Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 16:08:39
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:08:06
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:04:25
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door dikkiedik75
Vandaag om 15:50:05
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 15:27:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:04:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:58:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 14:44:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:42:39
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:23:31
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 14:15:42
Digital Sound, maar dan analoog door Besselspoor
Vandaag om 14:01:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:56:58
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:46:32
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Vislijn
Vandaag om 13:43:24
welke verlichtingsbron? door Sylvester
Vandaag om 13:39:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:49:53
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door spock
Vandaag om 11:25:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:00:40
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door hervé
Vandaag om 10:49:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:25:34
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 10:07:30
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:47:17
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Pauldg
Vandaag om 09:42:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:40:50
verlichting op mijn draaischijf zeten door rjr
Vandaag om 08:32:31
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Teun60
Vandaag om 00:29:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
16 October 2025, 23:35:49
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
16 October 2025, 22:56:03
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 314321 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1740 Gepost op: 07 October 2025, 12:34:45 »



Drie jaar na de bouw van het eerste station Velsen in 1867 verrees vlak ertegenover dit 'Stations-Koffiehuis' (of, zoals de zijgevel in een oudere spelling vermeldt, 'Stations-Koffijhuis'). Het werd uitgebaat door W.F. Meijer. Reizigers en andere gasten konden er ook logeren. Blijkens het fotobijschrift lag het koffiehuis, vanuit het station gezien, aan de andere kant van het spoor en van de Stationsweg. Om zonder ongelukken het spoor te kunnen oversteken werd de beveiligde spoorwegovergang aangelegd die we hier op de afbeelding zien. Het gebouw zou in 1969 zijn gesloopt.

Ansichtkaart, uitgeverij Nauta te Velsen. Collectie Ton Stam, Foto-beeldbank Historische Kring Velsen.

Ik heb even zitten kijken op de luchtfoto uit 1930 in deze eerdere post over de drie stations Velsen(-IJmuiden Oost) maar kan het gebouw zo niet vinden, het moet schuin tegenover het eerste station Velsen hebben gelegen (het witte gebouw), daar is wel een gebouw met een luifel te zien maar het lijkt toch niet helemaal hetzelfde. Misschien is het ingrijpend verbouwd.



Zoals in de aangegeven post beschreven kwam er in 1891 een nieuw station Velsen dat iets zuidelijker lag, en in 1905 werd er op een andere plek opnieuw een ander station Velsen (vanaf 1927: 'Velsen-IJmuiden Oost') geopend, dat bovendien beschikte over een stationsrestauratie. Deze ontwikkelingen zullen voor de klandizie van het Stations-Koffijhuis van W. Meijer niet heel gunstig zijn geweest.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1741 Gepost op: 10 October 2025, 15:43:58 »



De pendeltrein van IJmuiden naar Velsen-IJmuiden Oost, bestaande uit twee motorrijtuigen Mat'24, is zojuist vertrokken uit IJmuiden en zal zo dadelijk stoppen te IJmuiden-Julianakade, waarvan we het gebouwtje links op de achtergrond al kunnen zien liggen. De trein reed hier door de geul tussen de Wilhelminakade, waar de fotograaf stond, en de Julianakade aan de overkant. Daar nadert juist een open vrachtwagen (een Volvo?), terwijl we rechts daarvan een forse witte auto zien, het lijkt wel een Rolls-Royce of Bentley, type Silver Cloud/S-Series. Zo'n auto zou je in IJmuiden niet gauw verwachten, hoewel er in de vis en de scheepvaart door sommigen goed verdiend werd.

IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2496
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1742 Gepost op: 10 October 2025, 16:14:21 »
Hoi Vislijn,

De witte personenauto kan ik niet gelijk zeggen. Maar de vrachtwagen is denk ik een Magirus Deutz s 3500.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1743 Gepost op: 10 October 2025, 16:25:07 »


IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Op sommige punten na '45 wel, maar rond de 30 jaren een stuk fraaier.
Na het sloopwerk van de moffen en de wederopbouw is het niet veel meer.
Maare.....is dit nou de IJmuiden stel?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1744 Gepost op: 13 October 2025, 09:51:41 »
Maare.....is dit nou de IJmuiden stel?

