Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270104 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #420 Gepost op: 12 January 2023, 15:37:32 »
Interessante info, over die bunkers in het duingebied!

Hier nog een foto van één van de havensporen in IJmuiden:



Het is 17 december 1964, en we zijn hier (als ik het goed zie) op de Haringkade, die diagonaal door het havengebied loopt. Een enorme peilbrug, die waarschijnlijk net door één van de plaatselijke constructiebedrijven is afgeleverd,  wordt door de straten vervoerd met behulp van meerdere trucks. Op de voorgrond zien we het spoor dat langs de Haringkade loopt en zich verder naar het zuidwesten nog eens zal vertakken naar de Industriestraat en de Loggerstraat (noordelijke kade van de Haringhaven). Verderop staat op het spoor een goederenwagen.

Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_02064A00_08

Van dat spoor op de Loggerstraat zijn niet veel foto's te vinden. Hieronder zien we het:



We kijken in noordoostelijke richting, hier in 1985. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, nr. NL-HlmNHA_1098_824.

Nog een foto van het IJmuidense havengebied dan maar:



Het is hier 1962, een man is met een zeis aan het maaien langs het spoor ter hoogte van de watertoren, waarvan een stukje van de basis uiterst rechts nog net zichtbaar is. Het is hetzelfde spoor als hierboven, het loopt richting de Haringkade en verder. Uiterst links en rechts liggen ook twee sporen, maar die zijn niet goed zichtbaar. Het linker gaat richting de Trawlerkade, het rechter volgt de Dokweg en vertakt zich vervolgens richting de Kromhoutstraat en Strandweg. Zie pag. 18 van dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222343711#msg3222343711). Rechts twee fraaie NZH-bussen en daar bovenuit steekt het torentje van de Visserijschool, nu Zee- en Havenmuseum. Een sfeervol plaatje.

Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_01805A02_06
« Laatst bewerkt op: 12 January 2023, 18:21:00 door Vislijn »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #421 Gepost op: 12 January 2023, 16:13:33 »
zeker fraai de 2 bussen, maar wat en waarvoor is een peilbrug, kom van de andere kant van het land tegen de duitse grens en die kennen ze hier niet .



mvgr Evert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #422 Gepost op: 12 January 2023, 17:42:33 »
Ik denk dat het een constructie is die over een bassin van het een of ander gemonteerd wordt en als een soort loopbrug fungeert waar vanaf metingen (peilen) verricht kunnen worden op de inhoud van dat bassin.

Leuk draadje dit overigens en hulde aan degene die het uitlegt: ik heb bij de meeste geschiedenisdraadjes vaak moeite om enig beeld te vormen bij de omgeving/waar het spoor lag omdat de schrijver er vaak net iets te gemakkelijk vanuit gaat dat iedereen wel weet waar straat zus of zo of 'fabriek x' staat of gestaan heeft, maar in dit draadje volg ik alles met belangstelling omdat ik het ook kan plaatsen. Het scheelt dat ik minstens 1 keer per jaar in IJmuiden kom en de route van het spoor twee keer volledig gelopen heb, dat wel, maar toch.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #423 Gepost op: 12 January 2023, 17:56:23 »
Die brug zal dan wel voor de verlenging van de pier bedoeld zijn.
https://hsvijmuiden.mijnhengelsportvereniging.nl/over-ons/bouw-pier.html

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #424 Gepost op: 12 January 2023, 18:30:15 »
zeker fraai de 2 bussen, maar wat en waarvoor is een peilbrug, kom van de andere kant van het land tegen de duitse grens en die kennen ze hier niet .
mvgr Evert

Nou, ik woon in het westen en ben toch ook benieuwd waar zo'n peilbrug toe dient.
De grote Van Dale geeft net als het grote internet geen uitsluitsel.
Maar het antwoord komt vast hieronder!

Ronald
Groet,
      Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #425 Gepost op: 12 January 2023, 18:46:42 »
Volgens mij wordt zo'n brug inderdaad gebruikt bij het profileren van een damwand, in dit geval de pier. Via de link die Arnie hierboven plaatste is hierover wat meer info te vinden. Op het eerste plaatje van die site zie je de peilbrug in actie, goed mogelijk dat het precies dezelfde is.

Ik moet toegeven dat ik het ook heb moeten opzoeken 😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #426 Gepost op: 12 January 2023, 21:03:51 »
Die twee daar op 't veld: man met zeis, vrouw die benieuwd zijnd toekijkt. Wat wordt daar gezeisd?

