Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 02:05:34
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Marklin/Trix koploper door barry1972
Vandaag om 01:54:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:36:13
Modelspoor enquete door barry1972
Vandaag om 00:24:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:11:29
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
23 september 2023, 23:23:10
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door breaker
23 september 2023, 23:10:10
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
23 september 2023, 23:02:09
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Spoor010
23 september 2023, 21:25:28
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door MetalForever
23 september 2023, 20:21:38
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door BlauweEngel-fan
23 september 2023, 20:19:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
23 september 2023, 20:12:07
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
23 september 2023, 19:48:15
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
23 september 2023, 19:11:19
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 125465 keer)

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #840 Gepost op: 06 juni 2023, 12:32:46 »
De topic titel met korte geschiedenis en plaatjes kan wel veranderd worden in ;
Lange geschiedenis en veel plaatjes. 👍👍👍👍

Ik lees het met plezier en interesse.

Groet Cor Lageweg.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #841 Gepost op: 06 juni 2023, 14:22:15 »
Die Olie kon ik nog niet :D.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #842 Gepost op: 06 juni 2023, 16:20:13 »
Ja, mooie plaat is dat, 121 jaar oud en haarscherp. Mensen zijn goed gekleed en iedereen kijkt weer een andere kant op. 

De topic titel met korte geschiedenis en plaatjes kan wel veranderd worden in ;
Lange geschiedenis en veel plaatjes. 👍👍👍👍

Ik lees het met plezier en interesse.

Groet Cor Lageweg.

Leuk te horen Cor. Ja, er valt meer over te vertellen dan ik aanvankelijk dacht, en ik kom steeds weer nieuwe oude foto's tegen. Dus zo blijf je aan de gang.

Hier staan ook nog enkele foto's van de brug, zoals: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-8410
Bij het zoeken de collectie 'Spoorwegen in Beeld' aanvinken.

Ha leuk, ik ga eens goed kijken. Die met de brug in aanbouw kende ik nog niet, een goed begin.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #843 Gepost op: 07 juni 2023, 17:11:02 »
In het Algemeen Handelsblad van 13 mei 1927 werd stilgestaan bij de nieuwe stationsnamen, die aan de verwarring een einde moesten maken (hoewel, ik moest nog steeds twee keer lezen voordat ik precies begreep wat er stond), en aan de opening van de twee nieuwe haltes Zeeweg en Casembrootstraat.



Via Delpher.nl

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #844 Gepost op: 08 juni 2023, 08:58:57 »
Ik weet niet of dit filmpje al is langs geweest:
https://www.youtube.com/watch?v=FHoghfniAPQ
gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #845 Gepost op: 08 juni 2023, 10:58:08 »
Ha mooi, dank je wel! Veel bekende plaatjes, maar ook leuk omdat de huidige situatie ter plekke in beeld wordt gebracht. Bij Casembrootstraat zijn de perrons er nog steeds, als een soort monument. Leuk om te zien.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #846 Gepost op: 10 juni 2023, 13:16:30 »
Sinds de opening van de Velsertunnel in 1957 was het nieuwe station Santpoort-Noord het nieuwe beginpunt van de IJmuidenlijn. Voortaan takte de IJmuidenlijn hier af van de lijn Haarlem-Alkmaar, die een paar kilometer noordelijker door de tunnel ging. Het station bestaat nog steeds en heeft nog steeds drie sporen.



Gezien in zuidoostelijke richting, we zien dus het perron voor de richtingen IJmuiden en Alkmaar. Het houten gebouwtje past niet erg bij de rest, het zal er niet lang hebben gestaan.



Gezien in zuidelijke richting. Langs het perron een treinstel Mat46, onderweg naar Haarlem.
Hebben ze dat houten gebouwtje nu voor een 2e keer gebruikt in Harlingen Haven? Zie mijn plaatje van 1 juli 1987?


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6857
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #847 Gepost op: 10 juni 2023, 15:36:40 »
Vier tegen vijf panelen. Denk het niet.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #848 Gepost op: 12 juni 2023, 10:26:44 »
Wel leuk om te zien dat zulke gebouwtjes dus vaker voorkwamen, met kleine verschillen. Mijn eerste ingeving was "apart dat zo'n gebouwtje nog zó lang is blijven staan" tot ik me realiseerde dat 1987 ook alweer 36 jaar geleden is...

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #849 Gepost op: 12 juni 2023, 15:27:48 »


De viskraam van W. van Es voor het station van IJmuiden, gezien in noordelijke richting. Op de achtergrond de locomotiefloods en rechts zien we nog net een stukje van de spoorbomen. Boven de luifel zien we twee rangeerlantaarns ("rouwbrieven") uitsteken. Tussen de talrijke klanten zijn de rails zichtbaar. De heren aan de rechterkant kijken naar iets wat zich aan de andere kant van, of misschien wel óp, het spoor afspeelt. Links op de achtergrond de bebouwing van de hoger gelegen Bik en Arnoldkade. De afkomst van de foto is me niet bekend. Ik zou de foto dateren aan het eind van de jaren '40 (?). Iemand een idee wat dat links voor auto is? Hij heeft veel weg van een Kadett of Olympia uit eind jaren '30 maar dak en zijruiten lijken net iets ronder af te lopen en deze achterlichten heb ik ook niet eerder gezien. Hij is hier duidelijk niet nieuw meer, vandaar dat ik gok op eind jaren '40.

Dezelfde plek, vanuit een andere hoek, in 1966:



[Foto collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. 5660 Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/4F0FE8A6FB8F11DF9E4D523BC2E286E2 ]

De viskraam zelf heeft sinds de vorige foto ook een upgrade ondergaan. De fraaie, met klimop begroeide watertoren van de locloods is goed te zien, dezelfde twee rangeerlantaarns ook. Rechts de stationsfietsenstalling.

Het NS-personeel dat IJmuiden aandeed wist de diverse vishandelaren ook goed te vinden, zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222388792#msg3222388792.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #850 Gepost op: 12 juni 2023, 16:25:19 »
Het station bestaat nog steeds en heeft nog steeds drie sporen.

Er zijn weer plannen om het midden spoor van Santpoort Noord weg te halen.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4418
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #851 Gepost op: 12 juni 2023, 18:10:27 »
Niet helemaal. Spoor 3 wordt weggehaald en wordt perron.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #852 Gepost op: 12 juni 2023, 18:16:17 »
Al gezien? (Al vermeld?) in de Railhobby een artikel over IJmuiden.
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #853 Gepost op: 12 juni 2023, 19:10:00 »
Uit het boek Tractieterreinen en locomotiefloodsen:
(nieuwe foto's)












« Laatst bewerkt op: 13 juni 2023, 18:46:23 door Jeronimos »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #854 Gepost op: 12 juni 2023, 19:13:04 »
Sorry, de eerste foto had scherper gekund.

Zie bovenstaande post.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2023, 18:47:09 door Jeronimos »
Jeroen