, en kan je vrijer met de keuze van de detectie baanstukken omgaan. De gedetecteerde baanstukken die niet voor de baanbesturing nodig zijn (in, midden, uit of variant hiervan) worden nu gebruikt om in de software aan te geven waar de trein zich bevind zonder dat dat tot stuurcommando's van de software leidt (hoor ik de suggestie eye-candy?).
Jan-Peter
-
Klaas,
Die discussie is volgens mij al vaker gevoerd. In het grootbedrijf zal het wel kloppen maar in de modelspoor besturingssoftware niet. Hoe het in RocRail geregeld is weet ik niet maar in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen. Of dat een beperking van de software of een keuze van de ontwikkelaar is weet ik niet, ik weet alleen dat het zo is ;)
Uiteraard kunnen wissels wel apart van detectie worden voorzien.
Groeten,
Bert
-
Hallo Jowi,
Ik ga een DCCnext gebruiken voor de wisselschakelingen. Deze werkt idd via DCC.
De ecos2 is ook dcc hoor.
-
.....in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen. Of dat een beperking van de software of een keuze van de ontwikkelaar is weet ik niet, ik weet alleen dat het zo is ;)
Dan mist dus de motivering, en die zou ik graag kennen want ik snap die stellingname niet.
-
Dat zou je dan bij de maker van iTrain (Xander Berkhout) na moeten vragen want zoals gezegd, ik weet het niet en eerlijk gezegd boeit het me ook totaal niet :). Als dat een regeltje is waar we ons aan moeten houden om goed die software te kunnen gebruiken dan zij dat zo.
Groeten,
Bert
-
Dat ga ik dan maar eens navragen. Mij boeit het wel omdat ik het er falikant mee oneens ben.
-
Nog maar even terug naar dit punt:
....maar in iTrain (waar ik mee werk) wordt expliciet gesteld dat wissels niet bij blokken mogen horen.
Ik heb de handleiding van iTrain opgezocht en het woord "mogen" komt in die tekst niet voor. Dus zo expliciet is dat niet.
-
Klaas,
Letterlijk staat het er zo: "Daarbij moet je er rekening mee houden dat wissels geen onderdeel
van een blok zijn en dus altijd als grens van een blok dienen"
Dus nee, het woord mogen staat er inderdaad niet in maar expliciet is het volgens mij toch echt wel.
Ik ben zelf geen software ontwikkelaar maar heb zo het vermoeden dat het een heel stuk ingewikkelder wordt als je een wissel wel bij een blok zou betrekken. Zijn bijvoorbeeld de beide benen van een wissel niet even lang dan wordt de bloklengte verschillend bij verschillende wisselstand en die bloklengte heeft de software nu net nodig om uit te rekenen waar een trein precies moet stoppen.
Groeten,
Bert
-
Hallo Jowi,
Klopt de Ecos2 werkt ook met DCC.
Hallo Bert en Klaas,
Ik zie dat ik wat teweeg heb gebracht :) Dit was uiteraard niet de bedoeling. Ik zoek gewoon een oplossing die werkt waarbij de kosten enigszins worden beperkt. Het voorbeeld had ik al gegeven. De ESU detectoren zijn gewoon bijna 4 keer duurder als net zo bruikbare alternatieven zoals de Digikeijs.
Heb me ondertussen wat meer verdiept in de software. Rocrail is een kanshebber. Itrain ga ik nog bekijken.
Heeft iemand enig idee hoe mij database met treinen in de Ecos2 uit te breiden. Met name de afbeeldingen ;)
Dezelfde vraag heb ik ook voor Rocrail.
-
Ik zie dat ik wat teweeg heb gebracht :) Dit was uiteraard niet de bedoeling. Ik zoek gewoon een oplossing die werkt waarbij de kosten enigszins worden beperkt.
Ik denk dat je er goed aan doet om de aanbevelingen in de handleiding te volgen. Dan gaat het gewoon werken volgens de filosofie van de ontwikkelaar van de software. Het enige punt is dat ik het met die filosofie niet eens ben.
-
@Klaas.
M.i.z. moet je onderscheid maken tussen de benaming "blok" en rijwegen (of rijstraat)
Zoals al gezegd kan een blok maar bezet zijn door 1 trein. Wissels kunnen deel uitmaken van meerdere rijstraten en wissels kunnen gebruikt worden in verschillende rijstraten naar meerdere blokken.
Als je wissel deel laat uitmaken van een blok blokkeer je het wissel voor wisselstraten naar een ander blok.
Met detectie van wissels kun je wel gebruiken voor het vrijgeven van de wissels, dat kan nuttig zijn voor vlotte doorstroming van het trein verkeer.
Software (zoals b.v. Koploper) heeft verschillende mogelijkheden voor het vrijgeven van wissels.
