Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Flachdorf (430x100 cm)  (gelezen 24184 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2020, 15:22:54 »
Citaat
het treintje ook echt voortbewegen.
Jazeker, het treintje kan echt op en neer gaan. Ik heb er een JoeTjoeb filmpje van gemaakt.
Kijk hier mijn filmpje over bergbaan op modelbaan Flachdorfurl.

Wim K

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2020, 16:06:44 »
De Meccano kabeltrommel is een polygoon met 4 assen.
Als je in de andere gaten van de trommel ook nog 4 assen plaatst, gaat het treintje minder schokkerig.
(al valt het nu al best mee in het filmpje)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2020, 17:59:10 »
Niet alleen in het filmpje valt het mee, ook in de praktijk zie je eigenlijk vrijwel niets van een schokkerig bewegen van de bergbaan. Het idee is wel goed, maar ik ben met wat het nu is eigenlijk wel tevreden.

Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2020, 14:47:15 »
De aanleg van de trambaan is bijna voltooid, maar deze is in diverse fasen verlopen waarbij ik steeds een ander probleem tegenkwam. Ik ben inmiddels in fase 6, maar vandaag beschrijf ik fase 2 van de aanleg.

FASE 2

In de voorgaande fase beschreef ik hoe de electronika getest werd en goed bevonden was. Dus in fase 2 de rails netjes vastgeschroefd met een schroef en ringetje, zie de volgende foto:



Vervolgens de bedrading aangesloten, de reed-contacten gelegd, kortom, ik dacht dat ik klaar was. En dan maar test rijden.

Een stukje rijden ging goed. Maar zo nu en dan hoorde ik wat gebonk. Leek me nog niet zo erg, maar opeens ontspoorde de tram. En dat op een stuk flexrail, waar je een ontsporing niet verwacht. Bij nader onderzoek bleek dat de ontsporing bij zo'n schroef plaatsvond. Nee, de schroef was niet te hoog, dat had ik al gemerkt. Hieronder drie foto's die weergeven waarom de tram ontspoorde.




Twee foto's waarop te zien is wat er gebeurde. Voor de bekrachtiging van het reed-contact zit er een magneetje aan de tram. En de schroefjes en ringetjes waren van ijzer. Zo'n licht trammetje werd gewoon uit de rails getrokken door magneet en schroef.

Hoe het verder ging komt morgen in fase 3.
Wim K


wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2020, 10:38:14 »
Ik had beloofd om te vertellen hoe ik verschillende fases heb doorgemaakt bij de aanleg van de tramrails. Na fase 2 (metalen schroefjes) verder met de volgende fasen:

FASE 3:

Omdat de tram op de schroefjes bleef steken was mijn volgende actie om de schroefjes te vervangen door koperen spijkertjes. Die zijn niet magnetisch.


Een klein spijkertje kun je zo wel vasthouden. Een tikje met een hamer, en de rails liggen vast.

Vervolgens in deze fase 3 gaan testrijden. Ging aardig. Maar bij de diverse halten was een reed-contact aangebracht waarmee aan de besturing zou moeten worden doorgegeven dat de tram daar is. Helaas bleek hetzelfde probleem als in fase 2 ook hier te gelden. Een reed-contact is immers ook magnetisch, een trammetje is erg licht, en het magneetje trok de tram soms toch uit de rails bij het passeren van zo'n reed-contact. Daarom verder gegaan naar fase 4.

FASE 4

Omdat de tram vastliep op de reed-contacts, heb ik besloten de reed-contacten nu onder de rails aan te brengen.

Met een beitel een stukje van de grondplaat weggehakt, daar het reed-contact in bevestigd. In de volgende foto zien we hoe het vervolgens werkte.


Reed-contact onder de rails vastgemaakt. Het werkte redelijk, maar dat het toch nog niet goed ging, en er toch nog teveel problemen overbleven, dat vertel ik in een volgende aflevering.

Wordt vervolgd
Wim K

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #20 Gepost op: 18 december 2020, 11:35:11 »
Ik heb ook wel eens wat gerommeld en kwam er toen achter dat read contacten een optimale stand hebben, vooral zoals jij het doet, ze in lengte richting onder de rails plaatsen. Je zou hem een kwart slag moeten draaien en dan weer testen. Een redelijke kans dat het dan beter gaat.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #21 Gepost op: 18 december 2020, 11:37:27 »
mss je reedrelais anders positineren : in de dwarsrichting
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2020, 12:11:47 »
Misschien moet je de trammetjes wat verzwaren. Als ze door de magneet uit het spoor worden getrokken zijn ze wel erg licht.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #23 Gepost op: 18 december 2020, 14:09:44 »
Misschien reedcontact verticaal onder de rails plaatsen?
bron: PaulRoman (2017)
Zijn plaatje:


Of naast de rails (evenwijdig aan de spoorstaaf), of valt het trammetje dan opzij ?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #24 Gepost op: 18 december 2020, 14:39:28 »
Magneetje tussen de assen plaatsen?
No dress rehearsel, this is our life.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2020, 10:10:45 »
Het gedoe met de reed-contacten was ik eigenlijjk wel beu. Daarom besloten om over te gaan op terugmelding d.m.v. stroomdetectie. Ik had nog wat electronica liggen van mijn vorige baan, dus kon snel een terugmelding in elkaar zetten.

