Oorspronkelijk liep het spoor hier rechtdoor, verder langs de kanaalkant, omdat het eerste station IJmuiden, sinds 1883, op een heel andere plek lag, namelijk aan de sluizen, ter hoogte van de Oranjestraat. Dit oorspronkelijke station lag voor de deur van het destijds bekende hotel "Nommer Een" dat voor het station ook als wachtruimte en restauratie fungeerde. Van dit eerste station zijn geen duidelijke foto's van dichtbij bekend. Zoals ik in de eerste post van dit draadje al schreef, hoopte men dat bootreizigers hier de trein zouden nemen naar Amsterdam (v.v.), maar in de praktijk voeren de schepen na het passeren van de sluizen gewoon door naar Amsterdam. Dat zette dus geen zoden aan de dijk en men besloot een nieuw station IJmuiden te bouwen, dicht bij de visafslag, omdat het vervoer van vis per spoor veelbelovend leek. Dat was een goede inschatting en in 1898 werd het nieuwe station, dat een stuk zuidelijker lag, in gebruik genomen. Maar over dit station IJmuiden later meer. We weten nu waar de boog bij bij de Julianakade vandaan komt.Deze luchtfoto hieronder laat het mooi zien (hij staat hierboven ook al ergens maar hier is hij in een groter formaat): [Foto KLM, Collectie Gemeente Velsen via NH-Archief, cat.nr. NL-HlmNHA_1098_KNA001003125, directe link https://hdl.handle.net/21.12102/45A56246FB8F11DF9E4D523BC2E286E2][klik op de foto voor groter formaat] Rechts het Noordzeekanaal, rechtsboven kunnen we de twee vuurtorens onderscheiden. Linksonder de nog steeds bestaande watertoren, op de achtergrond staat er nog één. Waar het spoor van de kanaaloever afbuigt lag halte Julianakade. We kunnen het stationsgebouwtje zien staan. Het is op deze foto uit ca. 1928 nog goed te zien dat het spoor hier tot een jaar of dertig eerder nog rechtdoor liep. Nu loopt het door een geul zuidwaarts, onder de Julianabrug door, om na een boog naar rechts het stationsemplacement van IJmuiden te bereiken.
Ik wist dat ik in dit draadje hierover al iets voorbij heb zien komen. Op de lucht foto van ongeveer 1927, want de bovenleiding is zichtbaar, zie nu duidelijk het tunneltje (bruggetjes) liggen niet alleen in het spoor naar het "nieuwe" station IJmuiden maar ook nog in het spoor naar het oude station.
Grappig, het lijkt dat op die foto de afbraak van het spoortje al bezig is. Op onderstaande van foto van het NIMH is het spoor aan de IJmuidense kant al verdwenen: [...]Was deze foto van de spoorbrug al geplaatst? Niet alleen de kolenhandel in Velsen Zuid is goed zichtbaar maar ook de aansluiting van Crown van Gelder aan de overzijde van het kanaal en enkele sporen van de Hoogovens, waarvan er eentje kennelijk een steiger op gaat [...]