BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: wimk op 04 december 2020, 12:30:31
-
In dit draadje wil ik mijn bouwwerkzaamheden aan mijn baan tonen. Met mijn vorige baan was ik niet zo tevreden, daarom opnieuw begonnen. Ik ben al een tijdje bezig, mijn plan is om in dit draadje eerst wat foto's te laten zien van de werkzaamheden die tot nu toe zijn uitgevoerd, en vervolgens regelmatig verslag te doen van mijn bouwwerkzaamheden.
Eerst maar eens het baanplan laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00101-sporenplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00101-sporenplan.jpg)
De baan bestaat uit ovaaltje voor een trein-baan met vooraan een station. Links en rechts een kopspoortje, verder drie doorgaande sporen. Achteraan is er een tweede halte met twee sporen. Rechts zijn nog twee extra kopsporen, het is de bedoeling dat daar (op die twee kopsporen rechts onderaan de tekening) tezijnertijd een locloodsje gaat komen. Voorlopig alleen de sporen.
Verder is er een trambaan die als pendelbaan is uitgevoerd. Met een kruising passeert deze (links op de tekening) de spoorbaan, dat geeft gelijk wat uitdaging in de besturing; de tram moet natuurlijk op een passerende trein wachten voor de overweg.
Rechts langs de rand staat er een recht spoortje ingetekend. Daar komt een bergbaan (funiculaire), die ook op mijn vorige baan al aanwezig was, die kan dus rechtstreeks worden overgezet.
Wordt vervolgd.
Wim K.
-
Hoi Wim,
Voordat je al je rails vastspijker..
Een paar vraagjes:
Hoe zag je vorige baan er uit en wat vond je er niet goed aan?
Hoe ziet je kamer er uit?
Is een rechthoek van 430x100cm de enige mogelijkheid om iets van treinbaan aan te leggen?
Wat voor treinen wil je laten rondrijden? getrokken treinen, push-pull, treinstellen?
Heb je ook nagedacht aan iets anders dan een ovaal?
Wat voor rails ga je gebruiken?
Digitaal/analoog?
Ben je meer een bouwer of een rijder?
Dan een opmerking over het baanplan:
De dubbele sporen boven liggen vrij 'apart' met de meegebogen wissel. Dat zal waarschijnlijk zijn omdat je de rechtheid van de baan wilt doorbreken. Achter de meegebogenwissel liggen aan elke kant een boog in contra richting. Ik heb me laten vertellen dat dit ontsporingsgevoelig zou zijn. Je kan er ook voor kiezen om rechte wissels te gebruiken en om er dan een einlandperron in te verwerken om zo een 2e stationnetje te maken. Om de rechtheid te doorbreken kan je de de wissels ook een graadje of 10 naar beneden draaien en met flexrails (mits mogelijk) de sporen leggen.
Je kan ook de meegebogen wissels kunnen plaatsen als 1na laatste boog in de keerlussen. Zo krijg je wel langere passeerstukken. En ook hier kan je de sporen net 10 graden verder laten buigen om de rechtheid te doorbreken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1_9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1_9.png)
Een ovaaltje heeft soms wel eens de neiging mensen te gaan vervelen. Ik heb zelf ook menig ovaal baan gehad en daar kan ik over mee praten. En ik zou natuurlijk niet willen dat jouw dat ook overkomt ;)
Bas
-
Bas, bedankt voor je opbouwende reactie.
Mijn kamer heeft de lengte van 430 cm, tegen de lange muur staat de modelbaan, dus die 100 cm is gebaseerd op het feit dat mijn armen niet langer zijn. Achterom lopen is geen optie. Links is een raam, in het baanplan linksonder liggen geen rails, daar gaat een stukje in een driehoek eraf (ca. 25 cm gaat van de linker korte kant af, en ca.50 cm van de voorkant linksonder is weg). Dat is dus een driehoek die niet op de tekening is ingetekend.
Ik rijd deels met getrokken treinen (loc met goederenwagens, loc met tweeasser personenwagens), en verder met drie railbussen. Vandaar de korte kopspoortjes, waar die railbus kan keren en het plan voor een loodsje, waar de railbusen in kunnen geparkeerd worden.
Ik gebruik Piko-A rails, die heb ik liggen en ik ben er tevreden mee.
Ik rijd analoog, met pmw, aangestuurd via een arduino. Dus een beetje een tussenvorm tussen analoog en digitaal.
Ik ben meer een bouwer dan een rijder. Vandaar dat ik voor een simpele baan ga. De simpelheid van alleen maar een ovaaltje is doorbroken door de trambaan die (aan de linkerkant) de spoorbaan via een overweg moet passeren (uitdaging in de aansturing) en die trambaan die dus ook heen en weer pendelt. Ook de bergbaan rechts (en een klein bergje met een tunneltje in de rechter bocht) maakt dat het wat speelser wordt om te zien.
De meegebogen wissels zijn ingegeven door het feit dat ik die heb liggen. "Ons Zeeuwen binne zuunig", nieuwe rechte wissels kost geld, wat ik heb liggen kan ik gebruiken. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de contra-boog. Ik zal eerst goed testen voordat ik alles vastleg en de scenery ga maken. De wissels in de boog aan de zijkant leggen is nog wel een optie, maar daarmee verschuift het grote station ook wat naar beneden (of het kleien station komt achter de achterwand te liggen), en die ruimte heb ik niet (dan wordt de baan breder dan 100 cm). Bij de definitieve aanleg zal ik nog kijken of ik de meegebogen wissels toch in de bocht kan leggen.
Wim K
-
nieuwe rechte wissels kost geld
haha ja dat zeg ik ook altijd. Een van de redenen dat ik geen marklin meer doe, die rails is 2x zo duur dan elk ander merk.
Ik ben meer een bouwer dan een rijder. Vandaar dat ik voor een simpele baan ga. De simpelheid van alleen maar een ovaaltje is doorbroken door de trambaan die (aan de linkerkant) de spoorbaan via een overweg moet passeren (uitdaging in de aansturing) en die trambaan die dus ook heen en weer pendelt. Ook de bergbaan rechts (en een klein bergje met een tunneltje in de rechter bocht) maakt dat het wat speelser wordt om te zien.
Wat je misschien wilt overwegen is om een soort scenenic break in te bouwen waarbij je wat spoor buiten beeld laat. Ik had even gouw dit voorbeeldje gekrabbeld. Die zwarte rechte hoek moet je hier zien als een mooi ingekleurde achtergrond plaat (verwijderbaar om ontsporingen op te kunnen ruimen enzo)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_21.png)
Het is feitelijk een 8 figuur geworden met een extra kopspoor bovenin waar je railbus naar toe zou kunnen gaan. De boogdelen links onder heb ik hier groter gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_17.png)
Voor de mooiheid bestaat de boog links onder uit grotere delen.
Ik weet niet of het een optie is om een uitneembaar iets te fabriceren? Denk aan een dubbelsporige cassette, misschien met een segmentdraaischijf om kop te kunnen maken?
Aangezien je een bouwer ben, wil je een mooie baan bouwen die er mooi uit ziet. Je kan daarom ook overwegen om het concept 'rondjesrijden' de deur uit trappen en zoiets neer te zetten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme3_1.png)
Je hebt als voordelen dat je een erg ruime boog kan neerzetten. En die 100cm hoeft natuurlijk geen 100cm meer te zijn. Je hebt bovendien zo ook iets meer tuimte voor scenery. Of misschien een zelfbouw draaischijf (kopen kost immers geld :police:) Je railbussen kunnen van schaduw links naar station naar schaduw rechts rijden en weer terug..