C-rails

  • Gast
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #427 Gepost op: 13 January 2023, 10:04:53 »
Gezien het fruitkistje ernaast, waarschijnlijk gras voor Flappie voor de kerst.  :angel:

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #428 Gepost op: 13 January 2023, 11:11:26 »
Hopelijk niet de enkels van die mevrouw ;-)

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #429 Gepost op: 14 January 2023, 12:04:31 »
rouwstation
Nog wat aanvullingen op het rouwstation Westerveld, en de speciale spoorverbinding vanuit Amsterdam uit mijn archief.

In het maandblad Amstelodamum, jaargang 50 (1963) besteedt Q.W. van Hoorn enkele pagina's aan de begraafplaats en de trein. Voor het vervoer van de extra trein werd door de HIJSM Hfl 100,- in rekening gebracht, later verhoogd naar Hfl 125,-.

Uit het artikel heb ik bijgaande tekst uit een brochure uit 1906 overgenomen, wat meer inzicht geeft in de gang van zaken. Niet duidelijk wordt hoe na het verblijf van de gasten van 3 kwartier tot 1 uur op de begraafplaats de extra trein weer gereed kon staan voor de terugreis. Even in herinnering brengen dat Westerveld alleen één kopspoortje had, met zover ik weet geen omloop mogelijkheid.


Hierbij als voorbeeld van de aankondiging van de extra trein een bericht uit het Algemeen Handelsblad van 19 augustus 1910.


De NV Westerveld had dus ook een eigen station in Amsterdam. In het genoemde artikel van Van Hoorn zijn afbeeldingen van die stations opgenomen. Dit lijken mij latere artist impressions.





Van het Amsterdamse station bestaan zo ver ik weet geen goede foto's. Op enkele foto's van het CS is het in de achtergrond te zien. De beste afbeelding is deze fraaie plaat van Jacob Olie, gedateerd 21 november 1895 (bron Stadsarchief Amsterdam).

Uitsnede:


In Amsterdam zal men tevergeefs zoeken naar sporen van dit Rouwstation. Het is, inclusief het gebouw aan de De Ruyterkade zelf, compleet verdwenen door de aanleg van de tweede overkapping. 

Ten slotte nog een plaatje van het voormalige rouwstation uit 1929 tijdens de uitvaart van toneelspeler Willem Royaards (foto Internationaal Persfoto Bureau N.V., collectie stadsarchief Amsterdam).


en deze uit  1098 - Beeldcollectie van de gemeente Velsen, Noord Hollandsarchief, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_9522


Ik heb in 2014 nog een onderzoek ingesteld langs de verlaten spoorbaan, maar er was destijds geen enkele aanwijzing waar de aftakking precies gelegen heeft, d.w.z. geen verspringing van het hek langs de spoorbaan of andere sporen. Het zal ergens ter hoogte van de hier zichtbare kasten moeten zijn geweest. Dus kort na de overweg.







 

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #430 Gepost op: 14 January 2023, 16:47:09 »
Mooie foto van hoe Amsterdam Centraal er toen uitzag met maar één overkapping.  :)
Zou de loc van de rouwtrein niet zijn omgelopen bij Velsen-IJmuiden Oost? Dat lijkt me de dichtstbijzijnde mogelijkheid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #431 Gepost op: 14 January 2023, 16:54:15 »
Mooie foto van hoe Amsterdam Centraal er toen uitzag met maar één overkapping.  :)
Je mist inderdaad iets  :D

Groet, Victor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #432 Gepost op: 16 January 2023, 11:33:06 »
Nog wat aanvullingen op het rouwstation Westerveld, en de speciale spoorverbinding vanuit Amsterdam uit mijn archief.

[...]

Erg interessant, dank voor het delen!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #433 Gepost op: 16 January 2023, 12:26:06 »

[...]

Bij het zoeken kwam ik wel wat tegen, waaronder:

- kolenwagens bij de vishal
- een sleepje ketelwagens bij het station
- losse koelwagen en rongenwagens aan de Strandweg
- twee gesloten wagens in de Industriestraat

Hoi Rick,

Bij het teruglezen van dit draadje kwam ik deze heel oude post van je tegen. Hoewel ik best veel foto's van de IJmuidenlijn heb, komt geen van deze plaatjes mij bekend voor. Ik ben er heel benieuwd naar, dus mocht je ze nog eens tegenkomen, dan houd ik me graag aanbevolen, of misschien kun je er hier naar linken of ze hier plaatsen?

Groeten
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #434 Gepost op: 16 January 2023, 12:32:00 »
Eh ja, waar zag ik die ook alweer? Ik zal eens zoeken, ik heb ze allemaal van internet.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.