Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:55:37
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 12:39:14
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 164364 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #675 Gepost op: 17 maart 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!  :)

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #676 Gepost op: 17 maart 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV  Journaal  's avonds de  film van de laatste trein had vertoond  ,terwijl die  trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #677 Gepost op: 18 maart 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug. (y)
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #678 Gepost op: 20 maart 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis. 



[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.

Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.

Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.



[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]

Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:



[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]



[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]

Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:



[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]



[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]



[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]





Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links https://flic.kr/p/62mgzV en https://flic.kr/p/62moRR.

Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:



[impressie ProRail].

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #679 Gepost op: 20 maart 2023, 15:56:06 »

Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1487
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #680 Gepost op: 20 maart 2023, 16:23:35 »


Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:


Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):




Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #681 Gepost op: 20 maart 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #682 Gepost op: 20 maart 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #683 Gepost op: 24 maart 2023, 15:32:12 »
Station IJmuiden, ca. 1965:



We kijken in oostelijke richting. Langs het perron staat een tweewagenstel Mat54 klaar voor vertrek in de richting Haarlem en Amsterdam. Op het middenspoor is een treinstel Mat40 opgesteld, het wacht gedurende de dag op inzet tijdens de avondspits. Alle drie de sporen die we zien waren voorzien van bovenleiding. Rechtsonder zien we een stuk van het weinig gebruikte middenperron. Aan de andere kant daarvan lagen nog veel meer sporen, deze waren echter zonder bovenleiding.

Foto: Collectie Leo van Leeuwen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #684 Gepost op: 24 maart 2023, 16:31:58 »
Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #685 Gepost op: 25 maart 2023, 15:54:28 »
Oei, die foto hierboven had ik al eerder geplaatst, bedenk ik me nu. Nou ja, ik zoek van het weekend of begin volgende week wel even een andere uit.

Op foto 168972 zie je in de midden , net achter de mistbaak , het onderstation Santpoort N . Daar achter in de vork met spoortuintjes . Dit onder station en de tuintjes waren te bereiken via het perron en het schouwpad links langs het spoor .

Welke foto bedoel je?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #686 Gepost op: 25 maart 2023, 17:33:58 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #687 Gepost op: 25 maart 2023, 19:21:13 »
Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter
 Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.


[/url
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #688 Gepost op: 27 maart 2023, 11:57:54 »
Het is de foto met gezicht op de splitsing . Rechts richting velsertunnel en links richting IJmuiden . Met de rug richting Sptn .

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ja klopt, die plek ken ik heel goed  :) : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222371537#msg3222371537

Ik heb de vrijheid genomen een stukje van de topografische kaart te kopieren,
 Hier staat het oude en nieuwe trace op. Rechts onder ligt een stukje van Santpoort.
Peter Ik weet niet of ik dit zo neer mag zetten.

Zolang je Topotijdreis.nl als bron vermeldt lijkt me dat geen enkel probleem. Het is inderdaad die splitsing daar.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #689 Gepost op: 27 maart 2023, 12:53:25 »
Een reiziger koopt een kaartje aan het loket van de halte Julianakade, 24 mei 1968:



De loketbeambte wordt nogal op zijn vingers gekeken door een collega. Een opzichter?
Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_06182K01_09