Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266250 keer)

PilotVictor

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #195 Gepost op: 06 March 2022, 20:02:06 »
Leuk om te lezen. Ik ben voor mijn werk recentelijk een aantal keer in IJmuiden geweest en mijn oog viel toen op het ijzerloze spoorweg traject. Het ligt er nog erg duidelijk.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #196 Gepost op: 06 March 2022, 22:37:51 »
Zelfs op deze foto uit 1983 (staat ook hierboven) kun je je, 85 jaar later, nog goed voorstellen dat de lijn hier ooit rechtdoor liep:



Hopelijk binnenkort meer.

De lijn was hier nooit recht geweest, het was altijd een boog naar het eindstation.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #197 Gepost op: 07 March 2022, 05:39:36 »
Nee. De oude lijn liep langs het kanaal tot het eindstation op de dijk in Oud IJmuiden, wat toen nog niet oud was, natuurlijk. Pas later is het station achter de dijk  gebracht..
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 10:28:20 door Huup »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #198 Gepost op: 07 March 2022, 09:21:29 »
Klopt. Tot 1898 lag station IJmuiden op een andere plaats, langs het kanaal ter hoogte van de sluizen. Het spoor liep vanaf de plek waar later de halte Julianakade zou komen rechtdoor.
Met de aanleg van het oorspronkelijke station mikte men op klandizie van bootpassagiers, die dan per trein van en naar Amsterdam konden reizen. Omdat de schepen in de praktijk gewoon over het kanaal doorvoeren naar Amsterdam, viel die reizigersstroom nogal tegen. Later zag men de mogelijkheden van visvervoer per trein, vandaar dat het nieuwe station in 1898 veel dichter bij de vissershaven en visafslag kwam te liggen. Dat pakte wél goed uit. Daarmee is de boog bij Julianakade verklaard: vandaar ging het door een uitgegraven geul richting het zuidelijker gelegen nieuwe station.

Hier een foto van het eerste station IJmuiden, gezien vanaf het sluizencomplex, ca. 1890:



[Foto collectie Gemeente Velsen via Noord-Hollands Archief, cat.nr. 11623]

En hier gezien vanaf de andere kant, rond dezelfde tijd:



[Het station ligt wat op de achtergrond rechts. Zie de letters "IJMUIDEN" op de kopgevel. We kijken hier in westelijke richting, ca. 1890. Links de bebouwing van IJmuiden, rechts van het station ligt, hier niet zichtbaar, het kanaal. Ansichtkaart, collectie Martin Toonen via de site van Wim Wegman https://wimwegman.wordpress.com/2015/01/18/een-ander-uniek-beeld-van-het-oude-station-ijmuiden/]

Voor zover ik weet zijn er van het eerste station IJmuiden niet méér foto's bekend dan deze twee.

Binnenkort moeten we maar eens verder naar het latere station IJmuiden, met plaatjes en toelichting. Zodra de agenda het toelaat zal ik er weer eens in gaan duiken.



« Laatst bewerkt op: 07 March 2022, 09:29:32 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #199 Gepost op: 07 March 2022, 10:14:57 »
De IJmuider Courant vraagt zich af waarom er in 1989 een Plan E mee reed in de vistrein: Link

Weet iemand hier dat?

Ik dacht zelf misschien ter gelegenheid van NS150? Edit: Kan niet, want die Plan E's hadden geen reclamebanen.

Grappig, ja, ik ken die foto ook en vroeg mij al eerder hetzelfde af. De vraag komt volgens het artikel van de fotograaf zelf, Roef Ankersmit.
Eerlijk gezegd geen idee waarom dat rijtuig meereed of wie erin zat. Misschien wel de enige keer dat er ooit een Plan E op de IJmuidenlijn is geweest.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #200 Gepost op: 07 March 2022, 10:40:40 »
@Vislijn, ken jij deze FB-page?
https://www.facebook.com/De-Vislijn-naar-IJmuiden-485182974939630/?ref=page_internal , ofwel De Vislijn naar IJmuiden.
Kan zo maar zijn dat je hier zelf achter steekt.  ;D
Maar staan leuke foto's op.


of deze? https://www.facebook.com/oude.fotos.ijmuiden/posts/2064650633762340 ofwel Oude foto's van IJmuiden.



