Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 331442 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #900 Gepost op: 28 June 2023, 11:46:12 »


Het is een ietwat grijze dag in 1956. Een treinstel type 'Blokkendoos', ook wel bekend als Mat'24, staat langs het eerste perron van Station IJmuiden klaar voor vertrek. Onder de luifel wordt kennelijk geschilderd, er staat een steiger opgesteld. Alles werd duidelijk keurig bijgehouden, er is geen vuiltje of rommel te bekennen. Het middenperron links zou het nog wel een tijdje uithouden, er liggen hier nog drie sporen tussen de beide perrons en ook dat zou nog een tijdje zo blijven. Uiterst rechts staat een oud model kar waarmee goederen en bagage over de perrons konden worden verplaatst, links op de foto de stationsfietsenstalling.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. 10559.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #901 Gepost op: 28 June 2023, 12:15:19 »
Een niet alledaags fotostandpunt.
Welke wagennummers zijn het?
« Laatst bewerkt op: 28 June 2023, 12:36:37 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #902 Gepost op: 28 June 2023, 13:51:53 »
Inderdaad, er zijn niet veel foto's vanuit deze hoek. De wagennummers weet ik niet, staan helaas niet in het fotobijschrift. Ik dacht dat de nummers bij Mat'24 altijd op de kopwanden stonden, maar hier zie ik ze niet, gek.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #903 Gepost op: 28 June 2023, 17:27:43 »
Volgens enkele blokkendoosboeken kwam dat vaker voor.
Ik dacht net voor de 50er jaren ombouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #904 Gepost op: 29 June 2023, 09:56:45 »


Het is juni 1971, we kijken in oostelijke richting naar station IJmuiden en het bijbehorende emplacement. Mogelijk is deze foto al eerder voorbijgekomen, maar ik laat 'm nog 'ns zien, want wat is-ie mooi en wat is er veel op te zien. Vrijwel alles is hier nog in oorspronkelijke staat. Ik zeg bewust 'vrijwel', want het middenspoor tussen de twee perrons, dat we gisteren nog zagen op de oudere foto met de Blokkendoos, is sinds 1968 verdwenen. Dat is wel het enige. Links staat nog het toiletgebouw, daarachter het stationsgebouw zelf. Verder naar achter zien we ook het seinhuis nog staan. Rechts is een dieselloc serie 2200 aan het rangeren, erachter staan rijen met open wagens. Zijn het kolenbakken, die op dat moment in een rap tempo overbodig aan het worden waren? Rechts van de loc zien we de tankplaat. Op de voorgrond de twee 'rouwbrieven' (rangeerlantaarns) die we ook al zagen op de foto van de viskraam, die hier rechts net buiten beeld valt.

De constructie van de bovenleiding, de lantaarns op het perron, de trekdraden, de witte Kever, wat een sfeer. De overweg is ook wel een speciale vermelding waard. Zo te zien was deze nog handbediend. Bestuurders die de zeer lange overweg overstaken moesten goed opletten, zeker in het donker, want hij was smal en links en rechts ervan stond van alles: masten, wisselstellers, bedieningstoestellen voor de seinen en overwegbomen, noem maar op.

Foto Piet Korpershoek, collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. 10568. Directe link: https://hdl.handle.net/21.12102/5373FDB0FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Hierboven lijkt alles nog als vanouds, op dat middenspoor na, maar toch waren er achter de rug van de fotograaf al belangrijke veranderingen gaande. Op dezelfde dag maakte hij namelijk ook deze foto:



Het Visstation, dat zo'n 300/400 meter westelijker lag, viel in die dagen ten prooi aan de slopershamer. Het gebouw stond flink in de weg voor het snel toenemende vrachtverkeer, dat een steeds groter deel van het vistransport voor zijn rekening nam. De meeste sporen werden opgebroken, net als de overdekte visperrons - op één na. We zien nog veel meer kolenbakken. Vlak boven de perronoverkapping zien we nog net de 'Visbrug' naar de hoger gelegen Bik en Arnoldkade. Die zou bij de sloop ook verdwijnen.

We kijken hier in westelijke richting.
Foto Piet Korpershoek, collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. 15359.

Vanuit een andere hoek gezien:



Collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. 15352. Eveneens juni 1971, fotograaf waarschijnlijk dezelfde Piet Korpershoek.



« Laatst bewerkt op: 29 June 2023, 10:57:28 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #905 Gepost op: 29 June 2023, 11:47:03 »
Volgens mij werden die kolenbakken gebruikt voor afvoer van puin.
Op de andere foto staat een hele rij langs het visperron.