Dus laat je inspireren... of niet. Je moet immers bouwen wat jij het meest plezier aan beleeft (y)
Mvg,
Bas
-
Of Wim bouwt gewoon wat hij mooi vindt en niet wat jij zou willen ;D ;)
De boogwissels in de bogen vind ik persoonlijker net iets mooier, net wat Bas al aangaf. Denk ook dat het rijtechnisch veel beter is. Plus; je opstelruimte wordt langer.
-
Ja, ik sluit me aan bij de eerste zin van Ronald.
Wim K
-
(http://Of Wim bouwt gewoon wat hij mooi vindt en niet wat jij zou willen ;D ;))
Dat zeg ik toch ook helemaal niet ??? Zal wel miscommunicatie zijn van mijn kant. Ik dacht dat
Je moet immers bouwen wat jij het meest plezier aan beleeft
Wel duidelijk was ???
Ik smijt alleen een paar ideeën op tafel voor inspiratie zodat Wim hier niet opnieuw een baan in ontevredenheid hoeft af te breken. Dat is mijn enige intentie geweest.
Daarom vraag ik er ook naar wat voor treinen hij heeft en of hij een bouwer of een rijder is. Misschien dat Wim niet eerder zelf had gedacht aan een pendelbaan? Had gekund toch? Veel bouwers geven er niet om rond te kunnen rijden, daarom leg ik het idee op de (trein)tafel..
Waar Wim voor kiest, zal mij een biet zijn zolang hij er maar gelukkig mee is.
Mvg,
Bas
-
Oké, na alle goedbedoelde adviezen wil ik toch verder gaan met mijn eigen interpretatie en hier wat foto's tonen van de aanleg van de baan.
Eerst maar wat foto's van de chaos die het was toen het frame van mijn oude baan bleef staan. De poten, horizontale delen en achterwand zijn achtergebleven, de rest is weggesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00201.jpg)
Mijn vorige baan had meerder niveau's. De poten waren derhalve niet zo lang. Mijn nieuwe baan heet niet voor niets "flachdorf", bestaat maar uit één niveau. De poten moesten dus nog een stukje worden verlengd. Hieronder een foto van de verlenging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00202.jpg)
Vervolgens de opbouwende werkzaamheden. Op de volgende foto is een deel van de plaat al neergelegd. Rechts moet nog het één en ander gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00301.jpg)
En vervolgens nog een foto waarop de hele plaat is neergelegd. De bouw kan beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00302.jpg)
Wordt vervolgd.
Wim K
-
Ik smijt alleen een paar ideeën op tafel voor inspiratie zodat Wim hier niet opnieuw een baan in ontevredenheid hoeft af te breken. Dat is mijn enige intentie geweest.
Daarom vraag ik er ook naar wat voor treinen hij heeft en of hij een bouwer of een rijder is. Misschien dat Wim niet eerder zelf had gedacht aan een pendelbaan? Had gekund toch? Veel bouwers geven er niet om rond te kunnen rijden, daarom leg ik het idee op de (trein)tafel..
Bas, was ook geenszins mijn intentie je te vloeren. Vind alleen dat er hier vaak direct een regen van ideeen over een topicstarter uitgestort wordt over wat mogelijk alternatieven of verbeteringen zijn. Maar soms is dat helemaal niet wat de bouwer wil, en dat moeten we dan ook respecteren. Kreeg direct al het gevoel dat Wim eigenlijk heel tevreden was met wat hij ons liet zien ;)
-
Aan de rechterkant komt een bergbaan (funiculaire). Aangezien die al helemaal kant en klaar op mijn vorige baan stond, kon ik die snel in gebruik nemen. Alleen de plank met het stukje spoor moest wat worden ingekort. Hieronder wat foto's van deze bergbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00501.jpg)
Een foto van het geheel. De electronica voor de bediening ligt hier nog bovenop de plaat, maar die komt uiteraard onder de plaat, uit het zicht, te hangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00502.jpg)
Een detail van de stuur-electronica. Een Arduino, wat voedingen, een relais om de richting om te keren. Allemaal onderdelen die ik al had liggen en gemakkelijk kon samenvoegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00503.jpg)
Het motortje boven op de berg. Gemaakt van mecano. Met een visdraadje hangt de wagen aan de trommel die door het motortje wordt aangedreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00504.jpg)
Nog een foto vanuit een andere hoek van het motortje. Uiteindelijk wil ik rondom dit motortje een gebouwtje maken, een bergstationnetje. Zal op maat gemaakt worden van styreen. Maar dat is een toekomstig project.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00505.jpg)
Een foto van de bergwagen en van een railbus. De rails voor de trein en het tunnelportaal liggen nu nog los, het gaat meer om het idee. Rechts onderaan zie je een reed-contact dat zorgt voor het uitschakelen van de motor om na x seconden de bergbaan weer de andere kant op te laten gaan. De bedieningselectronica is nu onder de baan bevestigd, je ziet nu nog alleen wat draadjes. Die worden later uiteraard weggewerkt door er een dal-stationnetje bij te maken, ook van styreen, ook een toekomstig project.
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Zegt 'ie dat 'ie plat bouwt op een plaat, komt 'ie met een funiculaire met meccano-aandrijving aanzetten! :)
Leuk gedaan. Ook leuk om zoiets ouds als meccano met een arduino aan te sturen.
Reinout
-
Nog even wat andere foto's van de bergbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0506.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0506.jpg)
Een platte goederenwagen met daarin wat plateau's met daarop wat passagiers. Vanwege de hoogte zijn alle benen geamputeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0507.jpg)
De constructie van de behuizing. Gemaakt van styreen,geschilderd met acrylverf. Deze behuizing past precies over de goederenwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-0508.jpg)
En dit is dan het resultaat van de bergbaan. Links zit een dun touwtje van vissendraad waarmee de bergbaan aan de aandrijving hangt.
De berg (nou ja, bergje van 18 cm hoog) moet uiteraard nog worden aangelegd, zodat de bergbaan in het berglandschap zal worden opgenomen.
Wordt vervolgd.
Wim K
-
Mooi hoor, creatief :)
-
De trambaan op Flachdorf is als eerste aangelegd. Inmidddels is die aanleg vrijwel achter de rug. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. In een aantal volgende posts wil ik de diverse fasen van de aanleg de revue laten passeren en ook vertellen welke problemen ik erbij heb ondervonden.
FASE 1:
De eerste fase was het losjes neerleggen van de rails en het installeren van de electronica om de tram te besturen. De tram wordt aangestuurd door een Arduino. Aan de Arduino moet je natuurlijk vertellen dat de tram ergens is, b.v. bij de halte bij het centrale station. Mijn eerste gedachten waren om dat te doen met reed-contacts. Maar de ellende die dat gaf komt wel in fase 2. Eerst de test om te kijken of de rails goed lagen en of de electronica werkte. Ja, die electronica werkte na in elkaar knutselen feilloos, en de rails bleken ook goed te liggen. Op de hierna getoonde foto liggen de rails nog los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00801.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00801.jpg)
Een foto van de (nog los liggende) rails. De meest rechter rail is die van de trambaan die achteraan doodloopt bij de hiervoor beschreven bergbaan. En ook aan de linkerkant het doodlopende stukje is van de tram.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00802.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00802.jpg)
Een foto van de aansturings-electronica. Onderaan de Arduino. Hij zit nu nog met een usb-kabel aan de computer, maar die gaat uiteraard verdwijnen. Rechts de 5 volt voeding voor deze Arduino. Links daarvan de 5 volt voeding voor het relais, links daarvan de 12 volt voeding voor het rijden van de tram. Links bovenaan een versterker (transistor) om het door de Arduino opgewekte PWM-signaal te vertalen naar een 12 volt PWM-signaal. Het gele blokje is een relais dat zorgt voor de omkering van de polariteit, nodig om zowel heen als terug te kunnen rijden.
Fase 2 volgt morgen.
