Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270649 keer)

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1575 Gepost op: 05 March 2025, 21:04:49 »
Was deze luchtfoto uit de beeldbank van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie al eerder geplaatst?
In de beeldbank wordt deze gedateerd op 1920-1940. Editaanvankelijk kon ik geen bovenleidingsmasten ontwaren, maar bij heel goed kijken zijn die er wel. De foto is daarmee van 1927 of later.





« Laatst bewerkt op: 06 March 2025, 11:25:15 door Ploeger »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1576 Gepost op: 06 March 2025, 11:23:57 »
Wat rijdt daar nou, op die uitsnede? Het lijkt wel een motorrijtuig, maar die reden hier niet voor zover ik weet.
De datering zou 1925 kunnen zijn. In de Beeldbank van de NVBS zit een luchtopname uit dat jaar en ze zullen niet erg vaak dezelfde plaats hebben aangedaan in die tijd. Op de bovenste foto hier en de foto bij de NVBS lijkt op hetzelfde spoor in het station een rij goederenwagens te staan. Dat zegt natuurlijk lang niet alles, maar spreekt het in ieder geval niet tegen.
Groet, Frank

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1577 Gepost op: 06 March 2025, 11:31:24 »
Ja, lastige zaak. Tim Boric reageerde zojuist op die foto via Flickr, en bij nader inzien ben ik het met hem eens dat er wel masten staan. Dan zou die trein bij de halte een koppel Blokkendozen kunnen zijn. Maar dat is mijn veronderstelling.

Dit is ook een gelegenheid om deze foto uit dezelfde beeldbank te plaatsen, met een fraai zicht op de spoorbrug. Aardig is dat - ik verwijs naar een eerdere discussie in dit draadje, helemaal in het begin - de gebouwen van de stations Velsen-IJmuiden Oost I en II goed te zien zijn, dus de twee stations voor de verlegging van de spoorbaan richting de nieuwe spoorburg. .

Zover ik kon nagaan met de zoekfunctie was ook deze foto niet eerder geplaatst. (maar ik kan het mis hebben)


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1578 Gepost op: 06 March 2025, 11:50:03 »
Als ik de breedte van de straat vergelijk met de trein lijkt het mij bepaald geen stel blokkendozen, een stel zou veel langer zijn. Waar overal staat dat de lijn in 1926 dubbelsporig werd, vraag ik mij dat ook af. De halte IJmuiden Oost (vanaf mei 1927 Julianakade) werd namelijk al op 4 oktober 1925 geopend en met dubbelspoor. Dat zegt natuurlijk niets over het totale traject tot aan de lijn naar Uitgeest, maar toch. Interessant, dit.
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1579 Gepost op: 06 March 2025, 15:47:54 »
Zou het geen OmBC 1901-1903 kunnen zijn?

Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/OmBC_(verbrandingsmotorrijtuigen)

Halverwege de pagina.

Groeten,
Rogier

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1580 Gepost op: 06 March 2025, 19:03:52 »
Zou zeker kunnen, heb het boek van Martin van Oostrom erop nageslagen, maar zo snel niet kunnen vinden dat die daar hebben gereden.
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1581 Gepost op: 07 March 2025, 07:49:04 »
Of dan toch de modernere versie, de OmBC 2901-2908? Dan zou de foto van latere datum zijn (1937+), misschien wel een proefrit?

Groeten,
Rogier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1582 Gepost op: 12 March 2025, 15:45:20 »
Mooie foto's!

Die motorwagen, zou dat niet 'gewoon' een Blokkendoos-motorwagen kunnen zijn? Of reden die niet alleen?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1583 Gepost op: 13 March 2025, 10:29:59 »
Op de onvolprezen site Klassiekebeveiliging.com is onlangs een flink aantal foto's van (o.a.) de IJmuidenlijn toegevoegd, waaronder deze:



(Zie https://klassiekebeveiliging.com/Foto/images/IJm(12).jpg)

Op 20 februari 1960 is ter hoogte van de halte Julianakade loc 2269 met de buurtgoederentrein naar IJmuiden onderweg. We kijken in oostelijke richting, aan de lage schaduwen van de paaltjes te zien is het nog ochtend. Links het Noordzeekanaal met de PEN-centrale te Velsen-Noord. Rechts op de achtergrond de stoptrein naar Haarlem en Amsterdam die zojuist is vertrokken, als ik het goed zie is het een Mat'36. Fotograaf Roef Ankersmit had dus het geluk dat de goederentrein nét niet schuilging achter het treinstel, maar veel scheelde het niet.