@ de topicstarter.
Kijk ook even naar de mogelijkheid van Loconet adapter voor de ECoS.
Kun je een Loconet netwerk mee opzetten, zo te lezen ben je vanplan een grote baan te maken met 32 terugmelders.
Tip: voor Loconet terugmelders kun je met Rosoft terugmelders groepen maken (strings) van Loconetterugmelders icm gewone terugmelders.
Daarmee kun je de kosten enigszins drukken. Keuze is geheel aan u zelf DEUVM!
Mvg, Johan
-
Het is zeker wat Jan-Peter en Klaas al aangeven: Er zit een verschil tussen detectie en blokken. iTrain kan zeker omgaan met gedetecteerde wissels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handleiding-itrain-pag115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handleiding-itrain-pag115.jpg)
Die kan je dus gebruiken om je wisselstraat eerder vrij te geven. Dan heb je een vlottere afhandeling van het treinverkeer. Het is alleen een iets geavanceerdere methode van werken. Zelf heb ik op mijn kleine baan alle wisselstraten gewoon in de detectie zitten. Als ik de punten niet gebruik dan voer ik ze niet in het programma in. Dat maakt voor de werking van het programma niets uit.
Groet Ronald.
-
Wissels maken normaal gesproken geen deel uit van een blok.
Precies, en daarop zijn 3 uitzonderingen die op verschillende wijze worden geconfigureerd in de diverse software systemen. De bekendste uitzondering is (het wissel als functioneel onderscheid tussen een of twee blokken op één en het zelfde spoor) het "perroneiland met kruiswissel" (b.v. Zutphen, Geldermalsen, Hengelo, Amsterdam): er kunnen langs een perron 2 stoptreinen staan (die aankomen en/of vertrekken via een afslaande stand van het kruiswissel) of een ic (die langs de volledige lengte van het perron staat, met kruiswissel in rechte stand).
Voor zover ik weet, is de aanpak per softwarepakket verschillend, en biedt software bovendien meerdere manieren om zo'n situatie te configureren (zonder wisseldetectie, maar wel met wisselterugmelding). Bij RocRail heeft een vierde detectiepunt binnen een blok een andere functie (b.v. het fluiten van een trein op die plek), en daardoor kan detectie op dat wissel niet gebruikt worden voor iets anders.
Los daarvan staat de vraag wat je bij detectie op een wissel wil en/of kunt bereiken.
Ervan uitgaande dat de meeste wissels geen onderdeel van een blok zijn, maar per software definitie wel van een rijroute (of rijweg), is dan de vraag of detectie op zo'n "embedded" wissel nodig/bruikbaar is voor de software routines die de afhandeling van zo'n rijroute beregelen.
Bij Rocrail niet. Bij iTrain wel. Bij Koploper wel.
Een bijzondere situatie is b.v. een wissel op een overweg waarbij je wisseldetectie wil gebruiken om te weten of die overweg bezet is. Die situatie is in de meeste software omgevingen ook al af te vangen middels wisselterugmelding. In veel gevallen zul je de detectie eerder pal na een wissel leggen dan erop.
-
Klopt de Ecos2 werkt ook met DCC.
Dus, je kunt de arcomora WEL gebruiken.
-
Hallo Jowi,
Ja heb de Arcomora website nog eens nagelezen en inderdaad kan het wel. Je hebt helemaal gelijk. Alleen is mijn keuze op een andere module gevallen ;)
Hallo Johan
Bedankt voor de input. Ga de mogelijkheid tot Loconet ook even nalezen en uitpluizen. En over de grootte van mijn baan. Hij is aardig aan de maat :) link staat in mijn signature, daar staat het bouwverslag (y)
Hallo Klaas,
Ga zeker nog veel meer lezen. Ik heb nu in ieder geval een denk ik goede richting ingeslagen.
-
.....iTrain kan zeker omgaan met gedetecteerde wissels:.....
Ronald,
iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.
Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.
Groeten,
Bert
-
Beste Bert,
iTrain kan zeker met gedetecteerde wissels overweg. Alleen je citaat uit de handleiding gaat daar niet over. Dit beschrijft een situatie waarbij je een korte binnenkomstmelder achter het wissel kunt gebruiken om de wissel vrij te geven. Als je trein namelijk volledig (!) gedetecteerd is en de binnenkomstmelder gaat weer uit dan "weet" iTrain dat het wissel vrijgegeven kan worden omdat inmiddels de hele trein gepasseerd is. De wissel zelf heeft daarbij geen eigen melder en wordt dus ook niet gedetecteerd.
Wat is het verschil met een wisselstraat die bij het binnenrijden van de wisselstraat gedetecteerd wordt en bij het verlaten van de laatste as weer uit gaat? Wat is dan het verschil tussen een "korte binnenkomstmelder" en een "wisselstraat met een dectectie"? Niets toch? Als er geen detectie meer is dan is de wisselstraat vrij. En dat is precies de bedoeling.