Wim K
-
Ik vind dat kabeltreintje wel leuk gemaakt. En naar ik begrijp gaat de kabel het treintje ook echt voortbewegen. (y) Mijn complimenten!
-
het treintje ook echt voortbewegen.
Jazeker, het treintje kan echt op en neer gaan. Ik heb er een JoeTjoeb filmpje van gemaakt.
Kijk hier mijn filmpje over bergbaan op modelbaan Flachdorfurl (https://youtu.be/Ps18woSPQCk).
Wim K
-
De Meccano kabeltrommel is een polygoon met 4 assen.
Als je in de andere gaten van de trommel ook nog 4 assen plaatst, gaat het treintje minder schokkerig.
(al valt het nu al best mee in het filmpje)
-
Niet alleen in het filmpje valt het mee, ook in de praktijk zie je eigenlijk vrijwel niets van een schokkerig bewegen van de bergbaan. Het idee is wel goed, maar ik ben met wat het nu is eigenlijk wel tevreden.
Wim K
-
De aanleg van de trambaan is bijna voltooid, maar deze is in diverse fasen verlopen waarbij ik steeds een ander probleem tegenkwam. Ik ben inmiddels in fase 6, maar vandaag beschrijf ik fase 2 van de aanleg.
FASE 2
In de voorgaande fase beschreef ik hoe de electronika getest werd en goed bevonden was. Dus in fase 2 de rails netjes vastgeschroefd met een schroef en ringetje, zie de volgende foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00903.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00903.jpg)
Vervolgens de bedrading aangesloten, de reed-contacten gelegd, kortom, ik dacht dat ik klaar was. En dan maar test rijden.
Een stukje rijden ging goed. Maar zo nu en dan hoorde ik wat gebonk. Leek me nog niet zo erg, maar opeens ontspoorde de tram. En dat op een stuk flexrail, waar je een ontsporing niet verwacht. Bij nader onderzoek bleek dat de ontsporing bij zo'n schroef plaatsvond. Nee, de schroef was niet te hoog, dat had ik al gemerkt. Hieronder drie foto's die weergeven waarom de tram ontspoorde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00901.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00901.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00902.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00902.jpg)
Twee foto's waarop te zien is wat er gebeurde. Voor de bekrachtiging van het reed-contact zit er een magneetje aan de tram. En de schroefjes en ringetjes waren van ijzer. Zo'n licht trammetje werd gewoon uit de rails getrokken door magneet en schroef.
Hoe het verder ging komt morgen in fase 3.
Wim K
-
Ik had beloofd om te vertellen hoe ik verschillende fases heb doorgemaakt bij de aanleg van de tramrails. Na fase 2 (metalen schroefjes) verder met de volgende fasen:
FASE 3:
Omdat de tram op de schroefjes bleef steken was mijn volgende actie om de schroefjes te vervangen door koperen spijkertjes. Die zijn niet magnetisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00904.jpg)
Een klein spijkertje kun je zo wel vasthouden. Een tikje met een hamer, en de rails liggen vast.
Vervolgens in deze fase 3 gaan testrijden. Ging aardig. Maar bij de diverse halten was een reed-contact aangebracht waarmee aan de besturing zou moeten worden doorgegeven dat de tram daar is. Helaas bleek hetzelfde probleem als in fase 2 ook hier te gelden. Een reed-contact is immers ook magnetisch, een trammetje is erg licht, en het magneetje trok de tram soms toch uit de rails bij het passeren van zo'n reed-contact. Daarom verder gegaan naar fase 4.
FASE 4
Omdat de tram vastliep op de reed-contacts, heb ik besloten de reed-contacten nu onder de rails aan te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00905_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00905_1.jpg)
Met een beitel een stukje van de grondplaat weggehakt, daar het reed-contact in bevestigd. In de volgende foto zien we hoe het vervolgens werkte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00906.jpg)
Reed-contact onder de rails vastgemaakt. Het werkte redelijk, maar dat het toch nog niet goed ging, en er toch nog teveel problemen overbleven, dat vertel ik in een volgende aflevering.
Wordt vervolgd
Wim K
-
Ik heb ook wel eens wat gerommeld en kwam er toen achter dat read contacten een optimale stand hebben, vooral zoals jij het doet, ze in lengte richting onder de rails plaatsen. Je zou hem een kwart slag moeten draaien en dan weer testen. Een redelijke kans dat het dan beter gaat.
-
mss je reedrelais anders positineren : in de dwarsrichting
-
Misschien moet je de trammetjes wat verzwaren. Als ze door de magneet uit het spoor worden getrokken zijn ze wel erg licht.
-
Misschien reedcontact verticaal onder de rails plaatsen?
bron: PaulRoman (2017) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73296.msg3221730942#msg3221730942)
Zijn plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Reedcontact.jpg)
Of naast de rails (evenwijdig aan de spoorstaaf), of valt het trammetje dan opzij ?
-
Magneetje tussen de assen plaatsen?
-
Het gedoe met de reed-contacten was ik eigenlijjk wel beu. Daarom besloten om over te gaan op terugmelding d.m.v. stroomdetectie. Ik had nog wat electronica liggen van mijn vorige baan, dus kon snel een terugmelding in elkaar zetten.
FASE 5
Met terugmelding volgens het hieronder genoemde schema en soldeer-knutselarij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00909.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00909.jpg)
Het schema volgens de encyclopedie van Beneluxspoor.net. Door aanluiting 3 en 4 loopt de stroom voor de tram die rijdt, door aansluiting 1 en 2 wordt kortgesloten als er op de terugmeldsectie een tram rijdt.
Het verliep prima. De tram werd gedetecteerd, de Arduino kon dan besluit nemen om de voeding voor de tram voor 10 seconden te stoppen en zo laat je de tram bij een halte stoppen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-00908.jpg)
Het stukje electronica onder aan de baan.
Het verliep bijna prima. Op de heenweg werkte het perfect en wordt de tram goed gedetecteerd. maar op de terugweg werd de tram niet gedetecteerd. Even nadenken, en ja, het plaatje is eigenlijk wel duidelijk. De PC817 werkt maar in één richting. Op mijn oude baan was dat geen probleem, daar reed ik maar in één richting. Maar de tram pendelt heen en weer, dus de detectie moet in 2 richtingen goed lopen.
FASE 6
Hopelijk de laatste fase. Als ik de PC817 vervang door een PC814, dan zou de terugmelding in twee richtingen moeten werken, en ik ga ervan uit, dat dat wel zal gaan werken. Dus heb ik een verzoek naar China gestuurd, en voor 2,35 euro zijn alle Chinezen nu druk voor mij aan het werk om 20 van die PC814 dingetjes naar mij te sturen. Even afwachten want die Chinezen lopen niet zo hard. Maar ik ga ervan uit, dat het goed zal komen.
Wim K
-
Zo, de laatste dagen besteed aan het aanleggen van de rails, de voedingen enzovoort.
De rails liggen nu. Het is een drukte van belang in Flachdorf, diverse treinen doen het station aan. Hieronder enkele foto's van het proefbedrijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01004.jpg)
Voorlopig even flink rijden en goed testen of alle rails goed liggen en er geen storingen optreden.
Wim K
-
Mooie collectie
-
Het testrijden gaat gewoon door, maar ik heb nu wat huisjes op de baan gezet. Allemaal afkomstig van mijn vorige baan, de meeste zelf gemaakt van styreen, soms met opgeplakt steentjesmotief. De huisjes hebben in een grote vuilniszak gezeten, en zo hier en daar moet er nog wel wat aan worden opgeknapt.
