Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door VAM65
Vandaag om 07:56:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Lucien
Vandaag om 07:22:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Frank 123
Vandaag om 06:54:14
Rail away door Eelco Storm
Vandaag om 06:29:49
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 357445 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1845 Gepost op: 02 December 2025, 10:27:52 »
Ha kijk, dat zou heel goed kunnen!  (y) Dank!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1846 Gepost op: 02 December 2025, 10:56:28 »
Dat is het andere koprijtuig, de Bk 657 heeft geen deuk op de foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1847 Gepost op: 02 December 2025, 13:30:59 »
Jammer, nog niet geïdentificeerd dus.

Ondertussen gaan we nog even terug naar Velsen-Noord. Geen onderdeel van de IJmuidenlijn, maar wel direct ten noorden van de voormalige Velserspoorbrug. En ik vind de foto zo mooi dat ik 'm hier toch wilde opnemen.



We zien hier de laatste trein met stenen voor de verlenging van de IJmuidense pieren, op 14 juli 1966. Volgens het fotobijschrift rijdt de trein hier door Velsen-Noord ter hoogte van de overweg bij de Schulpweg, op weg naar de opslagplaats voor de stenen bij de Noordpier. De Noordpier werd via het Hoogoventerrein bereikt. Ik kan de fotolocatie niet goed terugvinden op de kaart, maar ik denk dat de trein kop gemaakt heeft bij station Beverwijk, en nu het spoor richting Hoogovens oprijdt. We kijken dan in oostelijke richting en zien op de achtergrond de oude spoorlijn Haarlem-Alkmaar liggen, toen nog met bovenleiding. Het nieuwere spoor richting de tunnel is het volgens mij niet, dat gaat meteen ten zuiden van station Beverwijk omlaag de tunnel in. Alleen de huizen op de achtergrond krijg ik niet goed ingepast, maar misschien bestaan die tegenwoordig niet meer. Wie het weet mag het zeggen.

De pierverlenging was een project van vele jaren, eerst de Zuidpier bij IJmuiden, vervolgens de Noordpier bij Velsen-Noord/Wijk aan Zee. De stenen kwamen met zeer lange treinen uit België, zie ook onderaan deze oudere post in dit draadje.

Voorop rijdt DE-loc 2266, met daarachter de 2215. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_25.
Hoe ik wist dat de tweede loc de 2215 was? Een paar ogenblikken later drukte de fotograaf nog eens af:



Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_26.


« Laatst bewerkt op: 02 December 2025, 13:48:58 door Vislijn. Reden: foto toegevoegd »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1848 Gepost op: 02 December 2025, 13:58:14 »
Soortgelijke huizen zijn te vinden in de Duinvlietstraat in Velsen-Noord, daar liep de oude spoorlijn vroeger langs richting de brug, goed te zien op Google Maps.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1849 Gepost op: 02 December 2025, 15:04:18 »
Dat klopt, de trein rijdt op het spoor naar de Hoogovens:
De fotograaf stond dus hier ergens in de berm rechts

Dezelfde foto tweeënhalf jaar geleden:)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1850 Gepost op: 03 December 2025, 09:49:25 »
Ah, dat had ik even gemist. Ook nog met een uitleg van waar dit punt te vinden is.
Het is overigens nét niet helemaal dezelfde foto ;) Op die andere is links een gashouder te zien, en (lang) wachtende auto's. Hier is de trein net iets dichterbij gekomen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1851 Gepost op: 03 December 2025, 11:24:57 »
Een foto van Velsen Ijmuiden Oost met een Blokkendoos. Toestemming gevraagd en gekregen van FB Typisch Ijmuiden van de plaatser Hans van den Boogaard.






Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1852 Gepost op: 03 December 2025, 12:37:52 »
Toestemming had je niet aan Hans hoeven vragen, 't is ook niet de eerste keer dat deze foto hier staat. ;D
Helaas zullen er niet veel foto's zijn van de lijn die hier nog niet geplaatst zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1853 Gepost op: 03 December 2025, 12:52:03 »
Ben er toch blij mee, deze versie oogt op mijn laptop een  stuk beter dan die eerdere

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1854 Gepost op: 03 December 2025, 14:06:12 »
Ik weet eigenlijk niet hoe dat precies zat met de blokkendozen. Deze werden gecombineerd tot treinstellen, maar ik dacht dat het vaak om 2, 4 of meervoud van 2 ging. Dit drietje is dan toch bijzonder?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1855 Gepost op: 03 December 2025, 14:08:37 »
Dat was alweer een hele tijd geleden  ;)
Erg leuk om deze foto weer te zien, één van de mooiste plaatjes van de IJmuidenlijn wat mij betreft.

Helaas zullen er niet veel foto's zijn van de lijn die hier nog niet geplaatst zijn.

Dat denk ik ook steeds, maar telkens duikt er dan weer wat moois op. Ik heb nog wel wat foto's die hier volgens mij nog niet zijn geplaatst, maar probeer het een beetje te doseren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7964
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1856 Gepost op: Vandaag om 07:29:59 »
Dit drietje is dan toch bijzonder?
Het valt op Rogier, maar in de bekende naslagwerken over de Blokkendozen komen 3-wagen samenstellingen in alle inzetperiodes voor.
Zowel als vaste stam, als versterking van een 2-wagenstam.
Het geeft een afwijkend beeld, maar niet specifiek bijzonder dus.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.