Gebruik je maar 1 melder per blok en rijd je op positie dan rekent het programma uit wanneer de trein in zijn geheel de wissel gepasseerd is en deze dus vrijgegeven kan worden. Ook daarvoor heeft de wissel geen eigen bezetmelder nodig. Hiervoor hoeft de trein ook niet in zijn geheel gedetecteerd te zijn want het programma weet de treinlengte en op basis van het moment van binnenkomst en de snelheid rekent het zelf uit wanneer de trein zover is dat de wissel geheel gepasseerd is.
Dat is een andere manier van rijden. Dat is één van de mogelijkheden in het programma. Dat is een andere situatie.
Groet Ronald.
-
Hallo Allemaal
Eerste opzet niveau 0 :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-13-2020-10-04-12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-13-2020-10-04-12.png)
Dat zijn aardig wat bezetmelders......
-
Het zijn ook een hoop blokken. Hoe lang is een blok in jouw planning zo’n beetje?
-
Hoi,
Zit met interesse dit draadje te lezen. Opgepikt omdat "ecos2 in bezit, wat nog meer nodig?" mij opviel. Juist, dat wat heb ik nog meer nodig.
Mijn digitaal avontuur komt langzaam en steeds beter op gang, vooral omdat ik van alles probeer. Zo heb ik nagenoeg de hele collectie van arcomora in bezit en freubelen met prints, draadjes en Mardec.
Niet dat ik er al helemaal uit ben, maar heb er ontzettend veel van geleerd. Denk dat het daar vooral om gaat, voordat er definitieve standpunten ingenomen worden.
Zo je wil, ik heb nog wel een en ander over van arcomora en dat wil ik wel overdragen, mocht iemand interesse hebben.
Groeten Ad
-
Hallo Henk,
De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.
Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe. De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.
Hallo Ad,
Klopt, het gaat vooral om het leren en de mogelijkheden en onmogelijkheden te ontdekken. En uit te vinden welke combo goed werkt en uiteraard ook het budget. Arcomora heb ik ook bekeken, maar na een vraag op het forum over de loconet connectie voor de Ecos2 kreeg ik toch wat wisselende antwoorden. Uiteindelijk heb ik voor de wisselaansturingen voor de DCCnext gekozen. de bezetmelders van Digikeijs. Software eerste opzet in Rocrail gemaakt, die ik eerst ga testen voordat ik een definitieve keuze maak wat betreft de software.
-
dag Frits,
waarom gebruik je 2 melders per blok in je schaduwstations. Dit is nergens voor nodig en kost je veel extra werk en
natuurlijk een dubbele hoeveelheid terugmelddecoders.
Ook in de helix waar de blokken een vrije baan vormen is één voldoende.
gewoon een enkele melder als "enter2in" aangeven volstaat.
-
Hallo Hans,
Ja inderdaad. Het schaduwstation is natuurlijk niet echt in het zicht en mogen de treinen wel wat abrupter stoppen.
In de helix maak ik wel meer blokken. Dit omdat de helix nogal lang is en het anders te lang duurt voordat de volgende trein erin gaat rijden. .
-
Hallo Henk,
De schaduwstations worden de blokken max 150cm lang in 2 blokken verdeelt. Afremblok en stopblok.
Heb de rest net opgemeten, wordt nog een aardige puzzel. Heb al wel gemerkt dat ik iets te enthousiast was met de lengte naar de schaduwstations toe. De lengte is vanaf de helix naar de het schadustation : 470 cm aan de binnenbaan en 570 cm op de buitenbaan. Denk dat de blokken rond de 130 cm worden, mooie lengte voor een trein lijkt me.
In schaal n wel. :)
Ik ken het programma niet. Is iedere rechthoek nu een blok of een meldpunt (twee in een blok begrijp ik)?
-
Hallo Henk,
meer als 150 cm heb ik niet op het kortste opstelspoor. Maar de praktijk zal het uitwijzen.
Ieder rechthoek is inderdaad een blok. En het meldpunt zit ervoor en erachter. Moet nog precies uitzoeken wat het gemakkelijkst is voor mij situatie.
-
Dan zou ik zeggen dat je wat veel korte blokken hebt. Dat leidt maar tot een hoop stoppen en weer optrekken. Verder is het niet nodig een opstelspoor in twee blokken te verdelen. Ik vermoed een misverstand. Eén blok met een melder aan het begin en het eind is genoeg.
Verder weet ik niet waar jouw programma vanuit gaat, maar ook de regel dat de langste trein korter moet zijn dan het kortste blok, klopt niet. Een trein kan prima meerdere blokken bezet houden.