FASE 5

Met terugmelding volgens het hieronder genoemde schema en soldeer-knutselarij:


Het schema volgens de encyclopedie van Beneluxspoor.net.  Door aanluiting 3 en 4 loopt de stroom voor de tram die rijdt, door aansluiting 1 en 2 wordt kortgesloten als er op de terugmeldsectie een tram rijdt.

Het verliep prima. De tram werd gedetecteerd, de Arduino kon dan besluit nemen om de voeding voor de tram voor 10 seconden te stoppen en zo laat je de tram bij een halte stoppen.


Het stukje electronica onder aan de baan.

Het verliep bijna prima. Op de heenweg werkte het perfect en wordt de tram goed gedetecteerd. maar op de terugweg werd de tram niet gedetecteerd. Even nadenken, en ja, het plaatje is eigenlijk wel duidelijk. De PC817 werkt maar in één richting. Op mijn oude baan was dat geen probleem, daar reed ik maar in één richting. Maar de tram pendelt heen en weer, dus de detectie moet in 2 richtingen goed lopen.

FASE 6

Hopelijk de laatste fase. Als ik de PC817 vervang door een PC814, dan zou de terugmelding in twee richtingen moeten werken, en ik ga ervan uit, dat dat wel zal gaan werken. Dus heb ik een verzoek naar China gestuurd, en voor 2,35 euro zijn alle Chinezen nu druk voor mij aan het werk om 20 van die PC814 dingetjes naar mij te sturen. Even afwachten want die Chinezen lopen niet zo hard. Maar ik ga ervan uit, dat het goed zal komen.

Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2021, 16:46:36 »
Zo, de laatste dagen besteed aan het aanleggen van de rails, de voedingen enzovoort.
De rails liggen nu. Het is een drukte van belang in Flachdorf, diverse treinen doen het station aan. Hieronder enkele foto's van het proefbedrijf.









Voorlopig even flink rijden en goed testen of alle rails goed liggen en er geen storingen optreden.
Wim K

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2021, 18:38:08 »
Mooie collectie
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2021, 15:42:57 »
Het testrijden gaat gewoon door, maar ik heb nu wat huisjes op de baan gezet. Allemaal afkomstig van mijn vorige baan, de meeste zelf gemaakt van styreen, soms met opgeplakt steentjesmotief. De huisjes hebben in een grote vuilniszak gezeten, en zo hier en daar moet er nog wel wat aan worden opgeknapt.

De uiteindelijke lay-out van de straten is nog niet bekend en kan nog veranderen, dus de lokatie van de huizen ook. Het gaat voorlopig alleen nog maar even om het idee.









Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Flachdorf (430x100 cm)
« Reactie #29 Gepost op: 09 januari 2021, 18:18:07 »
Vandaag begonnen met het straatspoor. Dat komt vóór het station waar de tram langsrijdt (en uiteraard stopt om reizigers op te pikken). Hieronder wat foto's.

Eerst een rand langs de multiplexplaat gemaakt. Dat is, aan de ene kant, om het lelijke zicht op de zijkant van het karton weg te nemen, maar anderzijds ook om te voorkomen dat bij een ontsporing van de tram deze een snoekduik van een meter hoogte maakt (zo spreekt Wim uit ervaring, was niet leuk een locomotief die een luchtreis maakte).





En dan met verpakkingskartond de weg maken. De weg is opgebouwd uit twee lagen. Eén laag naast de dwarsliggers van de piko-A rails, en een tweede laag precies óp de dwarsligger en óp het karton van laag één. Dat sluit dan mooi aan naast de rails, en zodanig dat de wielen van de tram toch nog contact maken met de rails.


De eerste laag ligt, je ziet dat die náást de dwarsligger ligt. De lijm voor de tweede laag is al aangebracht, de tweede laag zelf ligt al gereed.


En hier ligt de tweede laag, sluit mooi aan naast de rails.
Tussen de rails ligt één laag karton, ook hier weer zodanig dat de flenzen van de tram gewoon hun weg kunnen vinden.


En zo ziet de straat er een stukje verderop uit. De bouwvakkers waren ook al snel om een paar huisjes neer te zetten.

De schilder moet nog langskomen met grijze verf om de straat te "asfalteren", gewoon grijze acrylverf op karton, dat houdt prima en geeft een mooi grijs straatbeeld. Maar dat komt later wel.

Wim K