De uiteindelijke lay-out van de straten is nog niet bekend en kan nog veranderen, dus de lokatie van de huizen ook. Het gaat voorlopig alleen nog maar even om het idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01101.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01102.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01103.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01104.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Vandaag begonnen met het straatspoor. Dat komt vóór het station waar de tram langsrijdt (en uiteraard stopt om reizigers op te pikken). Hieronder wat foto's.
Eerst een rand langs de multiplexplaat gemaakt. Dat is, aan de ene kant, om het lelijke zicht op de zijkant van het karton weg te nemen, maar anderzijds ook om te voorkomen dat bij een ontsporing van de tram deze een snoekduik van een meter hoogte maakt (zo spreekt Wim uit ervaring, was niet leuk een locomotief die een luchtreis maakte).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01201.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01202.jpg)
En dan met verpakkingskartond de weg maken. De weg is opgebouwd uit twee lagen. Eén laag naast de dwarsliggers van de piko-A rails, en een tweede laag precies óp de dwarsligger en óp het karton van laag één. Dat sluit dan mooi aan naast de rails, en zodanig dat de wielen van de tram toch nog contact maken met de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01203.jpg)
De eerste laag ligt, je ziet dat die náást de dwarsligger ligt. De lijm voor de tweede laag is al aangebracht, de tweede laag zelf ligt al gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01205.jpg)
En hier ligt de tweede laag, sluit mooi aan naast de rails.
Tussen de rails ligt één laag karton, ook hier weer zodanig dat de flenzen van de tram gewoon hun weg kunnen vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01206.jpg)
En zo ziet de straat er een stukje verderop uit. De bouwvakkers waren ook al snel om een paar huisjes neer te zetten.
De schilder moet nog langskomen met grijze verf om de straat te "asfalteren", gewoon grijze acrylverf op karton, dat houdt prima en geeft een mooi grijs straatbeeld. Maar dat komt later wel.
Wim K
-
Vandaag nog wat straatspoor aangelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01301.jpg)
Op de voorgrond de spoorlijn. Daar moet een overweg komen.
Rechts bovenaan de tramlijn, de tram staat juist te wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01302.jpg)
Wat verder naar achteren ziet het er zo uit.
De huizen staan nu nog wat provisorisch, om uit te testen hoe het er het mooist uit gaat zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01303.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01303.jpg)
Gevaarlijke kruispunten zijn er ook in Flachdorf. De tram moet hier goed toeteren als hij om de bocht komt, anders gebeuren er ongelukken.
Wim K
-
lichtsluisje die een toeter bedient :laugh:
-
Ja, leuk idee. Wie weet in de toekomst. Voorlopig is er nog geen geluid op mijn baan, eerst maar eens de scenery goed maken, ik moet nog zowat beginnen, dus daar ben ik nog wel even mee bezig. Maar het idee zal ik zeker bewaren.
Wim K
-
Inmiddels hebben de chinezen hard voor mij gewerkt en een pakje bezorgd. Daarmee kon ik de terugmelders (die in twee richtingen werken) maken. Deze terugmelders hangen nu aan de trambaan, één bij ieder eindpunt, en één bij de tussenhalte bij het station. Snel in elkaar gesoldeerd en aangebracht. Het werkt nu prima. De tram pendelt heen en weer, aangestuurd door de Arduino, en met de terugmelders wordt aangestuurd dat de tram op het juiste punt moet stoppen.
Een filmpje van de tram op modelbaan Flachdorf] (https://youtu.be/d19KkST8VP4) is hier te zien.
Wim K
-
Mijn oren horen een duidelijke analogWrite() instructie op een arduino die op een duidelijke 490Hz draait.
Ik heb speciaal voor dit doeleind een Weistra library geschreven die gemakkelijk is in het gebruik.
Op deze link (https://github.com/bask185/State-Machine-Scripts/tree/master/modules) vind je onder andere Weistra.h en Weistra.cpp
Als je die download en in je sketch folder zet dan kan je huidige PWM regelaar beter rijgedrag en minder irritant geluid geven.
Het gebruik is simpel:
#include "weistra.h"
#define pwmPin 13
#define potPin A0
#define interval 50 // 20 updates per seconde volstaat wel
unsigned long prevMillis ;
Weistra regelaar( pwmPin );
void setup()
{
regelaar.begin() ;
}
void loop()
{
regelaar.update() ; // continu aanroepen
if( millis() - prevMillis >= interval ) {
prevMillis = millis() ;
int sample = analogRead( potPin ) ;
sample = map( sample, 0, 1023, 0, 100 ) ; // weistra werkt van 0 t/m 100
regelaar.setSpeed() ;
}
}
Als je wilt kan je het proberen, je zou verbeteringen moeten ervaren. Overigens in Weistra.cpp kan je optioneel een aanpassing doen.
Je kan in weistra.cpp deze regel nog aanpassen door Fmin 20 te maken.
#define Fmin 50
Mvg,
Bas
-
In reactie op de vorige post: Ja, inderdaad het geluid van de Arduino-frequentie. Maar ik moet zeggen, dat ik het niet zo erg vindt. Ga maar eens naast een moderne sprinter staan, dan hoor je ook allerlei fluittonen. Voorlopig laat ik het maar zoals het nu gaat, best tevreden mee.
Ik ben verder gegaan met de achtergrond wat verfraaien. Van mijn vorige baan was een deel overgebleven, maar die hing te hoog. In plaats van alles los te maken, heb ik gekozen om de ontstane rand op te vullen. De achtergrond is van hardboard plaat, geschilderd met blauwgrijs (restje verf van de verwarming in mijn huis), witte wolkjes met wat grijs. De huizen, bomen en bergen zijn plaatjes die ik van internet heb gehaald, op goede schaal in een MS-Word document gezet, afgedrukt op een goede kleuren printer, uitgeknipt en opgeplakt.
hieronder enkele foto's van het geheel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01401.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01401.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01402.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01403.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01404.jpg)
Wim K
-
Hoi,
Dat wordt een leue baan zo.
Gr Koen.
-
Het werk aan de baan Flachdorf heeft even stilgelegen, maar nu gaat er toch weer wat gebeuren. Ik ben begonnen met het maken van de begraafplaats. Hieronder wat foto's om het bouwproces weer te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01501.jpg)
Foto boven: De plek waar het kerkje staat, en waar omheen de begraafplaats moet komen. Links een vel papier met daarop afgedrukt de teksten voor de grafzerken. Met potlood alvast wat paadjes op het terrein aangegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01502.jpg)
Foto boven: Het blad met de afgedrukte grafzerken. Gewoon in MS-Word gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01503.jpg)
Foto boven: Nog een keer het bouwterrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01504.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01505.jpg)
De teksten uitgeknipt. Erboven wat karton, waar omheen het papier wordt gewikkeld/gelijmd.
En daaronder de in elkaar gezette grafstenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01506.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01506.jpg)
Grondwerkzaamheden. Pad van lichte kleur, aarde van bruine kleur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01507.jpg)
En hier het voorlopige resultaat. Er moet nog wat groen, bomen, struiken, e.d. komen, en een heg omheen het grafterrein, maar dat komt later.
Wim K
-
Nu nog wat groen aangebracht (een heg, bomen en wat struikgewas), zodat de begraafplaats er wat netter uitziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01601.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01602.jpg)
Wim K
-
Inmiddels is de stratenmaker langsgeweest om een troittoir aan te leggen in Flachdorf. En de eerste auto's zijn inmiddels ook al gesignaleerd in de stad. Hierbij wat foto's van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01701.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01701.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01702.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01703.jpg)
Wim K
-
Op de straat moest natuurlijk ook wat belijning komen, zodat de auto's goed in hun eigen baan kunnen rijden. De lijnen heb ik gemaakt van kleine strookjes papier, 2 mm breed en 8 mm lang. Met houtlijm op de grijs geschilderde ondergrond plakken, en het resultaat zien we hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01801.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01801.jpg)
De straat voordat de strepentrekker was begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01802.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01802.jpg)
De stukjes papier, afgemeten met lineaal en daarna voorzichtig geknipt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01803.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01804.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk01804.jpg)
Met een pincet stuk voor stuk voorzichtig opgeplakt. Ik ben niet ontevreden over het resultaat.