Er is een kleine serie van vier motorwagens (mABD 9001-9004) speciaal voor inzet op de IJmuidenlijn gebouwd, ze beschikten over 1e en 2e klasse en een extra bagageruimte, maar of we die hier zien, dat kan ik eerlijk gezegd niet goed onderscheiden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1745 Gepost op: 13 October 2025, 09:59:32 »
Mooi artikel in Modelspoor magazine  nr. 261 over de vishal in IJmuiden.
Klopt niet helemaal,  het zijn herinneringen.

Van het weekend heb ik een exemplaar van het tijdschrift aangeschaft, een erg aardig artikel over een prachtige baan, schitterende foto's! Het is jouw eigen (voormalige) baan zie ik nu, leuk!  (y)
Ik denk dat de periode zo rond 1972 is? Het tweede perron is al weg, maar het seinhuis is er nog. Die situatie heeft volgens mij maar heel kort bestaan. Een begrijpelijke keuze om de bovenleiding weg te laten (lastig aansluiten wegens modulaire opzet), aan de andere kant waren die vakwerkmasten wel heel beeldbepalend.

Ook de Geul en de situatie rond de Julianabrug zijn prachtig uitgebeeld in model, complimenten!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1746 Gepost op: 13 October 2025, 10:04:28 »
Er is een kleine serie van vier motorwagens (mABD 9001-9004) speciaal voor inzet op de IJmuidenlijn gebouwd, ze beschikten over 1e en 2e klasse en een extra bagageruimte, maar of we die hier zien, dat kan ik eerlijk gezegd niet goed onderscheiden.
De achterste lijkt uit de genoemde serie te komen, de voorste niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1747 Gepost op: 13 October 2025, 11:38:36 »
De voorste is een B (ex C).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1748 Gepost op: 13 October 2025, 11:51:42 »
[...] Maar de vrachtwagen is denk ik een Magirus Deutz s 3500.

Ik denk dat je gelijk hebt, de grille lijkt hoger dan bij de Volvo Titan die ik in mijn gedachten had:


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1749 Gepost op: 13 October 2025, 13:07:44 »
terwijl we rechts daarvan een forse witte auto zien, het lijkt wel een Rolls-Royce of Bentley, type Silver Cloud/S-Series. Zo'n auto zou je in IJmuiden niet gauw verwachten, hoewel er in de vis en de scheepvaart door sommigen goed verdiend werd.    1956, foto J. de Jongh

Een sta in de weg boom.  Zou een meer democratische Chevy of Plymouth of dergelijke, jaren 1940, een kans maken?
Als een RR niet zo plausibel zou zijn, die Engelsman was ook langer, 'gerekt', denk 'k.   Stomme boom   ;)
De Silver Cloud kwam uit midden jaren 1950 en de foto is van 1956.
Is dus wel snel na introductie, voor op een Nederlandse foto, misschien ( ? )

>   dit is alvast de achterkant van een Bentley S midden jaren 1950 ..
     https://cdn.classic-trader.com/I/images/1920_1920_inset/vehicle_ad_standard_image_a82903ca9b633bb23babc8df8b780f61.jpg
     (foto ter illustratie ClassicTrader)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2025, 13:45:34 door hervé. Reden: toevoeging > »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1750 Gepost op: 13 October 2025, 13:46:01 »
Daar heb ik ook nog aan gedacht, de auto zou een heel vroeg exemplaar moeten zijn en bovendien gloednieuw. Het is door de boom inderdaad niet duidelijk te zien, en misschien is de wens ook wel de vader van de gedachte. Maar hij heeft er zeker iets van weg, en groot is-ie ook:



(een Silver Cloud III vanuit ongeveer dezelfde hoek)

De Rolls-Royce Silver Cloud en Bentley S-series waren identiek, op de grille en logo's na.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2025, 15:33:29 door Vislijn. Reden: aanvulling »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1751 Gepost op: 13 October 2025, 15:31:37 »


De halte Velsen-Zeeweg, gezien in noordelijke richting. Links het perron voor de richting Haarlem en het haltegebouwtje. Daarachter steekt de Zeeweg het spoor over. Hier kwamen drie plaatsen bij elkaar: links van het spoor heet het IJmuiden, rechts Driehuis. Voorbij de overweg, rechts van het spoor: Velsen-Zuid. Ook het perron voor de richting IJmuiden is verderop te zien, met de betonnen abri die nu in het Spoorwegmuseum staat. Boven die abri steekt in de verte de nieuwe, nog lichtgekleurde schoorsteen van de PEN-centrale de lucht in, deze was toen nog in aanbouw. De combinatie van deze schoorsteen en de bovenleiding bestond alleen in 1983, en dat is dan ook het jaar waarin J.G.C. van de Meene deze foto maakte.

