Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:07
Raadplaatje door MaraNCS
Vandaag om 12:45:38
22 juni modelspoorbeurs Houten door MaraNCS
Vandaag om 12:27:19
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:01:43
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door GerardvV
Vandaag om 11:49:25
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:38:14
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Dave.......
Vandaag om 10:21:27
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:29:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno 1846
Vandaag om 07:49:34
PIKO 52462 NS2000 geluid door Ben
Vandaag om 06:23:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 June 2024, 23:26:48
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
20 June 2024, 23:22:48
BNLS Module “Wijhe” door Frank 123
20 June 2024, 22:51:36
Station Arnhem jaren '80' door Jelmer
20 June 2024, 22:10:45
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
20 June 2024, 22:06:15
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
20 June 2024, 21:40:26
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
20 June 2024, 20:48:47
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door g-j
20 June 2024, 20:36:12
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Eric v C
20 June 2024, 19:08:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 June 2024, 18:02:55
Line-up foto's van modellen door ceuleer
20 June 2024, 16:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 June 2024, 15:26:35
The Summer of 69 door Ronald Halma
20 June 2024, 15:25:52
Rijnstraat door ruudns
20 June 2024, 15:06:08
Welke decoder is dit? door henk
20 June 2024, 14:19:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2024, 13:55:42
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
20 June 2024, 13:44:46
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 181347 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3359
    • Mijn van-alles website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #810 Gepost op: 15 May 2023, 19:08:21 »
Ik zie ze anders duidelijk branden hoor... Rood komt op zwart-wit echter niet zo geweldig over en ook de hoek van het treinstel zou de zichtbaarheid wat teniet kunnen doen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #811 Gepost op: 16 May 2023, 10:12:58 »
Nadat in september 1983 de reizigersdienst op de IJmuidenlijn was gestaakt, werd in november van dat jaar begonnen met het verwijderen van de bovenleiding.



↑ In de boog tussen het Pontplein en Casembrootstraat. Het overpad bij het Klaphekkie, dat vlakbij deze plaats lag, was toen al jaren weg. 1 december 1983, Foto Roelof Hamoen via railromatiek.nl http://www.railromantiek.nl/p-ns-ijmuidenlijn2.htm



↑ Tussen Casembrootstraat en Julianakade. December 1983. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv.nr. NL-HlmNHA_1478_23632K00_35



↑ Het losmaken van de rijdraad. Links de IJmuiderstraatweg, rechts het Noordzeekanaal, op de achtergrond wijken de sporen iets uiteen voor de voormalige halte Casembrootstraat. De trein staat ongeveer op de plek van het voormalige overpad. De trekkracht werd geleverd door loc 2220, als ik het me goed herinner (maar het is alweer 40 jaar geleden). Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv.nr. NL-HlmNHA_1478_23632K00_31.



↑ De lege masten bleven nog wat langer staan, een raar gezicht. De boog bij Julianakade, kijkend naar het oosten. 6 februari 1984, foto Beeldbank De Boer via NHA, inv.nr. NL-HlmNHA_1478_23832K00_16.



↑ Pas in 1985 werden de masten en portalen zelf verwijderd. Foto Leo van Leeuwen via facebookgroep 'De Vislijn naar IJmuiden'.



De masten werden met een snijbrander doorgesneden, de betonnen voeten met de resten van de masten bleven nog decennia staan. Hier in 2006. Het paaltje op de achtergrond is een oude, stalen dwarsligger die een tweede leven kreeg als onderdeel van het hek dat de spoorlijn en de rijweg langs het kanaal scheidde. Foto Victor Lansink via Railtrash.nl (http://railtrash.jalbum.net/Santpoort_Noord-IJmuiden_%282006%29/index.html)






Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #812 Gepost op: 17 May 2023, 09:53:13 »



De Velserspoorbrug van dichtbij, met enkele scholieren. Gezien in noordelijke richting.
1957, fotograaf onbekend.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #813 Gepost op: 17 May 2023, 09:57:17 »
Met rechts aan de brug een uitbouw van de bedieningsruimte?
En rechts naast de pijler de roeiboot voor het personeel om naar de wal te kunnen als de brug open gedraaid is?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #814 Gepost op: 17 May 2023, 11:29:40 »
Wat de uitbouw betreft denk ik dat je gelijk hebt (de buitenkant van die bedieningsruimte zélf is eigenlijk op geen enkele foto die ik heb echt goed te zien, je ziet hooguit een donkere vlek hoog in de brug, maar op de bouwtekening die Rob liet zien is-ie duidelijk zichtbaar), maar de roeiboot zou niet nodig moeten zijn om de opengedraaide brug te bereiken, aan de westkant was een loopbrug voor personeel, die zie je hieronder:



[Een lekker zomers plaatje van de spoorbrug, gezien in noord-oostelijke richting, ca. 1953. Na het passeren van een schip in de richting Amsterdam draait de brug net weer dicht. Rechts de steiger en bootjes van de veerdienst van Donkersloot. Foto coll. Gem. Velsen via NHA, nr. NHA KNA001008884]

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #815 Gepost op: 17 May 2023, 12:47:27 »
Duidelijk, die loopbrug was me blijkbaar nog niet als zodanig opgevallen op eerdere foto's ...

Ook de westzijde had dus een uitbouw bij de bedieningsruimte.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5238
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #816 Gepost op: 17 May 2023, 16:34:34 »
Ook de Hembrug had twee van die uitbouwtjes (foto van 300581):


Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #817 Gepost op: 19 May 2023, 13:43:53 »
De landelijke omgeving van de halte Driehuis-Westerveld, ca. 1950:



We kijken in noordelijke richting. Rechts het spoor met de perrons, daarachter de kerktoren van Driehuis. Als we deze Duin- en Kruidbergerweg blijven volgen, dan steken we zo'n 250 meter verderop het spoor over. De eerder genoemde zanderij (met spooraansluiting) lag ongeveer hier, links van de weg. Die was ten tijde van deze foto waarschijnlijk al verdwenen.