Wim K
-
Vandaag begonnen met de verlichting in de huisjes. In de meeste huisjes is al een verlichtingsset ingebouwd, enkele leds met een weerstand. Ze moeten alleen nog gevoed worden met 12 volt.
Voor ieder huisje maak ik een stekker-stopcontact verbinding, zodat de huisjes ook nog een keer los kunnen als dat moet. Hieronder enkele foto's van de werkzaamheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-101002418.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-101002418.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-114046386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-114046386.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-114051310.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2021-03-19-foto-114051310.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
En na een dagje draadjes trekken, vastschroeven, en dergelijke, hier het resultaat. Het gaat om het linkerdeel van de baan, daar werk ik eerst aan om dat toonbaar te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01901-6054c1f5bf404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01901-6054c1f5bf404.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01902-6054c2375f795.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01902-6054c2375f795.jpg)
Wim K
-
:)
Zelfs een TRAM.
Zagen we amper deze week op het forum.
R.
-
Voor mijn verjaardag van mijn kinderen een Faller loopbrug gekregen. Nu is die loopbrug geschikt voor twee sporen, bij mijn zijn er drie sporen. Daarom wat verbouwing aan deze loopbrug, een plaat styreen eronder voor de stevigheid, twee plaatjes styreen voor opvulling, een schilderskwast voor de kleur, en wat hekwerk om het middendeel op te vullen, en zo is een tweesporige loopbrug geworden tot een driesporige loopbrug.
Zie hieronder enkele foto's van het ombouwproces.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01801-6076b98d7f4b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01801-6076b98d7f4b8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01802-6076b9a05d9ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01802-6076b9a05d9ca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01803-6076b9a3e5a9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01803-6076b9a3e5a9d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01804-6076b9a3d5348.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01804-6076b9a3d5348.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01805-6076b9a3db234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-01805-6076b9a3db234.jpg)
Wim K
-
Een paar jaar geleden op de Eurospoor beurs(*) in de rommelbak een standbeeld uitgezocht. Vandaag er een vijvertje omheen gebouwd. Met gekleurd plastic plaat lijkt het net echt.
(*) voor de jongere lezers: een beurs is een bijeenkomst in een grote hal waar een paar duizend mensen zonder mondkapje worden opgesloten om naar treintjes te kijken en spulletjes te kopen.
Hieronder wat foto's van het bouwproces
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02001-607c4d92870bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02001-607c4d92870bc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02002-607c4d92964cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02002-607c4d92964cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02003-607c4d9299b0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02003-607c4d9299b0f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02004-607c4d92882d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02004-607c4d92882d5.jpg)
Het terrein om de vijver moet nog worden bestraat, dat komt morgen wel.
Wim K
-
En nu is de stratenmaker langs geweest. Toont nu wat beter met tegels op de grond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02101-607ebc79a84cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02101-607ebc79a84cd.jpg)
Nu nog een heg tussen plein en spoor en tussen plein en de buren. En misschien ook nog wat boompjes erbij. Komt morgen.
Wim K
-
De boomplanter is ook nog langs geweest, wat bomen vormen de afsluiting tussen het pleintje en het rangeerspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02201-6083f13dbd39f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02201-6083f13dbd39f.jpg)
Ik zie nu op de foto, dat het hekwerkje rechts toch nog niet zo goed vast zit, moet ik nog wat aan doen.
Wim K
-
Leuk effect zo. Met de stenen erom heen
Het standbeeld andersom zetten?
Meestal is van de weg af de voorzijde te zien.
Of wil je graag zijn gezicht blijven zien? ;)
Ronald Visser
-
Ja, eigenlijk hoort hij wel met zijn gezicht naar de weg te staan. Maar dan zie ik alleen de achterkant, dus laat hem maar zo staan, dat is voor de modelbaan leuker.
Wim K
-
Deze week een beginnetje gemaakt met ballasten van de sporen. Het rijden gaat nu goed, geen ontsporingen, dus ik heb er vertrouwen in dat de rails goed op hun plaats liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02301-608567778f76c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02301-608567778f76c.jpg)
Een beeld van het spoor vòòr het ballasten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02302-6085679305d1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02302-6085679305d1f.jpg)
De pot met verdunde houtlijm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02303-608567a622f48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02303-608567a622f48.jpg)
Aan de slag. Het ziet er niet uit met die vloeibare lijm op de baan. Eerst maar even laten drogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02304-608567b8eab86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02304-608567b8eab86.jpg)
En zo is het geworden. Hier en daar moet ik nog wat steenslag die boven op de biels terecht is gekomen nog weghalen, het kan nog mooier.
Blijkbaar stond er toch nog een reiziger op de trein te wachten. Maar de spoorwegen in Flachdorf hadden toch goed gemeld, dat er geen treinverkeer mogelijk zou zijn vanwege werkzaamheden. Tja, zeker de omroepberichten niet gehoord.
Wim K
-
Oei ...houtlijm en wissels ... als dat maar goed gaat Wouter. Ik heb daar zelf al eens nare ervaringen mee gehad tijdens het ballasten. 2 wissels zaten zo muurvast dat ze niet mee te redden waren.
-
Ja, zo'n ervaring heb ik in het verleden ook al eens gehad. Dus goed oppassen, geen lijm bij de wissels, helaas wat kale plekken rond de wissels. Tot nu toe nog geen problemen gehad, de wissels doen het nog gewoon.
Wim K
-
Had mijn wissels destijds ingepakt in plastic en tape.
Werkte op zich wel goed.
Naderhand de boel wegsnijden en wegwerken met ballast.
Maar wissels ballasten blijft lastig.
(overweeg ook bij mijn N baan de kant en klare ballastbed te nemen bij wissels)
Gr Koen
-
Terwijl het ballasten nog even verder gaat, ben ik aan een volgende fase begonnen. Rechts vooraan op de baan zijn twee kopsporen aangelegd. Daarop moet een locloods gaan komen. En trouw aan mijn principe, dat ik alles zelf maak vanuit kale plaatjes styreen, ga ik me de komende tijd daarmee bezig houden
Hieronder twee foto's van de plaats waar de locloods moet gaan komen.
Rechts het tramspoor dat om de locloods heen loopt.
Links de spoorbaan. Op de achtergrond de bergbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02401-608b00f796229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02401-608b00f796229.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02402-608b00f79bc88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02402-608b00f79bc88.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
De eerste muren van de locloods zijn gereed. Ramen erin. Overigens, die ramen zijn de enige dingen die ik koop, dat is mij te gedetailleerd om dat zelf van styreen te maken. De rest maak ik zelf.
Even losjes neergezet om te zien of alles past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02501-608bdd0d972f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02501-608bdd0d972f5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02502-608bdd0d848b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02502-608bdd0d848b5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02503-608bdd0d8a487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02503-608bdd0d8a487.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Weer een stapje verder met de locloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02601-608d1fa406390.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02601-608d1fa406390.jpg)
Even losjes neergezet op de baan. Past goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02602-608d1fa40615b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02602-608d1fa40615b.jpg)
Een detail van de ramen, aan de binnenkant van de zijgevel. Met hulpstukjes styreen zet ik doorzichtig plastic (overhead sheet) vast. Zo krijg ik ramen die straks toch doorzichtig zijn.
