Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270551 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1275 Gepost op: 19 March 2024, 22:01:33 »
Met rechts een villa in aanbouw op een kale vlakte.
Weet iemand het type loc?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1276 Gepost op: 21 March 2024, 10:33:22 »
Ben ook wel benieuwd wat voor stoomloc het is. In het naoorlogse spul ben ik aardig goed thuis, maar stoomlocs zijn voor mij nog steeds een blinde vlek.

Intussen plaats ik een luchtfoto van lang geleden:



We zien de omgeving van de Vissershaven en het stationsgebied te IJmuiden in westelijke richting, ik schat zo rond 1935-1940. Wat me in de eerste plaats opvalt is het enorme aantal koelwagens waarmee alle sporen van het Visstation vol staan, rechtsboven in beeld. Het zijn er vele tientallen. Ook op de sporen voorbij het Visstation staan goederenwagens te wachten op belading met vis. Verder op de voorgrond ligt rechts het 'normale' station IJmuiden. Daar is het nu juist rustig. Alleen op het kopspoor zien we een goederenwagen staan, of twee. Opvallend is het schuine spoor dat zich van het stationsemplacement aftakt. Er staat een goederentrein op. Op die plek kwamen later nog meer sporen, maar deze lagen meer parallel aan de stationssporen.

Linksonder het uiteinde van de Vissershaven ("Pishoek"). Vaag is het havenspoor zichtbaar dat met de bocht meeloopt en langs de Trawlerkade verdergaat en zich daar vertakt. Ook langs de Haringkade linksboven (die eigenlijk geen kade is) lag een spoor.

Fotograaf onbekend




Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1277 Gepost op: 21 March 2024, 11:08:39 »
De stoomloc heeft alle typische kenmerken van een Sharp Stewart loc, zoals schoorsteen, stoomdom en machinistenhuis. Ik denk dat dit er een is van HSM serie 701 - 755, de latere NS serie 5500

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1278 Gepost op: 21 March 2024, 11:52:12 »
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de tenderbak lijkt kleiner dan die van de serie 5500.

Edit: maar ik kan zo snel geen passende alternativ vinden. Dus dan idd maar een 5500  :)
« Laatst bewerkt op: 21 March 2024, 11:57:40 door Eelco Storm »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1279 Gepost op: 21 March 2024, 12:19:36 »
Is inderdaad een 5500, met deels verhoogde kolenbak.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1280 Gepost op: 21 March 2024, 13:52:39 »
Deels verhoogd?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1281 Gepost op: 21 March 2024, 16:08:08 »
Is een 5500 (waren ook in Haarlem in depot), maar de kolenbakken werden pas jaren later verhoogd en wel tot de hoogte van het dak van het machinistenhuis.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1282 Gepost op: 21 March 2024, 17:04:41 »
Ja, precies.

Is er een betere scan van deze ansicht beschikbaar?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1283 Gepost op: 22 March 2024, 16:56:48 »
Dank voor alle info over de loc.
Helaas heb ik geen betere scan beschikbaar dan deze


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1285 Gepost op: 25 March 2024, 10:15:17 »
https://i.pinimg.com/originals/c5/df/05/c5df056275f1de190d8664d87a945622.jpg

Rechts de afspaninrichting.

Die foto verdient het om wat meer in het zonnetje te staan:



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1286 Gepost op: 25 March 2024, 16:06:17 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1287 Gepost op: 25 March 2024, 16:14:54 »
Hm, ik dacht onlangs een 5500 met een dergelijke opbouw gezien te hebben in het Roosendaalboek, maar dat blijkt een 5800.....
Ik vermoed het dus en heb verder geen bewijs.


die dingen lijken ook allemaal op mekaar: wieltjes, stangen, huuske, pijpje en rook.....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1288 Gepost op: 27 March 2024, 14:52:31 »



Het is 1905, en de nieuwe spoorbrug bij Velsen is bijna gereed. We kijken vanuit Velsen-Noord in zuidelijke richting, op de voorgrond zien we dus de 'aanbrug'; het draaibare gedeelte begint verderop. Het is zo te zien een regenachtige dag, en dat is iets wat je eigenlijk niet vaak op deze oude foto's tegenkomt. Uiterst rechts een stukje van een platte goederenwagen die kennelijk bij de aanleg werd gebruikt, uiterst links passeert net een trein over de oude spoorbrug, die toen op zijn laatste benen liep. Boven de stoompluim van de loc zien we in de verte ook station Velsen I, dat toen al niet meer in gebruik was. Ook zijn opvolger sinds 1891, Velsen II dus, zou spoedig buiten dienst gaan, ten gunste van station Velsen III, dat om aan te sluiten op dit spoor over de nieuwe brug wat hoger en meer westelijk werd gebouwd, en dat tot 1983 dienst zou doen. Het tweede en derde station zijn op de foto niet te zien, ze lagen wat verderop.

Foto Collectie Provinciale Atlas Noord-Holland, inventarisnummer 3605.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1289 Gepost op: 28 March 2024, 10:42:29 »


Halte Julianakade, kijkend in oostelijke richting, 20 augustus 1983. De trein van IJmuiden naar Haarlem staat klaar voor vertrek. Ondanks dat het midden in de zomer is, kan dit treinstel Plan V wel een wasbeurtje gebruiken. Rechts de "kraak-noch-smaak"-abri die een jaar of tien eerder zowel de aardige houten blokpost als de wachtruimte verderop op het perron heeft vervangen. Aan de afwijkende stoeptegels rechts is nog wel te zien waar de blokpost heeft gestaan. Links van de trein, aan de overkant van het kanaal, de gebouwen van de CEMIJ cementfabriek en een schoorsteen van de PEN-elektriciteitscentrale.

Foto Cornelius Koelewijn via Flickr, https://flic.kr/p/62mirR