In het midden is duidelijk te zien dat het spoor hier een knik maakte en verderop, aan de horizon, nog een. Tot 1905 liep het spoor hier echter rechtdoor, naar de oorspronkelijke, lage spoorbrug over het Noordzeekanaal, daarna ging het via een veel grotere en hogere brug, die zo'n 80 meter meer naar het westen lag dan de oude. De twee knikken zorgden ervoor dat het spoor goed uitkwam voor de nieuwe brug.

Duidelijk is te zien dat het haltegebouwtje, dat toen al niet meer bij NS in gebruik was, er was destijds een tandartspraktijk in, op straatniveau is gebouwd en niet op dezelfde hoogte als het perron. Dat kwam volgens mij niet zoveel voor. Rechts op de foto de bosjes en struiken waar ik als kind heel veel te vinden was, en van waaruit ik de voorbijrijdende treinen van heel dichtbij kon bekijken. Op die plek moet mijn fascinatie voor de IJmuidenlijn zijn ontstaan, en indirect is daaraan dus ook het bestaan van dit draadje te danken.

Foto J.G.C. van de Meene via Stationsweb (https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenzeeweg&num=62)
« Laatst bewerkt op: 14 October 2025, 09:11:20 door Vislijn. Reden: corr. »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1752 Gepost op: 16 October 2025, 15:48:59 »




Vandaag precies twintig jaar geleden, 16 oktober 2005. Het spoortracé ter hoogte van de voormalige halte Velsen-Zeeweg, kijkend in zuidelijke richting. Sinds 1989 was er nog één spoor over. Het is nauwelijks te zien door de weelderige plantengroei, maar rechts lag op het moment van deze foto nog steeds het perron waarlangs ooit de treinen naar Haarlem en Amsterdam stopten. Helemaal overwoekerd en nauwelijks te zien, maar het was er destijds nog. Op de plek van het westelijke spoor was gaandeweg een fietspad ontstaan. Fietsers en voetgangers die van IJmuiden naar Santpoort wilden konden zo een heel eind afsnijden, ze konden de dorpskern van Driehuis links laten liggen. Rechts van het spoor lag (en ligt) hier het uitgestrekte, glooiende terrein van de begraafplaats en crematorium Westerveld. De fietser begeeft zich richting de voormalige spoorhalte Driehuis-Westerveld.

Eigen foto.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1753 Gepost op: Vandaag om 12:11:56 »



Het emplacement van station IJmuiden in juni 1971. Alles is nog min of meer in originele staat. Beide perrons zijn nog aanwezig, net als de kenmerkende vakwerkmasten voor de bovenleiding. Let op de fraaie lantaarns op het tweede perron. Rechts op de achtergrond het seinhuis met daarnaast een armsein. Achter dat armsein zie we in de verte de watertoren aan de Evertsenstraat boven de bebouwing aan de Havenkade uitsteken. De bomen uiterst rechts omzomen de Westerbegraafplaats.

Links de overkapping van het eerste perron, het stationsgebouw zelf blijft grotendeel buiten beeld. Rechts van de overkapping, achter het witte hek, lag nog een kopspoor bestemd voor het laden en lossen van goederen. Daarachter zien we een aantal donkere schuren, waarin o.a. een kolenhandel was gevestigd. Verder naar achter de Kon. Wilhelminakade met de Oud-Katholieke Engelmunduskerk, die in dit draadje al een aantal keren voorbij is gekomen.

Alles op de foto straalt een lome rust uit, er is wederom geen mens te zien. De Sik staat naast de tankinstallatie geduldig te wachten op de volgende inzet. Het bovenste frontsein is nog een ouderwetse lantaarn. Het nummer van de Sik is niet duidelijk te lezen, 309 misschien?

Foto Piet Korpershoek, collectie Gem. Velsen via Noord-Hollands Archief. No. KNA001009092

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7691
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1754 Gepost op: Vandaag om 14:44:22 »
Nummer lastig te ontwaarden inderdaad, ook in negatief





De tankplaats rechts is ook mooi, mogelijk is de Sik daarnaar onderweg  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:46:04 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.