Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door M. Ardon
Vandaag om 15:19:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 15:17:05
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Luit
Vandaag om 15:04:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 14:18:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Multimaus Error 13 door henk
Vandaag om 13:49:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 311266 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1740 Gepost op: 07 October 2025, 12:34:45 »



Drie jaar na de bouw van het eerste station Velsen in 1867 verrees vlak ertegenover dit 'Stations-Koffiehuis' (of, zoals de zijgevel in een oudere spelling vermeldt, 'Stations-Koffijhuis'). Het werd uitgebaat door W.F. Meijer. Reizigers en andere gasten konden er ook logeren. Blijkens het fotobijschrift lag het koffiehuis, vanuit het station gezien, aan de andere kant van het spoor en van de Stationsweg. Om zonder ongelukken het spoor te kunnen oversteken werd de beveiligde spoorwegovergang aangelegd die we hier op de afbeelding zien. Het gebouw zou in 1969 zijn gesloopt.

Ansichtkaart, uitgeverij Nauta te Velsen. Collectie Ton Stam, Foto-beeldbank Historische Kring Velsen.

Ik heb even zitten kijken op de luchtfoto uit 1930 in deze eerdere post over de drie stations Velsen(-IJmuiden Oost) maar kan het gebouw zo niet vinden, het moet schuin tegenover het eerste station Velsen hebben gelegen (het witte gebouw), daar is wel een gebouw met een luifel te zien maar het lijkt toch niet helemaal hetzelfde. Misschien is het ingrijpend verbouwd.



Zoals in de aangegeven post beschreven kwam er in 1891 een nieuw station Velsen dat iets zuidelijker lag, en in 1905 werd er op een andere plek opnieuw een ander station Velsen (vanaf 1927: 'Velsen-IJmuiden Oost') geopend, dat bovendien beschikte over een stationsrestauratie. Deze ontwikkelingen zullen voor de klandizie van het Stations-Koffijhuis van W. Meijer niet heel gunstig zijn geweest.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1741 Gepost op: 10 October 2025, 15:43:58 »



De pendeltrein van IJmuiden naar Velsen-IJmuiden Oost, bestaande uit twee motorrijtuigen Mat'24, is zojuist vertrokken uit IJmuiden en zal zo dadelijk stoppen te IJmuiden-Julianakade, waarvan we het gebouwtje links op de achtergrond al kunnen zien liggen. De trein reed hier door de geul tussen de Wilhelminakade, waar de fotograaf stond, en de Julianakade aan de overkant. Daar nadert juist een open vrachtwagen (een Volvo?), terwijl we rechts daarvan een forse witte auto zien, het lijkt wel een Rolls-Royce of Bentley, type Silver Cloud/S-Series. Zo'n auto zou je in IJmuiden niet gauw verwachten, hoewel er in de vis en de scheepvaart door sommigen goed verdiend werd.

IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2494
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1742 Gepost op: 10 October 2025, 16:14:21 »
Hoi Vislijn,

De witte personenauto kan ik niet gelijk zeggen. Maar de vrachtwagen is denk ik een Magirus Deutz s 3500.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1743 Gepost op: 10 October 2025, 16:25:07 »


IJmuiden was hier en daar best mooi, zo zie je maar.

1956, foto J. de Jongh

Op sommige punten na '45 wel, maar rond de 30 jaren een stuk fraaier.
Na het sloopwerk van de moffen en de wederopbouw is het niet veel meer.
Maare.....is dit nou de IJmuiden stel?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1744 Gepost op: Vandaag om 09:51:41 »
Maare.....is dit nou de IJmuiden stel?

Er is een kleine serie van vier motorwagens (mABD 9001-9004) speciaal voor inzet op de IJmuidenlijn gebouwd, ze beschikten over 1e en 2e klasse en een extra bagageruimte, maar of we die hier zien, dat kan ik eerlijk gezegd niet goed onderscheiden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1745 Gepost op: Vandaag om 09:59:32 »
Mooi artikel in Modelspoor magazine  nr. 261 over de vishal in IJmuiden.
Klopt niet helemaal,  het zijn herinneringen.

Van het weekend heb ik een exemplaar van het tijdschrift aangeschaft, een erg aardig artikel over een prachtige baan, schitterende foto's! Het is jouw eigen (voormalige) baan zie ik nu, leuk!  (y)
Ik denk dat de periode zo rond 1972 is? Het tweede perron is al weg, maar het seinhuis is er nog. Die situatie heeft volgens mij maar heel kort bestaan. Een begrijpelijke keuze om de bovenleiding weg te laten (lastig aansluiten wegens modulaire opzet), aan de andere kant waren die vakwerkmasten wel heel beeldbepalend.

Ook de Geul en de situatie rond de Julianabrug zijn prachtig uitgebeeld in model, complimenten!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1746 Gepost op: Vandaag om 10:04:28 »
Er is een kleine serie van vier motorwagens (mABD 9001-9004) speciaal voor inzet op de IJmuidenlijn gebouwd, ze beschikten over 1e en 2e klasse en een extra bagageruimte, maar of we die hier zien, dat kan ik eerlijk gezegd niet goed onderscheiden.
De achterste lijkt uit de genoemde serie te komen, de voorste niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1747 Gepost op: Vandaag om 11:38:36 »
De voorste is een B (ex C).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1748 Gepost op: Vandaag om 11:51:42 »
[...] Maar de vrachtwagen is denk ik een Magirus Deutz s 3500.

Ik denk dat je gelijk hebt, de grille lijkt hoger dan bij de Volvo Titan die ik in mijn gedachten had:


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1749 Gepost op: Vandaag om 13:07:44 »
terwijl we rechts daarvan een forse witte auto zien, het lijkt wel een Rolls-Royce of Bentley, type Silver Cloud/S-Series. Zo'n auto zou je in IJmuiden niet gauw verwachten, hoewel er in de vis en de scheepvaart door sommigen goed verdiend werd.    1956, foto J. de Jongh

Een sta in de weg boom.  Zou een meer democratische Chevy of Plymouth of dergelijke, jaren 1940, een kans maken?
Als een RR niet zo plausibel zou zijn, die Engelsman was ook langer, 'gerekt', denk 'k.   Stomme boom   ;)
De Silver Cloud kwam uit midden jaren 1950 en de foto is van 1956.
Is dus wel snel na introductie, voor op een Nederlandse foto, misschien ( ? )

>   dit is alvast de achterkant van een Bentley S midden jaren 1950 ..
     https://cdn.classic-trader.com/I/images/1920_1920_inset/vehicle_ad_standard_image_a82903ca9b633bb23babc8df8b780f61.jpg
     (foto ter illustratie ClassicTrader)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:45:34 door hervé. Reden: toevoeging > »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1750 Gepost op: Vandaag om 13:46:01 »
Daar heb ik ook nog aan gedacht, de auto zou een heel vroeg exemplaar moeten zijn en bovendien gloednieuw. Het is door de boom inderdaad niet duidelijk te zien, en misschien is de wens ook wel de vader van de gedachte. Maar hij heeft er zeker iets van weg, en groot is-ie ook:



(vanuit ongeveer zelfde hoek)