Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 19:10:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 19:09:08
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:52:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 309499 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1740 Gepost op: 07 October 2025, 12:34:45 »



Drie jaar na de bouw van het eerste station Velsen in 1867 verrees vlak ertegenover dit 'Stations-Koffiehuis' (of, zoals de zijgevel in een oudere spelling vermeldt, 'Stations-Koffijhuis'). Het werd uitgebaat door W.F. Meijer. Reizigers en andere gasten konden er ook logeren. Blijkens het fotobijschrift lag het koffiehuis, vanuit het station gezien, aan de andere kant van het spoor en van de Stationsweg. Om zonder ongelukken het spoor te kunnen oversteken werd de beveiligde spoorwegovergang aangelegd die we hier op de afbeelding zien. Het gebouw zou in 1969 zijn gesloopt.

Ansichtkaart, uitgeverij Nauta te Velsen. Collectie Ton Stam, Foto-beeldbank Historische Kring Velsen.

Ik heb even zitten kijken op de luchtfoto uit 1930 in deze eerdere post over de drie stations Velsen(-IJmuiden Oost) maar kan het gebouw zo niet vinden, het moet schuin tegenover het eerste station Velsen hebben gelegen (het witte gebouw), daar is wel een gebouw met een luifel te zien maar het lijkt toch niet helemaal hetzelfde. Misschien is het ingrijpend verbouwd.



Zoals in de aangegeven post beschreven kwam er in 1891 een nieuw station Velsen dat iets zuidelijker lag, en in 1905 werd er op een andere plek opnieuw een ander station Velsen (vanaf 1927: 'Velsen-IJmuiden Oost') geopend, dat bovendien beschikte over een stationsrestauratie. Deze ontwikkelingen zullen voor de klandizie van het Stations-Koffijhuis van W. Meijer niet heel gunstig zijn geweest.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1741 Gepost op: Vandaag om 15:43:58 »



De pendeltrein van IJmuiden naar Velsen-IJmuiden Oost, bestaande uit twee motorrijtuigen Mat'24, is zojuist vertrokken uit IJmuiden en zal zo dadelijk stoppen te IJmuiden-Julianakade, waarvan we het gebouwtje links op de achtergrond al kunnen zien liggen. De trein reed hier door de geul tussen de Wilhelminakade, waar de fotograaf stond, en de Julianakade aan de overkant. Daar nadert juist een open vrachtwagen (een Volvo?), terwijl we rechts daarvan een forse witte auto zien, het lijkt wel een Rolls-Royce of Bentley, type Silver Cloud/S-Series. Zo'n auto zou je in IJmuiden niet gauw verwachten, hoewel er in de vis en de scheepvaart door sommigen goed verdiend werd.

IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2494
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1742 Gepost op: Vandaag om 16:14:21 »
Hoi Vislijn,

De witte personenauto kan ik niet gelijk zeggen. Maar de vrachtwagen is denk ik een Magirus Deutz s 3500.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1743 Gepost op: Vandaag om 16:25:07 »


IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Op sommige punten na '45 wel, maar rond de 30 jaren een stuk fraaier.
Na het sloopwerk van de moffen en de wederopbouw is het niet veel meer.
Maare.....is dit nou de IJmuiden stel?