Foto Coll. Gem. Velsen via NHA, inv.nr. KNA001000260.
Dezelfde plek in 2015: https://goo.gl/maps/JBiXbrsPREJmG8SJ9. Eigenlijk weinig veranderd, alleen wat meer dichtgegroeid. En die prachtige telegraaf- annex lantaarnpalen staan er ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2023, 14:18:25 door Vislijn »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #818 Gepost op: 19 May 2023, 15:54:53 »
Weer een mooie blik terug in de tijd ...

De palen links van de weg zijn overigens geen telegraaf-, maar elektriciteitspalen van het bovengronds elektriciteitsnet.
Gezien het aantal isolatoren en draden dat vanaf de paal met de straatlantaarn verder naar rechts loopt, hier met 5 draden.
De 3 phasen R, S, en T, de nul en een extra, geschakelde draad voor de openbare verlichting.
Het witte voorwerp op de paal net links en boven de krul van de lantaarndrager, is hoogstwaarschijnlijk de zekering van de lantaarn.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #819 Gepost op: 20 May 2023, 16:26:48 »
Ah kijk, interessant. Toen ik nog een klein mannetje was, begin jaren 70, toen stonden die palen er nog, ik zie ze nog voor me.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #820 Gepost op: 22 May 2023, 09:31:24 »
Zomaar wat dagelijkse beslommeringen op de halte Velsen-Zeeweg in 1953:



Uit: IJmuider Courant, 30 december 1953, via Delpher.nl.

Plaats van handeling is dit gebouwtje:



1958, gezien in noordelijke richting. Foto NS via HUA, no. X133908-NS13772.

« Laatst bewerkt op: 22 May 2023, 09:35:47 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #821 Gepost op: 23 May 2023, 10:19:55 »


Zomer 1957, station Santpoort-Noord in aanbouw, gezien in noordelijke richting. Links ligt nog de oude, kaarsrechte baan tussen Santpoort (-Zuid) en Westerveld, die was toen nog in gebruik - maar niet lang meer. Ten opzichte van het oude spoor lag Santpoort-Noord wat oostelijker, om verderop goed te kunnen aansluiten op de nieuwe Velsertunnel, die toen nog in aanbouw was. Bij inzoomen zien we verderop de splitsing: rechts naar Beverwijk/Alkmaar via de tunnel, links richting IJmuiden (en via de spoorbrug, die toen op zijn laatste benen liep, ook nog richting Beverwijk/Alkmaar), dit spoor sloot vlak voor Westerveld weer aan op het bestaande spoor.

1 augustus 1957. De tand des tijds heeft het negatief helaas niet ongeschonden gelaten. Beeldbank De Boer via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_14761B00_01
« Laatst bewerkt op: 23 May 2023, 10:27:21 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #822 Gepost op: 24 May 2023, 10:17:47 »


DE-loc 2203 onderweg naar IJmuiden met een lege vistrein bestaande uit verschillende soorten koelwagens, langs het Noordzeekanaal  tussen Casembrootstraat en Julianakade. 4 juli 1983.

Foto Maurits van den Toorn via Flickr (https://www.flickr.com/photos/52581810@N02/16703844240/in/photolist-2oyqsmq-2oxLZzX-2k7wqm4-2oyrhd2-rs4yWu-e1gyWj-dwvicD-e56yM5-dZZD49)
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 10:44:37 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #823 Gepost op: 25 May 2023, 11:01:30 »


Vandaag een foto die gemaakt is aan de noordkant van station Velsen-IJmuiden Oost. Een trein bestaande uit stroomlijnmaterieel, met achterop een vierwagenstel Mat46, is zojuist vertrokken in de richting Beverwijk en Alkmaar. Het zal binnen enkele ogenblikken de spoorbrug oversteken, die we op de achtergrond al zien liggen. We zien een aantal armseinen en ook een rangeerpaallantaarn (ook wel 'rouwbrief' genoemd), die aangeeft dat rangeren op het moment niet is toegestaan. Achter deze lantaarn zien we verderop één van de dienstwoningen voor het personeel van de spoorbrug.

De foto zal zo van rond 1955 dateren. Waarom de vlag wappert? Geen idee. Mogelijk Koninginnedag - of misschien is het wel 28 september 1957, de dag van opening van de Velsertunnel, in aanwezigheid van Koningin Juliana en ir. F.Q. den Hollander, en daarmee dus ook de laatste dag van de spoorbrug. Voor station Velsen-IJmuiden Oost was dat, zoals we eerder al hebben gezien, achteraf geen feestdag, want met de sluiting van de route over de spoorbrug nam de betekenis van het station sterk af.

Edit: foto is van J.C. de Jongh, datum inderdaad 28 september 1957, zie reactie hieronder.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2023, 12:11:19 door Vislijn. Reden: foto credits + bevestiging fotodatum »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5238
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #824 Gepost op: 25 May 2023, 11:30:19 »
Aanvulling: het voorste treinstel is een viertje Mat '36. Links staat de uitrijder op veilig voor de aansluitende trein naar IJmuiden. De foto (NVBS NEG0690-0666) is van 28 september 1957 en dus wappert de vlag inderdaad ter ere van de opening van de Velsertunnel. De fotograaf is de bekende fotograaf J.C. (Jan) de Jongh.
Groet, Frank