-
In het schaduwstation hoef je niet in elk spoor een beginmelder te hebben. Daar heb je de mogelijkheid om de wisselstraat als gemeenschappelijke binnenkomstmelder te detecteren. Daar begint de trein dan af te remmen en aan het eind van elk opstelspoor zit dan een melder die de trein laat stoppen.
-
Dat veronderstelt wel éénrichtingverkeer.
-
Ik meen uit de context van dit draadje te hebben begrepen dat er inderdaad éénrichtingsverkeer is.
Als het niet zo is dan gaat deze truc niet op.
-
...mogen de treinen wel wat abrupter stoppen.
dat hoeft niet zo te zijn.
met de timerfunctie bij de enter2in melder kun je een fictieve in-melder genereren die een nette vertraging verzorgd.
dit kan ook in 2 richtingenverkeer als je de melder in het midden plaatst. (en dus ook bij korte opstelspoortjes)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_1_7.jpg)
-
Hallo Henk, Klaas en Hans,
Bedankt voor de feedback. Leer een hoop op deze manier. In principe is het nu eenrichtingsverkeer. Dat heeft ook met de helixen te maken. hellingspercentage op de binnenbaan is net iets meer als 3 procent en is zodoende alleen voor naar beneden.
Ook het schaduwstations heeft alleen op de inkomende kant electrische wisselaandrijving. op de de uitgaande kant niet.
Maar wat niet is kan nog komen :)
-
Ik zag in de nieuwe tekening dat de opstelsporen nu één blok zijn. Maar van niveau 1 naar de opstelsporen verloopt nog altijd via een stuk of 10 blokken. Is de rijlengte daar zo groot of speelt daar ook nog de verwarring tussen blokken en meldpunten?
-
Hallo Henk,
Ben druk bezig geweest en het plan alweer aangepast. Van niveau 1 naar de opstelsporen : een helix met 4 volledige cirkels en dan nog ruim 5 meter. Ik moet dat stuk nog gaan bekijken als ik de rails ga verdelen in blokken. In het programma kan ik ze er zo uit halen.
Hier de laatste versie :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-17-2020-08-07-47.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-17-2020-08-07-47.png)
-
Hallo,
Heb de Digikeijs modules aan de gang. Duurde even maar de verloop van de S88 bus op de Ecos zat verkeerd om.
Is nu wel een fragiele boel. Heb er nu een plaatje achter gemaakt en met een lijmpistool verstevigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-19-at-18.57.29.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-19-at-18.57.29.jpeg)
Moet het nog netter maken maar functioneel is het nu wel.
-
Hallo,
Definitieve baanplan is klaar voor de schaduwstations en de bovenbaan. Alleen rangeergedeelte moet nog.
Een stuk minder blokken in de lussen. Blokken zijn nu 150 cm gemiddeld lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-22-2020-07-02-35.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-22-2020-07-02-35.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-22-2020-07-02-53.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-22-2020-07-02-53.png)
Dit werkt goed in emulatie mode. Volgende stap is het aansluiten van alle blokken en bezetmelders. Afgelopen weekend alle blokken al gemaakt met de rails. Doorslijpen :)
-
Goedemorgen,
Toch nog een vraagje.... Heb nu 4 modules. wat is nu de maximale lengte van de kabel voor detectie ? Gebruik de 4088 modules van Digikeijs met stroom detectie. Of kan ik ze ook aansluiten met langere netwerkkabel onderling. Dat zou wat betreft het baanplan wel beter zijn. Ik hoor het graag :)
-
De 4088 modules zo dicht mogelijk bij de railaansluitingen plaatsen zodat de draden naar de rails zo kort mogelijk zijn. Het maakt niets uit of je aansluitingen in je blokken niet opeenvolgend genummerd zijn. Dat is een kwestie van in je software de juiste aansluiting benoemen.
En de modules kan je met netwerkkabels verbinden. Die lengte is minder kritisch.
-
Hallo Eric,
Dus de netwerkkabels mogen 5 meter zijn ? De bezetmeldingsdraden worden dan niet langer als 1 meter.
-
Hoi Frits,
Dat zou geen probleem moeten zijn.
Loconet is minder gevoelig voor storingen dan de bezetmelddraden naar je rails.