Wim K
-
Hoi Wim, dat ziet er allemaal strak uit. Ga je het ook verlichten? Vergeet niet de binnen zijde eerst donker te maken, anders schijnt het door. Maar waarschijnlijk wist je dat al ;D
-
Ja, verlichting is wel de bedoeling. Maar de muur beplak ik met steentjes motief. En dan is mijn ervaring, dat doorschijnen niet veel opvalt.
Wim K
-
Het dak van de locloods wil ik afneembaar maken. Daarom rust het dak niet direct op de muren, maar heb ik een eigen steunconstructie voor het dak gemaakt. Hieronder enkele foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02702-608d817e3b636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02702-608d817e3b636.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02703-608d817e3b7e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02703-608d817e3b7e1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02701-608d817e4c110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02701-608d817e4c110.jpg)
Wim K
-
De locloods is weer wat verder bewerkt. Het dak is voorlopig afgewerkt. Dakpanmotief afgedrukt op de laserprinter en opgeplakt op het dak. Drie foto's van het dak in wording:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02801-608eaf1acbfb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02801-608eaf1acbfb5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02802-608eaf1ab7cb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02802-608eaf1ab7cb4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02803-608eaf1ab94b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02803-608eaf1ab94b0.jpg)
Het is de bedoeling, dat er nog een lichtkoepel op het dak komt, het dak is nu nogal massaal, zo'n lichtkoepel breekt de massaliteit wat. Maar dat komt later.
Wim K
-
Het dak van de locloods was nog wat massaal. Daarom daar een opbouw op gezet, dat breekt het massale wat. Hieronder wat foto's van het proces. Het dak van de opbouw moet nog dakpannen krijgen, dat komt nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02901-608fbbc91b3ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02901-608fbbc91b3ad.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02902-608fbbc91aeca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02902-608fbbc91aeca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02903-608fbbc905286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02903-608fbbc905286.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02904-608fbbc906b9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-02904-608fbbc906b9d.jpg)
Wim K
-
Die opbouw maakt een wereld van verschil Wouter. (y)
-
Omdat er ook wat (model)bouw in mijn huisje schaal 1:1 moest gebeuren is het in Flachdorf even wat stil geweest. Structuurverf, muurverf, laminaat, ikea-kast, enzovoort. Maar nu toch weer wat tijd voor het model 1:87 in Flachdoerf.
De opbouw van de locloods heeft nu een kleurtje gekregen. Hieronder wat foto's van het bouwproces.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03001-60ab7d09ac71f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03001-60ab7d09ac71f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03002-60ab7d055f846.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03002-60ab7d055f846.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03003-60ab7d055edf0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03003-60ab7d055edf0.jpg)
Wim K
-
Het werk aan de locloods is weliswaar nog niet af, maar aan andere delen van de baan wordt ook gewerkt. De schilder is langs geweest om de straten in het middendeel van de baan vorm te geven. Achteraan staat het tweede stationsgebouw. Binnenkort wordt daar verder aan gewerkt. Hier de eerste foto's van het middendeel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03101-60acdebe27832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03101-60acdebe27832.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03102-60acdebe2c533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03102-60acdebe2c533.jpg)
Wim K
-
Het middenstuk van de baan is weer wat verder bewerkt. Hieronder wat foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03201-60afb30c0bbc7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03201-60afb30c0bbc7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03202-60afb30c0eb1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03202-60afb30c0eb1e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03203-60afb30b8d0e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03203-60afb30b8d0e0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03204-60afb30b8e1bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03204-60afb30b8e1bf.jpg)
Er moet nog wat ander groen komen, plantjes, bomen, enzovoort. Wordt vervolgd.
Wim K
-
Inmiddels nog wat groen en andere kleurtjes aangebracht, de bewoners zijn druk bezig met tuinieren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03301-60bb7455d1abd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03301-60bb7455d1abd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03302-60bb74547006d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03302-60bb74547006d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03303-60bb7454729dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03303-60bb7454729dc.jpg)
Wim K
-
Achteraan, tegen de achterwand was er nog een stukje waar de muurplaat (berglandschap met huizen, afgedrukt op A4-papier en opgeplakt op hardboard) nog wat ruimte vrij liet. Met wat kartonnen muur- en huisjes kan ik die ruimte goed opvullen. Die muur-delen en huisjes zijn overgehouden van mijn vorige baan en in de rommelbak terecht gekomen, komen nu van pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03401-60bcc28b791ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03401-60bcc28b791ca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03402-60bcc28b644ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03402-60bcc28b644ed.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03403-60bcc28b693a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03403-60bcc28b693a0.jpg)
Er komt nog wat gras of groen tussen de straat en de muurdelen, maar zo wordt het toch wel aardig.
Wim K
-
En zo is het inmiddels geworden. Wat groen erbij, bomen geplant, enz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03501-60bd1f3f79ff5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03501-60bd1f3f79ff5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03502-60bd1f3f7d118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03502-60bd1f3f7d118.jpg)
Overigens, na vanmiddag snap ik nu wel waarom ze zeggen dat een baan van 105 cm breedte toch wel wat veel is. Na de actie om dit alles zo tegen de achterwand van de treinbaan uit te voeren voel ik mijn rug toch wel. Gelukkig hoef ik niet iedere dag aan die achterkant te werken.
Wim K
-
(y)
-
Wat meer naar rechts komt er een boerderij, hooiberg en weiland. Het strooisel onder de onderdoorgang van de boerderij ligt nu te drogen. Het dak blijkt toch wat reparatie nodig te hebben, maar voor de rest neem ik de dingen over zoals ik ze gemaakt had voor mijn vorige baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03601-60be1c6ebf108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03601-60be1c6ebf108.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03602-60be1c6ec1d2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03602-60be1c6ec1d2d.jpg)
De hooiberg is gemaakt van een blokje hout. Daarop houtschaafsel gelijmd, dat ik bij het zagen van de multiplex platen heb opgeveegd en bewaard. Het dak en de poten zijn van styreen. Het dak beplakt met papier met een werkje, afgedrukt op een kleurenprinter. De poten zijn styreen profielen die roodbruin zijn geverfd. In de bodemplaat heb ik 4 gaatjes geboord, anders wijken de poten teveel naar alle kanten op.
Wim K
-
Ha, een scratchbuild hooiberg. Wat een leuk draadje. Interessant om te zien hoe jij dingen bouwt. Iedereen doet het weer op zijn eigen manier en heeft eigen oplossingen. Dat laat je hier goed zien Wim. (y)
-
Hier nog even een foto onder de kap van de hooiberg. Een paar driehoekige stukjes styreen voor de stevigheid, en vier driehoekige stukjes voor de kap. Was even een gepruts om het goed in elkaar te krijgen, maar het resultaat is best goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03701-60bf49412e153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03701-60bf49412e153.jpg)
Wim K
-
Een tijdje geleden was ik met de locloods in aanbouw bezig (zie posts 54-63). In de loods wil ik ook deuren maken, die met hulp van een servo kunnen worden bediend. Helemaal uitgekristalliseerd is het nog niet, maar gaandeweg zal dat wel goed komen. Eerst maar eens de vier deuren uit styreen gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03801-60c0cef272031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03801-60c0cef272031.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03802-60c0cef26413c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03802-60c0cef26413c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03803-60c0cef269fc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03803-60c0cef269fc3.jpg)
De pootjes aan de deur worden de scharnieren waarin deze kan ronddraaien. Uit 2 mm dik styreen gemaakt. Met een mesje de twee pootjes aan de deur wat rond gemaakt (schrapen met een scherp mesje).
Wordt vervolgd,
Wim K
-
U wordt
vervolgd gevolgd. ;D = Ik volg dit met genoegen. ;)
-
Kun je niet in de pootjes een 1mm gaatje boren,een 1mm boutje inlijmen en dan in een moertje of draadbusje laten draaien? En dan aan de bovenkant gewoon een 1mm pennetje/gaatje....
