Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 14:35:38
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 14:35:03
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door Spoor010
Vandaag om 14:18:53
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 13:52:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:02:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Haperende locs door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:59:12
Standerdmolen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 11:25:00
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 11:06:23
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:41:02
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 300342 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #720 Gepost op: 13 April 2023, 22:12:31 »
Volgens mij een bel.
Weet het niet zeker, dus wie?

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #721 Gepost op: 13 April 2023, 22:17:33 »
Aan een bel of iets dergelijks dacht ik ook maar dan is de overweg toch niet meer onbewaakt?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #722 Gepost op: 13 April 2023, 22:25:21 »
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 22:28:06 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #723 Gepost op: 14 April 2023, 08:11:04 »
Vandaag in het Noordhollands Dagblad: Bewegend Verleden: Hoop op spoorlijn naar IJmuiden
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 09:08:02 door Eric B. Reden: Link hersteld »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8717
  • May your coffee kick in before reality does.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #725 Gepost op: 14 April 2023, 09:09:47 »
De link in mijn bericht nu ook ...

Controleer je hem een keer niet voor je op verzenden klikt ...  :( ::)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #726 Gepost op: 14 April 2023, 10:02:33 »
Gas knipperlicht, in de cilindervormige kast zit de gascilinder.

https://www.klassiekebeveiliging.com/Uitleg_ovw.htm

https://www.aga-museum.nl/aga-flikkerlichten-bij-een-spoorweg-overgang/

Volgens het fotobijschrift op Het Utrechts Archief was het inderdaad een 'AGA gasflikkerlicht'. Zie https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/FDE0AAB321435C6AA29E0A87F07D3AD4

Vandaag in het Noordhollands Dagblad: Bewegend Verleden: Hoop op spoorlijn naar IJmuiden

Leuk om te lezen en te bekijken! In dit draadje heb ik hier en daar al wat foto's uit de verzameling van deze Leo van Leeuwen geplaatst, maar zo te zien heeft hij er nog véél meer. Ben ik wel nieuwsgierig naar, zou mooi zijn als dat ooit online beschikbaar kwam. Als hij dat wil natuurlijk, ik ken de man verder niet. Hij heeft jaren geleden wel het boekje "De IJmuider Spoorlijn - Zo was het" gepubliceerd, samen met Guus Hartendorf. Daar staan ook veel mooie platen in.

Overigens, in tegenstelling tot/in aanvulling op wat er in het artikel staat, de vistrein kwam jarenlang ook op zaterdag, rond half twaalf richting IJmuiden, een uurtje later kwam-ie dan weer terug.

En ook zal één van de foto's bij het artikel voor verwarring zorgen: in tegenstelling tot wat er in het bijschrift staat zien we hier niet de woning bij Velsen-IJmuiden Oost, maar die bij de halte Julianakade, die toen inderdaad nog "IJmuiden-Oost" heette. Maar Julianakade lag een paar kilometer westelijker dan Velsen-IJmuiden Oost. Zie ook hier .

« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 10:41:12 door Vislijn »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 11:57:53 door Jeronimos »
Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #728 Gepost op: 15 April 2023, 22:23:07 »
Dank je wel! Nee, die had ik nog niet eerder geplaatst, tweede kende ik niet eens. Meeste foto's komen me wel bekend voor.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #729 Gepost op: 16 April 2023, 21:49:16 »
Even een reactie op de foto , overweg Kruidbergerweg tussen Santpoort en Westerveld uit 1935 .

Flikkerlichtinstallatie aan onbewaakte overwegen .
de foto geeft een overzicht van een dubbel andreaskruis met automatisch werkende flikkerlichtinstallatie fabrikaat a.g.a. voor voeding en aandrijving door acetyleengas .
tegen den paal is de gietijzeren lantaren geplaatst , welke het reductie-apparaat tevens impulsventiel bevat en den brander met eeuwigheidsbrandertje .
de lantaren is voorzien van een oranje-lens en een schutkap ter verhooging van de duidenlijkheid bij daglicht .
onder de lantaren is een houder aangebracht , waarin de stalen cilindermet acetyleen-dissous wordt geplaatst .
alle verbindingen en de lens zijn tegen vernielingen beschermd .

het impulsventiel bestaat in hoofdzaak uit twee gaskamers , gescheiden door een membraam ,
waardoor bij het berijken van den werkdruk de uitlaat naar den brander wordt geopend en de toevoer afgesloten .
Zoodra de druk in de bovenste kamer is gedaald door de uitstroming naar den brander , wordt opnieuw gas in die kamer toegelaten .
De werking van het membraam wordt beeinvloed door een regelbare stuiting.
Hiermede wordt het aantal impulsen ingesteld op ong. 80 per minuut .

Het eeuwigheidsbrandertje wordt buiten de onderbreking om gevoed en geeft een kleine niet - lichtgevende vlam ,
welke dient om telkens uitstroomende gas van den brander te ontsteken .
De stalen cilinder bevat ong. 4 kg acetyleengas , onder een druk van ong. 15 atmosfeer en kan ongeveer 3  maanden inde voeding van een apparaat voorzien .
Bij minder dan 1,5 atm . is de werking niet betrouwbaar meer . 
« Laatst bewerkt op: 17 April 2023, 10:30:36 door Duikeend. Reden: onnodige hoofdletters verwijderd »

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #730 Gepost op: 17 April 2023, 19:18:58 »
Op 10-10-2010 heb ik een wandeling gemaakt over deze voormalige spoorlijn. Zo zag station Velsen Zeeweg (noordkant van Driehuis) er toen uit:


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #731 Gepost op: 18 April 2023, 09:34:16 »
Even een reactie op de foto , overweg Kruidbergerweg tussen Santpoort en Westerveld uit 1935 .

Flikkerlichtinstallatie aan onbewaakte overwegen .
[...]

Dank voor de aanvulling, lijkt me een gecompliceerde installatie, maar mooi stukje techniek.

Op 10-10-2010 heb ik een wandeling gemaakt over deze voormalige spoorlijn. Zo zag station Velsen Zeeweg (noordkant van Driehuis) er toen uit:



Mooi plaatje! Achteraf best gek dat die hele spoorlijn nog zo lang in deze desolate toestand is blijven bestaan. De abri zelf (dit is het oostelijk perron, voor de richting IJmuiden) staat nu in het Spoorwegmuseum.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #732 Gepost op: 18 April 2023, 09:43:37 »


Vanaf het noordelijkste puntje van het oostelijke perron bij Velsen-Zeeweg (hetzelfde dus als op de foto hierboven) zien we treinstel 676 (Mat'46-4) met bestemming Haarlem naderen. Het treinstel is kort daarvoor vertrokken van Velsen-IJmuiden Oost en is zojuist de overweg in de Groeneweg gepasseerd. De bovenleidingsmasten en -portalen zijn een mengeling van de originele uit 1927 en modernere exemplaren. 24 september 1983, fotograaf onbekend.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #733 Gepost op: 18 April 2023, 17:33:49 »
Achteraf best gek dat die hele spoorlijn nog zo lang in deze desolate toestand is blijven bestaan. De abri zelf (dit is het oostelijk perron, voor de richting IJmuiden) staat nu in het Spoorwegmuseum.
Hm, toen ik er was was er geen enkele indicatie dat dit ooit dubbelsporig is geweest. Dus die ABRI moet twee kanten op gewerkt hebben.  ;)

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5597
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #734 Gepost op: 18 April 2023, 17:45:56 »
Nee, er waren twee perrons, in bajonetligging aan weerszijden van de overweg.
https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenzeeweg&num=16
Groet, Frank