-
Hallo,
De modules zijn geplaatst. 2 naast elkaar en dan 5 meter utp kabel en dan weer 2 bij elkaar. (mijn baan loopt in een U vorm) Plan is om voor eind januari digitaal te kunnen rijden. Daarna weer verder met de scenery.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_113057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_113057.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_113102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_113102.jpg)
-
En nu ook aangesloten ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210110_112706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210110_112706.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210109_131221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210109_131221.jpg)
Nu door naar de wisseldecoders :)
-
Beste Frycio82,
Interessant draadje om te volgen :)
Mooi om die aansluitingen op de Digikeijs modules te zien en maakt het zoeken bij storingen een stuk makkelijker. Hoe heb jij dat zo voor elkaar gekregen? Welke onderdelen heb je daar voor aangeschaft? Heb je linkjes? ;)
Groetjes,
Bart
-
Hoi Bart,
Op elke draad ziiten 2 adereind hulsjes. 1 om de kabelmarkering over heen te schuiven en te klemmen tussen de rode/gele en de grijze. Deze past over de buitenmantel van de draad heen. Deze heb ik wel aangeknepen aan het einde. (gele en rode adereind hulsjes) De grijze adereindhulsjes zijn afgeknepen op de normale manier. (over de adertjes met een speciale tang)
Adereind hulsjes (grijs) zijn van Ali, maar kan je ook bij andere electronica winkels/webshops kopen. maat is volgens mij 0,5 mm2
De kabelmarkering is van RS. https://nl.rs-online.com/web/p/cable-marking-kits/6642896/
Deze had ik nog liggen van jaren geleden.
Mocht je nog meer info nodig hebben, dan hoor ik het wel.
-
Ik las je draadje vanavond voor het eerst, dus misschien ben ik een beetje laat met mijn opmerking.
In het zichtbare gedeelte werk je met 1 melder per blok en 2 blokken achter elkaar. Met 1 melder per blok kun je de treinen niet 'leren remmen' zodat ze vanaf het begin van het blok tot het eind langzaam afremmen. In Rocrail heet dat BBT, de Block Brake Timer. Persoonlijk vind ik dat een erg mooi effect op mijn baan.
In deze video laat ik dat zien: https://youtu.be/fVewPMytV1U (https://youtu.be/fVewPMytV1U)
-
Hallo Albert,
Bedankt voor de tip :) (y) (y)
De BBT pagina heb ik al een paar weken open staan. Ik heb nog genoeg melder ingangen over op de bezetmelders. Ik kan dit nog steeds maken en ga het zeer waarschijnlijk ook nog doen. zeker bij het station. Een extra zaagsnede in de rails is zo gemaakt. Mijn eerste doel is zo "snel" mogelijk te kunnen rijden. Analoog is de hele baan al getest voordat ik begon de rails door te slijpen :) Finetunen kan gelukkig heel gemakkelijk met RocRail :)
Ik ga zeker de video nog kijken als ik zover ben :) (y)
-
Update
Alle wissel decoders helemaal aangesloten. Ook de voeding. (nieuwe ringleiding aangelegd voor 12V 3A)
Centrale aangesloten en testen. Had alleen meteen kortsluiting. Gelukkig kon ik horen waar het vandaan kwam. Er was een wissel waar het puntstuk was doorverbonden met u vormige nietjes. (FLeischmann model rails wissel) Heel apart waarom dit is. Nietjes weggehaald en storing opgelost. De hele baan rijdt nu digitaal. dwz een digitale lok rijdt netjes zijn rondjes.
Morgen is het tijd om de software te testen met de bezetmelders en de wissels. Deze zijn in ieder geval goed aangesloten. Heb er al een aantal getest (die al in de ecos2 zaten voor een eerdere test)
Heb alleen nog een probleempje. Er zit een 12V DV 2A voeding op de Digikeijs DR4018's aangesloten en het lijkt erop dat deze niet genoeg kracht heeft. de wisselspoelen beginnen wel met bewegen maar ze schakelen de wissel niet om.
Tijdens het programmeren van de 4018's had ik de voeding doorgelust vanaf de centrale en die schakelde de wissels wel om.
Helaas 10 melders die verkeerd detecteren. Ben er min of meer achter waarom dit is. Op de helixen heb ik veel spoorstukken met draden doorverbonden. Dat geeft toch op de een of andere manier te veel weerstand naar de melder toe. Dus alles weer los knippen op de helixen en maar 1 draad per blok gebruiken. Ook moet ik dikkere draad gebruiken blijkt nu bij de 2e valse melding.
Weer vele uren storingzoeken. heb er nu 3 opgelost. nog 7 te gaan......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210123_140742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210123_140742.jpg)
Beide series bezetmeldingen zijn in de helix (2 kanten op) De ene losse melding is daadwerkelijk een lok :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47-1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47-1.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47-2.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2021-01-24-at-15.34.47.jpeg)
-
Centrale aangesloten en testen. Had alleen meteen kortsluiting. Gelukkig kon ik horen waar het vandaan kwam. Er was een wissel waar het puntstuk was doorverbonden met u vormige nietjes. (FLeischmann model rails wissel) Heel apart waarom dit is. Nietjes weggehaald en storing opgelost. De hele baan rijdt nu digitaal. dwz een digitale lok rijdt netjes zijn rondjes.