Interessant is dat de loc op een wissel rijdt, deze vormde de aftakking naar de conservenfabriek "Neerlandia" die eerder als elektriciteitscentrale in gebruik was en later als "Witte Tejater". Wanneer deze aftakking verdween weet ik nog niet.

Loc 2269 zou iets later als losse loc terugkeren naar Haarlem Goederen. Bij het passeren van de aftakking naar het Gasbedrijf werd hij opnieuw gefotografeerd door R. Ankersmit, deze foto was eerder te zien.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1584 Gepost op: 13 March 2025, 12:29:02 »
Luchtfoto's van IJmuiden van aerophoto in 2024 toegevoegd.

https://www.aerophoto-schiphol.nl/luchtfoto's%20ijmuiden.php
« Laatst bewerkt op: 13 March 2025, 14:09:28 door Jeronimos »
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1585 Gepost op: 13 March 2025, 13:06:33 »
Die motorwagen, zou dat niet 'gewoon' een Blokkendoos-motorwagen kunnen zijn? Of reden die niet alleen?

Ik ben absoluut geen blokkendoos kenner, maar volgens mij reden in de beginjaren niet vaak alleen. Maar met een uitzondering (misschien bv na een revisie) zou dat uiteraard wel kunnen.

Groeten,
Rogier

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1586 Gepost op: 14 March 2025, 10:21:17 »
Goeie morgen

De gelinkte foto zou volgens het bijschrift de 'omBC 1901' op het terrein van Werkspoor in Utrecht zijn.
Op de voorzijde van het rijtuig staat echter duidelijk 'C 1901', wat ook overeenkomt met de klasseborden op de zijkant.
Maar als dit de C 1901 is, dan kan de foto niet uit 1937 zijn want in 1934 werden de tien rijtuigen serie C 1901-1910 omgenummerd in C 1921-1930; dit om verwarring met de serie BC 1901-1903 te voorkomen.

Citaat uit de tekst van de Wikipedia pagina:
''De eerste serie van drie verbrandingsmotorrijtuigen van de NS werd gebouwd door de Duitse firma Linke Hofmann en werd voorzien van benzinemotoren met mechanische overbrenging van AEG. Een vervolgserie van tien rijtuigen werd gebouwd door Werkspoor en Beijnes, eveneens met benzinemotoren. Deze rijtuigen waren technisch vergelijkbaar, maar hadden alleen derde klasse. De serie was aanvankelijk 1901-1910 genummerd, waarbij alleen de aanduiding omC hen onderscheidde van de omBC 1901-1903. In 1934 werden de omC 1901-1910 omgenummerd tot 1921-1930. De omBC 1901-1903 werden in 1923 in dienst genomen, de omC 1921-1930 een jaar later.''
Einde citaat.

Maar als bovenstaande klopt is, dan is ook het bijschrift van de op de Wkipedia gelinkte foto in Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 804405, onjuist.




Is deze foto mogelijk gemaakt rond de oplevering van de rijtuigen van deze serie in 1924 ?

Kan iemand helderheid verschaffen ?

Dank jullie voor de aandacht,
Hans from Delft

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1587 Gepost op: 14 March 2025, 20:19:45 »


Deze luchtfoto laat ook iets anders interessants zien bij de halte Julianakade. Je ziet daar nog de restanten van het goederenspoortje dat onder het spoor heeft doorgelopen naar de aanlegsteiger.
Hier de topografische kaart van Topotijdreis



Op de luchtfoto zie je nog de resten van het tunneltje. Zou dit er nog zijn?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1588 Gepost op: 14 March 2025, 20:29:17 »
Op basis van wat ik zie bij Google Maps verwacht ik dat dat allemaal verdwenen is ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1589 Gepost op: 17 March 2025, 09:19:44 »
Van dat tunneltje en die aftakking naar de kanaalkant heb ik nooit geweten, interessant! Het spoor langs de kanaalkant zal dan wel lager hebben gelegen dan het hoofdspoor, anders zie ik geen reden om dit op deze manier aan te leggen.


De gelinkte foto zou volgens het bijschrift de 'omBC 1901' op het terrein van Werkspoor in Utrecht zijn.
Op de voorzijde van het rijtuig staat echter duidelijk 'C 1901', wat ook overeenkomt met de klasseborden op de zijkant.


Geen idee eerlijk gezegd. Ook niet of deze motorrijtuigen wel eens op de IJmuidenlijn te zien zijn geweest, ik heb er nooit foto's van gezien. Op een van de bovenstaande luchtfoto's lijkt het alsof er al bovenleidingsportalen staan (maar heel duidelijk is het niet). Daarmee zou de foto van 1927 of later moeten zijn.