-
Dank voor het meedenken. Maar oef, ik ben al blij als ik met mijn boormachine een gat van 8 mm in de muur kan boren. Het idee is goed, maar ik zie me dat nog niet doen. Dat gepruts met styreen ben ik meer gewend. Ik denk dat het wel zal lukken.
Wim K
-
het was ook maar een idee ;D
Een andere optie is een staafje messing op de draaikant lijmen en de deur daarop laten draaien.Voordeel is dat de draaipunten boven en beneden altijd tegenover elkaar zitten. Met het styreen afronden zul je altijd verschil houden waardoor de deur misschien tegenstand ondervind en schokkerig zal draaien.
-
Weer een stukje verder met de locloods. De scharnieren zijn nu aan de onderkant gereed. Bovenaan moet er nog een stripje styreen overheen. de bedoeling is, dat over het geheel nog een plaatje styreen komt om het netjes gelijkmatig af te dekken. Maar eerst maar eens de deuren er goed inhangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03901-60c330222f4bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03901-60c330222f4bf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03902-60c3302221796.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03902-60c3302221796.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03903-60c33022256a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-03903-60c33022256a6.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Het werk aan de locloods in Flachdorf heeft even stilgelegen, maar vandaag kon ik toch weer verder gaan.
Eerst maar even een foto van de vier deuren van de locloods. Bovenaan is de verbinding nog niet dichtgemaakt, de scharnieren hangen er nu nog maar een beetje los bij. Er moet daar nog een stripje styreen overheen komen om het 'scharnier' dicht te maken. Voorlopig dus nog los. Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04001-60eebfb3eb679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04001-60eebfb3eb679.jpg)
Ik wil de deuren met een servo kunnen bedienen, openen en sluiten. Daarvoor moet er een stang aan de deur kunnen worden bevestigd. Lang nagedacht hoe ik dat zou doen. Volgens mij heb ik een oplossing gevonden.
Met een spijkertje twee kleine gaatjes in de styreen deur geslagen, zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04002-60eebfb3d87b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04002-60eebfb3d87b6.jpg)
Door de twee gaatjes een stukje elektriciteitsdraad (gestript) doorheen gestoken, en aan de achterkant in elkaar gedraaid. Dat geeft me aan de achterkant een lusje, waar ik later een bedienings-stang aan kan bevestigen. Zie twee foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04003-60eebfb3db482.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04003-60eebfb3db482.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04004-60eebfb3e79b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04004-60eebfb3e79b3.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
En dan nu het resultaat. De deuren kunnen nog niet bediend worden, dat komt later nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04101-60f428bb3e6f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04101-60f428bb3e6f2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04102-60f428bb2ec6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04102-60f428bb2ec6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04103-60f428bb2e8b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04103-60f428bb2e8b9.jpg)
Wim K
-
Het ziet er allemaal puik uit Wim. Hoge mate van perfectie. (y)
-
Voorlopig laat ik de locloods maar even voor wat ie is, de aandrijving van de deuren komt later wel. Ik heb nu een begin gemaakt met de berg. Rechts achteraan op de modelbaan komt er een kleine berg. De hoofdconstructie (een plateau) had ik al eerder gemaakt. Op dat plateau staat de aandrijving van de bergbaan.
Nu eerst maar eens de tunnelportalen gemaakt, met steenbekleding aan de zichtkant binnenin het tunnelportaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04201-60f44a8af33ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04201-60f44a8af33ad.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04202-60f44a8b03ef8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04202-60f44a8b03ef8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04203-60f44a8ae1ab9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04203-60f44a8ae1ab9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04204-60f44a8ae56be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04204-60f44a8ae56be.jpg)
Wim K
-
Als je een tunnel maakt, dan heb je een probleem als een trein precies in die tunnel ontspoort of tot stilstand komt. Je kunt er niet bij. De gangbare manier is om een opening in de grondplaat te maken, zodat je er van onder af bij kunt.
Maar je wilt niet weten wat er bij mij op die plek onder de baan ligt/staat/hangt. Toegang van onder is dus eigenlijk geen optie. Daarom heb ik besloten om de berg te maken in de vorm van een luikje. Mocht het nodig zijn bij het binnenste van de berg te komen, dan kan ik dat luikje openmaken. Zie de foto's om te zien hoe ik dat heb gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04301-60f54beac219c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04301-60f54beac219c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04302-60f54beab2192.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04302-60f54beab2192.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04303-60f54beab4ed1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04303-60f54beab4ed1.jpg)
Uiteraard komt er bedekking over het luikje, dat volgt later.
Wim K
-
Weer wat voortgang met de berg. De houten constructie is nu gemaakt Het luik is dichtgemaakt. Dat luik is nu nog een plat vlak, er komt nog wat reliëf op. De twee tunnelportalen zijn gesteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04401-60f6973bb64c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04401-60f6973bb64c0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04402-60f6973ba3c86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04402-60f6973ba3c86.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04403-60f6973ba9337.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04403-60f6973ba9337.jpg)
Wim K
-
Het luik in de berg zou wat erg vlak worden. Daarom wil ik daarop een paadje dat naar omhoog slingert. Eerst een houten latje op het luik gelijmd. Met gips gaat daarop straks een slingerpaadje worden gevormd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04501-60f81ac41ca78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04501-60f81ac41ca78.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04502-60f81ac422267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04502-60f81ac422267.jpg)
Wim K
-
Het frame van de berg is nu overdekt. Karton, en het luik van een stukje multiplex. Zoals hiervoor al aangegeven heb ik op het multiplex van het luik wat latjes gelijmd. Dat gaat straks de ondergrond vormen voor een paadje dat langs de berg omhoog loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04601-60fd5a5e55732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04601-60fd5a5e55732.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04602-60fd5a5e5b75b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04602-60fd5a5e5b75b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04603-60fd5a5e42427.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04603-60fd5a5e42427.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04604-60fd5a5e467ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04604-60fd5a5e467ad.jpg)
Alles is gereed om te gaan kneieren met gips.
Wim K
-
Het kneieren met gips is achter de rug. De berg heeft vorm gekregen. Links een klein berghutje, waarvoor ik een klein plankje in de gips heb gezet. Op het luik is een paadje aangebracht, wordt later met strooisel vorm gegeven.
Zie de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04701-6107ac9a28a76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04701-6107ac9a28a76.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04702-6107ac9a357f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04702-6107ac9a357f9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04703-6107ac9a10157.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04703-6107ac9a10157.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04704-6107ac9a11693.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04704-6107ac9a11693.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04705-6107ac9a241af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04705-6107ac9a241af.jpg)
De naad tussen luik en vast gedeelte hoop ik later weg te kunnen werken met wat bosjes of ander groensel.
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Na het gipsen is het nu de beurt aan de schilder. Met wat oude acrylverf al aanstippend wat kleur aanbrengen. Ik begin maar met bruin en groen, vooral niet te nauwkeurig, en met veel water verdunnen, dan geeft het een aardig beeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04801-61091198c3aa7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04801-61091198c3aa7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04802-61091198c0aab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04802-61091198c0aab.jpg)
Wim K
-
Beste Wim,
Het valt me op dat je weinig tot geen reacties krijgt. Vind je dat niet vervelend?
Het kan liggen aan een stukje wederkerigheid waar het nu aan schort. Hier op het forum krijg je vaak een reactie
op je eigen draadje terug als je bij een ander ook eens wat plaatst.
Zo wordt het modelbouwen ook een stuk leuker en krijg je ook vaak adviezen die je wellicht goed kan gebruiken.
-
Grappig ik dacht precies hetzelfde. Ik vind het zelf stom om eigenlijk op alles een (y) te geven, dat gezegd hebbende. Ik zou zeker weten de like knop meer dan 1 keer hier gebruikt hebben, zouden we er een hebben.