Dat is niet apart. Dat is standaard blij Fleischmaan wissels. Bij analoog gebruik kan je die verwijderen en maak je er "denkende" wissels van. De niet gekozen route is dan stroomloos.
Maar bij digitaal rijden is dat niet van toepassing.
En met de "nietjes" werkt het gewoon. Dat je daar een kortsluiting hebt is dan vreemd. Waarschijnlijk heb je ergens anders iets zitten wat die kortsluiting veroorzaakte. In je andere wissels zullen ze ongetwijfeld ook nog aanwezig zijn.
Bij mij zitten de nietjes er nog gewoon in en wekt het gewoon zonder problemen.
En die voeding voor de DR4018 zal een beetje te krap bemeten zijn.
-
Fleischmann wisselaandrijvingen ? Op 12V gelijkspanning ? Gaat niet werken, denk ik.
16V wisselspanning lijkt me in dat geval beter geschikt.
-
Hallo Eric,
Bedankt voor je reactie. Heb ook andere wissels bekeken en die "nietjes" zitten daar niet in. Goede tip, zal eens gaan speuren.
De voeding is inderdaad aan de krappe kant. Ga het proberen met een normale Fleischmann trafo.
@Veroniek
Dat over die 12V gelijkspanning heb ik gelezen in de manual van de DR4018 :
Opmerking betreffende de voeding:
Bij het gebruik van “oude” transformators (AC-uitgang), kunnen onder bepaalde omstandigheden storingen optreden tijdens het gebruik. Bij gebruik van een transformator, dient ook te worden opgemerkt dat de uitgangsspanning van de transformator met 1.4 dient te worden vermenigvuldigd en dus een hogere spanning wordt toegepast op de uitgang van de DR4018 dan op de ingang (voedingsspanning). Daarom adviseren wij in het algemeen het gebruik van schakelende voedingen met minimaal 12V (DC) uitgangsspanning (gelijkspanning) en 3A uitgangsvermogen bij maximale belasting van de uitgangen.
Maar dit werkt niet helemaal zoals de bedoeling. Zal er dus een zwaardere voeding op moeten zetten met iets meer spanning.
-
Hallo Eric,
Je had helemaal gelijk. de wissel geeft nu 1 kant op nog sluiting. Deze wissel haal ik eruit en zoeken waar het probleem nu vandaan komt.
-
Frycio82, we praten over 2 verschillende dingen. De voeding van de DR4018 blijf ik af, doen wat aangeraden wordt. Maar wat is dan de uitgangsspanning voor de wissels? En is dat gelijkstroom of wisselstroom ?
Fleischmann wissels met bijbehorende aandrijving zullen slecht reageren op gelijkstroom, en al helemaal als het maar 12 V is. Kijk ook even of ze eind-afgeschakeld zijn, daar zitten ook nog al eens problemen.
-
voeding voor 4018 veel te krap je kan beter een booster van esu aanschaffen en afstellen op 17 of 18 volt net als je ecos daar kun al je magneetartikelen en bezetmelders mee voeden en je ecos enkel alleen gebruiken voor de treinbesturing, werkt hier fantastisch.
succes grt frans
-
Hallo Frans en Veroniek,
Met het testen van de DR4018's had ik de voeding van de ECoS2 gebruikt, Toen werdern de wissels wel geschakeld zonder problemen. Ik heb op het ogenblik nog geen booster en zal gaan testen met een voeding van ongeveer 15 volt. Eens kijken of ze nu wel worden geschakeld.
Het zijn standaard Fleischmann wisselaandrijvingen. Heb gezien dat anderen die ook meteen op de DR4018 aansluiten en bij hun werkt het wel. Zal eens checken welke voedingsspanning wordt gebruikt.
-
Na verder gezocht te hebben :
De uitgangsspanning van de DR4018 is altijd gelijkspanning. Ook al voedt je hem met wisselspanning. Deze wisselspanning wordt dus omgezet naar DC.
15 V ingangsspanning is toch wel het minimum. Dus dit weekend maar eens een 15V DC voeding eraan hangen.
-
Morgen de laatste test. Meldingen zijn weg in de eerste helix. 2e helix helemaal de bedrading weggehaald. Nu nog 5 draden trekken voor de melders en dan zou het moeten werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210130_111632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210130_111632.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210130_111733.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210130_111733.jpg)
-
Alle melders werken zoals het hoort !
Nu met RocRail aan het testrijden. Wissels doen het op 2 na ook allemaal. Aansturing op de DR4018 met 15 V DC.
Heb uiteraard weer nieuwe problemen. Spookmeldingen, of te wel de treinen worden niet goed gevolgd. In de ECoS2 komen alle melders aan zoals het hoort, maar worden niet goed overgenomen.... Weer zoeken dus.....