Jeroen

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #201 Gepost op: 07 March 2022, 16:27:48 »
 :o
Nooit geweten van dat eerste station.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
    • Modeltrein spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #202 Gepost op: 08 March 2022, 16:34:17 »
Volgens mij was dat een "Lovers " trein die wat viswagons meenam.

Kees

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Dieselpower rules!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #203 Gepost op: 08 March 2022, 17:05:35 »
@Kees: je bedoelt als reactie hierop?

De IJmuider Courant vraagt zich af waarom er in 1989 een Plan E mee reed in de vistrein: Link

Weet iemand hier dat?

Lovers Rail is van later. Toen reden de vistreinen niet meer en Lovers reed met ex-Belgische M2-rijtuigen.
De Plan E’s waren ten tijde van Lovers al een poos niet meer in dienst cq grotendeels al gesloopt.

Het kan wel een speciale excursierit geweest zijn, maar dan zonder elektriciteit/verwarming omdat een energiewagen mist?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #204 Gepost op: 09 March 2022, 07:09:56 »
De foto is van juli 1989, toen waren de energiewagens al gesloopt én die reden in de zomer sowieso al niet mee. Ik denk ook dat het een excursierit is geweest voor bijvoorbeeld een aantal NVBS'ers of (buitenlandse) bezoekers van NS-150, in die tijd ging dat veel makkelijker.

Misschien wel de enige keer dat er ooit een Plan E op de IJmuidenlijn is geweest.
Dat zou best kunnen, ik ben ook benieuwd of er wel eens een E--loc naar IJmuiden is geweest.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #205 Gepost op: 09 March 2022, 08:47:23 »
Nou, dat is een goeie, ik heb zelf inderdaad nooit (een foto van) een eloc op de IJmuidenlijn gezien. En ik heb, dat mag ik wel zeggen, véél foto's van de lijn, met zo'n beetje alle denkbare materieel, maar geen enkele met een eloc.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 08:55:48 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #206 Gepost op: 09 March 2022, 08:54:55 »
Ik dacht dat ik een foto had van een solitaire 1100 thv Casembrootstraat, maar ik vind m zo gauw niet.
Wel foto's van mat '24, '36 (3), '46 (2 en 4), pl V (groen en geel), Sprinter, IC-III. Ook een kameel, 3700, 5500 en een tenderlok van de SSN met vistrein. Maar dan weer geen enkele Hk....
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 09:35:13 door Huup »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #207 Gepost op: 09 March 2022, 09:06:49 »
Hee, da's interessant! Als je die foto van de 1100 nog eens tegenkomt... En die 3700, is dat uit de tijd dat die nog gewoon in dienst waren?

Als je met 'Hk' hondekop bedoelt, ziehier:



Staat een paar pagina's hierboven.
Heb nog wel meer foto's van Mat54 op de IJmuidenlijn, in alle kleuren (bloedneus, groen met proefsnor, groen/crème, geelgrijs). Ik ben van plan om in dit draadje nog veel meer foto's te plaatsen dus er komt nog wel wat voorbij. Als ik wat meer tijd heb schrijf ik een stukje over station IJmuiden, over het visstation en de havensporen, en omdat ik nog zoveel foto's heb (+/- 800) zit ik eraan te denken om de reis Santpoort-Noord - IJmuiden die we in dit draadje afleggen ook weer als terugreis te maken, dus weer met foto's van het hele traject terug. We zijn nog wel even bezig dus  :)


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #208 Gepost op: 09 March 2022, 09:08:39 »
Dat zou nou mooi zijn in boekvorm, als een vervolg op een ander/eerder boek.
Jeroen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #209 Gepost op: 09 March 2022, 09:17:33 »
Zelfs nadat de bovenleiding is verwijderd is er nog een Hondekop in IJmuiden geweest. Op 31 mei 1993 is de 363 door de 679 naar IJmuiden gesleept.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein