Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:51:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:30:59
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:22:47
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door BertOK
Vandaag om 13:21:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 13:14:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door saskia
Vandaag om 12:49:31
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
19 Toen door 1200blauw
01 December 2025, 21:00:58
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 355171 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1845 Gepost op: Vandaag om 10:27:52 »
Ha kijk, dat zou heel goed kunnen!  (y) Dank!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8623
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1846 Gepost op: Vandaag om 10:56:28 »
Dat is het andere koprijtuig, de Bk 657 heeft geen deuk op de foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1847 Gepost op: Vandaag om 13:30:59 »
Jammer, nog niet geïdentificeerd dus.

Ondertussen gaan we nog even terug naar Velsen-Noord. Geen onderdeel van de IJmuidenlijn, maar wel direct ten noorden van de voormalige Velserspoorbrug. En ik vind de foto zo mooi dat ik 'm hier toch wilde opnemen.



We zien hier de laatste trein met stenen voor de verlenging van de IJmuidense pieren, op 14 juli 1966. Volgens het fotobijschrift rijdt de trein hier door Velsen-Noord ter hoogte van de overweg bij de Schulpweg, op weg naar de opslagplaats voor de stenen bij de Noordpier. De Noordpier werd via het Hoogoventerrein bereikt. Ik kan de fotolocatie niet goed terugvinden op de kaart, maar ik denk dat de trein kop gemaakt heeft bij station Beverwijk, en nu het spoor richting Hoogovens oprijdt. We kijken dan in oostelijke richting en zien op de achtergrond de oude spoorlijn Haarlem-Alkmaar liggen, toen nog met bovenleiding. Het nieuwere spoor richting de tunnel is het volgens mij niet, dat gaat meteen ten zuiden van station Beverwijk omlaag de tunnel in. Alleen de huizen op de achtergrond krijg ik niet goed ingepast, maar misschien bestaan die tegenwoordig niet meer. Wie het weet mag het zeggen.

De pierverlenging was een project van vele jaren, eerst de Zuidpier bij IJmuiden, vervolgens de Noordpier bij Velsen-Noord/Wijk aan Zee. De stenen kwamen met zeer lange treinen uit België, zie ook onderaan deze oudere post in dit draadje.

Voorop rijdt DE-loc 2266, met daarachter de 2215. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_25.
Hoe ik wist dat de tweede loc de 2215 was? Een paar ogenblikken later drukte de fotograaf nog eens af:



Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_26.


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:48:58 door Vislijn. Reden: foto toegevoegd »