Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161180 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #525 Gepost op: 07 februari 2023, 20:02:10 »
Op het huidige Streetview-beeld ziet de 11A woning er een stuk aangekleder uit, met de nodige NS emblemen e.d.  :)
https://www.google.com/maps/@52.4725467,4.6393573,3a,37.5y,349.81h,91.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGy1sxV3LLKgRUpmCZ0u6aA!2e0!7i16384!8i8192

Groet, Victor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #526 Gepost op: 08 februari 2023, 10:30:39 »
Ha leuk! De nummerplaten van de 2459, een fraai bezit. De loc bestaat nog trouwens, bij de VSM. Met nummerplaten. Leuk dat daar een liefhebber woont.

Dat van die tramwagens klopt inderdaad.
Bij een excursie van mijn school (MTS Leiden) in oktober 1956  heb ik ze daar op het Hoogoven  terrein zien staan ,een kleurige verzameling materieel , die opviel in het zwart/bruine  Hoogoven landschap.
Mijn ouders hadden goede kennissen die woonden aan de Duinvlietstraat , met de achtertuin direct aan het spoor! Die huizen staan er nog.
 Dat was pas mooi!.
Als er een trein uit de richting van de brug kwam  (Ik praat over 1955/56 ) dan hoorde je de trekdraden rammelen van het inrijsein van Beverwijk .

Best leuk voor een 17 jarige spoorwegbelangstellende.
Peter

Dat zijn mooie herinneringen Peter!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #527 Gepost op: 09 februari 2023, 12:43:18 »
Vandaag zijn we weer even terug in de haven van IJmuiden:



Om precies te zijn aan de Trawlerkade, op 17 september 1958. We kijken westwaarts en zien ter hoogte van de fraaie oude kraan het einde van het kadespoor, jammer dat er nu net niet een goederenwagen of een Sik op de foto staat. Rechts de trawler "Cornelis Marinus" en daarachter een Noorse coaster. We zien karren, manden, kisten, bolders en een groepje oudere heren op wie zo'n haven een onweerstaanbare aantrekkingskracht blijft uitoefenen. De motorrijder moet maar zien hoe hier veilig tussendoor laveert, om in scheepvaarttermen te blijven. Rechts aan de overkant een stuk van de vishal, het gebouw had aan de andere zijde een overdekt laadperron, het lag nog een stuk verder richting zee dan het visstation dat we eerder hebben gezien.

Foto Arie v/d Veer. Collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_15156 Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/492C9E7AFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #528 Gepost op: 09 februari 2023, 13:34:46 »
Trawlerkade had in mijn herinnering ook twee op rails rijdende kranen.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #529 Gepost op: 15 februari 2023, 15:49:57 »
Vandaag een foto uit 1945, kort na het einde van de oorlog:



We zien een Austerity stoomloc, serie 5000 (?), met een allegaartje aan materieel erachter, op station IJmuiden. De fotograaf staat op het middenperron en we zien dat het stationsgebouw tijdens de oorlog zware schade heeft opgelopen, net als de gebouwen rechts op de achtergrond. Het middenspoor is door onkruid overwoekerd en ondanks dat de foto/scankwaliteit niet geweldig is, is te zien dat de bovendleiding ook niet meer helemaal compleet is. Alles wijst erop dat de foto van nét na de bevrijding is. Fotograaf onbekend.


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #530 Gepost op: 15 februari 2023, 16:21:49 »
Nee, dat is een 4300/4400/4500: vier drijfwielen, een 1'D loc. Inderdaad kort na de bevrijding, de trein is nog een echt allegaartje. NS heeft nog Duitse locs met losse tender geruild tegen tenderlocs van de BR 74, o.a. voor treinen Haarlem - IJmuiden (bron van dat laatste: OdR 1956/07).
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #531 Gepost op: 15 februari 2023, 17:05:23 »
BR 74!  Interessant! Heb je daar meer info over?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #532 Gepost op: 15 februari 2023, 17:39:28 »
Er waren er in totaal tien (5901-5910) plus eentje die iets afwijkend was en derhalve anders genummerd (5951).
Hier gekomen in januari 1946 en verdeeld over de depots Amsterdam en Arnhem. De Amsterdamse locs reden Haarlem - IJmuiden en Haarlem - Beverwijk. In de zomer van 1946 waren ze allemaal in Arnhem en deden nauwelijks meer dienst (bron: De Nederlandse Stoomlocomotieven, achtste druk, de Alk 2005). In dat boek staat ook een lijst met de DRB nummers van de locs en in welk depot ze in Duitsland hun werkzame leven beëindigden (enkele in Rheine).
Je kunt dus aannemen dat tegen de zomer van 1946 de bovenleiding in IJmuiden was hersteld en men weer elektrisch naar IJmuiden reed.
Nog een tip: De locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen, Uquilair, 2022. 
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #533 Gepost op: 15 februari 2023, 23:00:49 »
Ah dank, interessant. Aan  mijn kennis van stoomlocomotieven valt duidelijk nog wel wat te verbeteren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #534 Gepost op: 16 februari 2023, 07:12:30 »
Dit plaatje,



