Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 17:44:06
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 17:40:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
Pfarrerwinkel bahn door mass am see
Vandaag om 16:48:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
Vandaag om 16:15:48
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 15:47:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:02:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 11:06:23
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 300423 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #885 Gepost op: 19 June 2023, 16:14:11 »
Haha, ja, dat deden wij ook wel eens, een spijker of stuiver op de rails. Plat als een pannekoek inderdaad, en gloeiend heet bovendien, als de trein er net overheen gereden was. Eerste lessen in natuurkunde ;-).

Ik woon in Velsen (mijn treinbaan Driehuis Junction is het derde station van Driehuis  ;)) en toen de plantsoenendienst uit de villa trok werd deze bij opbod verkocht. Ik was zo stom dat ik niet meebood ( de villa ging voor heel weinig weg). In die tuin had ik een veel grotere treinbaan kunnen maken  ;). Maar wellicht klimmen er daar nog steeds kinderen over het hek en daar heb ik nu geen last van.
Groet
Fred

Ja, daar zou je zeker een riante treinbaan kunnen aanleggen, daar in die tuin... En het was vast ook een heel goede investering geweest, die villa met al die grond eromheen, op die plek, zal vandaag de dag een lieve duit waard zijn... Lijkt me ook wel wat.





Hier de villa op twee ansichtkaarten uit de jaren 20. Het spoor liep dus vlak achter de tuin langs. Op de eerste foto kijken we naar het noorden. Op de tweede foto, kijkend naar het westen, de toen verder nog onbebouwde Zeeweg (dit stuk, ten oosten van het spoor, heet sinds 1958 Valeriuslaan) met rechts de villa. In het verlengde van deze weg lag de spoorwegovergang waar in 1927 de halte Zeeweg zou verrijzen. Vergelijk de eerste foto uit deze post, uit ongeveer dezelfde periode: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222349488#msg3222349488

De villa is er nog steeds, het spoor helaas niet.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2023, 16:19:07 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #886 Gepost op: 19 June 2023, 16:55:53 »
Ballaststenen leegden we ook wel eens op de rail.
Levensgevaarlijk als ie verkeerd schoot.
Moet er nu niet aandenken, maar als kind kon je wel eens idiote dingen doen.
Kriemhilda was toch een spookvilla?
Hoorde m'n pa wel eens over.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2023, 17:29:19 door IJmc »

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #887 Gepost op: 19 June 2023, 18:18:52 »
Dacht dat het spookhuis een halte verder lag,  net na de bocht van de overweg, Driehuis Westerveld net naast de begraafplaats.
Stond bekend als het spookhuis en het was altijd heel spannend om er langs te fietsen en inderdaad deden er onder de jeugd, zeer spannende verhalen de rondde over deze woning, die vrijwel nooit te zien was vanaf de weg.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #888 Gepost op: 19 June 2023, 22:09:28 »
Klopt, dat was de villa iets ten zuiden van Westerveld aan de Duin- en Kruidbergerweg, genaamd 'Romantica' en daarvoor 'Bébé-Bambino'. Ook deze staat er nog steeds. In deze post komt de villa voorbij, met foto: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222361790#msg3222361790

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #889 Gepost op: 20 June 2023, 11:26:31 »
Zelfde dag, zelfde fotograaf, zelfde plek als de foto van gisteren, maar nu de andere kant op gezien:



Vanuit de bosjes waar ik als kind zo vaak speelde kijken we deze keer in zuidwestelijke richting. Inderdaad is ook de tegentrein, die naar Haarlem, net vertrokken van de halte Velsen-Zeeweg. Hij zal weldra de halte Westerveld bereiken, die vanaf hier met het blote oog al zichtbaar was. De abri was hier van een ander type dan die op het noordelijk perron, die was van beton (en staat nu in het Spoorwegmuseum). Het perron biedt plaats aan vier bakken, deze lengte was in deze dagen allang niet meer nodig. Aan de andere kant van het hek lag/ligt het uitgestrekte, glooiende terrein van de begraafplaats Westerveld. Ongeveer ter hoogte van de trein stond tot begin jaren 70 rechts langs de baan een schakelstation van het type puntdak. Dat was hier, in september 1983, dus al weg.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, inventarisnummer 10610. Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/537CB6E4FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #890 Gepost op: 21 June 2023, 09:24:00 »
We blijven nog even op de halte Velsen-Zeeweg:



In augustus 1983 begeeft een grote groep jongeren zich onder toeziend oog van de politie naar het westelijke perron van de halte, dat voor de richting Haarlem dus, waar een treinstel Mat54 (het is lastig te zien maar het lijkt een viertje) voor ze gereedstaat. Ze moeten daartoe om het voormalige haltegebouwtje heenlopen, waar in die tijd een tandartspraktijk gevestigd was. Uit het fotobijschrift wordt niet duidelijk wat hier aan de hand is. Voetbalsupporters misschien? De aanwezigheid van de politie wijst daar wel op, maar aan de andere kant zien de reizigers er wel erg jong en onschuldig uit. Of een schoolklas? Ik zie alleen jongens. Hoe dan ook, het lijkt te gaan om een extra trein. De Hondekop was in die jaren trouwens een zeldzame bezoeker op de IJmuidenlijn, de reizigersdienst werd gedomineerd door Plan V (in de ochtendspits een enkele Plan T) en de Sprinter.

Foto collectie Gemeente Velsen, inv.nr. 10272. Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53334590FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #891 Gepost op: 21 June 2023, 10:06:29 »
Als ik via Google zoek op bovenstaande foto krijg ik deze pagina te zien.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/283370/halte-velsen-zeeweg-terug-van-weggeweest-pure-nostalgie
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #892 Gepost op: 21 June 2023, 19:12:39 »
Was dit niet wat voor jouw geweest?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106281.msg3222375152#msg3222375152

Helaas is het waarschijnlijk al weg.
Jeroen

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #893 Gepost op: 21 June 2023, 19:16:50 »
Heb ik idd gemist.
Wil ik zeker hebben.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #894 Gepost op: 21 June 2023, 22:13:22 »
Ook helemaal gemist, zeker interessant gevonden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #895 Gepost op: 26 June 2023, 10:35:58 »


Onderweg van Haarlem naar IJmuiden rijdt treinstel 884 langs de Kanaaldijk en het Noordzeekanaal, tussen de haltes Casembrootstraat en Julianakade.
Het is een warme dag, de cabinedeur staat open en de machinist heeft een geïmproviseerde zonwering aangebracht.

23 augustus 1983. Foto Bart van 't Grunewold via Flickr https://flic.kr/p/qSWg5H

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #896 Gepost op: 26 June 2023, 11:12:26 »
En de nieuwe PEN in opbouw.
Weet ik nog goed.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #897 Gepost op: 27 June 2023, 11:30:44 »
Ja klopt, als je door de foto's uit 1983 heen bladert, dan zie je op veel ervan die witte schoorsteen op de achtergrond verrijzen. Een beetje alsof die het einde van de reizigersdienst aankondigt.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #898 Gepost op: 27 June 2023, 11:47:07 »
Station IJmuiden kort na het bombardement van 24 augustus 1944, waarbij vishal en havens het doelwit waren:



[Foto Beeldbank De Boer via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_08169K00_16]

Op de goederenloods links zijn de opschriften deels in het Duits. Rechts zien we het toiletgebouw. Op de plek van het ronde gat in de gevel van het station zat vroeger een grote klok. Die zou best al vóór het bombardement verdwenen kunnen zijn. Na de oorlog werd het station gerestaureerd, maar deze gevel kreeg daarbij een ander aanzicht:



Hier vlak na afronding van de restauratie, ca. 1946. De klok kwam niet meer terug. Foto NS via HUA, cat. 166674.

Ook het Visstation kreeg het bij dit bombardement flink voor z'n kiezen:



Rechts ligt een goederenwagen op z'n kant. Daarachter de 'Visbrug', die het gebouw verbond met de hoger gelegen Bik en Arnoldkade. Op de voorgrond één van de overdekte laadperrons voor vis.






IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #899 Gepost op: 27 June 2023, 12:01:50 »
Wonderbaarlijk dat het gerestaureerd was.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 15:14:34 door IJmc »