-
En ook hier een oplossing voor gevonden. Nummering in de ECoS2 komt niet overeen met RocRail.
RocRail telt door. dus melder 2 begint bij 17 en eindigt bij 32, dan 33-48 en dan 49-64 etc etc
Met dank aan het RocRail forum :)
-
Hoi Frits,
Is dit iets dat ik de Rocrail wiki aangepast zou moeten worden?
Ik heb je topic niet teruggelezen maar voor de duidelijkheid:
Melder 2 op de Ecos2 is melder 17 in Rocrail? Of net andersom?
Kun je me een link geven naar je topic op het Rocrail forum?
-
Nee, module 2 poort 2 is dus bezetmeldpunt
1718 in Rocrail.
Groeten,
Jelmer
Bericht aangepast, beter tellen... ::) staat in het volgende bericht gelukkig wel goed.
-
Hallo Albert,
Dit staat in de RocRail wiki al goed beschreven. Had dit alleen niet goed genoeg gelezen:)
module 2 poort 1 op ECoS is 17 in Rocrail
module 2 poort 2 is 18
etc etc
En nu met link : https://forum.rocrail.net/viewtopic.php?f=50&t=22392&p=246859#p246859
-
Update
Ondertussen al best veel locs getest en hier en daar nog wat valse bezetmeldingen. Dit zal een kwestie zijn van finetunen. Komt goed. Virtueel met RocRail gaat alles goed.
-
Hoi Frits,
Bedankt voor je bericht met hyperlink naar de wiki.
-
voorlopig geen updates meer....
De Ecos2 kan terug naar ESU. De microswitch van de linker draaiknop blijft steeds hangen. Het palletje is niet afgebroken. Het zit in het knopje van de switch zelf. als je de een beetje heen en weer wiebelt met je vinger komt ie weer los. maar na een paar keer gebruiken blijft ie weer hangen. Denk dat het veertje in de microswitch lam is/wordt.
Heb de ECOS2 in mei 2019 gekocht en pas echt 3 maanden in gebruik. Gelukkig geeft ESU 2 jaar garantie dus gaat goed komen. Alleen kost het weer een aantal weken tijd voordat ie bij ESU is, gerepareerd wordt en retour is... :(
Kortom, gedwongen verder met de scenery, wat ook erg leuk is (y)
-
Hoi Frits,
Balen dat je Ecos het zo snel begeven heeft.
Mocht je toch via Rocrail met je treinen willen rijden, kijk dan een bij de DCC++-EX centrale op basis van een Arduino.
Voor tussen de € 20,- en € 40,- kun je vrij snel weer handmatig rijden. De prijs is afhankelijk van waar je het koopt en hoe lang je wil wachten.
Mijn video's daarover vind je hier: Klik (https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081)
-
Hallo ALbert,
Is inderdaad een goed idee. Ik heb meerdere arduino Uno's maar ik zag dat ik een mega nodig heb. Ik heb nog genoeg werk aan de scenery en ga daar eerst mee verder. Ook moet ik nog een aantal loks digitaal maken, Ook dat kost tijd. En dan is hopelijk de Ecos2 weer terug uit Duitsland.
Voor het rijden met Rocrail heb ik die draaiknop niet nodig, maar ik kan hem nu nog laten repareren zonder extra kosten, dus ga ik dat maar doen :)
-
ik zag dat ik een mega nodig heb
Waarom? Als je soms I/O-pins tekort komt, daar zijn andere oplossingen voor hoor!
-
Hallo Erik,
Welke oplossing is dit dan ?
-
Hoi Frits,
Dat kan in de vorm van een Pcf8574 voor 8 IO-poorten (https://leerhetzelf.nl/pcf8574-1/) of een pcf8575 voor 16 IO-Poorten (https://www.instructables.com/Using-The-PCF8575-i2c-io-Expander-To-Read-Inputs-/). Je kan meerdere aan je arduino hangen met de SDA / SCL (i2c-communicatie).
Groet Ronald.
-
Je kunt ook een schuifregister gebruiken, dwz 1x serieel uit naar 8x of meer parallel.
-
PCF8574 zou ook mijn eerste keuze zijn: maximaal 8 stuks aan de I2C-bus, met elk 8 I/O-pins, maakt 64. Met 8 x PCF8574A (*) er bij heb je er nog eens 64. Als je vantevoren al weet dat 64 niet genoeg is kies je beter voor 8 x PCF8575 of MCP23017, dat geeft er 128.
*: PCF8574A is identiek aan PCF8574, maar heeft een ander base address.
Met het schuifregister 74HC595 bereik je hetzelfde, nl. 8 I/O-pins per stuk, alleen op een andere manier. Voordeel is dat je er theoretisch een onbeperkt aantal achter elkaar kunt hangen, al krijg je dan wel enige vertraging (denk aan milliseconden, valt dus voor dit doel wel mee).