oorspronkelijk van Hobby Bulletin en nu te vinden bij Automatic-Rock is een mooie leidraad :)
Met het standaardwerk "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld" van H Waldorp als naslag voor de details.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2023, 07:14:11 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #535 Gepost op: 16 februari 2023, 13:53:09 »
Dank je wel, die bewaar ik! Wat een variatie trouwens.
De loc op de foto heeft nog een lage schoorsteen, ik begreep dat deze al snel hoger werd gemaakt omdat de machinisten last hadden van de neerslaande rook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #536 Gepost op: 16 februari 2023, 14:00:03 »
Klopt en binnen het Nederlandse PVR kon dat ook, binnen het Britse niet, daar had de loc de maximale hoogte, wat ook weer te zien is op de door jou geplaatste foto, een rechte lijn van bovenzijde schoorsteen, via -dom, naar -machinistenhuis.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #537 Gepost op: 17 februari 2023, 09:50:10 »
Weer wat geleerd  (y)

Vandaag weer eens een uitstapje naar de halte Julianakade:



We staan op het zuidelijk perron van de halte Julianakade, dat voor de richting Haarlem dus, en kijken naar het oosten. Een treinstel Plan V met bestemming IJmuiden nadert de halte en zal straks stoppen langs het perron aan de andere kant van de overweg. In mijn eerdere verhaaltje over de halte Julianakade (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222283695#msg3222283695) maakte ik al melding van een wachtruimte iets verder op het perron (aan het begin van het perron stond een houten blokpost annex plaatskaartenkantoortje) en deze wachtruimte zien we hier van dichtbij. Een fraai gebouwtje met een flink dakoverstek dat beschutting biedt aan een bank voor wachtende reizigers. Het metselwerk doet een beetje Engels aan. Bij slecht weer en/of sterke zeewind konden de treinreizigers ook binnen wachten. De eenvoudige lantaarns zijn misschien maar kleine details, maar geven veel sfeer. Achter de trein zien we een armsein. De trein zelf is nog groen, maar heeft al wel een vishaak. Ik zou de foto daarom zo rond 1970 dateren. De wachtruimte verdween aan het begin van de jaren 70, tegelijk met de houten blokpost.

Dit is wat ervoor terugkwam:



Ca. 1972. Deze abri verving, toen de overwegbomen automatisch waren geworden en de kaartverkoop langs de lijn was gestopt, zowel het plaatskaartenkantoortje als de wachtruimte. Niet half zo sfeervol natuurlijk, maar wel goedkoper in onderhoud. Een beetje vergelijkbaar met de veranderingen op de halte Westerveld in 1972. Op de achtergrond zien we hier de wachterswoning die toen al in onbruik was geraakt, maar nog wel een paar jaar is blijven staan: de woning werd pas rond 1976 afgebroken.

Van beide foto's is de fotograaf mij onbekend.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 12:08:46 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #538 Gepost op: 17 februari 2023, 10:31:49 »
Bert,
Illustreren de foto's nietcwaarom de lijn verdween, geen mens te zien?
Interessant draadje, allang niet meer een 'korte' geschiedenis.
Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #539 Gepost op: 17 februari 2023, 10:50:14 »
Valt me nu pas op ...
De wachterswoning op de laatste foto en van dat type staan er meer langs de lijn heb ik hier en in het boek van Wim Wegman gezien, is het zelfde type wat de HIJSM in 1897-1898 heeft geplaatst langs de lijn Heerhugowaard - Hoorn.
Blijkbaar voor de Maatschappij een standaardtype :)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 14:16:25 door Eric B. Reden: 1998 -> 1898 (Met dank aan spoorzeven voor de melding!) »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.