Dus totdat we die hebben, moet je maar naar je aantal views kijken.
Bas
-
Wim K-nutselt fijn in zijn eigen hoekje. :)
Je geeft een geheel eigen draai aan het bouwen Wim, het ziet er al mooi uit. (y)
-
De opmerking van Thai-Bundesbahn zal ik me ter harte nemen. Je hebt gelijk, het is er bij mij de laatste tijd niet zo van gekomen om op andere draadjes te reageren. TB, bedankt voor de hint.
-
Het luik in de berg is nu redelijk goed weggewerkt. Met groen spul heb ik de naden uit het zicht kunnen houden. De tweede foto geeft een detail, je ziet de naad niet. Toch kan ik het luik opendoen als er een trein in de tunnel blijft steken. De derde foto is bij avond, de verlichting is al ontstoken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04901-61167d1bca428.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04901-61167d1bca428.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04902-61167d619e3f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04902-61167d619e3f5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04903-61167d1bb645f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-04903-61167d1bb645f.jpg)
Wim K
-
Boven op de berg staat het motortje voor de bergbaan. Dat moet worden weggewerkt. Ik maak er een eenvoudig stationsgebouwtje van. Omdat het toch vrij ver achteraan op de baan staat, wil ik het simpel houden. Van styreen de vorm gemaakt. De ramen ga ik er niet uitsnijden, maar het worden opgeplakte ramen (op papier afgedrukt). Er komt alleen een gat in voor de kabel van de bergbaan. Eerst even kijken of het past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05001-61178f62bc840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05001-61178f62bc840.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05002-61178f62c0dd0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05002-61178f62c0dd0.jpg)
Wim K
-
hoe gaan de reizigers nou uitstappen ?
geen perron en de helft van je trein staat nog ingesloten tussen muur en natuur.
-
Ja, daar heb je wel een punt. Ik denk dat ik er nog een perronnetje naast ga maken. Maar dat wordt wel een gepriegel. Eens goed over nadenken hoe ik dat ga doen. Ik ben gewend met styreen te werken, maar een trapvormig perronnetje is toch wel een uitdaging.
Eerst maar het gebouw afmaken.
Wim K
-
Met wat acrylverf en een kwast tamponnerend wat kleur opgebracht. Niet meer het witte uiterlijk van styreen. Ik hoef overigens maar twee kanten van het geheel te behandelen. De twee andere kanten komen toch niet in zicht, die kunnen wit blijven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05101-6117e94e590b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05101-6117e94e590b8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05102-6117e94e5c363.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05102-6117e94e5c363.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05103-6117e94e43aae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05103-6117e94e43aae.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05104-6117e94e491dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05104-6117e94e491dc.jpg)
Wim K
-
Er wordt hard gewerkt in Flachdorf. (y)
-
Hallo Wim,
Bij dergelijke bergbaantjes zie je ook vaak genoeg geen echt trapvormig perronnetje maar gewoon een beetje brede metalen trap met wat grotere treden of kleine plateaus ter hoogte van de deuren. Dat neemt minder ruimte in en is in de praktijk ook vaak genoeg noodzakelijk omdat daar soms ook erg weinig ruimte is.
Groeten,
Bert
-
Ja, iets met plateaus bij de deuren lijkt me wel wat. Ik ga kijken of de trein altijd op dezelfde plaats stopt, lijkt me wel. Dan kan ik daar bij de deuren een plateau maken.
Eerst nog wat foto's van het stationsgebouw. Het gaat in z'n geheel over het motortje heen. Omdat het achterop de baan staat ben ik wat lui geweest en heb geen echte raampjes erin aangebracht, maar raampjes (en deuren) die ik heb afgedrukt op een kleuren laserprinter. Het enige gat is voor het touwtje dat de bergbaan omhoog trekt.
Om toch wat dieptewerking te krijgen heb ik plantenbakken met geraniums en een balkon (ook al met plantenbakken) aangebracht, dat geeft dan toch wat dieptewerking. Zie de foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05201-611917af45738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05201-611917af45738.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05202-611917af29b40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05202-611917af29b40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05203-611917af2e470.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05203-611917af2e470.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05204-611917af45716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05204-611917af45716.jpg)
Wim K
-
Naar aanleiding van de opmerkingen van Tijgernootje en Bert heb ik me voorgenomen om ook een perronnetje te gaan maken. Laat ik maar beginnen met het dalstation. Hieronder twee foto's. De tweede foto is van bovenaf, dan zie je dat er niet zo heel veel ruimte is. Ik vermoed dat het perronnetje een beetje over het tramperronnetje gaat vallen, maar dat is niet zo erg. Eerst maar eens wat inspiratie opdoen om te bezien hoe ik het ga maken. Ik heb al wel gemerkt dat het bergtreintje altijd op dezelfde plek stopt, dus iets met een plateau bij de deuren is wel een goed idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05301-611a306058eeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05301-611a306058eeb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05302-611a30605f152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05302-611a30605f152.jpg)
Wim K
-
Afgelopen week bezig geweest met het maken van twee perronnetjes voor de bergbaan. Zowel bij het dalstation als bij het bergstation. Eerst maar even met een stukje karton de maten overgenomen, zodat vervolgens met styreen de juiste afmeting gemaakt kon worden. Hieronder foto's van het bouwproces van de perronnetjes. Op de onderste foto zie je dat het allemaal net past, maar dat was ook de bedoeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05401-6128b77170322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05401-6128b77170322.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05402-6128b7716e70d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05402-6128b7716e70d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05403-6128b77140151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05403-6128b77140151.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05404-6128b771433d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05404-6128b771433d6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05405-6128b7715ba99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05405-6128b7715ba99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05406-6128b7715a38b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05406-6128b7715a38b.jpg)
Wim K
-
Ziet er geslaagd uit (y)
-
Het is al even geleden sinds ik wat over Flachdorf heb verteld. Drukke zaken hielden me even van de modelbaan af. Maar nu toch weer verder.
Naast de berg is er nog een ruimte vrij. Ik wil daar een garage met een benzinepomp gaan maken. Zoals altijd, zelfbouw uit styreen. Hieronder de plaats waar het moet komen, en de eerste werkzaamheden, het snijden van de eerste plaatjes styreen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05501-6182b3a709dce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05501-6182b3a709dce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05502-6182b3b76449e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05502-6182b3b76449e.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Een stapje verder met de garage op Flachdorf. De vloer, dak, wanden zijn gemaakt van wit styreen, 2 mm dik (voor de stevigheid), de staanders van blauw styreen. Daar tussenin komen glazen wanden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05601-6183acca26deb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05601-6183acca26deb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05602-6183acca220ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05602-6183acca220ea.jpg)
Wordt vervolgd,
Wim K
-
Weer wat verder. Glas in de garage gezet (overhead sheet). Het personeel van de garage heeft even pauze en kijkt naar buiten. De benzinepomp is nu ook gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05701-6183df0dcdc58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05701-6183df0dcdc58.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05702-6183df0dcdf9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05702-6183df0dcdf9b.jpg)
Het dak van de garage maak ik van grijs schuurpapier, lijm ik op de styreenplaat.
De profielen naast de pompen dienen als steun voor het afdak dat over het kantoor en de benzinepompen heen gebouwd gaat worden, het dak ligt nu rechts achteraan op de foto.
Wim K
-
En hierbij het uiteindelijke resultaat.
Verlichting ingebouwd, een set van 3 leds bij de benzinepomp, een set van 4 leds boven de garage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05801-618d818fcfa61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05801-618d818fcfa61.jpg)
En hieronder dan het uiteindelijk resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05802-618d818fc0474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05802-618d818fc0474.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05803-618d818fc5ed7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimk-05803-618d818fc5ed7.jpg)
Wim K