-
Een CD4051 multiplexer (https://html.alldatasheet.com/html-pdf/66437/INTERSIL/CD4051/970/3/CD4051.html) kan ook nog, van 3x digitaal uit maak je 8.
-
Niet erg zinvol. Met een 8574 maak je er 8 uit 2. Bovendien kan bij zo'n multiplexer altijd maar één in- of output tegelijk actief zijn!
-
Klopt, maar het kan. Ligt er aan wat je precies wil doen
-
Klopt, het kan. Het heeft alleen maar nadelen, maar het kan.
-
Hoi Frits,
Als je alleen gaat om het rijden van treinen en bedienen van de wissels via de standaard decoders dan heb je aan een Uno genoeg op voorwaarde dat je treinen en wisseldecoders het DCC protocol kennen. Motor shield er op, DC voeding er aan en bedienen via Rocrail. Voordeel van de Mega is dat er meer I/O poorten op zitten maar die heb je niet nodig om te rijden en je wissels te bedienen via de wisseldecoders.
Alle uitbreidingen die hier genoemd worden zijn mooi, maar de DCC++ EX software is daar nog niet op ingericht.
-
Hallo Albert,
Ja de decoders en de wissel aansturing is via DCC. Digikeys modules.
Ik wil alleen maar de tijd overbruggen. En als ik dan even kan rijden is dit wel zo leuk.
Ik zal eens kijken welke combo ik ga maken. Uno en een motorshield zien te krijgen :)
@Erik, 72sonett en Ronald ... bedankt voor jullie input
-
Hallo,
ECOS2 was afgelopen donderdag aangekomen bij ESU. Heb besloten om gewoon te wachten totdat ie terug is. Heb nog genoeg werk aan de scenery, dus daar weer druk mee bezig ;D
-
Ondertussen is ie gerepareerd en komt deze week nog weer thuis ;D
-
Dat is lekker snel. (y)
-
Hoi ALbert,
Klopt. Hij is vandaag doorgstuurd vanuit de winkel in Nederland.
Dus nog een weekend aan de scenery en dan weer digitaal :)
-
Toch niet helemaal, de centrale is net binnen ;D ;D
-
Hallo,
Ik blijf het probleem met de Trix 22137-01 met ESU 59629 LokPilot 5 DCC MTC21 NEM660 houden.
Heb hem op adres 17 geprogrammeerd en dat werkt prima. Alleen de lok wil niet rijden. Ook de verlichting werkt niet. Heel af en toe op het programmeer spoor wil hij rijden maar reageert niet op de draaiknop voor versnellen of vertragen.
Ik las het volgende :
Extra informatie MTC21:
Märklin locomotieven met 21MTC interface Veel nieuwe Märklin en Trix locomotieven, maar ook enkele Britse locomotieven houden zich niet aan de normen voor 21MTC interface.
Deze locomotieven verwachten aan de uitgangen Aux3 en Aux4 een versterkt signaal.
Bij deze moeten de LokSound 5 decoder MKL gemonteerd worden, hierbij zijn de uitgangen Aux3 en Aux4 versterkt.
Deze heeft artikelnummer 59659 en is ook bij ons verkrijgbaar.
Klopt dit ? Heeft iemand ervaring met een Trix lok digitaal te maken met een MTC21 decoder ?
-
Hallo,
Ik heb toch de leverancier eens het probleem voorgelegd. Zij geven aan dat ik een andere versie decoder nodig heb voor Marklin/Trix. Quote :
"
Dit kan te maken hebben met de 21MTC steker die bij veel Marklin en Trix modellen net wat anders is. Hiervoor heeft ESU een speciale 21MTX MKL uitvoering in het assortiment. Waarschijnlijk zal je deze uitvoering nodig hebben om de locomotief naar behoren te kunnen aansturen.
"
Deze heb ik dan ook maar meteen besteld. Deze zal deze week er zijn, dus dan eens kijken of deze het probleem oplost.
ESU LokPilot 5 decoder DCC/MM/SX/M4 21MTC MKL
Bewerk bericht
-
Helaas nog niet opgelost. Dan maar eens de lok uit elkaar halen en goed schoonmaken.
Wel digitaal weer een stuk opgeschoten. 2 schermen opgehangen en gereden met 7 loks op 1 rijrichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-110246-6060982164e3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-110246-6060982164e3c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-124833-606098283346e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-124833-606098283346e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-124900-6060982e9ba6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210328-124900-6060982e9ba6b.jpg)
-
Probleem is opgelost :) met de Trix BR03
Er was kortsluiting, van 2 draadjes was de buitenmantel beschadigd en maakte sluiting. Hele lok schoongemaakt en olie drupjes op de delen waar dit nodig is. Loopt als een zonnetje (y)