RudieDW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Gepensioneerd machinist NS-Thalys-Eurostar
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #906 Gepost op: 29 June 2023, 17:39:08 »
Wat een mooi draadje en al die foto's van dat lijntje...  (y) Ik was in 1980 in dienst gekomen bij NS als machinist Asd en heb ook op dat lijntje gereden tot de sluiting daarom zoveel herkenning. Als beginnende machinist kreeg je een dienst die bestond uit een slag Asd-Hlm, en daarna een keer paar keer Hlm-Utg vv en een paar keer Hlm-Ym vv Fijne herinneringen aan, in IJmuiden even een visje eten tijdens je pauze daar.... In 1983 werd ik overgeplaatst van Asd naar de Wgm als onderdeel van je opleiding en leerde je de loccen 2200, 2400, 11, 12 en 1300. Met een 2200 ben ik nog vanaf Hlm naar IJm gereden met wat wagens vis toen.... Er ging een rangeerder mee om oa alle overwegen dicht te sleutelen omdat de beveiliging was uitgeschakeld... Ach mooie tijd  :) Bedankt Vislijn !
Vr. Gr. Ruud

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #907 Gepost op: 30 June 2023, 10:09:48 »
Hoi Ruud, welkom en dank voor je bericht! Erg leuk om te lezen dat je zelf als machinist op de IJmuidenlijn hebt gereden, dikke kans dat ik je vroeger voorbij heb zien komen! Goed te horen dat je plezier beleeft aan dit draadje, daar doen we het voor  (y)

RudieDW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Gepensioneerd machinist NS-Thalys-Eurostar
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #908 Gepost op: 30 June 2023, 10:33:49 »
Ja dat zal ongetwijfeld… Ik kijk ook met interesse naar de foto’s met de treinstellen vanaf 1981 tot het einde van het reizigersvervoer of ik een glimp van mijzelf kan vinden  :)
Vr. Gr. Ruud

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #909 Gepost op: 30 June 2023, 11:19:50 »
Eentje uit 1983 dan maar  :)



23 augustus 1983 om precies te zijn. We kijken naar het noordoosten, de trein van IJmuiden naar Haarlem is zojuist vertrokken van de halte Velsen-Zeeweg. Volgende halte: Westerveld. Rechts zien we de huizen aan de Hofdijklaan in Driehuis, waarvan de achtertuinen direct aan het spoor grensden. Nu ligt er in plaats van het spoor een busbaan met een fietspad erlangs, de huizen staan er nog. Ongeveer op de plek waar de fotograaf stond was tot begin jaren '70 een schakelstation van het type puntdak te vinden. In de tijd van deze foto waren er op deze plek spoortuintjes, links net buiten beeld. Had me ook wel wat geleken, lekker tuinieren in het zonnetje, fluitende vogels en af en toe een trein die voorbij kwam. Veel relaxter wordt het niet. Jammer dat die tuintjes zo'n beetje overal verdwenen zijn, dat hoorde er echt bij en leverde een herkenbaar, typisch Nederlands en pittoresk gezicht op. Op modelbanen naar Nederlands voorbeeld zie je ze minder vaak dan je zou verwachten. Aan de andere kant van de spoortuintjes, ten westen ervan dus, was (en is nog steeds) het uitgestrekte, lommerrijke terrein van de begraafplaats Westerveld.

In die tijd zag je regelmatig de toen nieuwe Sprinters op de IJmuidenlijn. Op een zeker moment leken ze (in mijn herinnering tenminste) de Plan V bijna geheel te hebben verdrongen, maar ik had het idee dat die tegen het einde van de reizigersdienst weer een comeback maakte.

Foto Bart van 't Grunewold (https://flic.kr/p/rPJhgX)
« Laatst bewerkt op: 30 June 2023, 12:32:19 door Vislijn »

RudieDW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Gepensioneerd machinist NS-Thalys-Eurostar
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #910 Gepost op: 30 June 2023, 11:34:18 »
Ja ik heb daar inderdaad veel met sprinters gereden ook omdat deze stellen op de lijn Hlm-Utg werden ingezet.
Vr. Gr. Ruud

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #911 Gepost op: 30 June 2023, 12:01:56 »
Ik stapte in zo'n nieuwe op te IJmc.
Dat moet de Sprinter uit de eerste serie geweest zijn.
Het viel me op dat er geen balg tussen de bakken was.

RudieDW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Gepensioneerd machinist NS-Thalys-Eurostar
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #912 Gepost op: 30 June 2023, 12:09:28 »
Ja dat klopt, je had 2 wagenstellen in de 1ste serie en daarna kreeg je de Sgm3 stellen.
Vr. Gr. Ruud

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #913 Gepost op: 30 June 2023, 12:26:06 »
En ik mocht enkele keren op de bok meerijden met de eerste stellen.
Mcn had de deur achter zich open en maar gelijk gevraagd of dat mocht.
Wie zal het zeggen dat jij het was :D.

RudieDW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Gepensioneerd machinist NS-Thalys-Eurostar
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #914 Gepost op: 30 June 2023, 15:54:01 »
Hoi IJmc,

Ja dat zou best eens kunnen, op dat lijntje ging het altijd heel gemoedelijk en zoals al hier geschreven is, veel reizigers waren er niet  ;)
Vr. Gr. Ruud